Jaybird Freedom (Wit) Review

DaemonAngel 6 september 2016, laatste update op 6 september 2016, 7.762 views

Jaybird Freedom (Wit)

De mooiste en best afgewerkte bluetooth oortjes momenteel. Goed klinkende bluetooth oortjes die dankzij de meegeleverde foam oordopjes goed afsluiten en aangenaam passen. Waterresistent waardoor ze goed bruikbaar zijn voor te sporten of fietsen. Ingebouwde controls en microfoon.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Verschillende maten oordopjes (foam en silicone)
  • Waterresistent
  • Afstandsbediening met microfoon
  • Mooie kleine formfactor
  • Batterij % wordt aangegeven

Minpunten

• Hoesje
  • Batterijduur is 4 uur zonder extra battery
  • Lader kan je gemakkelijk kwijtspelen

Jaybird Freedom

Mensen hebben altijd al graag gesport met muziek en net omdat je dan zo actief bent is de typische kabel die komt kijken bij het luisteren naar muziek, zonder de rest van je omgeving te irriteren, net zo irritant. Hij vliegt alle kanten op en blijft wel eens ergens hangen of trekt hierdoor de oortjes uit je oren. Niet te vergeten het irritante kabel geluid dat doorgegeven wordt aan je oren als die ergens tegen wrijft of tikt.
Een kabel is ook niet oneindig lang. Mocht dit zo zijn dan zou je hem toch maar eenmalig kunnen gebruiken want dan kan je hem ook oneindig lang zitten ontwarren. Entropie!
Als jij zo iemand bent die zich wel eens mateloos irriteert aan die kabel of gewoon je muziektoestel niet dicht genoeg bij je hebt dan is er de optie om de kabel te laten voor wat die is. Bluetooth oortjes zijn dan een oplossing.
Er komen meer en meer opties in de wereld van sport bluetooth oortjes. Voor mij is dit al mijn 2de paar en ik ben verkocht aan de afwezigheid van een kabel.
In deze review wil ik je mijn mening geven van de Jaybird Freedoms die ik nu de laatste weken gebruikt heb voor te sporten en in het dagdagelijkse leven.
Omdat er nog mogelijkheden zijn voor bluetooth oortjes en ik één van de andere opties lang gebruikt heb ga ik af en toe de vergelijking maken zodat dit je hopelijk kan helpen mocht je hier tussen twijfelen.
Ik gebruik ze tijdens het sporten (lopen, fietsen en in de fitness) en gewoon wanneer ik naar muziek wil luisteren en ergens naar toe ga. Verder zijn ze klein genoeg waardoor ze onder mijn helm voor het snowboarden passen (nog niet gedaan wegens zomer) en onder mijn motorhelm (waar ik ze alleen gebruik voor mijn navigatie te horen voor korte stukken want voor langdurig gebruik isoleren ze niet genoeg windruis).
Vergeleken met
Omdat geluidskwaliteit toch één van de belangrijkste zaken is van oortjes wil ik je een idee geven met wat ik nog luister.

- Audio Technica M50x (mijn gouden standaard)
- Jaybird X2
- Klipsch S4i
- Soundmagic E10

Ik luister met deze oortjes voornamelijk naar muziek via google play music maar een deel zijn ook CD's die ik erop gezet heb.
Qua genres luister ik naar vanalles. De top 100 muziek van de radio, R&B, Tomorrowland stijl, Metal en rock, klassieke muziek...
Ik heb geen voorkeur voor zware bas of dergelijke. Omdat ik naar zoveel genres luister heb ik graag oortjes die een neutrale klank geven of toch zo neutraal mogelijk (no beats no).
Unboxing
Skip unboxing

Geluidskwaliteit

Best belangrijk... hoe zit het met de geluidskwaliteit?

De Freedoms geven een zeer mooi en neutraal geluid met de bijkomende mogelijkheid om het geluidsprofiel aan te passen via de mysound app van Jaybird.

Voor zo een kleine oortjes is de soundstage echt wel heel goed (fancy woord gebruik :o ).
Bass liefhebbers of mensen die het geluid van beats oortjes verkiezen gaan vinden dat er bij deze niet genoeg bass is. Zelf vind ik de Freedoms in staat om mooi uitgebalanceerd geluid te produceren met zeker genoeg bass.
Hoge tonen zijn niet schel maar blijven proper, lage tonen worden goed weergegeven maar er is geen overdreven bass aanwezig.
Ik hoor duidelijk de verschillende instrumenten en er is meer detail aanwezig dan in mijn andere oortjes (op de M50x en X2 na).
Alles is mooi proper en helder en in geen van de muziekgenres waar ik naar luister miste ik iets. Bij de zwaardere tomorrowlandmuziek of R&B is een zwaardere bass wel fijn maar het is niet dat ze niet in staat zijn bass te produceren. Geen van mijn andere in-ears produceren meer bass.
Wegens mijn gevarieerde muziekkeuze vind ik het fijner om alles neutraal te horen dan met een zware bass altijd.
Wat leuk is aan de Freedoms is dat je via de Mysound app van Jaybird de geluidsweergave kan aanpassen. Wil je meer bass of meer mids dan kan je dit gewoon aanpassen. De aanpassingen zijn duidelijk merkbaar en gebeuren redelijk onmiddelijk zodat je kan fine-tunen wat je het leukste vind.

