Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth Review

318723 18 september 2009, laatste update op 18 september 2009, 2.736 views

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth

Pluspunten

• design (wit/zilver past prima bij Mac)
  • niet al te duur (<40 euro)
  • laser (ipv optisch)
  • Bluetooth (dus geen aparte usb-dongle nodig, tenminste bij recente Mac)
  • native herkenning door OS X (duh... Bluetooth)
  • standaard AA batterijen (ipv proprietary accu of AAA cellen)
  • symmetrisch ontwerp (zowel links- als rechtshandig te gebruiken)
  • 3 jaar garantie
  • gratis simpel zwart draagtasje

Minpunten

• ook weer niet supergoedkoop (er zijn volgens mij al BT muizen vanaf 20 euro)
  • niet super uitgebreide funtionaliteit qua knoppen
  • toegevoegde waarde Logitech drivers matig
  • vervelende dichtgesealde blister verpakking (niet heel belangrijk, maar wel irritant)
  • kleiner formaat dan normale muis (maar is dan ook bedoeld als "notebook" model)

Achtergrond:
Na het omtoveren van mijn 20" iMac in een "poor-mans HTPC" was ik op zoek naar een draadloze muis voor hierbij (en om soms ook eventueel te gebruiken met een Windows XP notebook, en Apple iBook). Uiteindelijk heb ik na lezen van wat reviews (oa op Tweakers) voor 37 euro een Logitech V470 (wit) besteld bij Bol.com (omdat ik het daar ook makkelijk zonder gedoe weer terug zou kunnen sturen naar een gratis antwoordnummer). Overigens is het opvallend dat de meeste “draadloze” muizen van Logitech geen gebruik maken van Bluetooth, maar van een “eigen” protocol op de 2,4 Ghz frequentie, waarschijnlijk omdat dat dat robuuster is, minder storingsgevoelig, preciezer, en met een lager stroomverbruik. Bluetooth is een erg complex protocol, en bovendien (blijkbaar volgens verschillende bronnen op internet) storingsgevoelig. Kortom: eigenlijk is Bluetooth “overkill” voor een draadloze muis. (Helaas is ZigBee ook geen optie). Overigens houdt Bluetooth versie 1.2 explicieter rekening met interferentie door kanalen waarop interferentie plaatsvindt, te markeren als “bad channel”. Daarnaast melden andere bronnen op internet dat de Bluetooth implementatie van Mac OS X vanaf 10.5.7 en 10.5.8 ook een aantal updates heeft gehad, waardoor het beter en betrouwbaarder zou moeten werken.

Waarom bluetooth:
Overigens heb ik voor een draadloze muis in Bluetooth versie gekozen, omdat ik geen zin heb in het gebruik van een extra “usb-dongle”, hoe klein dan ook; het blijft onhandig als je de muis in combinatie met meerdere computers wilt gaan gebruiken. Bovendien zou de Bluetooth standaard in principe op verschillende operating systems moeten werken (Windows, Linux, Mac OS X, *BSD) zonder de noodzaak om extra drivers te installeren. Ik neem aan dat je bij het gebruik van een usb-dongle met een “proprietary” protocol, maar moet afwachten of het ook onder Linux, Mac OS X, of *BSD werkt (of met toekomstige versies van windows).

Verpakking:
Standaard blisterverpakking met dichtgeseald plastic. Super-irritant moeilijk open te knippen. Daarin: de muis, installatie- en anti-rsi-waarschuwingsboekje, 2 Duracell alkaline (wegwerp) batterijen, een zwart plastic opbergtasje, CD met Logitech drivers. Overigens zat om de muis zelf rondom een strook doorzichtig plakband (ter bescherming?) dat ik er zelf nog vanaf moest peuteren.

Installatie:
De V470 muis doet het “out of the box” meteen goed op mijn Mac OS X 10.5.8 (en trouwens ook bij Windows XP (SP3) met Bluetooth Stack van Toshiba). Pairen met de iMac gaat redelijk snel na het indrukken van de “connect” knop op de onderkant (die overigens niet makkelijk is in te drukken, omdat deze verzonken is). Installeren van extra Logitech “control center” software is niet nodig. Enige meerwaarde is de beschikbaarheid van batterij status indicatie in het control panel. Nadeel is dat bij versie 3.0 er een expliciete mogelijkheid lijkt te ontbreken om de drivers weer te de-installeren (die er in versie 2.4 wel aanwezig schijnt te zijn). Na een tijdje zoeken kwam ik erachter dat je drivers kan de-installeren via het aparte programma'tje genaamd LLC-deinstall in de map /applications/utilities.

Draadloze verbinding:
Connecten na aan/uit zetten is een kwestie van een paar seconden. Overigens merk ik zelf geen problemen dat de muis snel in slaap valt. Als je de muis een tijdje niet gebruikt hebt, duurt het maar een fractie van een seconde voor de muis weer wakker is. Ik vind het zelf geen probleem, maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen wel irritant is (maar goed, een draadje is soms ook weer irritant).

