Microsoft Band (2015) Medium Review

DaemonAngel 13 november 2015, laatste update op 20 september 2017, 3.165 views Product gekocht

Microsoft Band (2015) Medium

Aangename mooie band met een degelijke afwerking die je activiteit trackt en je meldingen van je smartphone doorgeeft. Met de ingebouwde GPS is hij gemakkelijk te gebruiken om te lopen en te fietsen. Waterresistent maar niet waterdicht. Verscheidenheid aan sensoren. Meer in de review...

Pluspunten

• GPS ingebouwd
  • Comfortabel
  • Meldingen werken goed
  • Wel IPX7 (waterresistent)
  • Alle functies behalve cortona en spraakbediening werken met android en iOS
  • Mooi afgewerkt
  • Verscheidenheid aan sensoren

Minpunten

• Scherm alleen horizontaal (kan opgelost worden met een update)
  • Clasp is gevoelig voor krassen
  • Niet waterdicht (niet zwemmen of douchen)
  • Cortona en spraak alleen met windows phone
  • Achter de pc is een normale horloge comfortabeler doordat de clasp daar dunner is
  • Slechte kwaliteit (vaak retour)

Edit History:
20/09:
Edit ivm bouwkwaliteit en garantie:
Het toestel is in totaal 5x vervangen geweest. Batterij die er van de ene dag op de andere mee ophield en het bandje dat begint te scheuren waren de redenen.
Nu anderhalf jaar later heeft de laatste vervanging ook een gescheurd bandje en weigert Microsoft verdere garantie hulp omdat het buiten het 1 jaar is (aangekocht in de VS).
Een mail die aangeeft dat ze gingen helpen mocht die laatste vervanging het begeven heeft niet geholpen.

Ik kan momenteel dus beamen wat consumerreport geschreven heeft over Microsoft.
Jammer...

29/01:
Double edit
1. Recent is er muziek controle toegevoegd aan de Band. Dit was er via een betalende app al wel maar nu heeft Microsoft het zelf toegevoegd. Dit werkt enorm goed en ik heb onder het stukje van functionaliteit dit even toegevoegd.

2. Ervaring met garantie afhandeling van een Band gekocht in de US
Toegevoegd in een apart stukje

Excuses voor de fotokwaliteit soms. De foto's zijn met de Oneplus One genomen en de close-up foto's zijn daardoor niet altijd even scherp. Donaties voor een betere camera zijn altijd welkom en dan zal ik de foto's updaten, beloofd xD

18/11:
info toegevoegd ivm de hartslagmeting naar aanleiding van een reactie. Dezelfde info als ik geantwoord heb.
Info toegevoegd ivm de slaap tracking naar aanleiding van een reactie.

Zoals op gehint in mijn Timbuk2 tas review dat een Microsoft band 2 review een mogelijkheid was als ik besloot die te kopen is hij er nu.
Beetje sluikreclame voor mijn eigen review :p

Linkjes

4.4.1 Ermee Sporten
4.5 VS Suunto Ambit 2S
5 Conclusie

1 Inleiding

Zelf heb ik een android telefoon, namelijk een Oneplus One.
Ik was al een tijdje geïnteresseerd in een smartwatch maar ik was altijd eerder naar de android wear watches aan het kijken.
Ik heb meermaals op het punt gestaan om een Asus zenwatch te kopen en toen ik hoorde dat de 2de versie hiervan ging uitkomen had ik al beslist deze te kopen.
De eerste introductie van de microsoft band heb ik met veel aandacht gevolgd en ik vond het een heel leuk ding al was het rechte scherm en het niet ergonomisch uitziende bandje wel een tegenvaller.
Toen de 2de versie uitkwam vond ik deze heel knap. Zo goed als niets was er van te vinden en ik leunde eigenlijk nog steeds naar de Asus zenwatch 2. Deze was uitverkocht bij coolblue en mijn ouders waren vorige week in New York. Net op het moment dat de Microsoft band 2 released werd in de US (30 Oktober). Call me impulsive maar ik heb mijn ouders gevraagd er één mee te nemen voor mij.
Met dank aan Tweaker RobinFM die me uit ervaring wist te vertellen dat je US aangekochte Bands ook kon sturen naar Microsoft UK voor garantieafhandelingen, anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Via de microsoft site de pagina voor het nemen van de maat afgeprint en deze gebruikt en dan hopen dat het accuraat was (wat het geval is).

Waarom dan toch voor de band gegaan?
Ik had al eens gekeken naar van die sport bands/activity trackers zoals de fitbit charge etc maar ik vond de functionaliteit hiervan maar beperkt.
Voor het sporten en hiken gebruikte ik tot nu toe een Suunto Ambit 2S waarvan ik wel heel tevreden was. Voor het tracken van mijn loop prestaties gebruikte ik die. Ik heb een Oneplus One en deze neem je niet zomaar mee als je gaat lopen.
De ingebouwde GPS van de Band was echt een pluspunt. Nu kon ik deze gebruiken ipv de Suunto om te gaan lopen. Indien dit goed werkte zou ik dan de Suunto verkopen en een deel van de aankoopprijs van de Band compenseren.
Want om eerlijk te zijn, wel leuk dat die mijn activiteit zo goed bijhield maar ik ging eigenlijk nooit echt uitgebreid in movescount naar mijn prestaties kijken. Ik keek wel naar het overzichtje dat je kreeg na je training op de horloge zelf. Maar Movescount ging ik niet vaak kijken. Dat ik dit dan kon bekijken op mijn smartphone leek me wel handiger.
Dus ik had het argument voor mezelf dat ik de Suunto kon verkopen en de Band gebruiken voor tijdens het sporten.