Je kan ook meerdere profielen aanmaken voor telkens andere muziek genres of andere momenten mocht je dit willen.
Eenmaal dat je een verandering doorvoert wordt deze opgeslagen in de Freedoms zelf dus ook met een ander toestel gaan je Freedoms je aangepast geluidsprofiel gebruiken voor de muziek af te spelen.
Er zijn ook al een aantal profielen aangemaakt (voor een paar genres en van hun atleten) zodat je eens kan kijken hoe andere mensen luisteren en hoe dit klinkt.
Deze optie is momenteel wel alleen beschikbaar voor de Jaybird Freedom. De Jaybird X3 zijn ook reeds aangekondigd en deze gaan dit waarschijnlijk ook kunnen maar de Jaybird X2 is hier niet compatibel mee.

Al bij al is de geluidskwaliteit zeer vergelijkbaar (lees als hetzelfde) met hun X2s, dewelke ik zeer goed vond en neutraal klinkend.
De Audio technica's doen het wel wat beter maar dit is een totaal ander product natuurlijk.

Ik vind de Freedoms goed genoeg dat ik soms thuis ze blijf gebruiken in plaats van te wisselen naar mijn M50x. Puur wegens gebruiksgemak en omdat het geluid toch goed is. De Audio technica M50x klinken beter maar dit hoor ik alleen maar wanneer ik actief muziek luister. Wanneer het op staat als ik met iets bezig ben merk ik dit verschil nauwelijks en dan komt de praktische kant van geen draad te hebben naar boven.

AUDIO
Type: In-Ear Style
Noise-isolation: Passive
Impedance: 16 Ohm
Speaker sensitivity: 96 +-3dB At 1KHz
Output 5mW nominal, 10mW max
Total Harmonic Distortion <3% (1KHz, 1mW)
Audio Format: 16-bit Stereo
Codec: AAC, SBC, Modified SBC
Response Bandwidth 20Hz - 20kHz
Driver Size: 6 mm

Draagcomfort

Eenmaal dat je de juiste maat earplugs en wings hebt zitten ze enorm goed. Ik merk niet dat ik ze draag en irriteer mij niet aan de oortjes tijdens het sporten (en ik heb een lage tolerantie voor oortjes die loskomen of blijven hangen of teveel bewegen).
Zelf gebruik ik de foam plugs omdat deze zeer comfortabel zitten en goed afsluiten. Op de fitness kan ik naar mijn eigen muziek luisteren door de goede afsluiting en heb ik niet al teveel last van hun muziek die tegenwoordig vaak echt wel luid staat.

Je hebt de keuze uit 3 maten wings en 3 maten dopjes, zowel in rubber als in een zacht materiaal (foam).
Net omdat je zoveel keuze hebt is de kans groot dat ze goed gaan zitten in je oren.
Omdat ik van de X2s kom was dit snel gekozen voor mij, anders is het wel even wat trial en error eer je de juiste maat hebt.
De siliconen heb ik even bekeken en dit zijn de gewone standaard siliconen oordopjes die je bij veel oortjes krijgt. Vermits dit type mij niet goed past heb ik het maar zo gelaten. De Klipsch hadden ovale silicone oordopjes en die zaten wel goed stevig maar sloten minder goed af dan deze en andere gewone silicone vallen al snel uit bij mij. Bij de Soundmagics gebruik ik de uit 2 lagen bestaande dopjes en die sluiten goed af maar vallen weer te gemakkelijk uit waardoor ze bij iets van beweging nutteloos zijn.

Qua maat wordt er aangeraden om eerst de medium te testen en dan te zien of je kleiner of groter moet.
De medium paste mij wel en de large duwden wat, maar gaven een betere afsluiting.
Ik heb eerst voor comfort gekozen en ik heb de medium een tijd gebruikt maar op de fitness miste ik de vaak beschreven goede afsluiting van deze oortjes. Zeker met de drukte tegenwoordig en hun vreselijk muziekkeuze heb ik maar eens gewisseld naar het large formaat voor de betere afsluiting. Nu gebruik ik de Large en deze sluiten beter af en de druk heb ik geen last van achteraf. Ik krijg geen pijn of last van mijn oren na ze meerdere uren te dragen.

Windruis op de fiets of tijdens het wandelen bij veel wind heb ik zo goed als geen last meer van door de goede afsluiting foam dopjes, iets wat ik bij voorgaande in-ears altijd lastig vond. Zeker op de fiets.

