Specificaties koelpasta - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterGel Pro Review

stin00 20 augustus 2016, laatste update op 10 september 2016, 578 views

Cooler Master MasterGel Pro

De Cooler Master MasterGel Pro is een scherp geprijsde en prima 'koelende' koelpasta voor zowel de standaard user als beginnende overclocker. Het meegeleverde alcohol doekje levert bonuspunten op. De spatel is echter omslachtig en ook de smeerbaarheid is matig. Desondanks een zeer goede thermal paste en zeker een aanrader.

Pluspunten

• Prima thermische geleidbaarheid (='Koelt' goed)
  • Scherp geprijsd (excl. verzending)
  • Alcohol doekje
  • Genoeg voor minimaal 10x aanbrengen
  • Eenvoudig te verwijderen, laat geen resten achter

Minpunten

• Spatel is omslachtig
  • Smeerbaarheid is matig (Tip: gebruik gewoon de pea-method en houd de pasta spuit 1 min in warm water voor betere vloeibaarheid)

Koelvermogen Score: 5

6. Test methodologie & Validiteit
7. Testresultaten
8. Conclusie

1. Inleiding

Ik was alweer totaal vergeten dat ik mezelf had ingeschreven voor de ‘Test&Win!’ Cooler Master MasterGel Pro actie van Hardware Info. Tot mijn verbazing vond ik gisteren een pakketje in m’n brievenbus met daarin deze nieuwe Cooler Master thermal paste. Graag wil ik dus vooraf zowel HWI als Cooler Master bedanken om dit sample aan de tand te mogen voelen. Dit wordt mijn eerste koelpasta review waardoor er ongetwijfeld een aantal fouten in zullen staan.

Mijn review portfolio is klein – welgeteld twee reviews. Eerder heb ik een Koreaanse monitor en een high-end PC behuizing gereviewed. Dit is alweer enige tijd geleden dus ik ben op gebied van schrijven wat roestig geworden, echter mag dit natuurlijk de review pret niet drukken. Mijn vakantie loopt bijna ten einde en ik heb nog 3 dagen te gaan voordat ik weer aan het werk moet. De ideale gelegenheid om één dag op te offeren aan het maken van een Thermal Paste review…

Deze review bevat wel een grote disclaimer: ik ga de thermal paste zo goed mogelijk testen, maar kan dit helaas niet op empirische wijze doen. Empiwattes? Wat houdt dit precies in? Ik beschik niet over de meetapparatuur en ideale meetomstandigheden om écht valide uitspraken te doen berust op pure getallen. Dit is dus ook NIET het doel van deze review, het is namelijk een gebruikerservaring. Uiteraard ga ik wel een poging doen mijn testmethodologie enigszins betrouwbaar af te bakenen. .

Enfin, weet de nieuwe Cooler Master ‘MasterGel Pro’ zich staande te houden tussen vergelijkbare én duurdere koelpasta? Lets find out. Heb ik er zin in? Mixed feelings. Het is leuk om een product te mogen testen, maar koelpasta is altijd onderhevig aan pittige discussies en het testen + steeds opnieuw aanbrengen is monniken werk... of zeg maar gerust een hels karwei!

2. Koelpasta basics
Alvorens we de test methodologie gaan afbakenen lijkt me een opfriscursus ‘waarom koelpasta?’ wel nuttig. Iedere computerbouwer gebruikt immers, als het goed is, een koelpasta om oneffenheden op te vullen tussen het oppervlak van de CPU heatspreader en dat van het gebruikte koelblok. Op het oog lijken beide oppervlakten namelijk gewoon vlak, maar in realiteit zijn beide oppervlakten niet 100% plat. Dit is niet zichtbaar met het blote oog en hiervoor moeten we op microscopisch niveau kijken:

Koelpasta wordt tussen de CPU en het koelblok aangebracht om de ‘thermische geleiding’ te verbeteren. Koelpasta’s zijn meestal enigszins vloeibaar en drogen idealiter nooit uit. De meeste fabrikanten garanderen dat hun koelpasta zo’n 2 tot 5 jaar mee zou moeten gaan. Ergens tussen de 2 tot 5 jaar moet je dus zeker eenmaal je koelpasta gaan vervangen, mits je natuurlijk je systeem dan nog hebt..

