Specificaties 10" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U123-012EU Review

Martinusz 23 september 2009, laatste update op 23 september 2009, 2.719 views

MSI Wind U123-012EU

Pluspunten

• design
  • gewicht/formaat
  • accuduur
  • beeldscherm
  • geluid,warmte
  • toegankelijkheid

Minpunten

• muisknoppen
  • beperkte scroll mogelijkheid met mousepad

Reden aanschaf
Thuis alleen een vaste pc die in de woonkamer aanwezig is, ik wilde meer mobiliteit thuis, maar ook voor mijn werk. Ik werk als consultant en zit dus vaak bij klanten op locatie, voor de snellere bezoeken is het fijn om je eigen materiaal bij te kunnen hebben en niet afhankelijk te zijn van pc's van klanten etc.
Vooral voor de mobiliteit heb ik gekozen voor een netbook en niet voor een laptop, een netbook weegt veel minder en neemt minder plek in beslag, maar je kunt er toch alles mee!

Uitpakken van de doos
Waar je vroeger je auto moest volladen om een pc mee te nemen, zo klein is de doos van de MSI Wind. Alles zit goed en netjes verpakt, er komt natuurlijk de netbook uit, de accu, lader en ook de sleeve die erbij zit. Ondanks dat er geen handvat aan zit, toch een aardige sleeve om de Wind in op te bergen! Verder kom ik nog 2 cd-roms tegen van Windows XP en de drivers. Qua handleiding zit er vrij weinig bij, enkel hoe de accu in het apparaat te bevestigen.

Installatie
Erg simpel en spreekt voor zich eigenlijk. Installatie is snel voltooid en je kunt vrijwel direct aan de slag!
Moest wel even uitvinden waarom draadloos netwerk mijn draadloos signaal maar niet vond, je moet namelijk je Wlan kaart activeren met de functietoets FN + F11 ;)
Dit geldt ook voor de webcam FN + F6 anders lijkt het alsof de webcam het niet doet.

Installatie Windows 7
Omdat ik erg positieve geluiden hoorden over windows 7 en netbooks, heb ik windows 7 als dual boot erbij gezet! Installatie heb ik gedaan via een externe dvd-speler, zodat ik vanaf cd kon opstarten. Installatie van windows 7 gaat erg vlot. Na installatie naar de MSI website gegaan en jawel, overal zijn al windows 7 drivers voor te downloaden!
Windows 7 draait erg vlot, start snel op en loopt gewoon heel erg soepel. Echt een aanrader om te gebruiken!

Gebruik van de netbook
In het begin heel even wennen aan het toetsenbord, maar ik moet zeggen dat het vrij snel went. Soms tik je per ongeluk de FN toets in i.p.v. de CTRL toets, of wanneer je de rechter shift toets wilt gebruiken, duk je per ongeluk op pijltje omhoog. Toetsenbord is zeker niet te klein,werkt erg prettig.
Het mousepad werkt ook prima naar behoren qua reactie, in een eerdere review hierboven stond dat je niet kon scrollen. Dit kan echter wel, hiervoor druk je aan de rechterkant boven/onder op de mousepad, als je vasthoudt scrollt hij vloeiend naar beneden/boven, als je tikt, dan scrolt hij een stukje naar beneden/boven. Je kunt echter niet met je vinger van boven naar beneden scrollen zoals je vaker ziet op de mousepad. De muistoetsen zijn niet echt geweldig, je moet ze best flink indrukken voordat ze reageren, dit zou een verbeterpunt kunnen zijn voor een volgende serie. Ik zelf werk wanner het kan met een logitech v100 notebook muis, werkt erg fijn.

De kijkhoek vind ik prima, vanuit alle hoeken is het scherm goed en duidelijk te zien, zeker als je de felheid op 100% zet. Het scherm is dan erg mooi helder (in de winkel goed verschil zichtbaar met andere netbooks). Meestal zet ik het scherm overdag wat minder fel, zodat de accu wat langer mee kan!
De Accuduur is tot nu toe echt perfect, heb allerlei zaken zitten installeren en telkens opnieuw opstarten, maar de accu houdt het zeker uren vol. Bij zuinig gebruik gaat hij zeker 6-8 uur mee bij normaal gebruik.
In de vorige review las ik dat de ventilator geluid maakte? Ik wist niet eens dat deze erin zat ;) bij mij maakt hij absoluut geen geluid en ook wordt de netbook niet echt warm (ook niet op schoot).
Het geluid uit de speakers is niet echt geweldig, via oordopjes is het geluid een stuk beter te beluisteren.

Verder voelt de MSI lekker stevig aan, scharnieren voelen ook stevig. Het dichtklappen gaat geleidelijk en sluit goed. Wel een kritiekpuntje is dat het zwaartepunt niet helemaal lekker ligt. Als je het scherm open hebt staan en misschien ietjs verder dan 90 graden hebt openstaan, dan hoef je het scherm maar een klein zetje te geven, waardoor de netbook naar achteren kantelt. Dit komt waarschijnlijk door de accu die achterop zit, maar had wellicht voorkomen kunnen worden door goede steunpuntjes aan de achterzeide te maken. Over het algemeen heb je hier overigens geen last van, het was wel een punt dat mij opviel.

Ik ben erg tevreden met mijn keuze voor de MSI Wind 123, mede door het design, de goede accuduur en het mooie scherm. Daarbij opgeteld ook nog de goede specificaties en bruikbaarheid van het apparaat kan ik alleen maar concluderen dat het een goed product is.
De genoemde minpunten zijn van kleine omvang en zijn zeker geen negatieve factoren om deze netbook niet aan te schaffen.

• Samsung externe dvd-brander
  • Synology DS 107+
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI Wind U123-012EU?

Mooie review, jammer van het zwaartepunt.. Voor de rest, leuk dat je ook uitgeprobeerd hebt om Windows 7 te installeren. Op mijn werk heb ik er ook een tijdje mee gedraaid, erg fijne OS moet ik zeggen, totaal niet wat ik had verwacht. Alleen ik had er wel is last van dat die op de meest nutteloze momenten gruwelijk vast liep.
Ja het zwaartepunt is een klein issue, ik denk dat veel netbooks dat hebben, aangezien de accu vaak aan de achterkant zit. Moet zeggen dat je tijdens het werken er geen last van hebt. Tot nu toe (paar dagen) nog totaal geen problemen met Windows 7, draait erg soepel, lekker snel, even wennen aan de nieuwe taakbalk, maar werkt echt lekker. Ook wel fijn dat MSI dus alle drivers ook al voor Windows 7 op hun website aanbieden! Nog geen vastlopers gehad, maar ik laat XP er voorlopig nog naast staan, als ik geen problemen tegenkom ga ik zeker over op windows 7, tot die tijd nog even beide systemen!
Scoort trouwens helemaal niet slecht in de Windows index, laagste cijfer was een 2,4 geloof ik, de rest ruim hoger!

Ik heb overigens al 2gb ram besteld om er straks in te prikken, draait nu al soepel, maar hoe meer hoe beter natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door Martinusz op 24 september 2009 16:10]

Hi, ik kan je bevindingen beaamen. Ik heb de U123 net aangeschaft en wil ook de 2GB installeeren, echter ik krijg het achterpaneel niet verwijderd (accu en 9 schroeven zijn los). Had jij hier ook problemen mee?