Voor het op lengte maken van de kabel heb ik ook valgespeeld door deze naast mijn X2s te houden. Anders is het ook even uitzoeken welke lengte je net het fijnste vind. Eenmaal je dit weet is het set and forget.
Het is een eenvoudige en effectieve manier die ik origineel wat weinig elegant vond maar ik merk dat andere oortjes zoals de Bose Soundsports hier helemaal geen oplossing voor hebben. Dus op zich is het nog wel een elegante en goed werkende oplossing en ben ik er gelukkig mee.
Je kan als je wilt het bijgeleverde klemmetje gebruiken om ze aan je shirt te hangen als je de kabel op zijn langste wilt houden. Zelf vind ik dit niet de leukste methode.

Ik draag ze over the ear en omdat deze lichtere oortjes hebben draag ik ze zonder wings op deze manier. Omdat ze kleiner zijn van vorm is het in je oor krijgen met de wings meer gedoe maar dit is dus eigenlijk niet nodig. Hier was het groot zijn bij de X2s een voordeel, die ik wel met de wings droeg en er gemakkelijk inkreeg met wings omdat je veel had om vast te houden.
Zowel in de fitness als tijdens het lopen blijven ze goed zitten zonder wings maar wel over mijn oren en heb ik geen last van kabel rustling of lawaai gemaakt doordat je kabel botst/schuurt.

Indien ik ze gebruik op de normale manier vind ik dat de kabel ze soms uit mijn oren trekt als ik mijn hoofd draai. Ik draag ze dan wel zonder de wings. Tijdens het sporten met het bijkomende zweet schuift de kabel niet meer vlot langs mijn nek en trekt dan hierdoor de oortjes uit mijn oren bij het draaien van mijn hoofd. Door hun eigen gewicht of door het boucen bij lopen bijvoorbeeld worden ze er wel niet uit getrokken. Maar mijn voorkeur gaat dus naar het over mijn oor dragen van de kabel. Dit lost dit op.

De afstandsbediening is een stuk forsers bij de Freedoms om te compenseren voor de kleine oortjes. Ondanks dat ze een stuk zwaarder is, is ze niet te zwaar om storend te zijn. Omdat de kabel korter gemaakt is en ik de oortjes met hun kabel over mijn oren draag is de afstandsbediening stabiel en zwalpt deze niet rond. Net zoals bij de X2s merk ik niet dat de afstandsbediening er is.

Batterij en Verbinding

Batterij
Een batterij vind ik altijd wel een gedoe maar dit is nu eenmaal de kost van draadloos te zijn.
Volgens Jaybird heb je 8 uur batterijduur en ik kan je niet zeggen of dit exact klopt want ik gebruik ze in stukjes maar ik vermoed van wel. Ik heb er laatst 3x mee getraind zonder ze op te laden en mijn trainingen zijn iets langer dan een uur (meestal 1.15 - 1.30 uur ). Dus dan kom je rond de 4 uur uit.
De 8 uur batterij heb je eigenlijk ook niet echt. De Freedoms gaan 4 uur mee en de lader kan nog eens 4 uur voorzien.
Op zich lijkt dit ineens kort, maar omdat ik ze voor sport periodes gebruik die korter zijn maakt mij dit niet veel uit. Dan steek ik ze gewoon dubbel zo snel aan de lader. Met de battery pack lader sporten is geen optie, deze maakt de afstandsbediening te groot. In het vliegtuig ofzo ze gebruiken met die lader is wel geen probleem.
Dan kan je desnoods met een powerbank die lader telkens opladen en zo oneindig doorgaan :-).
Je moet wel opletten dat je deze lader (mini powerbank) niet kwijtspeelt want dit is de enige manier om ze op te laden. Dit zie ik wel al redelijk snel gebeuren bij mij, daarom dat voor de veiligheid deze altijd thuis blijft.

Wat ik een enorme vooruitgang vind is dat je een melding krijgt van het batterij percentage wanneer je ze opstart. Dit was bij de X2s echt wel vervelend. Ik hield niet bij hoe lang ik ze al gebruikt had en dan kreeg ik ineens een melding met battery low en was het halverwege tijdens mijn trainingssessie plots gedaan met muziek. In de app zie je ook het batterij percentage van de Freedoms nog eens dus je kan dit zeer goed opvolgen.

Met 2 uur laden zijn ze dan weer volledig opgeladen als je ze helemaal leeg doet.
Verbinding
De verbinding met mijn telefoon is ook goed en stabiel. Ik kan mijn telefoon bij mijn bankje laten liggen en rondwandelen op zoek naar materiaal in de fitness zonder dat ik de verbinding verlies of dat het geluid begint te kraken.
Wanneer ik andere devices zoals mijn soundbar gebruik met muziek moet ik maar tussen mijn toestel doorwandelen of het geluid kraakt al en ver geraak ik niet of het is gedaan met muziek.
Bij deze is dit helemaal niet het geval!
Er kunnen massaal mensen tussen mij en mijn telefoon staan en de muziek speelt helder voort.