Waar bestaat koelpasta uit? Dit verschilt enorm per fabrikant. Vaak is het een mix van siliconen, olie en andere toevoegingen zoals zilver, keramiek, aluminium of zelfs ‘diamanten’ om zo goed mogelijk warmte over te kunnen brengen. De meeste pasta’s zijn niet elektrisch geleidend, alleen liquid ‘metal’ pasta’s doen dit wel. Voorzichtigheid is geboden wanneer je met dergelijke high-end metalen pasta te werk gaat, een klein beetje knoeien kan bijvoorbeeld je moederbord frituren.

De thermische geleidbaarheid of warmtegeleidingscoëfficiënt (symbool λ) is een materiaalconstante die aangeeft hoe goed het materiaal warmte geleidt, en wordt onder andere gebruikt in de Wet van Fourier (warmteoverdracht door geleiding). De thermische geleidbaarheid van Koelpasta wordt uitgedrukt in W/mk.

De lambda-waarde geeft de warmtegeleidbaarheid van een materiaal aan. Ze wordt uitgedrukt in W/mK. Hoe hoger de waarde is, hoe beter de warmte geleid wordt en dus hoe minder goed het materiaal isoleert. Dat betekent niet dat materialen met een lage lambda-waarde altijd beter isoleren dan een materiaal met een iets hogere waarde. De hogere (slechtere) waarde kan gecompenseerd worden door de dikte van het materiaal.

Ga er desondanks in deze review maar van uit dat hoe hoger de W/mk waarde, hoe beter de thermische geleidbaarheid van de pasta zal zijn. De theorie is enigszins versimpeld omdat ik zelf ook geen expert ben op dit gebied, pin me hier dus niet op vast.

Betere koelpasta zorgt overigens niet voor een beter gekoelde CPU/GPU. Door de betere thermische geleidbaarheid verlaagt alleen de zogeheten delta-T.

3.Cooler Master MasterGel Pro

Cooler Master meldt zelf het volgende over zijn nieuwe thermal paste:
MasterGel Pro thermal gel goes a step above in thermal dissipation for advanced users. Polymer oxides in the compound create high conductivity between the CPU and cooler base to transfer heat quickly. The powerful formula is still easily applied and removed without damaging the base.

De pasta zit met zijn opgegeven 8 W/mk een beetje in de middenmoot.

Het meegeleverde alcoholdoekje werkt perfect en haalt goed alle oude koelpasta resten weg zonder strepen of residu achter te laten. Van mij had het doekje wel net ietsje groter mogen zijn, maar we mogen zeker niet klagen.

Waar ik niet over te spreken ben is de gigantische spatel die erbij zit. Er blijft heel veel paste op de spatel achter, waardoor je veel van de gebruikte pasta niet daadwerkelijk gebruikt. Verder is de smeerbaarheid niet echt geweldig. De paste is wel gewoon redelijk ‘vloeibaar’ dus ik zou persoonlijk de spatel niet gebruiken en voor de altijd veilige dot/pea methode gebruiken.

4. The competition: drie geduchte tegenstanders

De MasterGel Pro wordt uiteraard afgezet tegen enkele koelpasta’s die zichzelf al lang en breed hebben bewezen onder zowel normale gebruikers als veeleisende overclockers. In deze review zal de MasterGel Pro zich moeten bewijzen ten opzichte van de volgende vier drie thermal pastes:

1. Arctic MX-4

8.5 W/mk

2. Thermal Grizzly Kryonaut

12.5 W/mk

3. Cool Laboratory Ultra

38.4 W/mk

De vreemde eend uit dit rijtje is toch wel deze Cool Laboratory Ultra. Dit betreft namelijk een metal thermal paste, arguably een van de beste koelpasta’s op de markt. Voorzichtigheid is hierbij echt geboden en het mag bijvoorbeeld NIET op een aluminium vlak worden toegebracht. Verder is het conductive (geleiden) en kan het zelfs koper aantasten. Het zal koper niet wegvreten, maar verwacht het nooit meer helemaal mooi glimmend schoon te krijgen. Het is dus niet echt geschikt voor de standaard gebruiker. Deze paste valt erg op met zijn thermische geleidbaarheid van 38.4 W/mk

