Asus P5KC Review

BGB4rn 4 januari 2010, laatste update op 5 januari 2010, 8.391 views

Asus P5KC

Pluspunten

• Ondersteunt DDR2 en DDR3
  • Handige indicatie led's voor PCI(e) sloten en RAM sloten
  • Clockt kennelijk wel goed met een dual core
  • Goed uitgerust qua aansluitingen

Minpunten

• Prijs/kwaliteit
  • Niet overclockbaar met een Q9450
  • Draait met geen mogelijkheid DDR 2 1066 terwijl dat volgens de spec's wel kan

Layout Score: 1
Ik heb het bord aangeschaft in combinatie met een compleet systeem, het idee achter deze keuze was later nog uit te kunnen breiden naar DDR3.(waar ik overigens nooit aan toe ben gekomen)

Overclockbaarheid

Die viel mij tegen, ik kreeg mijn cpu niet hoger dan 2.8 Ghz geclocked op dit bord, alles daar boven was zeer instabiel, ik dacht dat het aan mijn geheugen lag, dat eenmaal vervagen door corsair dominators (5-5-5 1066Mhz) had ik het idee dat hij beter zou moeten clocken, dat bleek echter nog steeds niet het geval en het geheugen kon ook niet op zijn eigen snelheid draaien zonder de mogelijkheid open te houden te blijven booten.
Dus het geheugen liep maar op 800Mhz terwijl er op de doos en op de website staat dat hij dat zou moeten kunnen.
Later heb ik een P45 bord aangeschaft waar mee de Q9450 wel kon overclocken dus schuif ik de schuld van het niet kunnen overclocken op dit bord.
Ook was er sprake van een zeer grote Vdrop, die weet ik niet meer precies omdat ik op het moment dat ik deze review schreef het bord niet meer had.
Na dat ik dit mobo heb verkocht kreeg ik een mailtje van de koper dat hij met zijn (als ik het mij goed herinner) E5200 prima kan overclocken op dit bord, dat doet mij vermoeden dat de stroomtoevoer eigenlijk niet voldoende is voor quadcores, ik heb het bij andere P35 borden van asus gezien dat quadcores er voor geen meter mee overclocken door de zeer hoge Vdrop.

Layout

De layout van het bord viel mij ook wat tegen gezien ik het merendeel van de sata poorten niet kon gebruiken als mijn videokaart was geïnstalleerd, dat kwam omdat de bussen omhoog wijzen ipv. Naar achteren.
Ook is de IDE poort erg onhandig geplaatst, die zit namelijk helemaal aan de onderkant van het bord tegen de achterkant van de kast aan, ik weet niet maar als je een ODD er mee wil bereiken zijn de meeste (waaronder ook de meegeleverde ) kabels veel en veel te kort.

Note: de 3 pin connector rechts onderin is niet regelbaar, dat is de PWR fan aansluiting.

BIOS

De BIOS is op het eerste gezicht best logisch ingedeeld qua GUI, de ondersteuning er van valt mij vooral erg tegen gezien ik met geen mogelijkheid mijn domintators op 1066Mhz kon laten lopen.

Aansluitingen

3 PCI sloten
1 PCIe x1 slot
4x DDR2 slots
2x DDR3 slots
4 Sata poorten + 1 sata poort van de Jmicron controller die ook voor de eSATA zorgt
24 pins atx connector
1 PWM fan connector
1 PWR fan connector
2 “normale” regelbare fan connectoren

Features

Een hoop van de beloofde features als “mylogo 2” heb ik nooit werkend gekregen helaas, niet dat ik er echt heel erg mee zit maar als een fabrikant een feature op noemt als verkoop argument moet hij dat wel waar kunnen maken IMO.
Wat ik wel een handige feature vind is de indicator ledjes of je alle hardware wel goed hebt ingestoken, dat is bij de PCI(e) sloten en geheugen bankjes zo, als er daar iets los zit of niet helemaal correct in het slot gaat er een lampje branden als er spanning op het bord staat, het mooie vind ik dat je daar voor niet eens je pc hoeft te starten.

Heb jij ook een Asus P5KC?

Mooie bondige review met belangrijke info.

Het nadeel van de bondigheid is natuurlijk wel weer, dat er een aantal aspecten nauwelijks of niet behandeld worden..... You can't win them all :P .

Asus komt geregeld met BIOS-updates, heb je ook de allerlaatste BIOS geplaatst?

Aan de lay-out te zien komt het bord echt uit dezelfde stal als mijn P5B. Alleen zitten daar de SATA-aansluitingen meer naar links. De plaatsingvan de IDE aansluiting had ik toen al mijn vraagtekens, hoewel ik me afvraag of mensen met een full tower Lian-Li daar ook last van hebben.

Je hebt twee PCIe x16 aansluitingen en je hebt er één Club3D 9800GTX+ in geplaatst (gehad), waarom zijn dan de SATA aansluitingen een probleem? Je gebruikt toch gewoon het rechtse PCIe-slot. Daarnaast kun je volgens mij makkelijk haakse SATA aansluitingen gebruiken, die passen volgens mij onder de videokaart. Het nadeelis wel dat je dan telkens (? doe je toch ook niet dagelijks) je viedeokaart uit moet bouwen als je wat met die aansluitingen wilt.