Verder is er een nieuwe coole feature. Je kan namelijk tegelijk 2 toestellen verbinden met je Freedoms. Dit lijkt misschien niet zo nuttig op het eerste zicht maar zo kan je bijvoorbeeld naar muziek op je computer luisteren en tegelijk wel verbonden blijven met je telefoon waardoor je een telefoontje kan opnemen en je Freedoms gebruiken als headset zonder dat je opnieuw moet verbinden. Best wel handig dus.

BLUETOOTH
Bluetooth Version: 4.1, Multi-point
Frequency Band: 2.4 GHz
Profiles: Handsfree , Headset , A2DP , AVCRP , SPP

PAIRING
Number of Paired Devices: 8

INTEGRATED MICROPHONE
Type: MEMS, Omni directional, ultra low power
Sensitivity: -38dB +-3dB (Test conditions: 1KHz, 0dB = 1V/Pa)

COMPATIBLE PRODUCTS
Any A2DP Bluetooth stereo device

BATTERY
Play Time: 8 Hrs* (4 hrs plus an additional 4 hrs with included charging clip)
Standby Time: 110 Hrs*
Charging Time: 2.5 Hrs
Quick Charge: 20 min = 1 hour Play Time Plus 1 hour of playtime via the charging clip
Charging: Charging Clip with USB connector and internal battery, Charger clip and USB cable included
AC power: DC 5V 500mA
Type: 60 mAh Lithium Polymer in the device
*May vary dependent on usage, device & aging
Battery Voltage: 3.7V

Battery Voltage: 3.7V
Energy Voltage in Watt hours: 0.41Wh
Lithium Content: 0.033g

Materiaal en Kwaliteit

De Freedoms zijn prachtig afgewerkt in metaal met een likje verf over. Ze voelen echt enorm premium aan. Hun kleurstijlen vind ik ook enorm mooi.
Mensen die ik sprak hadden niet eens door dat het bluetooth oortjes waren tot ze zagen dat er geen kabel naar mijn telefoon liep. Omdat hun formfactor zo klein is vallen ze helemaal niet op en al helemaal niet als bluetooth oortjes.
Dit is wel anders bij bijvoorbeeld de Jaybird X2s of Bose Soundsport waar hetgeen dat in je oren zit wel beduidend groter is en wel heel opvallend.

Zwart: Jaybird X2 - Wit: Jaybird Freedom

Zwart: Jaybird X2 - Wit: Jaybird Freedom

Links: Jaybird Freedom - Rechts: Apple iPod oortjes (vorige generatie)

Hierdoor kan je deze in tegenstelling tot de andere met een veel grotere formfactor deze ook dragen onder een muts of helm waardoor ze zowel voor snowboarden als motorrijden voor mij bruikbaar zijn nu. Voor het snowboarden kon ik hierdoor mijn X2s niet gebruiken voordien.

Waar ik X2s van goede kwaliteit vond zijn deze echt een stapje hoger nog. De X2s leven nog na bijna een jaar aan intensief gebruik en zien er nog perfect uit. Er zijn geen gebruikssporen, alleen is één paar van de foam oordopjes versleten en heb ik dit moeten vervangen. Ze werden wel heel veel in en uit mijn oren genomen op de fitness telkens wanneer iemand tegen mij sprak.
Mijn verwachtingen voor de Freedoms hun levensduur zijn dus heel goed.

De oortjes zijn zweetbestendig en hier heb je een "lifetime warranty" op.
Met de lifetime moet je opletten want hiermee bedoelen ze voor de levensduur van het product en zij rekenen, omdat een lithium batterij gemiddeld iets van een 2 jaar meegaat, de lifetime garantie als 2 jaar. Niet zo spectaculair dus en niet beter dan onze standaard Europese garantie.

Je krijgt weer iets om de oortjes in te vervoeren. Deze keer is het wel een zakje in plaats van het hardshell doosje dat we zagen bij de X2s.
Je doet het zakje open door op de uiteinden te duwen en er zitten een soort van ijzeren plaatjes in die dan open springen door de druk en als je ze los laat klapt het dicht. Dit werkt niet altijd vlot en het zakje is al meermaals uit mijn handen gehopt terwijl ik het open wou doen.
Het hardshell doosje dat ik bij de X2s gekregen heb vond ik gemakkelijker in gebruik en biedt meer bescherming maar het is tegelijk ook wel bulkier. Hierdoor stak ik de X2s los in mijn broekzak of jaszak en diende het doosje voor in een tas. Het zakje van de Freedoms gebruik ik doordat het kleiner is wel om ze in mijn broekzak of jaszak te steken. Het is dus wat persoonlijke voorkeur. In een tas verkies ik wel het hardshell doosje voor de extra bescherming.