De oplettende lezer heeft ook 2 tubes Arctic Silver 5 op de foto gespot maar deze wordt NIET meegenomen in de test. Maar waarom niet dan? Deze pasta is toch super populair en veelgebruikt? Correct. Volgens Arctic heeft AS5 echter een inwerktijd van zo’n 200 uren om optimaal te zullen presteren. Ik heb hier helaas geen tijd voor en zal AS5 dus ook niet meenemen in deze test. Arctic Silver 5 was voorheen de ‘go-to’ pasta maar is eigenlijk niet meer relevant. MX-4 van eveneens Arctic lijkt een waardige opvolger.

5. Testsysteem & Software

Corsair 16 GB LPX-3200
Superflower 550w Platinum
Windows 10 Pro 64-bit

Koeling:
NZXT Kraken X61 AIO watercooler @ fixed fanspeed 70% + maximale RPM pomp @ 2 x Noctua NF-A14 in pull configuratie, bovenin gemonteerd.

Voorin behuizing: 2 x Noctua NF-A14 @ 50% RPM
Achterin behuizing: 1 x Noctua NF-A14 @ 50% RPM

Kamertemperatuur wordt op ~21 graden celcius gehouden gedurende de test.

Software
Specs: CPU-Z 1.77.0

Temps uitlezen: Core Temp 1.1

Benchmark: Prime95 V27.7 @ Large FFTs

6. Test methodologie & Validiteit
Deze review bevat wel een grote disclaimer: ik ga de thermal paste zo goed mogelijk testen, maar kan dit helaas niet op empirische wijze doen. Ik beschik niet over de meetapparatuur en ideale meetomstandigheden om écht valide uitspraken te doen berust op pure getallen. Dit is dus ook NIET het doel van deze review, het is namelijk een gebruikerservaring. Uiteraard ga ik wel een poging doen mijn testmethodologie enigszins betrouwbaar af te bakenen.

Om de testresultaten toch een klein beetje valide te houden zal ik gedurende het testen aan een aantal randvoorwaarden proberen te voldoen. Wat is nou enorm belangrijk in een thermal pasta test? Dit zijn in mijn ogen de testomstandigheden en consistentie.

Er zijn meerdere manieren om koelpasta aan te brengen. Bij het aanbrengen van koelpasta ontstaan altijd de meest uiteenlopende discussies met een gebed zonder eind, van erwt methode tot uitspreiden of het maken van een X. Waar vaak wel (terecht) consensus over ontstaat is de hoeveelheid koelpasta dat aangebracht dient te worden. ‘Niet te veel maar ook niet te weinig’ en ‘less = more’. Je wil dat het laagje zo dun mogelijk is maar wél de ‘gaten’ tussen de CPU en cooler opvult.

Ik heb hieronder een afbeelding gemaakt met drie veelgebruikte methoden:

Ik ben zelf groot fan van methode 1, de ‘pea’ of ‘rijst korrel’ methode. Je brengt een klein beetje koelpasta aan op het midden van de CPU (of GPU) en verspreidt dit vervolgens NIET. Hierna zorgt de druk van de koeler er voor dat de pasta volledig wordt verspreid over het oppervlak tussen de heatspreader en coolblock.

Deze methode werkt echter alleen als de pasta een lage viscositeit heeft en het dus goed zal verspreiden. Ik weet van Arctic MX-4 dat dit prima gaat, maar bij de metalen Liquid Ultra paste gaat dit desastreus zijn en niet werken.

