Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR Review

Abbadon 9 juni 2006, 20.900 views

Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR

Pluspunten

• Vibratie Reductie
  • Scherpte en contrast
  • Afwerking
  • Bokeh
  • AF snelheid

Minpunten

• gewicht
  • prijs
  • VR functie zorgt voor kortere accuduur

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Dit objectief heeft altijd al bovenaan mijn verlanglijstje gestaan, alleen de hoge prijs heeft me ervan weerhouden 'm direct te kopen. Zodoende heb ik vorig jaar eerst een beduidend goedkoper alternatief aangeschaft in de vorm van de Sigma 70-200 f/2.8 HSM. Nadat mij al vrij vlot duidelijk werd dat deze Sigma mijn favoriet was, door z'n bereik, lichtgevoeligheid, bokeh en beeldkwaliteit durfde ik het na een jaar zonder veel aarzeling aan 'm te vervangen door de Nikkor welke ik al zo lang had willen hebben. De voornaamste redenen om over te stappen waren de VR functie en de extra snelle focussnelheid.

Vibration Reduction (VR):
Een kerneigenschap van dit objectief is de VR functie. Een mechanisme dat verbonden met een lensgroep de externe bewegingen compenseert zodat je met langere sluitertijden kunt werken om alsnog scherpe platen te kunnen schieten. Deze functie is ideaal wanneer de lichtomstandigheden minder zijn of wanneer je, met name op het lange zoom einde, veel beweegt. Deze functie is voor mij een uitkomst omdat ik het vertik met statieven of zelfs monopod's rond te lopen.
Wat de exacte winst is in stops is geheel afhankelijk van de omstandigheden. 2~3 stops wordt in het algemeen gehanteerd maar ik zit daar regelmatig onder maar soms ook boven. Let wel, het is geen wondermiddel om al je platen scherp te krijgen, het bevriest niet alles in de tijd; bewegende objecten blijven bewegende objecten. Desondanks wil ik niet meer zonder, zo goed bevalt VR mij.

Je kunt VR uitschakelen wanneer je zeker bent dat er niet genoeg beweging is om onscherpte te veroorzaken (b.v. erg korte sluitertijden of genoeg ondersteuning) zodat de VR functie niet onbedoeld door overmatig compenseren juist datgene introduceert wat je wilt voorkomen: onscherpte. In het geval van montage op een stevig statief moet je VR zelfs uitzetten omdat de VR dan absoluut tegen je gaat werken of zelfs een negatieve uitwerking kan hebben op het mechaniek.

Daarnaast is er nog een Active stand welke je kunt gebruiken wanneer je met buitengewoon veel bewegingen te maken hebt, denk aan een rit in een auto of op een boot. Met deze stand en omstandigheden heb ik niet genoeg ervaring om wat zinnigs over te zeggen.

Enige nadeel van VR is dat het energie kost en dat het deze ontrekt aan de accu van je camera. Wanneer je de VR stand telkens gebruikt kan het de accuduur in het uiterste geval bijna halveren. Denk daar dus wel om.

Scherpte/Contrast:
Met één woord weergaloos. Nu was ik al wat gewend met de Sigma 70-200 maar de Nikkor doet daar nog een klein schepje bovenop. Stopped down vanaf f/4 heeft m'n D70 meer dan z'n handen vol aan de scherpte van deze Nikkor. Waar ik normaal met Photoshop tot zo'n 50~67% inzoom op m'n net geopende foto's klik ik nu per ongeluk vaak door tot boven de 100% omdat ik denk nog maar op 50~67% te zitten. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

Wide open (f/2.8) presteert de Nikkor bijzonder goed . Desalniettemin zul je voor erg goede scherpte op het lange einde (200mm) het diafragma één stop moeten dichtknijpen. Verder dan f/5.6 gaan heeft wat betreft scherpte weinig zin, alleen op 200mm doet f/8 er nog wat extra bij.