Smartwatches zijn momenteel wel knap maar je ziet altijd nog wel goed dat het een stuk tech is om je arm. Met de mooiste smartwatches een goeie brok geld meer dan andere. Ik praat veel aankopen voor mezelf goed, maar een smartwatch die duurder is dan mijn telefoon...
De Band is overduidelijk geen horloge en heeft ook geen pretenties hiervoor.
Als sportief persoon vind ik het eigenlijk nog wel passen, zelfs als ik net gekleed naar het werk ga vind ik het dan nog wel passen om dit te dragen.
Ik heb al meermaals op het werk mensen met sporthorloges zien rondlopen (type garmin, polar). (Dan is de Suunto toch een pak netter, amai). En ook al zaken zoals een fitbit gezien dus waarom de Band dan niet.
Andere deel is dan ook gecovered, ik vind ze namelijk nog wel mooi. Zeker als je hem met het scherm naar buiten draagt.

Het doel van de smartwatch of band was voor mij om het aantal keer dat ik mijn gsm moet nemen om te kijken naar notificaties te verminderen.
Ik heb een beetje de irritante neiging om als ik een bericht ofzo krijg te moeten kijken wat het is. Ik word een beetje kriegelig als ik dit niet kan checken. Soms denk ik, ik kijk zo wel, maar na welgeteld 10 seconden heb ik dan toch mijn telefoon gepakt.
Met een smartwatch zou ik dan snel kunnen kijken wat het is en mijn urge tevredenstellen en dan indien nodig en als ik tijd heb even antwoorden.

2 Unboxing

Even een korte unboxing met wat fototjes. I know you all like you some unboxings...
Ik vind het mooi verpakt. Sinds dat Apple jaren geleden begonnen is met aandacht te besteden aan het verpakken van zijn product en de feel bij het unboxen zijn andere merken daar ook meer tijd in gaan steken en ik vind het geslaagd van Microsoft.

unboxing

Een zeer volledig pakketje met het enige wat ik mis is een lader voor de USB kabel op het net aan te sluiten, maar dit krijg je vaak niet meer tegenwoordig (en had nutteloos geweest in dit geval vermits die van de US komt).
De screenprotector hebben mijn ouders er ineens bijgekocht, ze dachten dat ik dit wel handig had gevonden. En vermits je die momenteel hier niet kan krijgen is het wel handig.

3 Eerste Indruk

Ik was aangenaam verrast toen ik de band voor het eerst zag.
Ik had toch wat bang dat het rubberig en goedkoop ging overkomen maar dit is helemaal niet het geval.
Ik weet niet of dit goed overkomt in de foto's maar de band voelt best luxueus en oogt mooi.
Het rubber ziet er niet goedkoop uit, de clasp is van hetzelfde materiaal als bv de macbooks en het schermpje loopt mooi over in het bandje en het aluminium van de body sluit naadloos aan.
Al bij al een luxe uitstraling en mooi afgewerkt.
Ik ben zeer tevreden (en ik ben heel pietluttig soms).

4 Review Microsoft Band

4.1 Bouwkwaliteit & Design

Zoals eerder aangehaalt ben ik zeer tevreden met de bouwkwaliteit van de Band
De gebruikte materialen zijn mooi en de afwerking is van hoge kwaliteit.
Zelfs als je vergelijkt met producten zoals de iPad of een MBP van Apple waar mensen toch vaak lovend zijn over de afwerking.
De Band is van rubber en omdat hij als sportband op de markt gezet wordt is dit wel een logische keuze.
Met een leren bandje wil je niet gaan sporten (of toch niet meer dragen na een tijdje dan).

Muntje is 10 eurocent (excuses, ik merkte maar net dat je de waarde niet kunt zien ervan)

Zoals je kan zien is het dikke deel nu bij de clasp gesitueerd. Dit is even dik als een muntje van 10 eurocent en is hoofdzakelijk doordat de batterij nu hier zit zo dik.
De rest van de band is ronduit dun te noemen.
Het rubberen deel is gewoon een normale dikte voor een bandje (give or take) en het deel van het scherm is dunner dan mijn andere horloges (Diesel, Suunto) of even dik (Rodania).

De clasp is gemakkelijk in gebruik en sluit goed. Je kan ook gemakkelijk de Band even aanpassen door de clasp te verschuiven.
Ik vind het een goed systeem met als enige nadeel dat het zichzelf krast.
De buitenkant van de clasp vind ik wel mooi door het gebruikte materiaal maar krast zeer snel. De binnenkant krast doordat je de clasp er langs schuift wanneer je die verschuift en de buitenkant gewoon van aan een bureau te werken of hem te dragen.
Op zich niet erg. Het is eerder zoiets als een nieuwe auto waar een kras op zit. Het doet pijn aan je ziel. Het zien doe je amper en iemand anders ziet het al helemaal niet. Tenzij je hun gezicht masseert met de Band clasp.

Op de buitenkant van de clasp zie je de UV sensor. Wegens het huidige zonnige weer heb ik deze nog niet kunnen testen. Laten we er vanuit gaan dat deze werkt maar verder kan ik niet veel zeggen over de functionaliteit er van.
Ik bevind me om de tijd wel in de bergen dus ik kan na de volgende skireis dit updaten indien iemand dringend op zoek was naar een UV meter.

Langs de achterkant van het scherm zit de herkenbare hartslagmeter die met een groen lampje werkt.
Deze lijkt redelijk accuraat maar hier kom ik later op terug en ik zal deze ook eens uitgebreid vergelijken met de Suunto met hartslagband.

Het schermpje is een Amoled, 32mm x 12.8mm met een resolutie van 320 x 128 pixels (255 ppi).
Ter vergelijking, de Motorola 360 2 is: Mens 46mm: 233ppi (360 X 330)

Pixels zie je niet op het schermpje bij normaal gebruik. Alleen wanneer het uur opligt zie ik de pixels een beetje, anders valt het me niet op. Misschien door het contrast, dno waarom dit dan is.
Dankzij het Amoled ziet het er mooi en levendig uit met een goed contrast.
De leesbaarheid buiten is ook nog goed. Gelijkaardig aan mijn Oneplus one.

