1 review

Acer Liquid M330 Zwart

Specificaties 4,5" • 854x480 • 8GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid M330 Zwart Review

Miuccia 22 augustus 2016, laatste update op 13 december 2016, 404 views

Acer Liquid M330 Zwart

Een compleet Windows 10-toestel voor weinig geld, dat het vooral van de specificaties op papier moet hebben. Hij is vlot, compleet en de bouwkwaliteit is prima. Daar staan een aantal nadelen tegenover: het scherm is flets en is slecht af te lezen in daglicht. Ook de camera valt erg tegen.

Pluspunten

• Alles aan boord
  • Goedkoop
  • Windows 10

Minpunten

• Matig scherm
  • Slechte camera
  • Lag bij touch-input

De buitenkant

Het toestel is aardig ontworpen en voelt stevig aan. Het plastic kraakt niet bij hard drukken en dat is al een pluspunt. Veel toestellen in deze prijscategorie zitten minder goed in elkaar. Het ontwerp is wat saai, maar dat vind ik niet erg.

Verder is het toestel met 4,5 inch best compact en dat is vooral fijn als je het toestel met één hand wilt kunnen bedienen.

[img]KC1bmjfI[/img]

Featureset

Het toestel heeft alles aan boord en is qua specificaties goed uitgerust. Het hart wordt gevormd door een Qualcomm Snapdragon 210, een quadcore op 1,1GHz. Ik ben blij dat er in dit goedkope toestel toch is gekozen voor een A-merk als Qualcomm. De Windows 10 Mobile-software (Aniversary Update, 14393.67) draait soepel en ook het schakelen tussen apps gaat vlot. Dat heb ik toch anders meegemaakt in deze prijsklasse, zeker met Android-toestellen!

De 1GB RAM is voor Windows 10 goed genoeg. De opslag van 8GB is krap, maar met het systeem, een stuk of 10 apps, een zooitje foto's en wat muziek hou je nog wat ruimte over. Gelukkig kan je de opslag uitbreiden met een MicroSD-kaart.

Scherm

Laten we daar kort over zijn: dat valt enorm tegen. Het scherm heeft weinig contrast en het beeld is een beetje flets. Ook de helderheid is laag en dat merk je vooral op straat in daglicht. Het feit dat het scherm nogal spiegelend is, maakt dat er niet beter op. Verder is de toplaag van plastic en dat maakt hem bovengemiddeld gevoelig voor vingerafdrukken.

Ook de touch-input is niet super. Aanrakingen worden met een flinke vertraging geregistreerd. In de praktijk betekend dat als je door een lijst gaat scrollen en je veegt je vinger over het scherm, dat de lijst pas een halve seconden later in beweging komt. Het is geen enorm probleem, maar het toestel voelt daardoor toch minder responsief aan.

[img]5uLCJIsQ[/img]

En vervolgens ga je naar buiten en krijg je dit... (oja, ik heb 'm handmatig op maximale helderheid gezet)

[img]Xmg4MxvR[/img]

Camera

De M330 is zeker niet in de markt gezet als cameratelefoon. Wat valt dat tegen. Foto's van de hoofdcamera missen scherpte, dynamiek en contrast. De kwaliteit holt helemaal achteruit bij weinig licht. Dan veranderen je foto's in een onscherpe bak ruis. Ook de front-camera is matig, maar daar lig ik niet wakker van (ik maak nooit selfies).

[img]3sEA9pl5[/img]

[img]z12AHzAy[/img]

[img]MiElFaDc[/img]

Op papier is het een goed toestel. De hardware aan boord is prima en snel, en ook over de bouwkwaliteit ben ik zeer te spreken. Toch zit het probleem hem in het scherm en de camera en daar presteert hij echt onder de maat.

Voor het geld is het een goede instapper. Toch zou ik er zelf voor kiezen om iets meer uit te geven. En ga vooral naar een fysieke winkel! De kwaliteit van het scherm is niet in cijfertjes op een webshop uit te drukken, en daar lijkt Acer met dit toestel een klein beetje misbruik van te maken.

Heb jij ook een Acer Liquid M330 Zwart?