Toevoeging: Ik beoordeel de scherpte op basis van de praktijk en dus de dagelijkse foto's die ik geschoten heb, niet aan de hand van een gecontroleerde test. Daarbij schoot me net te binnen dat ik veel gebruik maak van VR en dat dit ook invloed heeft op de scherpte v.d. foto's die ik in de dagelijkse praktijk schiet. Hierdoor kan het zijn dat de optische eigenschappen van de Nikkor ogenschijnlijk beter zijn dan die van de Sigma terwijl dit deels verklaard kan worden door de VR functionaliteit. Persoonlijk maakt het mij weinig uit hoe het exact zit, het uiteindelijke resultaat voor mij blijft hetzelfde: ik heb nu nog iets scherpere foto's dan voorheen :)

Focussnelheid:
Het effect van de shutterbutton half indrukt houden laat zich het beste omschrijven als capt. Picard die roept 'Engage!' wanneer hij het commando voor warpspeed geeft. De AF-S van dit objectief is werkelijk snel; hij zoomt niet naar z'n focuspunt maar knalt er bijna in één klap naar toe. En mocht dat nog niet snel genoeg zijn dan kun je er met de focuslimitter (standaard minimaal 1.5m, gelimiteerd minimaal 2.5m) nóg iets meer snelheid uit halen.
Het verschil met de aangehaalde Sigma is hier erg duidelijk, ondanks dat dat absoluut geen traag focussende lens is.

Bouwkwaliteit en handling
Deze twee omschrijvingen zijn nauw met elkaar verbonden. De bouwkwaliteit is fenomenaal. Het klinkt suf, weer zo'n superlatief maar het is niets anders dan de waarheid. De buitenkant van het objectief is een dikke ronde metalen behuizing afgewerkt met de standaard zwarte Nikkor finish. De knoppen zijn solide bevestigd, deels verzonken in de metalen behuizing. De zoom- en focusring zijn met rubber bekleed en draaien erg fijn. Onder handbereik zitten drie AF-lock knoppen om de evt. ingestelde continu AF te overrulen. Het enige wat nog verbeterd zou kunnen worden zijn de op het oppervlak geverfde letters, deze zouden waarschijnlijk nog beter tegen slijtage bestendig zijn wanneer ze deels verzonken in de behuizing zouden liggen. Dit is wat mij betreft een non-issue, maar dit detail steekt toch een beetje schril af tegenover alle andere aspecten van dit objectief.

Een nadeel van dit alles is het gewicht. Het objectief weegt anderhalve kilo en dat kun je aan het einde van een dagje fotograferen soms wel vernemen. Natuurlijk is dit allemaal zeer persoonlijk, in ieder geval is mijn ervaring dat deze massa geen belemmering vormt en het is verbazingwekkend hoe snel je aan dergelijke gewichten went. De eerste dag dat ik 'm had, kreeg ik last van m'n pols maar dat is daarna nooit meer voorgevallen. Ondanks dat kan ik onmogelijk beweren dat dit een ideal objectief is qua handling.

Vervorming, vignettering, CA en flare
Dit zijn allemaal zaken waar elk zoom objectief last van heeft. Ik heb slechts enkele objectieven ter vergelijking en eigenlijk is geen van alle bovenstaande symptomen mij negatief opgevallen bij de 70-200 VR. In ieder geval hebben mijn foto's me er nooit toe gezet deze zaken nader te onderzoeken omdat ik ze niet in opvallende mate ben tegengekomen behalve de duidelijke afwezigheid van CA. Vandaar dat ik aan dat punt de maximale score heb toegekend en de overige niet.

Bokeh en kleur
Een andere eigenschap waarom ik zo graag met een 70-200 f/2.8, en in het bijzonder de Nikkor, schiet is z'n bokeh. Dit, van een Japans woord afgeleid, fenomeen staat voor de manier waarop out of focus delen van de foto worden weergegeven. De Nikkor doet dit op een erg zachte, glooïende manier. Ik ben er in ieder geval erg weg van.
Kleuren kan ik weinig bijzonders over zeggen; ze wijken niet opvallend af en ik bespeur ook geen waas van overheersende kleur. Sowieso maak ik me hier niet erg druk om omdat de kleurweergave op het beeldscherm en op een daadwerkelijke foto veel gevoeliger zijn voor invloeden (printer- en beeldscherminstellingen, gebruikte colorprofile's in je camera en fotobewerkingssoftware, ontwikkelaar etc.)