Links: Zakje Jaybird Freedom - Rechts: Doosje Jaybird X2

WEIGHT & DIMENSIONS
Weight: 13.8 g
Width: 23.4 mm
Height: 22.4 mm
Depth: 6.2 mm
Cord Length: 360 mm

Controls en Bellen

Een enorm pluspunt is de afstandsbediening bij de oortjes.
Ik vind het zeer handig wanneer ik gewoon aan de kabel mijn muziek kan bedienen.
Zeker wanneer mijn muziek afgespeeld wordt vanaf mijn telefoon die zowel op de fitness, tijdens het lopen en op de fiets niet binnen handbereik is.

Je hebt 3 knopjes waarmee je door verschillende manieren van drukken andere acties krijgt.

Standaard heb je play/pauze (middelste), geluid up/down (bovenste/onderste).
Een druk van 1 seconde op geluid up/down gaat naar het volgende/vorige nummer.
De middelste knop 1 seconde is voor het aan te zetten en 4 seconden om uit te zetten.

Omdat je een microfoon hebt ingebouwd in de afstandbediening kan je er ook mee bellen.
Als je gebeld wordt gaan je oortjes rinkelen en kan je opnemen door op de middelste knop te drukken of weigeren door 1 seconde lang te drukken.
Paar keer snel na elkaar klikken op de middelste knop zorgt ervoor dat je terugbelt naar de laatst gebruikte nummer.

De controls zijn zeer intuitief en heel gemakkelijk in het gebruik. De knopjes voelen degelijk aan en drukken gemakkelijk.

Ik heb er ook al mee gebeld en je verstaat de andere persoon goed en de andere persoon verstaat je ook zonder problemen. Wel is het vreemd om te praten wanneer iets je oren zo afschermd waardoor je misschien wel wat raar gaat praten.
Tijdens het fietsen ving de microfoon wel veel wind op wanneer ik snel aan het fietsen was. Als ik rustiger ging rijden was dit beter en verstond de andere persoon mij beter. Tijdens het bellen kan ik ze wel niet over mijn oren blijven dragen want dan zit de microfoon te ver en ben ik minder goed verstaanbaar.
Dit bellen vind ik enorm handig. Wanneer ik ze in heb en gebeld word gaat er een beltoon rinkelen in de oortjes en dan kan je ook vlot opnemen en antwoorden (je muziek gaat op pauze als je gebeld wordt).
Eenmaal afgelegd gaat je muziek gewoon voort.
Dit is compatibel met alle gsms met een bluetooth verbinding.

Waarom deze?

Kort gezegd:
Het is een verbeterde variant van de Jaybird X2s waar ik een enorme fan van ben. Waar vooral de kleinere formfactor belangrijk was voor mij.

Bluetooth oortjes zijn niet nieuw voor mij. Sinds het gebruik van de Jaybird X2 (mijn review) ben ik helemaal verkocht.
Ik gebruik ze tijdens het lopen, tijdens het sporten (fitness), soms bij het wandelen met de hond, wanneer ik met de fiets ergens heen ga... Vaak dus
Ik luister nu veel vaker naar muziek dan vroeger doordat het zo praktisch is.

Lekker verhaaltje:
Mijn bluetooth staat altijd aan doordat ik een microsoft band heb (review) waardoor even wat muziek wel heel gemakkelijk wordt met bluetooth oortjes. Vroeger deed ik vaak niet de moeite maar nu moet ik ze maar van tafel nemen, indoen en aanzetten en ik kan via mijn smartphone al muziek luisteren.
Dit lijkt redelijk gelijkaardig met normale oortjes indoen misschien maar ik vond het wegprutsen van de kabel (al zeker in de winter) zo een gedoe...
Met een sjaal was het al helemaal onmogelijk want dan klemde ik continu mijn kabel.
Anyway, mijn onhandigheid met een kabel ter zijde is het gemakkelijk dat ze draadloos zijn. Dit lijkt misschien niet zo maar al snel word je er verliefd op.

Een nadeel van de Jaybird X2s is hun grootte van de oortjes zelf. Dit zorgde ervoor dat ik bij 2 van mijn hobby's ze niet kon gebruiken, namelijk hetgeen waar ik een helm draag (of wanneer je een muts draagt). Doordat ze wat verder uit je oren steken drukken de kussens dan op de oortjes wat het oncomfortabel maakt. Hierdoor kon ik ze niet gebruiken bij het snowboarden of bij het motorrijden.

Toen ik dan de Jaybird Freedoms zag was ik meteen verkocht. Hun kleine formfactor zou ervoor zorgen dat ik ze dan ook kan dragen. Vooral bij het snowboarden wil ik dit want dit doe ik altijd met muziek.
Verder zijn ze ook veel minder opvallend doordat ze zo klein zijn.