Hier zit dan ook de crux: het doel van deze gebruikersreview is niet om de beste methode te ontdekken, maar het blootleggen van de verschillen tussen de vier geteste thermal pastes. Zoals ik eerder aangaf is consistentie dus belangrijk. Om deze reden kies ik voor de derde methode, de ‘spread’ method. Door alle pasta’s op deze wijze te testen ben ik er aardig an verzekerd dat het hele oppervlak van de CPU + koeler is bedekt en de resultaten het betrouwbaarst zijn.

Vijfmaal is schreepsrecht

Om de consistentie van het aanbrengen wat onder de knie te krijgen begin ik met het 5 keer aanbrengen van Thermal Grizzly Kryonaut (Ja, dit is helaas ook de duurste pasta van de vier….). Het liefst doe ik dit minimaal 7 tot 10 keer, maar het constant opnieuw aanbrengen van koelpasta is nou niet echt de leukste klus op je vrije dag dus ik houd het beperkt. Om het leuk te houden wordt de test dus niet extreem geperfectioneerd. Voor meer valide onderzoeken moet je toch echt uitwijken naar uitgebreidere reviews.

1. De PC wordt opgestart en draait vervolgens 5 minuten idle.
2. Prime95 Large FFTs wordt met 8 threads gedraaid voor 10 minuten lang
3. Na 10 minuten wordt het aantal graden celcius van het gemiddelde van de 4 cores genoteerd en gebruikt als testresultaat.

Het grootste probleem is dat ik temperaturen softwarematig uitlees en slechts kan meten per 1 graden verschil, helaas niet per 0.1 bijvoorbeeld. Verder zou ik liever langere tests draaien en meer invloed hebben op de omgevingstemperaturen, maar dit laat ik achterwege.

Hieronder mijn bevindingen van het 5 keer aanbrengen van Thermal Grizzly Krynaut middels de uitspreid-methode:

#1: 60
#2: 62
#3: 60.5
#4: 59
#5: 60

Redelijk goede waarden, al is het jammer dat er één ‘uitschieter’ was richting de 62 graden. Het verschil tussen 59 en 62 is toch al een goede 3 graden. Dit toont maar weer aan hoe moeilijk het als normale consument is om valide testresultaten te krijgen en hoeveel invloed het aanbrengen heeft. Wel kunnen we vaststellen dat, in ieder geval in mijn test, de Thermal Grizzly een gemiddelde van zo’n 60,25 graden Celsius scoort na 10 minuten Large FFTS @ 4.2 Ghz @ 1.310 Vcore over 5 tests.

Dit heeft me alweer veel te veel tijd gekost dus de andere 3 thermal pastes ga ik slechts 2 keer aanbrengen + testen; hiervan neem ik het gemiddelde als eindresultaat. Ik ben er ook van overtuigd dat ik het uitsmeren nu aardig onder de knie heb.

Desondanks zal de validiteit van de review relatief laag zijn. Het is als consument verdomd lastig om thermal pastes écht goed te testen in de praktijk.

7. Testresultaten
Inmiddels ben ik een halve liter Isopropyl Alcohol lichter, heb ik geen schone microfiber doekjes meer over en zit álles onder de koelpasta. M’n handen, de bank, de tafel, m’n wang; echt alles zit er onder. Ik heb zichtbaar meer rimpels en begin spierpijn te krijgen van het verslepen van de PC. Na elke run de PC uitzetten, kabels loskoppelen, PC verslepen, waterblock demonteren, schoonpoetsen met alcohol, koelpasta aanbrengen, koeler monteren, PC terug slepen, kabels vastmaken, PC booten, benchmarken AAAAAAAHHHHHHH.... Ik ben er helemaal klaar mee, ik kan geen thermal paste meer zien. Dit heb ik grofweg 13 keer gedaan. Ohnee 14 keer, ik heb per ongeluk een 3e keer getest met MX-4 in de veronderstelling dat het de Master ProGel was. Wel heb ik veel respect gekregen voor collega reviewers, hier gaat veel meer tijd in zitten dan je lief is.

