VR BOX VR-bril Review

Luctia 28 augustus 2016, laatste update op 28 augustus 2016, 1.611 views

VR BOX VR-bril

Een goede VR-bril naar mijn mening. Ziet er goed uit in vergelijking met andere brillen en qua prijs is hij helemaal fantastisch.

Pluspunten

• Spotgoedkoop
  • Comfortabel
  • Makkelijk aan te passen
  • Verschuifbare cover voor camera

Minpunten

• De bijgeleverde afstandsbediening is superslecht
  • Voelt een beetje goedkoop aan door plastic-gehalte (maar dat is 'ie ook)
  • Lenzen zijn moeilijk/niet schoon te maken

Design & bouwkwaliteit Score: 4
De VR BOX is mijn eerste ervaring met VR en ik ben er erg tevreden mee. Brillen als deze zijn een goede oplossing voor mensen die niet ¤1700 uit willen geven aan een VR bril en PC upgrade, maar wel een redelijke telefoon hebben. Ik ben dik tevreden, en dus leek het me goed om mijn ervaring te delen.

In de doos
De doos zelf is heel naakt. Een witte doos met de naam van het product er op. In de doos zit een kleine handleiding en wat ander irrelevant spul. Op de lenzen en de voorkant zit plastic folie. Wat de handleiding betreft, het is eigenlijk voornamelijk dingen die je zelf ook wel kan bedenken of achter kan komen door gewoon iets te proberen. Het is nou niet alsof de bril zo ingewikkeld is.

Werking
De bril werkt door je telefoon in het frame van de bril te doen. Het frame zit in de bril en kan je er makkelijk uithalen door middel van een klein plastic lipje. Er zit een schuifje in die door middel van een veer je telefoon goed vasthoudt. Bijgeleverd zijn trouwens een aantal stickers met wat stof zodat je telefoon niet beschadigd wordt.

Afstelling
Als je telefoon er dan uiteindelijk in zit, kan je nog een aantal dingen. De hoofdband is makkelijk af te stellen door klittenband en is daardoor goed voor elk hoofd (dat hem tot nu toe heeft uitgeprobeerd). De lenzen zijn te verstelling in breedte en diepte, zoals te zien op het plaatje hieronder. Ik ben hier zelf nog een beetje mee aan het experimenteren, omdat het best wel verschilt per stand.

Comfort
Wat comfort betreft zit de VR BOX wel goed. Het stof dat tegen je hoofd aan zit is comfortabel en zacht, schuurt niet of iets dergelijks. Ook de hoofdband zit prima, mits je hem natuurlijk goed hebt afgesteld. Omdat hij helemaal van plastic is valt het qua gewicht ook mee, maar dat ligt natuurlijk ook aan de telefoon die je hebt.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is, vind ik, echt ronduit slecht. Hij is van plastic, voelt goedkoop aan, er zit geen duidelijke handleiding bij en succes met zelf uitvinden hoe het werkt want het slaat echt nergens op. En de knoppen zijn ook niet te binden aan andere functies, dus je zit vast met de standaard instellingen. Ik heb hem alleen niet mee laten tellen in mijn review, omdat het niet een deel is van de bril zelf.

Andere opmerkingen
De bril is zover ik heb geprobeerd prima te gebruiken met een bril. Nu ben ik bijziend, dus dit is voor mij sowieso niet zo'n probleem. Ik kan hem helemaal zonder bril gebruiken.
Een ander punt is dat de lenzen van de bril niet schoon te maken zijn. De voorkant wel, maar niet de achterkant. Dit betekent dus dat je altijd te maken zal hebben met stofjes in je beeld. Ik heb tot nu toe op internet hier ook nog niet echt een oplossing voor kunnen vinden.

Al met al ben ik hartstikke tevreden met deze bril. Hij is goedkoop, van goede kwaliteit en goed afstelbaar. Een beetje spijtig dat je wat extra geld moet betalen voor een slechte afstandsbediening, maar jullie kunnen mijn fouten ter hart nemen. ;)

Andere foto's

Heb jij ook een VR BOX VR-bril?

Goeie review! Ik heb dezelfde en ben het helemaal met je eens. Mijn afstandsbediening ziet er anders uit, maar werkt ook niet heel goed. Hij is vooral veel te klein en kan het echt niet aan als ik meerdere knoppen tegelijk indruk.

Andere klacht bij mijne is dat de linkerlens heel steoef te verstellen is, de rechte gaat wel vloeiend. Dit ligt wel in de lijn der verwachtingen als ik voor een tientje iets van Ali bestel.

Ik gebruik trouwens vridge. Dit programma patcht de VR-drivers van Steam en doet Steam geloven dat er een HTC vive is aangesloten. Dit werkt prima (beperkt, je mist een aantal sensors), hoewel ik wel aanraad om naast je router te gaan zitten, of een direct netwerk tussen je pc en mobiel te maken om lag te minimaliseren. Ik kon dit bijvoorbeeld goed gebruiken met Euro Truck Simulator en AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! for the Awesome.
Bedankt! Oeh, dat klinkt wel interessant! Ik heb ook ETS en helemaal als je met stuurtje zit lijkt dit me supervet.

Wat betreft de afstandsbediening, ik geloof dat ze gewoon een Playstation controller wilde namaken met maar één joystick en een stuk kleiner. Wat in principe natuurlijk niet erg is, maar de interface wordt er niet veel duidelijker van en daarnaast werkt het ding voor geen meter...
Kun je wat vertellen over de apps die je tot nu toe hebt gebruikt en wanneer je de afstandsbediening nodig hebt?
Wat de apps betreft maakt het niet heel veel uit eigenlijk. De afstandsbediening is bedoeld om dingen als volume en play/pause functies te kunnen doen. De instellingen en toetscombinaties zijn echter zo ongelofelijk vaag en ingewikkeld dat dit gewoon niet werkt. Apps die ik tot nu toe heb gebruikt zijn eigenlijk alleen YouTube en Chrome, maar aangezien dat ook de enige apps zijn die ik ooit zal gebruiken (afgezien van Cardboard dan) houd het voor mij snel op.
Hoe zit het met de comfort m.b.t tot de neus? Een aantal VR brillen zitten vrij strak op de neus en in combinatie met de kunststof rond die plek, kan dat gaan irriteren. Is dat hier ook het geval, of juist niet?
De VR BOX heeft niet iets speciaals ofzo bij de neus, het is eigenlijk gewoon een plastic inkeping voor je neus. Lijkt dus niet echt comfortabel. Bij mijn neus maakt het niet uit, hij zit voor mij prima, maar ik kan me voorstellen dat als je een iets grotere neus hebt dat het kan gaan irriteren. Afhankelijk van de hoogte van je ogen kan je hem dan ook wat omhoog schuiven. Punt is: voor mij is het prima, maar het is niet een comfortabel stukje.
Dank voor de reactie. Daar was ik al wat bang voor. :( Even verder kijken dus!
Helaas... Je kan trouwens de inkeping ook zien op twee van de foto's, mocht je nog even willen kijken.
Ah, dank! Dat is inderdaad de inkeping die ik bedoelde. Toch mooi dat hij je wel zo bevalt.

Toch bedankt en een fijne compacte review. :)