Mijn andere issue met de X2s is ook opgelost met deze. Je krijgt een melding hoeveel batterij er nog is en er is een app van Jaybird voor de Freedoms.
Alternatieven
De grote concurrent van deze is in mijn ogen hun eigen X2 en de Bose Soundsport wireless.
De Freedom heeft in vergelijking met beide het voordeel dat de formfactor veel kleiner is.
Al lijkt de manier van cable management van Jaybird simplistisch, toch lijkt mij dit vele male aangenamer dan de zwalpende kabel bij de Bose Soundsport.
Ik heb de Bose soundsport nog niet kunnen testen en van even kort ze in gehad te hebben in de winkel lijken ze mij wel fijn (misschien dat ik ze eens test met de 30 dagen omruil garantie). Maar de formfactor van de bose soundsport spreekt mij minder aan. Hier vind ik dat de Jaybird Freedom punten scoort.
Ook was de afstandsbediening bij de Bose Soundsport wat minder handig in zijn bediening.
De Freedoms zijn wel een pijnlijke op vlak van aankoopprijs. Ze zijn beduidend duurder dan de Jaybird X2s, die momenteel de "goedkoopste" van de 3 zijn en de Freedoms zijn toch nog steeds lichtjes duurder dan de Bose Soundsport.

De Jaybird Freedom zijn voor mij momenteel de beste bluetooth oortjes.
De Freedoms zijn zeer mooi afgewerkt en voelen premium aan. Het is zeer handig dat er geen kabel meer in de weg zit en dat muziek vlot via de smartphone of een ander bluetooth apparaat afgespeeld kan worden. Hier ben ik helemaal aan verkocht.
De geluidskwaliteit is zeer goed. Alle tonen komen goed door, er is geen vervorming en de soundstage is voor zo een kleine in-ears echt goed.
De Freedoms zitten heel aangenaam en blijven ook goed zitten tijdens het sporten.
De kleinere formfactor zorgt ervoor dat de Freedoms handiger zijn in gebruik en er ook mooier uitzien.
De verbinding is goed en stabiel en het connecteren verloopt vlot.
Je kan ze met "8" uur (aka 4 uur en een battery pack van 4 uur) batterij lang genoeg gebruiken zonder last te hebben en in 2 uur zijn ze terug volledig opgeladen.
De geïntegreerde afstandsbediening en microfoon zijn zeer nuttige toevoegingen en het feit dat ze zweetresistent zijn maakt ze veelzijdig.
Het aanpassen van het muziekprofiel is een leuke feature die ervoor zorgt dat ze net klinken zoals jij dat wilt.
Dat je een melding krijgt van je battery percentage is een onmisbare feature op een bluetooth toestel en is bij deze ook aanwezig.

De prijs is wel hoog. 200 euro kosten deze momenteel. Als je ziet wat je voor andere hoofdtelefoons betaald vind ik dit wel niet overdreven. Of je zoveel geld aan een hoofdtelefoon wilt geven is je eigen keuze maar indien je dit zou doen dan moet je deze zeker mee op je lijstje zetten om te overwegen.
Indien je al de Jaybird X2 hebt is het moeilijk te verantwoorden om te upgraden tenzij je deze features net zo belangrijk vind als ik.
Als je er nog geen hebt is het wel het overwegen waard om naar deze te gaan ipv de X2s. De 50 euro voor de mooiere oortjes en de extra features is het wel waard. Maar dit is een persoonlijke beslissing.

Bedankt alvast voor het geven van een score. Het is altijd fijn om te zien dat mensen mijn review goed vonden.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Jaybird Freedom (Wit)?

Gave review! Een +3 van mijn kant hiervoor. _O_

Wel een stevige prijs die 200 euro. :X
Bedankt! :)

Ja dat is inderdaad wel hoog maar toen ik er verder over nadacht vond ik het niet heel onterecht. Daarom dat ik ze daar niet al te hard heb op afgerekend (mocht je dit willen weten :p )
Met hun Jaybird X2 zitten ze met een adviesprijs van 179 euro gelijk aan de concurrentie (Bose, Beats,...) en is de bouwkwaliteit enzo gelijkaardig. Vaak vind je ze ook een stuk goedkoper.
Met deze Freedoms zijn ze echt een stapje verder gegaan qua vormgeving en bouwkwaliteit. Hun adviesprijs is 30 euro hoger. In vergelijking vind ik dit dan niet overdreven. Sommige kleuren vind je al voor 175 dollar. Dus ik vermoed dat er af en toe wel eens momenten gaan zijn dat je ze ook goedkoper kan oppikken.
Maar ik blijf dit enorm hoge bedragen vinden hoor :-). Een aantal jaar geleden had ik er nog niet aan gedacht zoveel uit te geven aan hoofdtelefoons.
Hoi DeamonAngel, je hebt veel werk gemaakt van de review. Erg mooi gedaan. Ik was zelf ook een van de eerste gebruikers van deze mooie Freedoms. Ik had ze direct besteld op dag van uitbrengen. Maar ik ben vrij kort daarna zwaar teleurgesteld geraakt in de mijne. Al tijdens de eerste keer gebruik bij het hardlopen vielen ze halverwege uit en daarna deden ze het niet meer. Schijnbaar niet zo bestand tegen zweet als op de site van Jaybird wordt beweerd. Zie hun facebook pagina voor dezelfde klachten.
Vervolgens wat het een drama om support te krijgen. Toen ik na een paar weken proberen eindelijk contact kreeg, wilden ze ook nog dat ik het product op eigen kosten met een vervoerder van hun terugstuurde (staat in hun beleid) en ik gebruik wilde maken va het recht om binnen 30 dagen het product retour te zenden. Terwijl het me al een fortuin gekost had om ze te kopen, ¤ 215,19 incl verzendkosten maar nog excl. invoerrechten douane van ¤ 55,94. Ik moest veel stampij maken om alsnog een reeds betaald retour label te krijgen. Gelukkig wel gekregen en een refund gehad van ¤175,66 (de oorspronkelijke vervoerskosten krijg je niet terug).
Maar vervolgens om de douane invoerrechten terug te krijgen is ook een behoorlijk bureaucratisch proces met ouderwetse brieven sturen en meerdere contacten met Fedex en douane. Dat is voor een leek ook niet een eenvoudig proces.
Kortom, ik wil mensen waarschuwen een Jaybird Freedom in Amerika te kopen. Het kost je een vermogen en de kwaliteit is belabberd. Kijk maar eens op hun Facebook pagina. Het regent daar dezelfde klachten als de mijne. Weet waaraan je begint!!
Bedankt ! :-)