Hieronder volgt dan toch eindelijk een grafiekje met de vier geteste thermal pastes:

(Click hier of op de grafiek voor een iets grotere versie)

De (niet geheel verrassende) winnaar is Cool Laboratory Ultra die ver bovenaan staat met 55 graden celcius.

Op de tweede plek vinden we de Kryonaut variant van Thermal Grizzly met 60 graden.

De koelpasta waarom het vandaag eigenlijk allemaal om draait, de Cooler Master MasterPro Gel, komt op een verdiende derde plek met 61,50 graden.

Op de vierde en tevens 'laatste' plek staat Arctic MX-4 met een gemiddelde van 62,50. Dit verschilt slechts 1 graden met de MasterPro Gel en aangezien ik moeilijk exact kan meten is het verschil in de praktijk niet merkbaar. Bij een nieuwe test zou dit zomaar weer anders kunnen zijn.

8. Conclusie
De markt van koelpasta's oogt redelijk verzadigd met behoorlijk veel aanbieders die zich al bewezen hebben. Denk dan aan merken als Arctic, Gelid, Noctua, Cool Laboratory, Thermal Grizzly en natuurlijk Cooler Master zelf.

Cooler Master levert met de Cooler Master MasterPro Gel een zeer solide thermal paste. De koelprestaties zijn, gezien de prijs, zeer sterk. Verder is de masterpro gel aardig vloeibaar, maar toch ook redelijk stug. Ik zou daarom de spatel links laten liggen en ook het uitsmeren van de pasta niet aanbevelen.

Cooler Master weet goed op te boksen tegen koelpasta's met een vergelijkbare prijs. Deze review is verre van perfect, en zo dus ook de testresultaten, maar Cooler Master weet de alom geprezen MX-4 te verslaan en scoort slechts net ietsjes minder goed dan Thermal Grizzly Kryonaut. Cool Laboratory Ultra wint met duidelijke cijfers maar aangezien dit een conductive metal paste is was dit wel te verwachten (CL Ultra is eigenlijk bedoeld voor een andere doelgroep en dus ook weinig relevant in deze test).

In de praktijk ga je eigenlijk geen verschil merken tussen de Kryonaut, Mastergel en MX-4. Ze zitten enorm dicht bij elkaar qua prestaties en weten alle drie een indrukwekkend resultaat neer te zetten. Helaas kan ik niet exact de temperatuur meten dus het zou me niks verbazen als bij een nieuwe test de grafiek er weer compleet anders uit ziet. Het verschil zit op slechts 1 á 2 graden Celcius en we moeten niet vergeten dat dit onder een synthetische benchmark was waarbij de CPU load irreëel hoog is; in de praktijk zal je CPU nooit zo erg gestressed worden.

Concluderend kan ik de Cooler Master MasterGel Pro van harte aanbevelen aan zowel de normale gebruiker als de beginnende overclocker. Onder de 'normale' koelpasta's die ik heb getest weet de MasterGel Pro zich erg goed staande te houden en dat tegen een zeer scherpe prijs... Highly recommended!

Als je het niet erg vind ga ik nu even genieten van een kopje koffie. Ik wilde vanavond pasta gaan eten maar word al onwel als ik het woord 'pasta' lees. Dat wordt dus Chinees bestellen.

Bedankt voor het lezen van mijn Cooler Master Thermal Paste gebruikerservaring. Laat vooral even een (kritische) comment achter en vergeet je beoordeling niet, dat geeft altijd weer voldoening om nieuwe reviews te schrijven. De tests en review zijn zeer rap gemaakt om binnen het 'prijsvraag' tijdsvlak te vallen, ik zal fouten de komende dagen proberen te corrigeren. Bedankt :)

Verbeterpunten voor een volgende Thermal Paste review:
- Meerdere aanbreng-methoden toepassen;
- Verschillende benchmark software draaien;
- Idle temperaturen meenemen;
- Verschillende clocksnelheden testen;
- Meerdere thermal pastes testen.

Special thanks aan Cooler Master en Hardware.info voor het beschikbaar stellen van de Cooler Master MasterGel Pro voor deze review.

Heb jij ook een Cooler Master MasterGel Pro?