Intel Liquid Cooling Solution TS13X Review

JGoeij 3 september 2016, laatste update op 3 september 2016, 287 views

Intel Liquid Cooling Solution TS13X

De Intel Liquid Cooling Solution TS13X is een prima AIO waterkoeler. De fan is goed hoorbaar en heeft niet veel luchtverplaatsing waardoor het beter is deze te vervangen.

Pluspunten

• Goede koeling met andere fan
  • Mooi design (Intel logo op pomp)
  • Makkelijke montage

Minpunten

• Meegeleverde fan is (te) luid
  • Koelprestaties gemiddeld met standaard fan

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze AIO van Intel nu ruim 1,5 jaar in mijn build zitten. Het is een mooie waterkoeler (Intel logo :D) en de LED op de pomp is ook niet te fel. De stock fan is erg lawaaierig en de LEDs zijn ook erg fel.

In het begin heb ik een i5 2400 met deze set gekoeld. Met stock fan en stock settings kwam de temperatuur niet boven de 53 graden op max load uit. Hierna heb ik een upgrade gedaan naar een i5 2500k. Toen ik deze had overklokt (4,2 Ghz, 1,27v) kwam de temperatuur richting de 70 graden met de stock fan. Ook het lawaai nam er toe. Hierna heb ik besloten de stock fan te vervangen door een Corsair 120SP i.c.m. verse koelpasta. De idle temperaturen daalden hierdoor met 5-7 graden van 42 naar 35. Temperatuur onder load komt nu niet boven de 62 graden. Door de Corsair SP120 gebeurd dit ook zonder al te veel geluidsproductie.

Kortom: een mooi product met goede koelmogelijkheden mits de stock fan vervangen wordt door een kwalitatief betere fan.

Heb jij ook een Intel Liquid Cooling Solution TS13X?

Helaas is de pomp bij mij defect geraakt na ~2 jaar draaitijd... De pomp zelf lijkt vast gelopen te zijn, bij een paar tikken wil hij nog wel eens door gaan maar na korte tijd stopt hij weer.

Ik heb wel bij het monteren gelijk de stock fan vervangen door een Noctua fan wat een boel geluid scheelde.

Nu weer gewoon terug op Aircooling in deze PC. Andere pc draait nog met een Corsair H100i (geloof ik) en die houd het nu +/- 1,5 jaar uit.