Ah oei, dat suckt om te horen :s
Echt wel balen om te horen dat je er zoveel problemen mee gehad hebt. Het zijn echt wel dure oortjes...
Hopelijk gaan de mijne het wel blijven overleven...
Ik heb er al veel mee getraind en ook terwijl ik absurd aan het zweten was (ik zweet standaard al hard maar van de zomer momenten gehad dat het van me afdroop en de oortjes ook echt nat waren) en ook al in de regen ermee gelopen. Tot nu toe is werken ze nog en hopelijk blijft dat ook zo.

Wel echt vervelend met dat retourzenden. Maar om eerlijk te zijn heb ik al meermaals van online sites in Nederland gekocht ook (Belg zelf) en al tweemaal voor garantie het moeten terugsturen en ik draaide telkens op voor de verzendkosten naar hun toe. En daar weken ze niet van af. Ik mocht het ook altijd komen brengen was hun antwoord. Ja lekker...
Op zich is dit dus wel niet zo vreemd. Grote verkopers hier doen het dus ook zo. Het verschil is gewoon in de verzendkosten waardoor je het een al sneller aanvaard dan het ander.

Kreeg je geen vervangproduct? Of dit wou je niet? Want dan had je je verzendkosten niet kwijtgespeeld en de zever met de douane ook niet gehad.
Ik wist zelfs niet eens dat de douane geld terug gaf :o
Ik zie de belgische douane dat nog niet onmiddelijk doen ...

Online in Amerika kopen zonder plaatselijke support hier is inderdaad altijd wel gevaarlijk en iets waar je rekening mee moet houden.
In mijn review heb ik hier geen rekening mee gehouden omdat dit iets is dat je zelf moet beslissen of je dat wilt doen of niet en ik ook vermoed dat ze binnekort via amazon.de of UK hier ook wel zullen te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 7 oktober 2016 10:03]

@DaemonAngel, goed te horen dat het niet alleen kommer en kwel is met dit product van Jaybird. Ik heb wel overwogen voor een vervangend product. Maar om een aantal redenen besloten het niet te doen. Gezien de moeite die ik moest doen om in contact met ze te komen, het snelle stukgaan, de soortgelijke klachten op Facebook, het gedoe met doane bepalingen (als er maar iets niet klopt aan het feit dat het een replacement product is, dan betaal je gewoon opnieuw invoerrechten). Ik had er gewoon geen zin meer in. Voor mij voorlopig geen bestellingen meer buiten de EU. Ik heb het wel even gehad, ondanks dat het nog redelijk kostenneutraal afgelopen is.
Tip voor de volgende keer: betaal met PayPal.

Via PayPal kan je (op hun kosten) je aankopen (ook internationaal) retour sturen.

Bron: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/refunded-returns
@La1974, interessante tip. Ga hem onthouden.
Alleen lees ik wel in hun voorwaarden dat deze gratis service stopt per 31 december 2016. Bovendien vergoeden ze tot ¤ 30,-. Als je verstuurt via PostNL dan lukt dat wel, maar als je via de aanbevolen vervoerders van Jaybird, nl FedEX of UPS wereldwijd iets moet versturen kost het je al snel ¤100,- tot ¤150,-. Dan is de vergoeding van PayPal niet meer toereikend.
Ik gebruik ook altijd paypal als ik bestel. Zelfs als het iets is bij Bever ofzo. Terugsturen vanuit België door het gebruik van gouden postduiven die alleen gevoed mogen worden door maagden is het al snel heel duur om iets te versturen, 16 euro voor een trui bijvoorbeeld.
Ik heb hier al 10 tal keer gebruik van gemaakt van die vergoeding door paypal. Wel opletten want ze hebben voorwaarden waar ze je wel eens mee pakken.
Zo willlen ze namelijk een foto van het pakketje (wut?), een bewijs van de post met trackingnummer is niet genoeg en kan je maar 1 keer per transactie iets terugsturen (ik heb ooit gehad dat ik van 1 aankoop de artikelen kreeg met lange tijd tussen waardoor ik ze apart moest terugsturen en toen werd maar 1 x het terugbetaald).
verwacht je dat de x3 beter dan de freedom gaat worden? zo ja, is het wachten dan het waard.