4.1.1 Garantie

Ik heb al vaker de vraag zien voorbijkomen in het forum topic en ik heb zelf de vraag via PM al gekregen en nu ik er (jammer genoeg) zelf ervaring mee heb dacht ik het even te delen.
Mijn Band 2 is gekocht net nadat die uitkwam in de VS.
Zelf had ik hier bang voor, want wat met garantie? Gelukkig had een medetweaker hier al meer informatie over maar bij deze dus bevestiging hiervan.
Op een bepaald moment stopte de Band ineens met laden. De batterij was op 0% en wou op geen manier verder opladen. Controls werkten niet meer en niets van de oplossing werkte.
Ik vermoed dat dit een gekend probleem is want onderaan de oplossingen topic hiervoor had je al onmiddelijk een linkje voor het toestel op te sturen voor reparatie.
Dit allemaal ingevuld en ik kreeg zonder problemen een bon voor gratis ophaling (of afgeven bij een drop-off point) van UPS.
Toestel werd naar een centrum in Duitsland gestuurd en alles was heel goed op te volgen. Eenmaal dat Microsoft de band had ontvangen kreeg ik hier een melding van en een dag later kreeg ik al de melding dat een nieuwe Band mijn richting ging uitkomen. Paar dagen later had ik al een nieuwe Band in de bus.
Ik heb nog al wel dingen gehad die voor reparatie moesten maar dit is werkelijk de beste service die ik ooit gehad heb! Met een serieuze voorsprong...
Conclusie van de ervaring is dat je dus zeker geen bang moet hebben voor de Band in de VS of de UK te kopen want de garantie afhandeling verloopt enorm vlot.
Enige is wel dat ik door de wetgeving in de VS maar 1 jaar garantie heb ipv 2 jaar.

4.2 Batterij

Volgens Microsoft is de Band volledig opgeladen op 1,5 uur en kan je er 48 uur mee door.

Ik heb rotation on aanstaan voor het uur te zien en de helderheid op automatisch en continu hearth rate tracken staat ook aan.

Test 1:
De horloge was 's ochtends op 98% en ik heb hem een hele dag gebruikt voor meldingen, er wat mee te spelen (tis nog nieuw he), op de fiets hem laten tracken met gps in fiets sport modus (2x 15 min) en op de fitness in sport modus ook gebruikt (1 uur ), die nacht ook gebruikt om mijn slaap te tracken en de volgende ochtend had hij nog 12% batterij.
Voor ik in de douche ging om 8u23 heb ik hem aan de oplader gehangen en om 9u had hij 54% batterij.

Test 2:
De Band van 7 uur 's ochtends tot 24u 's avonds gebruikt, meldingen erop gelezen heel de dag door en de Band was tot 53% batterij gezakt.
In vergelijking was mijn Oneplus One tot 5% batterij gezakt.
Volgende ochtend had hij om 9 uur na een nacht van slaap tracken nog 33% batterij.
Om 12 uur 's middags, na ermee gelopen te hebben met GPS aan had hij nog 4% batterij.

's Nachts hou je hem vaak aan om je slaap te tracken dus ik denk dat ik hem ofwel 's nachts toch ga opladen als hij nog weinig batterij over had of wanneer ik aan de bureau zit. Opladen terwijl ik douche is niet zo handig wanneer hij zeer laag is in batterij en ik hem zwaar wil gebruiken. De dagen dat ik hem gewoon gebruikte en niet voor sport te tracken (geen gps gebruik) was het uur aan de lader tussen opstaan en vertrekken naar het werk genoeg om hem elke dag en nacht levend te houden.

Al bij al is de batterijduur goed genoeg. Het is altijd fijner als het beter is maar het is goed genoeg om te gebruiken.
De GPS is dodelijk voor je batterijduur, maar hierop de band afrekenen is unfair want andere trackers/smartwatches hebben dit niet.

De suunto horloge gaat langer mee op de batterij en als nadeel daar is dat ik altijd verwacht dat hij opgeladen is en ik dus soms wil gaan lopen en een zo goed als lege horloge heb.

Algemeen vind ik al de commentaar op smartwatches hun batterijduur een beetje streng. Mijn smartphone moet ook elke 1-2 dagen aan de lader. Als mijn horloge dezelfde batterijduur heeft als mijn smartphone kunnen ze lekker gelijk aan de lader.

4.3 Draagcomfort

De band zit comfortabel wanneer je gewoon rondwandelt of bezig bent met sporten.
Je kan vlot kiezen hoe strak hij zit en dit snel aanpassen.
De trapjes waarmee je dit kan aanpassen zijn ook klein genoeg om genoeg keuze te hebben.

Wanneer ik gewoon rondwandel of bezig ben draag ik de horloge met het schermpje langs de binnenkant van mijn arm.

Indien ik de marketing mag geloven dan is dit ook hoe microsoft het bedoelt heeft.
De hartslagmeter zit dan aan de binnenkant van je pols en mijn hersenen zeggen me dat dit dan beter werkt maar hier heb ik nog geen bewijs voor gevonden. De hartslagmeter lijkt in beide posities vlot te werken.

Het dragen aan de binnenkant van je pols heeft als voordeel dat je het scherm gemakkelijker kan lezen als je je arm op een natuurlijke manier draait. Ook de bediening verloopt veel gemakkelijker op die manier. Het is een heel natuurlijke houding en ik vind het aangenaam.
Bijkomende voordeel is dat je je scherm niet zo gemakkelijk ergens tegen gaat stoten want het zit langs de binnenkant.