Ja, dat Mylogo2... ken jij mensen die het gebruiken. Asus heeft dat ooit in het grijze verleden ontwikkeld voor marketing doeleinden (?) en advertren er sindsdien groots mee, maar van mij mag het ook gestolen worden. Kijk maar zo kort tegen dat opstartscherm aan. Waarschijnlijk is het wel van belang voor computerbouwers (fabrikanten, detaillisten, enz.), die kunnen er mooi nog wat reclame over zichzelf op kwijt, hoewel fabrikanten dat waarschijnlijk wel op een andere manier op zullen lossen.

Het verbaast me trouwens telkens weer dat ASUS tegenwoordig dit soort steken laat vallen. Het lijkt mij de normaalste zaak om toch minstens de door jou gebruikte componenten te testen. Je gebruik topspul (nou ja, Club3D.....) dat toch de proef gewoon zou moeten doorstaan. Het lijkt wel of ASUS in een soort roes verkeerd, gebaseerd op oude successen, Ik denk dat merken als GigaByte en DFI daar wel bij varen. Ik denk dat mijn volgende bord ook geen ASUS meer zal zijn, na jaren en diverse generaties ASUS-kaarten te hebben "versleten".

Nog een kleine aanmerking. Je heb veel tijd gestopt in die mooie plaat van de lay-out. Niet onverdienstelijk moet ik zeggen. Het is daarom jammer dat hij niet helamaal goed geschaald is. Dat kun je doen door de maten op te geven achter de img-tag, of beter (T.Net schaalt heel lelijk) door de plaat even op maat te maken.

Bedankt voor je review.

EDIT @ hieronder :P
9800 GTX+ staat wel in je lijstje "in combinatie met".....

Je hoeft geen nieuw plaatje te maken (je kunt deze ook bijwerken :).
Maar om het passend te krijgen zijn er diverse opties:
  • fotobewerkingsprogramma: maximale breedte (uit mijn hoofd 530, hoogte 478 dacht ik),
  • met de volgende regel: [img=breedte,hoogte]url-img[/img]
  • of via tumbnail: [url=http://grootplaatje.gif][img]http://thumbnail.gif[/img][/url]
  • of met thumbnail en lightbox: heb ik veel gebruikt in mijn laatste review, maar dat voert wat te ver voor je denk ik.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 4 januari 2010 23:08]

Bedankt voor je reactie, de videokaart die ik gebruikte in combinatie met dit bord is geen 9800gtx + maar een normale, wel van club 3d maar dat komt door een garantie claim, daar heb ik helaas niet voor kunnen kiezen.

Het plaatje met de layout beschijving heb ik gewoon van internet geplukt overigens maar ik zal kijken of ik er een kan maken met wat meer info er op, er mist namelijk nog al wat.

Dat mylogo verhaal kan mij ook niet echt veel schelen maar ach, als ze zeggen dat het er op zit vind ik wel dat het mag werken hoor :+

De bios had ik geloof ik de laatste versie van toen ik hem draaide, ik heb het bord al een paar maanden niet meer dus er is best kans dat er weer nieuwere versies zijn uitgekomen.

Overigens niet iets waar ik op reken gezien het een relatief oud bord is met een P 35 chipset.
Hartstikke bedankt voor je hulp :)

Ik heb even de + weggehaald bij de 9800GTX en het plaatje wat anders geschaald :)
Ook heb ik even een plaatje toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door BGB4rn op 5 januari 2010 00:14]

[edit] ik lees nu pas dat dual core overklokken wel goed gaat

Ik heb het bord ook en overklokken gaat prima. Een E6750 van 2.67 ghz naar 3.2 ghz is geen probleem, hoger heb ik nog niet geprobeerd. Ook het geheugen klokken gaat prima (manual/auto), alhoewel de settings niet helemaal overeenkomen met gespecificeerd.

Waar ik liever mensen voor zou waarschuwen is de ICH9 controller die geen AHCI kan draaien. Dat vind ik wel een klein bedrog aangezien de controller specs het wel aankunnen. Asus heeft dit uitgezet.

[Reactie gewijzigd door twiFight op 4 januari 2010 14:52]

Dat is inderdaad ook een puntje bij dit bord, de ICH is niet de ICH9R, de R slaat op RAID, dus RAID draaien op de ICH gaat bij dit bord helaas niet, daar heeft asus de Jmicron chip voor ingezet waar de eSATA poort volgens mij nog van af gaat zodat je alleen RAID kan draaien met een eSATA poort en die ene interne die op een heel rare plaats zit.
Dat klopt inderdaad, verder vind ik het een stabiel bordje waar ik nog nooit problemen mee heb gehad (ongeveer 2 jaar in gebruik)
Nette review, er zijn alleen nog wat kleine puntjes waar je aan kan werken, verder vind ik deze revieuw erg nuttig gezien ik met het zelfde bord een Q9550 heb die ook voor geen meter over klokt.

Dus ik ga maar eens verder kijken naar een ander bord.
Dankje, ik heb baat gehad bij de aankoop van een DFI P45 T2RS plus bord :)
Heb op ook een Asus P5KC board mijn Q6600 van 2.4 naar 3.2 ghz geclockt zonder problemen.. Draait nu alweer een tijdje stabiel op 3.0 ghz nadat ik vanwege de temps (slechte airflow in kast) maar wat conservatiever ben gaan clocken..

Misschien heb je een vervelend board gehad. Mij bevalt het board (nog steeds) prima, al heb ik wel maar 4 gb pc6400 geheugen erin hangen.

[Reactie gewijzigd door Ruud2009 op 4 januari 2010 14:49]