ik zie aan de specs op de site dat de verschillen niet zo heel groot zijn maar wel grote.

WEIGHT & DIMENSIONS (X3)
Width: 1.1" (28.02mm)
Height: 1.09" (27.69mm)
Depth: 0.52" (13.42mm)
Weight: 0.63 oz (17.9g)
Cord Length: 19.29" (490 mm)

WEIGHT & DIMENSIONS (freedom)
Width: 0.92" (23.4 mm)
Height: 0.88" (22.4 mm)
Depth: 0.24" (6.2 mm)
Weight: 0.49 oz (13.8 g)
Cord Length: 14.17" (360 mm)

wijziging: afmetingen freedom/x3

[Reactie gewijzigd door Mister Hardware op 26 december 2016 16:21]

ik heb een aantal revieuws gezien en ik kwam deze coclusie tegen:

Had x2's and Freedoms I prefer these x3's over both.

x3 vs Freedoms
- Better than Freedoms on weight around the cable
- Better battery life without a massive battery attachment (which isn't water/spash proof)
- Better price point.
- Comply foam ear tips feel more comfy (personal preference may vary)

x3 vs x2
- Lighter than x2's
- in line control should be more resilient to splash than x2's
- the sound quality is a lot better with the mysound app
- slightly better mic quality

Overall its the "goldilocks" of headphones not too heavy not too light it seems to be just right in the middle of where the previous generation left off and where the new one should have been or was taking us to.

If your on the fence about the x3's vs 2x or freedoms its a hands down winner.

als nog bedankt voor de goede review
Bedankt voor je reactie!

Ten tijde van mijn review over de Freedoms waren de X3 nog niet uit.
Ze waren aangekondigd maar niemand wist exact hoe ze gingen zijn.
Ik heb ze zelf niet momenteel. Wie weet komt dat nog wel. Momenteel kan je ze hier nog niet gemakkelijk krijgen en ik heb geen VS trip de komende tijd.
Gezien de prijs en hun functionaliteit zijn de X3s wel echt een knaller in mijn ogen.
Een verbeterde X2 eigenlijk (waar ik enorm tevreden van was) en een stuk goedkoper dus een goeie deal.
Als ik iets mocht aanraden aan iemand zou ik zelf ook zeggen voor de X3 te gaan hoor. Die prijs gewoon...

Ik heb wel een paar bedenkingen over hetgeen je zegt.
Ivm de battery life, dat is correct. Je hebt 8 uur vs 4 uur (zonder die batterij). Maar ik gebruik ze zo goed als nooit met die batterij errond. Als ik ga trainen en ik merk dat ik ze ben vergeten op te laden (iets dat mij bij de X2 vaak voorkwam, zeker omdat ze geen batterij indicatie gaven bij opstarten), dan hang ik tijdens de autorit naar de fitness even dat batterijtje eraan en tegen dat ik er ben zijn ze genoeg opgeladen voor een training. Op zich kan je dit ook doen met een powerbank maar dan moet je dat laadkabeltje wel altijd bijhebben.
Dus dit vind ik niet echt een plus of minpunt.

De prijs is sowieso een punt. Net om die reden zou ik vrienden al de X3 aanraden. Maar de Freedoms geven je wel iets extra voor hun prijs en dat vind ik hun design. De X3 zien er al minder bulky uit als de X2 maar de Freedoms zijn nog veel minder opvallen als sport oortjes vind ik.
Verder heb ik het natuurlijk niet zelf getest maar het lijkt dat een muts ofzo nog steeds zou duwen op de X3 waar ik weet dat dit niet het geval is bij de Freedom.
Of dat extra bedrag het waard is... I dno, dat is persoonlijk. Als je kijkt naar de concurrentie valt het op zich mee, als je ze vergelijkt met de X3 is het een groot verschil wel.

De Jaybird Freedom zijn btw gedaald naar 146 pond nu op amazon UK.
De X3 zijn hier nog niet te verkrijgen en met import tax vanuit de US gaan ze nog wel duurder zijn.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 26 december 2016 17:46]

de x3 waren voor maar 45$ verkocht op black friday bij een paar shops dus ik verwacht niet zo'n groot verschil. de freedoms waren verkocht voor $80
Te koop bij Coolblue ook tegenwoordig voor 150 euro