Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N Review

DLGandalf 19 september 2009, laatste update op 19 september 2009, 1.141 views

Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N

Pluspunten

• accuduur
  • resolutie
  • hdmi

Minpunten

• voor dat geld geen bluetooth?
  • 160GB
  • scherm spiegeling

Mijn reden tot koop was om een netbook killer te hebben, lees deze review dus ook met die veronderstelling.
Verder heb ik geen seconde lang vista gedraaid en gelijk ubuntu geinstalleerd.

Featureset
De beoordeling van de featureset is nogal subjectief, het spreekt mij zeer aan omdat een 11,6 inch laptop/netbook het kleinst mogelijk is zonder onder te doen met de grootte van het toetsenbord. (in vergelijking met een asus 1000H waar ik deze review nu op type is het toetsenbord 1810t een verademing)

Verder is de featureset met 2GB (hoewel niet in dual channel), hdmi, spdif, etc aan de ene kant zeer goed voor een ultraportable.
Aan de andere kant ontbreekt op de meest verkochte variant in de webshops de bluetooth, wat mij tot een verrassing leidde toen ik de bluetooth switch omhaalde zonder een reactie onder ubuntu. Wat dus simpelweg kwam door het ontbreken van de bluetooth module. Ook de 160GB hardeschijf is een beetje te netbook-ish voor mij. Aangezien dit geen atom platform is gelden hier geen hardware restricties van intel/microsoft, dus een 250GB of 320GB model had zeker wel gekund/gemogen

Prestaties cpu
Alweer subjectief gezien, is de prestatie van de de 1810T goed. Natuurlijk is de processor geen snelheids monster vergeleken met een p9* serie. Maar vergeleken met een atom cpu is de gebruikte su3500 cpu wel degelijk snel. En zeker snel genoeg voor de zaken die je wilt verrichten op een bijna-netbook/ultra-portable.

prestaties gfx
Onder vista kan de gebruikte videokaart (GMA4500MHD) meehelpen met het decoderen van h264 videobestanden. De hdmi uitgang komt dus helemaal tot zijn recht

Onder ubuntu is het decoderen van hd-materiaal door de videokaart nog niet ondersteunt, hoewel intel wel min of meer beloofd dit te zullen implementeren in de nabije toekomst door middel van het VAAPI framework. Echter is de gebruikte cpu wel in staat met ruime marge om 720p af te spelen.

~[TODO benchmarks mbv phoronix test suite]

Beeldkwaliteit
De vrij hoge resolutie(1366x768) was voor mij een groot plusplunt en is vergeleken met de 1024x600 van alle (intel)netbooks een welkome verbetering. Sites zien er goed uit zonder te hoeven scrollen in horizontale richtingen.
Een aanrader is wel om de standaard lettertype te vergroten in je te gebruiken besturingssysteem, anders is het teveel moeite om met deze pixelgrootte op normale afstand prettig te kunnen lezen.

Het spiegel effect van het scherm is ronduit een ramp en zorgt ervoor dat je regelmatig aan het "zoeken" bent naar je beeld, als je bv bij een raam zit, vandaar dus de iets gematigde score. Verder is de kleurweergave helder en verder goed te noemen, wat vooral komt, denk ik, door de led verlichting.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat het oppervlak van de deksel/scherm een indeukbare indruk achter laat. Vandaar dat ik deze laptop nog niet mee heb genomen in de schooltas zonder eerst een (erg) stevige sleeve te gaan kopen. De overige onderdelen zoals scharnieren en het chassis gedeelte zijn wel goed te noemen.

Warmte en geluidsproductie
Voor een extreem zuinige laptop als dit valt het me toch tegen hoeveel warmte er nog van onderen, dus op je schoot, afkomt. Maar het is allemaal wel goed te doen. Verder is de fan tijdens AC spanning meer rondjes aan het draaien dan zonder net-voeding. De reden hierachter snap ik niet helemaal maar maakt de laptop bij gebruik savonds laat in bed toch een kleine herriemaker. Hierover zal ik nog verder updaten omdat het ook kan komen door de instellingen die ik gebruik in ubuntu (hoewel het me sterk lijkt dat vista de fan anders aanstuurt dan ubuntu, want het OS komt hiervoor naar mijn weten niet aan te pas zonder speedfan achtige software.)

Mobiliteit en accuduur
Hier komen we bij het sterkste punt van de laptop. De accuduur wordt aangeprezen als zijnde meer dan 8 uur, waarover ik eerst nogal skeptisch was. Verder dan 5 uur bij gebruik kwam ik eerst niet. Maar toen eenmaal even had gekeken naar lesswatts.org en naar laptop-mode-tools (een debian pakket) heb ik de accuduur nu ook naar 8 uur gekregen. Voor geinteresseerden powertop geeft nu een verbruik aan van 8-10 watt bij normaal gebruik, dus wifi aan, scherm verlichting op 30-40% (wat voldoende is). Onder windows zullen deze tweaks natuurlijk vanuit de fabriek goed ingesteld zijn, en kun je er dus vanuit gaan dat de geadverteerde 8+ accuduur ook werkelijk behaald zal worden.

Verder is de mobiliteit met 1,4 kilo natuurlijk goed in orde, alleen jammer dat zoals eerder vermld niet helemaal vertrouwen heb in de buitenkant van het scherm gedeelte, wat dus een beetje afdoet aan mobiliteit aspect als de laptop in een tas zal zitten met schoolboeken.

De prijs is simpelweg goed. Ik ken geen laptop met een betere featureset voor dit geld, en die toch minder weegt dan anderhalve kilo en net zo zuinig is.

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 1810T-352G16N?

Duidelijk nog niet af, vandaar dat ik mij ook afvraag waarom je niet gewoon gebruik maakt van de preview-modus...
Ik heb hem ook gekocht en vandaag (25 sept) gelijk aan de slag. Ubuntu erop.
Met de energy-besparing tips van lesswatts.org is het verbruik nu 10-11W.
Ik durf alleen niks met Wifi-instellingen te doen. Daar heb ik geen verstand van.
Heb jij iets aan met de Wifi-instellingen gedaan om energie te besparen? Zo ja, kan je dan aangeven welke commando's je hebt gebruikt?

Alvast bedankt!
dit verschilt nogal, ik draai nu karmic, bij deze versie moet je dan het pakket linux-backports-[nogwat] installeren
dan kun je :
$ sudo iwconfig wlan0 power on
uitvoeren om powermanagement te krijgen bij je wifi. ik heb m zelf op 7-9 watt gekregen.

Als karmic stabiel is en laptop-tools goed werkt met AC stand en accu stand zal ik misschien nog wat posten.
Hoi, ik heb deze acer ook, ik heb echter geen verstand van Ubuntu. Kan ik gewoon de nieuwste versie van ubuntu erop zetten (dus 12.04.2)? En hoe kom ik aan de juiste drivers? Ik heb dit nooit gedaan, vandaar dat ik het vraag (nu jaren later :)

Zou je deze versie van Ubuntu erop zetten of een andere? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Ik zou gewoon voor 12.10 gaan. Drivers zijn niet echt een issue meer, out-of-the-box zuinigheid zal niet echt perfect zijn, maar aangezien je denk ik zomaar een beginner bent ;) - zal het voldoende zijn. Mocht je de zuinigheid ook in orde willen hebben, laat het dan weten.