Het scherm heb ik op rotation on staan, wat betekent dat wanneer ik mijn arm draai om de binnenkant te zien het uur verschijnt.
Je geeft aan hoe je je horloge draagt en het werkt goed.

Met het schermpje langs de buitenzijde draag ik de horloge wanneer ik werk of in de auto zit.

De reden hiervoor is dat ik dan zonder het bewegen van mijn arm in een oogopslag kan zien wat er op het scherm verschijnt.
Ik kan mijn vingers gewoon op mijn toetsenbord houden en zien wie er gestuurd heeft en wat de eerste lijnen van het bericht zijn.
Ook in de auto kan ik dan vlot zien wat er verschijnt.

Op deze manier lees je wel wat scheef en is het moeilijk om je scherm dicht bij je ogen te brengen maar mijn ogen zijn goed genoeg om op die afstand de tekst te lezen en het is mij genoeg om in een korte oogopslag te zien over wat het gaat. Niet om het toestel eindeloos te bedienen of erop lezen want dit is dan oncomfortabel.
Met het schermpje naar boven ziet de band er ook net wat mooier uit.

De clasp is wel mooi afgewerkt maar zowel mijn ouders als de vriendin zijn het ermee eens dat met het schermpje naar boven de band knap is en met de clasp naar boven aanvaardbaar.

Met de clasp naar onder is de band wel merkbaar dikker dan een normale horloge op die plaats en dit merk je ook wel als je aan een computer zit te werken.
Ik laat mijn handen net iets anders rusten zodat de band niet op mijn bureau ligt. Enerzijds om de dikte maar voornamelijk uit schrik voor het krassen van de clasp. Als ik aan de laptop werk is de clasp een beetje een steuntje en liggen mijn handen op de goede hoogte. Niet storend dan dus.

4.4 Functionaliteit

Ok, nu ik heb verteld hoe de band aanvoelt en zit wordt het eens tijd om iets te zeggen over de functionaliteit.

Sensoren

Microsoft heeft er enorm veel sensoren ingestoken.
Onlangs kreeg ik nog de vraag van NASA of ik wat data wou delen omdat ik meer informatie verzameld had met mijn Band dan zij met hun satellieten.

Van de Microsoft site:
- Continuous optical heart rate monitor
- GPS
- UV sensor
- Capactive sensor
- Galvanic skin response
- Microphone

Toch een beetje teleurstellend eigenlijk. Ze hadden er echt nog wel wat sensoren kunnen insteken...
Ik kan er nu even geen bedenken, maar toch...

Ok, veel sensoren, klaar.

Nu Praktisch ...

Je gsm verbind je vlot na het installeren van de microsoft health app op je smartphone (jammer genoeg wel een microsoft account nodig).
De volgende info krijg je dan in de app

De achtergrond/thema kan je hier ook aanpassen

Welke tiles er op de band komen en in welke volgorde pas je hier ook vlot aan

Een belangrijk punt bij mij zijn notificaties op de band ontvangen dus ik heb al de apps waar ik meldingen krijg er op staan in de volgorde waarin ik de meeste krijg en ook het notification center heb ik aanstaan (hierin komen al je apps en je kan selecteren welke apps een melding mogen doorsturen). Het is ook een verzamel tile waar de meldingen van de andere tiles ook inkomen.
Enige nadeel is dat als je de melding daar gezien hebt ze wel blijft staan in de andere tiles en ook als je het op je gsm gezien hebt gaat de melding niet weg op je band. Op zich niet lastig want het is niet veel werk om ze weg te klikken maar iets dat ik hoop dat ze nog oplossen met een software update. Als je de melding leest wanneer je hem aankrijgt is hij wel op de Band uit alle tiles als gelezen. Op je telefoon blijft hij ongelezen staan.

Als je een bericht aankrijgt verschijnt dit op je Band als volgt:

Indien de nummer gekend is verschijnt er hier een naam en anders de nummer.

Zowel berichten van whatsapp als je smsjes verschijnen er op met als enige verschil dat je op je berichtjes kan reageren vanop je Band.
Cortona en spraak is wel voorbehouden voor gebruik met een windows phone maar je kan wel een vooringesteld berichtje sturen of een reply typen via een klein toetsenbordje (wat grappig genoeg beter werkt dan verwacht voor zo super tiny te zijn, maar nog steeds niet echt handig).
Onderaan het sms berichtje staat dan de optie reply en daar kan je op klikken en dan krijg je volgende opties

Bij een email (gmail bij mij voornamelijk) krijg je de afzender en het onderwerp te zien op het scherm (samen met moment van aankrijgen) maar verder geen informatie.
Op het kleine schermpje stoort het me niet dat je niet meer info krijgt bij een email. Deze zijn vaak lang en bevatten foto's wat de Band toch niet weergeeft.

Bij facebook berichtjes krijg je de naam van de afzender met de inhoud te zien.
Bij facebook meldingen krijg je niet de inhoud, alleen wie wat gedaan heeft. Persoon X heeft gereageerd op ... maar verder geen info.
Hetgeen je te zien krijgt eigenlijk wanneer je op de meldingen klikt in facebook. Wat maar geen verdere inhoud.

Bij Twitter berichten krijg je de persoon en de inhoud te zien.

Door je agenda items kan je gewoon bladeren op de Band en je krijgt ook een melding net als op je telefoon ervan.

Wanneer je in notificatie center laat aanstaan dat maps je meldingen mag doorsturen krijg je zelfs de turn by turn info op je band.

Niet zo handig in de auto want je Band trilt heel de tijd maar bij wandelen of fietsen is het wel handig dat je je telefoon niet moet vasthouden.
Soms schaam ik me wel als ik in een stad met Maps op mijn gsm de weg aan het zoeken ben, dit lost dat dus op :).