Optische sensor:
De muis werkt goed op verschillende typen oppervlakken, zelfs op een wit, glimmend metalen Ikea kastje, waarop een Apple wired Mighty Mouse het niet (goed) deed. Wat betreft de precisie voldoet de muis voor mij op zich, maar ik gebruik de muis voornamelijk op een iMac die is ingericht als HTPC en om internetten/mailen. Ik denk dat deze muis voor gaming of serieuze toepassingen zoals video's monteren of foto's bewerken niet geschikt is. In mijn geval van een iMac als HTPC had de afwezigheid van een draadverbinding een hogere prioriteit dan een hoge precisie.

Ergonomie:
De ergonomie is in principe prima: de muis is niet te klein voor mijn eigen handen (maar is zeker ook niet groot te noemen), tenminste voor af-en-toe gebruik. Als ik er de hele dag mee zou moeten werken, zou ik toch een groter model willen. Overigens is de muis door het symmetrische ontwerp zowel voor linkshandig als rechtshandig gebruik geschikt (een pluspunt in mijn ogen). Muis zelf links, maar andere gebruikers van de HTPC rechts.

Design:
De kleurstelling van wit/zilver past mooi bij mijn (witte) iMac en bij het aluminium Apple Bluetooth keyboard met witte toetsen. Dat de kleur van de muis wit was, was voor mij een van de redenen om hem te kopen (de metallic blauwe versie van deze muis zou voor mij in ieder geval zeker geen optie zijn geweest). Op de verpakking vermeldt Logitech zelf ook de aanprijzing: “designed for Mac”. Dat zal dan wel vooral betrekking hebben op de kleurstelling in wit/zilver, en het feit dat het een bluetooth muis is. Wat van mij niet had gehoeven is het “Logitech” logo op de bovenkant van de muis; gelukkig is het logo klein, en zit er geen felle LED achter.

Stroomverbruik:
Over het verbruik van de batterijen kan ik nog niks zeggen. De muis werkt in ieder geval zonder problemen op oplaadbare Sanyo Eneloop batterijen. Zoals al vermeld: met de standaard Bluetooth drivers van Apple kun je op je computer niet zien hoe vol of leeg de batterijen zijn. Met aanvullende drivers van Logitech kan dat wel. Daarnaast zit er ook een indicatie-lampje op de muis zelf dat rood zou moeten worden als je batterijen leeg zijn. Daarnaast verwacht ik dat je lege batterijen ook wel zult merken aan een “haperende” muiscursor.

Conclusie:
Voorlopig ben ik tevreden ben met de aankoop van de Logitech V470. Was nog even bang voor "interferentie", "input lag" of "langzaam uit slaapstand komen", maar ik heb daar nog geen last van gehad. Ook mooi is dat je 3 jaar garantie krijgt. Minder tevreden ben ik over de mac-drivers van Logitech: de configuratiemogelijkheden zijn nauwelijk uitgebreider dan de standaard Mac OS X-drivers; en het ontbreken van een een duidelijke de-install procedure is ronduit slordig. Ook heb ik op internet geen pdf-versie van de gebruikershandleiding kunnen vinden (de papieren versie gooi ik meestal meteen weg). Voor wie geen al te hoge eisen stellen aan de precisie en respons van hun muis, en geen 70 euro (duur!) willen besteden aan een Apple wireless Mighty Mouse (met de bekende nadelen van de klit-knop die onherroepelijk vuil wordt en gaat haperen; en de in mijn ervaring slechte ergonomie van de bediening van de knoppen), maar wel een design willen dat past bij de kleurstelling van een Mac, is deze muis een aanrader met een goede prijs-prestatie verhouding, zeker in vergelijking met een Apple wireless Mighty Mouse.

Heb jij ook een Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth?

Prima review, bedankt.
Ik gebruik 'm zelf ook, alleen dan in het blauw. De belangrijkste reden voor mijn aankoop was de Bluetooth functionaliteit voor bij mijn laptop. Dat scheelt weer een draadje erin steken.
De grootte viel mij ook wat tegen, en dat heeft mij ook doen besluiten om tijdens werkzaamheden waarbij de laptop in een stand staat m'n oude tablet er maar weer bij te nemen (in de stand moeten er toch al draadjes in). Maar net zoals jij al zegt, dus muis is voor mensen met normale grootte van handen aan de kleine kant, en zeker niet aan te raden om er veel en lang intensief werk mee te verrichten.

Nog een kleine puntje, in een van de kopjes staat optische sensor, mogelijk past laser hier beter.
Als de batterijen leeg raken, dan gaat de LED geel flitsen. Helaas is dat best irritant. Ik heb dus maar niet gewacht tot ze echt helemaal leeg waren.

Nog een handige tip: De batterijen ontladen niet allebei even snel. Als je ze omwisselt, dan kunnen ze nog een hele tijd mee! Blijkbaar wordt de ene batterij zwaarder belast dan de andere.
Ik gok dat je zo wel een half jaar kan doen met een setje alkaline batterijen. En ik zet de muis bijna nooit echt uit :)