Specificaties Tower/desktop met Atom N230 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Revo R3600 Nettop Review

CodeCaster 25 september 2009, laatste update op 25 september 2009, 4.107 views

Acer Revo R3600 Nettop

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Instabiele ophangmethode

Features Score: 5
Ik was al een tijdje op zoek naar een PC voor dagelijks gebruik, omdat ik mijn laptop eigenlijk enkel voor school wil gebruiken, en daarnaast zocht ik ook al enige tijd naar een goede mediaspeler. De Acer Aspire REVO 3600 is dit allebei, in ÚÚn kleine behuizing! Voor maar 229 euro heb ik hem dan ook in huis gehaald.

Hardware
In het kastje van 13 bij 13 centimeter in een ruitvorm, dat slechts 3 centimeter dik is, bevindt zich de volgende hardware:
  • Intel Atom N230
  • 2GB DDR2 (SODIMM)
  • NVidia ION moederbord
  • 160GB harddisk van Hitachi, met een SATA-300-aansluiting
  • NVidia GeForce 9400M onboard videokaart
De nettop bevat een kleine fan, die enkel de eerste paar seconden van het booten hoorbaar draait, verder maakt een externe harddisk meer geluid. Dit nodigt uit om het energiezuinige apparaat te gebruiken als pc die altijd aan staat.

Aansluitingen heeft het apparaatje ook genoeg, met een HDMI-poort, een eSATA-connector en plaats voor zes USB-apparaten.
(Twee USB-poorten niet getoond)

Accessoires
Bij de PC worden niet alleen een USB-toetsenbord en -muis geleverd, maar ook een Wii-achtige controller. Deze werkt niet bepaald precies, dus ligt hij eigenlijk werkloos in de la.

Daarnaast wordt een doorzichtige plastic standaard meegeleverd waarmee de REVO rechop kan staan. Zonder standaard kan dit ook, maar staat het apparaat wat wankel.

Het is ook mogelijk de PC achterop een scherm met een VESA-mount te monteren met de meegeleverde beugel. Mijn advies: niet doen. De beugel is heel eenvoudig aan een scherm op tv te schroeven, maar de Acer hangt vervolgens erg instabiel. Een USB-kabel te hard in het appraat duwen zorgt er al voor dat hij uit de beugel valt, want het kliksysteem dat wordt gebruikt voor de bevestiging is niet bepaald solide.http://tweakers.net/ext/f/IJvtEwYPdZxdNjMfxN2LEpiv/full.jpg

Software
De REVO wordt geleverd met Microsoft Windows Vista Home Premium, die er zo'n twee uur over doet om volledig ge´nstalleerd te worden. Dit komt doordat er nadat de image is uitgepakt, niet alleen een virusscan van het hele systeem wordt gestart, maar ook begint de Google Toolbar met indexeren, en tegelijk wordt een pakket met games en andere programma's ge´nstalleerd. Dat wil zo'n laptopschijfje wel vertragen. Als alles is ge´nstalleerd draaien er 66 processen na een reboot, wat uiteraard achterlijk veel is. Het grootste gedeelte heb ik zonder te kijken verwijderd, en momenteel start de pc op met 40 processen. Over de meegeleverde applicaties kan ik dus verder niets vertellen.

Prestaties
Wanneer de juiste codecs en afspeelprogramma's worden ge´nstalleerd (CoreAVC, CCCP, Media Player Classic) is deze PC prima in staat om 720p-materiaal af te spelen. De interne harddisk van 160 gigabyte heeft in HDTune het volgende resultaat:

Opvolger
Een opvolger van het apparaat is al onderweg, met in plaats van de Atom N230 met een enkele core een dualcore N330 aan boord, met daarnaast twee keer zoveel RAM en een grotere harddisk. Op dit moment is echter nog niet bekend wanneer deze opvolger verschijnt, of hoeveel deze gaat kosten.

Al met al is dit apparaat mooi, snel, stil en goedkoop. Een aanradertje dus!

Heb jij ook een Acer Revo R3600 Nettop?

Leuke review. Maar van wat ik gehoord en elders gelezen heb is dit apparaatje ook in staat om moeiteloos 1080p/i bestanden af te spelen. Geen ervaring mee by the way maar ik wilde het er toch even aan toevoegen. Maar dat lukt waarschijnlijk niet onder Windows Vista. Verder meldt je alleen Windows Vista, ik neem aan dat dat Home Premium is in alle gevallen.
Veel plezier met het apparaatje :)
Ik beschik momenteel niet over 1080p-materiaal, dus dat zal ik later nog moeten testen. In Ernham's review van ditzelfde apparaat zegt hij dat het onder XBMC inderdaad werkt.

En Home Premium ja, bijgewerkt, bedankt :)
Hopelijk heb je al een mkv filmpje afgespeeld. Kzou wel willen weten of alles soepel draait en kunnen ondertitels gebruikt worden?
Kheb gelezen dat dit laatste niet mogelijk zou zijn tenzij je andere software gebruikt die dan weer niet werken met de gpu maar veel processorkracht vragen.
MKV werkt, MVK met losse subtitles werkt ook.
Ik zat te denken dit pc'tje voor mijn vader te kopen.

Is bij normaal gebruik (beetje internetten, filmpje van youtube afspelen, emailtje typen, foto's van digitale camera halen) het systeem een beetje vooruit te branden? Het lijkt me dat de processor behoorlijk traag is.
Sinds wanneer is 1,6 GHz traag? :) Het is een prima systeempje om een beetje mee te surfen en emailen, ik doe het er ook dagelijks op terwijl op de achtergrond uTorrent en sabnzbd draaien! :)