Al bij al ben ik heel gelukkig met de werking van de meldingen.
Het enige dat verbeterd mag worden is als je het leest op je smartphone dat het dan verdwijnt van de Band. De andere richting heb ik liever niet. Of gewoon de optie om dit in te stellen.
Functionaliteit wordt continu toegevoegd en vermits de band maar net uit is kan dit allemaal nog wijzigen.

Muziekcontrole
Dit is een recent toegevoegde functionaliteit.
In mijn ogen is dit 1 van de nuttigste toevoegingen. Je kan nu door 2x snel achtereen op de wake-sleep knop te drukken je muziekcontrols starten. Je krijgt hiermee de opties voor pauze/play, vorige/volgende en door links en rechts te vegen kan je het volume verlagen en verhogen, respectievelijk.
Mijn sport oortjes hebben bediening aan de kabel maar als ik met mijn ATH-M50x aan het luisteren ben is dit heel handig om even een liedje te skippen of het volume aan te passen zonder dat ik mijn telefoon hoef te pakken.
Ook als ik de boxen gebruik is dit handig want dan kan ik vanop een afstand het snel even regelen vanaf mijn pols.

Slaapfunctionaliteit

Een leuke optie vind ik, wanneer dat je je slaap trackt of gewoon je band aanhoud wanneer je slaapt, je een wekker functie hebt.
Geen bleirende wekker nodig en je partner wordt niet wakker gemaakt.
De band trilt aan je arm op het uur dat je ingeeft of rond het uur dat je ingeeft als je smart wake-up gebruikt.
De smart wake-up is gebaseerd op het idee dat wanneer je wakker gemaakt wordt tussen slaap cycli dat je dan minder groggy wakker wordt.
De band gaat je dan een half uur rond je wekker wakker maken op het ideale moment.
Of het echt werkt kan ik moeilijk zeggen. Het idee wordt wel gebruikt in slaapklinieken.

Om wat verder in te gaan op het eigenlijke slaaptracken.
Als je gaat slapen is de methode die ik gebruik naar de tile van sleep te gaan. Mijn wekker op het correcte uur te zetten voor de volgende ochtend en dan op de activity knop drukken, wat ervoor zorgt dat de Band start met het slaap tracken.
Hij gaat dan in een slaap modus waar het beeld uit blijft (gaat niet aan met beweging zoals overdag bij mij). Hij meet even je hartslag nog de eerste minuten en dan is dit ook gedaan, denk ik, ik slaap namelijk :p (kwestie van niet gestoord te worden door een groen lampje).
Je kan hem ook automatisch instellen om op te merken als je gaat slapen, maar lang in de zetel stil zitten kan dan bijvoorbeeld ook als slapen opgevat worden.
Ik had dit in het begin zo staan en hij heeft effectief gemerkt wanneer ik ging slapen, dus het werkt wel.
Ik gebruik het zelf niet omdat ik, als ik hem aanhou, mijn wekker toch nog instel.
Als je de volgende ochtend wakker word krijg je dan een kort overzichtje van je slaap van die nacht. Hoe veel uur je geslapen hebt, hoe vaak wakker, hoe veel uur effectief geslapen, verbruikt kcal, en efficiency.

In de app op je smartphone krijg je wat meer info te zien en zie je het volgende:

De legende (microsoft site):
Oranje: Awake
Lichtblauw: Light sleep
Donkerblauw: Restful sleep
Light sleep: is a phase of sleep when you may be more restless and have not yet entered deep sleep. Typically, it's easier to wake someone up during this stage.
Sleep efficiency: is the ratio of time spent asleep (total sleep time) to the amount of time spent in bed.
Sleep restoration: Sleep restores your resources by helping your body recover from physical and internal stress factors. Restoration is a result of a lowered activity level in the body. Optimal restoration is the result of a sufficient amount of sleep and the quality of that sleep.
Resting heart rate: is the measure of your heart rate after 10 minutes of rest or non-activity. Your resting HR may be lower while you are sleeping.
Restful sleep: is the deeper, restorative phases of sleep. Your body needs this time to replenish its energy stores and to repair itself after a period of energy consumption—all the paces you put it through while you're awake!

De awake is niet echt wakker zijn. Ik herinner me niet dat ik zo vaak echt wakker wordt 's nachts. Of misschien val je instantly terug in slaap. Over de diepe en niet diepe slaap kan ik weinig zeggen want dit merk ik niet.
Ik ben ook nog te kort aan het tracken om een correlatie te zien tussen uitgerust zijn en de info dat ik van de Band krijg.
Wat ik wel opmerk met de beperkte info die ik heb is dat ik precies meer moe ben nog 's ochtends na nachten met een kortere diepe slaap dan nachten met een langere. Ook al slaap ik zogezegd zo goed als even lang. En dat inslaap medicatie voor een minder diepe/rustgevende slaap zorgt (maar dit wist ik al van voordien).

Hartslag

De Band heeft een hartslagmeter en hoe dit juist werkt geven ze wat meer informatie over in dit artikel van Cnet.

Hoe accuraat hij is tijdens het sporten heb ik vergeleken met de suunto ambit en dit was redelijk gelijkaardig tijdens het lopen met vaker uitschieters bij de Band maar bij het bekijken van de resultaten wel gelijk. Meer info vind je terug in het stukje VS Suunto Ambit.

Gevraagd aan de vriendin (dierenartse) mijn hartslag te checken en dan vegelijken met de Band.
We hebben meerdere metingen gedaan en de band hangt rond de 65 en de handmatige meting gaf 66.
De Band springt soms even op naar 70 en daalt naar 62 maar hing het meeste stabiel rond op 65-66. Als ik de meting na locken gebruikte was deze op een paar bpm na gelijk elke keer.
De fluctuaties zouden kunnen komen door respiratoire sinus aritmie (de Band extrapoleert waarschijnlijk en als hij dan zou doormeten kan da een effect geven). Al kunnen we dit niet bewijzen natuurlijk.