Prijs/prestatie
Ondanks al zijn positieve eigenschappen blijft het een vreselijk duur objectief. Voor de professional die er z'n brood mee verdient is dit allemaal niet zo'n punt, maar voor de hobbyfotograaf des te meer. Ik heb de beoordeling vanuit het hobby perspectief gemaakt en kom dan niet verder dan een voldoende. Dit objectief is gewoonweg niet tweemaal zo goed als de Sigma welke de helft kost, punt. Echter, om z'n optische en mechanische eigenschappen kan ik de Nikkor onmogelijk een lagere score dan dat geven, daarmee zou ik 'm tekort doen.

Rest mij te zeggen dat ik als hobbyfotograaf geen moment spijt heb gehad deze prijzige lens aangeschaft te hebben. Het was een rib uit mijn lijf maar telkens wanneer ik 'm gebruik ben ik bijna zo blij als een kind, zo fijn is het fotograferen met deze lens :)

Heb jij ook een Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR?

Na anderhalf jaar de kuntjes van m'n D80 + 18-135 mm te leren kennen, ben ik tot de conclusie gekomen, dat de grootste creative beperking van de 18-135 mm f3.5-5.6, de bokeh en lichsterkte is. Een 70-200 mm f2.8 is vanaf nu m'n droom (al m'n aankopen moet ik verdienen met vakantiejobs, dus het zal nog wat tijd nemen, voor ik het geld van zo'n lens bijeen heb gespaard). Toch ben ik er vaak mee bezig, te vergelijken welke lens nu het beste zou zijn. Hoewel de Nikkor in alle opzichten super lijkt, is de prijs zeker ook geen weggever. De Sigma kan al voor 700 euro gekocht worden. De nikkor kost 1000 euro meer. Is de bokeh van de Sigma ook zeer goed? Het moet niet perfect zijn, maar ik zou toch graag weten of je daar tevreden van was. Indien de Sigma goed presteert, en de Nikkor net ietje beter, dan denk ik dat de Sigma een betere keuze is, zeker kwa prijs/prestatie. Kan later nog altijd dan die Sigma verkopen en een Nikkor 70-200 vr kopen als ik het geld heb.
Is het misschien mogelijk om eens een foto te zenden, van de Sigma, en de nikkor te vergelijking, waarin ik de bokeh goed kan beoordelen?
Zelf heb ik ook een VR lens. Inderdaad, als je er eenmaal een hebt wil je eigenlijk niet meer zonder. Maar, je schrijft dat je met VR kortere sluitertijden kunt werken. Dat is niet helemaal correct.

VR beinvloed de sluitertijd niet. In lichtzwakke omstandigheden zul je met een VR lens dezelfde lange sluitertijd ervaren als met een lens zonder VR. Het voordel van VR wordt ingegeven door het feit dat je, ondanks een langere sluitertijd, toch in staat zult zijn je lens stil te houden, waardoor de foto alsnog scherp is.

Zelf gebruik ik op een D70 de AFS VR 70-200 f/2.8G en maak veel foto's in theaters. Ook op 200mm (of effectief bijna 300 mm) maak ik uit losse hand uitstekende scherpe foto's, waarbij de sluitertijden soms (bij weinig licht op het podium) zelfs op een halve seconde staan. Zonder VR zou de sluitertijd net zo lang geweest zijn, maar had ik de lens niet stil kunnen houden.
Je hebt helemaal gelijk! Ik bedoel ook _juist_ langere sluitertijden maar heb kort en lang op de een of andere manier door elkaar heengehaald :X Ik zal het nog even aanpassen :)
Happens.

BTW: Wel een vette lens he! Ik heb hem nou een jaartje en ben er echt superblij mee. Overweeg sterk om voor groothoek, of tot 70/110mm ook een VR lens te halen.
Wanneer je een sluitertijd hebt van een halve seconde, en er is wel beweging op het toneel. Dan heb je hier toch niets aan lijkt me 8)7
Geachte Dames en Heren,

Sinds kort heb ik ook deze objectief . en ben er blij mee ondanks dat ie zo prijzig is.

Maar mij vraag is of jullie het zelfde geluidje krijgen op het moment dat je de VR aanhebt en dat je bij half indrukken dan een geluid uit de objectief hoort komen.

Ik heb niet eerder een VR objectief gehad dus ik vroeg me af of dit normaal is.

Ik gebruik de objectief op een D70s.

Alvast bedankt.
misschien wat laat maar, ja dit is normaal.