Intel E5-2670 Tray Review

giggely 30 augustus 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 212 views

Intel E5-2670 Tray

Leuke processor voor mensen die een web, database of render server/workstation nodig hebben. Absoluut GEEN aanrader voor gaming! In normaal windows gebruik minimaal 2x zo langzaam als een nieuwe i3, maar zodra je grote multi-threaded loads erop gaat zetten is hij super snel. TIP: Check ebay of tweede hands sectie!

Pluspunten

• Goedkoop tegenwoordig (net iets over 100 euro)
  • Een "mwah" computer, alleen dan keer 16
  • Als je hem op de juiste manier gebruikt is hij ongekend snel.

Minpunten

• Let op! Heeft een hoog TDP moederbord nodig! Bel even met leverancier voor "2600 series compatible"
  • In single-threaded is hij niet snel!
  • Hoog stroom gebruik
  • Niet te overklokken
  • 2011 moederbord is echt te duur

Tijdje geleden was ik aan het rondzeulen op Marktplaats en toen zag ik ineens 2 van deze cpu's voor 250 euro. Ik was op dat moment in de markt voor een nieuwe server en besloot de gok te nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
3Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card¤ 29,04¤ 87,12
1Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W¤ 80,95¤ 80,95
2Plextor M6 Pro 256GB¤ 96,57¤ 193,14
3Samsung SM951 (NVMe) 256GB¤ 140,51¤ 421,53

Ik heb de cpu's opgehaald, een nieuwe Asus moederbord, wat geheugen, een paar m.2 en normale ssd's en een mooie 2u server behuizing. Alles ging qua inbouw helemaal goed hij bootte meteen. Helaas kreeg ik de m.2 niet ingesteld als boot-drive dus heb ik windows maar op de ssd's geļnstalleerd.

Na de installatie van Windows die lekker vlot verliep, begon ik met IIS en andere componenten te installeren. Hier werd al snel duidelijk dat deze server een stuk langzamer was dan mijn andere server. De installatie duurde ongeveer 2 a 3x zo lang als op de i7-5820k die ernaast stond.

Nadat alles was geļnstalleerd kon ik de gegevens op de server importen waarmee ik meteen kon zien wat het snelheidsverschil tussen de 2 servers is. De import is een beetje een gek process: Ik heb zeg maar 45 "brochures", waarin variėrend van 5 tot 150 pagina's met plaatjes / filmpjes en teksten staan. Alle brochures worden parallel geļmporteerd, maar in elk van deze processen worden de gegevens sequenceel van voor naar achter gelezen, vergeleken en aangepast. Hierdoor zijn er in het begin van het importeer process 45 instanties die naast elkaar draaien en aan het einde nog maar 1, namelijk de langste brochure. (eigenlijk is elke brochure ook nog in 6 tot 7 threads onderverdeeld, maargoed)

In het volgende filmpje zie je hoe de dual E5-2670 (rechts) in het begin door de procenten heen schiet, maar aan het einde het toch aflegt tegenover het single threaded voordeel van de i7-5820k.

Als je het filmpje op normale snelheid bekijkt, zie je heel goed hoe de 5280k eerst nog bezig is zoveel nieuwe threads op te starten (een plekje in de cpu cycle geven verwacht ik), terwijl de dual 2670 gewoon fullspeed met alle threads start.

Als je het process wat je draait dus beter opdeelt zie je dus dat de parallelle snelheid van deze CPU ongekend is, maar door de lage kloksnelheid en geheugen snelheid valt de processor een beetje tegen in single threaded omgevingen.

Dus als je goed veel gebruik maakt van multi-threaded applicaties, is dit waarschijnlijk de beste koop voor je. Maar als je alleen een beetje wil gamen en op internet wil browsen kan ik je deze cpu niet aanraden!

Heb jij ook een Intel E5-2670 Tray?

Beste Giggely,

Zelf een soortgelijk (zelfde moederbord en CPU's) workstation aan het bouwen. Is het inmiddels gelukt om de M.2's nog aan de praat te krijgen (via pci slot adapter?), zit hier nog aan te denken maar als ik jouw review lees heb ik er weinig vertrouwen in...

Tijdens mijn zoektocht heb ik op verschillende sites gelezen dat je veel voordeel hebt door alle geheugen bankjes vol te doen (dus quad channel), wellicht kun je daar mee nog winst behalen.

mvg,

Tim
De m.2 werken wel, alleen ik kan geen windows op deze drives installeren (door de bios). Dit is voor mijn toepassing niet erg.

Qua snelheid hebben de nvme's niet zoveel last van de oudere processor techniek, behalve als je random gaat lezen of schrijven. Zie mijn andere review: productreview: Samsung SM951 (NVMe) 256GB review door giggely