Je dokter kan best nog steeds even je hartslag meten maar het lijkt best accuraat.

Overige functionaliteit

Buiten een wekker heb je nog een timer, stopwatch en reminder functie en je wekker kan je ook standaard laten herhalen.

De Band telt ook je stappen en het aantal trappen dat je gedaan hebt. Leuk om je beweging een beetje bij te houden maar verder niet zo boeiend. Dit kan je UP app op je telefoon ook.

Je hartslag wordt doorheen de dag bijgehouden of als je dit opvraagt en voor UV hetzelfde.
Bij UV kan je dan een melding instellen voor je terug in te smeren of de schaduw in te gaan.

4.4.1 Ermee Sporten

Ik heb nog maar kort ermee gefietst en gefitnesst.
Een loop test ga ik combineren met een vergelijking met de Suunto.
De accuraatheid van de hartslagmeter ga ik dan ook uitgebreid testen.
Hierover vind je meer info in het deeltje VS Suunto Ambit 2S hieronder.

Tijdens het fietsen en trainen leek de overall hartslag goed. Af en toe kreeg ik rare metingen maar dit was ook omdat ik er continu naar keek. Algemeen leek het wel juist. Hier volgt nog verdere info over.

Tijdens het fitnessen (krachttraining met gewichten) vond ik de band niet echt nuttig.
Elke rep telt hij als een stap.
Je hartslag wordt wel bijgehouden maar de verbruikte kcal lijken me niet heel correct.
1 - 1.5 uur krachttraining had zogezegd maar 140 kcal verbruikt.

Voor fietsen heb ik vergeleken met my tracks op mijn smartphone.

Horloge > < My tracks
3.91 km > < 4.01 km
13.45 min > < 13.48 min (moving time) - 14.16 min total
21 kph max > < 24.19 kph max speed
17 kph avg > < 17.4 kph avg
130 kcal > < 41 kcal

Door de barometer is hij wel op de hoogte van gedane trappen en als je loopt houdt hij ook rekening met hoogteverschillen.

Voor een VO2 te krijgen moet je eerst 5 trainingen met een verhoogde hartslag gedaan hebben.
Bij de Ambit krijg ik dit reeds maar hier train ik dan ook al wel even mee.

Verder kan je de Band laten connecten met momenteel de volgende apps:
Runkeeper, Myfitnesspal, Health vault (van microsoft), mapmyfitness, strava, taylormademyroundpro.

Op de site kan je zelf workouts creeëren of 1 van de bestaande workouts op je Band laden.
Voor te lopen heb je zaken zoals een training om 5 km te lopen, interval training, trainen voor een halve marathon in 8 weken etc.
Voor te fietsen heb je gelijkaadige zaken en voor kracht en bodyweight heb je de circuit trainingen met vanalle oefeningen.

4.5 VS Suunto Ambit 2S

Bij deze al een vergelijking in afmetingen van de 2.

Tijdens mijn looptraining heb ik beide eens aangedaan. De Microsoft Band op zichzelf en de Suunto Ambit 2s kreeg de hulp van een hartslagmeter van Suunto.
Beide gebruiken een GPS om je afstand nauwkeurig te meten (ze kunnen het ook doen met stappen als je dit wilt maar dit is minder nauwkeurig, al gebruikt het wel minder batterij).
De Band had verbazingwekkend snel een lock voor de GPS.
Ik heb beide tegelijk gestart en de Band had onder een minuut na buitenkomen al een lock.
De hond had zijn tuigje nog niet aan of ik kreeg al meldingen dat ik kon beginnen lopen (hij vraagt ook of je al wilt starten zonder GPS lock net zoals de Ambit en ze doen dan met stappen de afstand).
De Ambit had pas na 5 minuten in de training een gps lock.
Als ik de Ambit recent aan de computer heb gehangen en hij de sattelietposities heeft kunnen updaten gaat dit wel sneller maar het is nog nooit zo snel geweest als de Band.

Wat ook leuk is aan de Band is dat hij zegt dat je op de activity start knop moet drukken. De Ambit doet dit niet en hierdoor vertrek je vaak zonder dat hij eigenlijk je activiteit aan het bijhouden is.

Gedurende het lopen heb ik elke paar minuten even naar de hartslag op beide horloges gekeken.
De Ambit had een constante gelijke hartslagmeting waar de Band wel eens een uitschieter had. Je zag dit onmiddelijk want hij was ineens super laag of super hoog. Als ik 10 sec later terugkeek was de hartslag dan weer gelijk aan de Ambit. Vermoedelijk dat het design met het lampje niet zo stabiel meet altijd.
Gemiddeld was de Band maar met 2 bpm verschillend van de Ambit dus dit is overall zeer goed. Op de sporadische uitschieters na dus.

Ik ga geen fototjes van de route posten wegens privacy redenen maar ik kan aangeven dat deze zowel in Movescount als Microsoft health er hetzelfde uitziet op het kaartje.
Wat leuk is bij microsoft health is dat op het kaartje met kleurtjes wordt gewerkt voor je snelheid met 3 snelheids categorieën.
Je kan goed zien waar je het snelste liep en waar het traagste. Wel leuk eigenlijk. Ik kon zien waar ik was gestopt omdat de hond moest poepen of plassen xD.
Bij beide heb je ook grafiekjes voor je hartslag, snelheid en hoogte.
In Movescount zijn er dan nog extra parameters die je kan checken zoals cadence, energy consumption, respiration rate etc. Net iets professioneler maar ik heb er zelf nog nooit naar gekeken.

Even een vergelijking tussen een paar kern waarden:

Ambit > < Band
HR avg: 156 bpm > < 157 bpm
Distance: 6.33 km > < 6.4 km
Kcal: 674 > < 583

Conclusie van de vergelijking:
De Band houdt zich zeer goed staande tegen één van de beste sporthorloges die normaal dan nog eens een stuk duurder is ook.
Ik vind dat de Band goed genoeg presteert om hem aan te raden aan de meeste sporters. Alleen voor hardcore atleten is de verzamelde data bij de Band beperkter en is de extra zekerheid van accuraatheid bij de Ambit fijner. Ook weet ik niet of de batterijduur van de Band een marathon of dagje fietsen zou kunnen tracken met de GPS. Ik loop geen marathons dus dit kan ik je niet vertellen :).
Deze sporters hebben meestal ook al wel een enorm dure horloge.
(Mijn Ambit staat te koop nu, geïnteresseerden sturen maar een PM - :o weer sluikreclame, jaja).

De Ambit heeft ook wel uitgebreidere mogelijkheden om te sporten maar 90% hiervan gebruik ik eerlijk gezegd toch niet.

De Band had ik tijdens het lopen aan de binnenkant van mijn arm en eigenlijk vond ik het wel handig om daar naar te kijken. Precies makkelijker om mijn arm zo te draaien dan de Suunto die volgens standaard horloge draag normen aan mijn arm hing.

5 Conclusie

De band doet wat het beloofd.
Ik kan vlot al mijn meldingen lezen en het draagcomfort is goed.
Een iets dunnere clasp die niet zo snel krast zou wel fijn zijn.
Begrijpelijk wel dat de batterij ergens moet en de rest van de horloge is zeer dun dus ik vind het aanvaardbaar dat de clasp wat dikker is.

Als sporthorloge presteert hij ook goed. Je kan hiermee sporten en je verzamelde data vlot bekijken op je smartphone of in de microsoft health vault online. De verzamelde data is uitgebreid genoeg voor de meeste mensen en hij is accuraat, zelfs in vergelijking met een dedicated duur sporthorloge zoals de Suunto Ambit 2s.

Het design en de bouwkwaliteit is goed.
Het zou handig zijn als een dubbel-tap-to-wake functie aanwezig was. Het scherm gaat aan bij een melding maar als je de horloge daarna laat doen moet je hem via de knop aan de zijkant aanzetten om te kijken. Niet onhandig, maar double tap is wel handiger.

Hij is zeer nuttig om mijn meldingen te lezen en om mijn activiteit en slaap bij te houden en tracken.
De wekker functie vind ik handig omdat je je partner niet wakker maakt en ik vind het ook minder ingrijpend dan een bleirende wekker.
Misschien komt het door de smart wake-up functie dat ik minder groggy wakker wordt of misschien is het het placebo effect.
Ik heb al wel gelezen op het internet dat ze in slaapklinieken ook op die momenten de mensen wakker maken om het groggy effect te vermijden, dus wie weet.

Een band stampvol met functionaliteiten en de kans zit erin dat ik door de beperkte tijd ermee ik nog zaken mis.
Indien ik iets extra bemerk pas ik het hier aan.

Graag had ik nog iets gezien zoals het muten van je telefoon. Indien je gebeld wordt op een lastig moment dat je via je band dit kan muten en een standaard response sturen. Vermits dit ook softwarematig kan, kan het er nog aankomen. Beter goed gestolen, dus ze mogen die van Asus afkijken, ik zal niet klagen.
Zaken zoals de zenwatch heeft met het unlocken van je telefoon als je band in de buurt is mag van mij ook toegevoegd worden.

Vooral de GPS voegt iets toe itt andere smartwatches en maakt de band veelzijdiger in mijn ogen.
De barometer en hartslagmeter enigzins ook.

Al bij al ben ik er tevreden van.

Inhoud

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Microsoft Band (2015) Medium?

Goeie review! Laat eigenlijk geen vragen over. Ben nog wel erg benieuwd naar de hartslagemeter..
Bedankt sjefzuure.
Welke vragen had je nog bij de hartslagmeter? Misschien kan ik ze beantwoorden.

Net even gevraagd aan de vriendin (dierenartse) mijn hartslag te checken en dan vegelijken met de Band.

Toevoeging: http://www.cnet.com/news/...band-heart-rate-monitors/

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 15 november 2015 15:01]

Ik ben benieuwd naar de slaapmeting. Moet je deze band in slaapmodus zetten? Of is die intelligent genoeg om te weten wanneer je slaapt? Verder ben ik ook benieuwd of deze band ook de diepe slaap meet / laat zien.

Ik ben op zoek naar een wearable die de slaap en hartslag goed meet en alle gewenste notificaties laat zien (of een buzz geeft). Ik heb nu een Sony Smartband waar ik persoonlijk erg tevreden over ben. Maar dat ding meet geen hartslag.
Aangezien ik mogelijk naar Windows Mobile overstap is deze voor mij wel interessant.

Ik heb een dag een FitBit Charge HR geprobeerd, maar die gaf helaas geen notificaties door. Meteen weer verkocht. Wat wel handig was aan dat model is dat je geen telefoon nodig hebt. Alles kan online en een usb dongle wordt bijgeleverd.
Ik heb een stukje toegevoegd over slaapfunctionaliteit. Ik hoop dat dit je vragen beantwoord.
Indien je nog vragen hebt stel je ze maar.
Je kan via de inhoudstafel naar slaapfunctionaliteit springen
Nee thnx, hier kan ik het mee doen. Nu twijfel ik nog over de accuduur. Elke dag (want ik wil elke nacht meten) opladen zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
Helaas ken ik geen alternatief. Alle 5+ dagen devices werken alleen op Android/IOS. Die paar die wel met Microsoft werken doen niet aan notificaties :'( .

Wel jammer, want ik heb alleen slaapmeting en notificaties nodig (hartslag is wens). De rest boeit mij echt niet.

Maar again, thanks. Hij staat nog op de shortlist ;)
Geen probleem.

Blij dat je er iets mee bent!

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 18 november 2015 11:56]

Ik heb met het opladen niet zo'n moeite omdat het vrij snel gaat. Gewoon aan het stopcontact en binnen negentig minuten kan ik weer een dag vooruit. Ik vind zelf de band niet super zitten tijdens het typen - dus dat is een ideaal laadmomentje.
Mooie review, ben ook blij met de Band 2 van de week maar is sporten met het apparaat!
Man wat een hoeveelheid sensoren! :o

Had enkele dagen geleden een Band 1 weten op te pikken voor 80 euro maar hij was jammergenoeg te groot. Het kriebeld heel erg hard om gewoon de Band 2 te kopen maar het is uiteindelijk wel een fenomale hoeveelheid geld ;.;

Zeer nette review, je had me bijna weer over de streep gehaald :9
nu bij amazon uk (met verzending naar NL) in de aanbieding 250 euro op de deurmat.
Nog een kleine aanvulling voor wie na het lezen nog een beetje twijfelt over de nauwkeurigheid. In bijgaande link zul je zien dat de Microsoft Band 2 zeer verrassend als erg betrouwbaar naar voren komt: https://www.youtube.com/watch?v=3mUejI-P_ZU. Ik ben inmiddels onderweg naar het aanschaffen hiervan.
Mooie review!

Ik heb alleen nog een vraag over de accuduur, vooral i.c.m. GPS metingen. Ik wil een band kopen, voornamelijk om mijn fietsroutes en eventueel wandelingen mee te loggen. Dit kan echter oplopen tot z'n 11 uur, redt hij dat op de ingebouwde batterij?
De twee situaties die u geeft heb ik nog wel niet kunnen testen met de band.
Volgende maand ben ik op reis en gaan wij ook langere wandelingen doen dus dan kan ik eens testen hoe het zit daarmee. Er is een nieuwe "tile" (functionaliteit) ingevoerd: "explore".
Deze heb ik van het weekend kort getest en heeft super veel interessante informatie voor wandelen. Heel nuttig. Je krijgt richting, coordinaten, een klein mapje met je gewandelde richtingen, compas, bovenop de info van afstand, hoogte, tijd, hartslag...
Maar gezien de batterij drain die ik had bij een aantal uur gebruik hiervan betwijfel ik het wel dat dit het 11 uur zou volhouden.
Ik denk wel dat je een serieuze dagwandeling ermee kan tracken. Ik denk dan aan een casual dagwandeling :-). Niet hardcore 30 km wandelen. 6 uur effectief tracken ofzo. Maar dit is een gok momenteel omdat ik nog niet zo lang getracked heb op deze stand.

Ik ben geen fietser dus daarmee kan ik u wel niet helpen. Maar zoals ik aangeef ivm lopen dat ik niet denk dat de band een marathon zou volhouden denk ik ook wel niet dat de band een dag van 11 aan fietsen kan tracken.
Er is nu wel een batterij sparende stand ingevoerd voor het gps tracken bij lopen maar een hele dag tracken zie ik hem niet doen precies.

Zoals aangegeven zou ik de band niet aanraden voor zo hardcore te sporten. Hiervoor is een dedicated toestel interessanter.
Al is de data dat de band verzameld wel accuraat. Dit heb ik ook getest.
Maar de batterij en de manier waarop je de data krijgt is voor hardcore gebruikers (marathonlopers bv) niet zo handig.

Voor het wandelen gebruik ik een echte gps om te tracken omdat je dan een spoor hebt achteraf. Dit krijg je bij de band niet.
Ook doen die toestellen langer op de batterij of hebben ze vervangbare batterijen. Al is het wel mijn doel om komende vakantie de dagwandelingen met de band te tracken. Maar wanneer ik echt outdoor ben (hiken in IJsland bv dan gebruik ik mijn dedicated gps om te tracken en heb ik de band zelfs niet mee).

Maar mocht je nu de band willen gebruiken voor gewoon sporten. Ik denk dan aan tot 15 km lopen, gewoon dagje fietsen, wat in de fitness, of wat wandelingen te tracken dan is deze wel interessant.
Als je dan af en toe eens een lange training wilt kunnen tracken dan kan je desnoods een externe batterij meenemen en wanneer je over de middag pauseert je band wat bijladen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

De echt lange trektochten heb ik meestal ook een gps systeem mee, maar in sommige gevallen kan die toch vrij groot en onhandig zijn. Maar begrijp ik het goed dat het niet mogelijk is de route op te slaan en als gpx over te zetten naar de pc?
Mijn excuses Ronald, je kan inderdaad een gpx bestand exporteren.
Ik ben op mijn health dashboard op de computer gaan kijken en daar als ik naar mijn runs ga kan ik voor de run die ik aan het bekijken ben op het mapje op een knopje klikken waar "export gpx file" bij staat :-).

Ik gebruik eigenlijk altijd de microsoft health app op mijn telefoon om alles te bekijken.
Dit is net één van de redenen dat ik deze fijner vind dan mijn suunto. Voor mijn suunto moest ik altijd inloggen op hun site om dan mijn info te bekijken. Daar stond veel op, meer, maar onoverzichtelijk.
Met de band kan ik wanneer ik wil even op mijn telefoon in de app gaan, die wel overzichtelijk is en er goed uit ziet, en mijn runs of andere zaken bekijken. Daar krijg ik ook alle info.
Dit doe ik nu dus veel vaker.
Maar op je health dashboard via de browser krijg je wel meer nog meer info (voor slapen bv, lopen is gelijkaardig) en kan je alles ook bewerken.