Specificaties GF GTX 1070 (1,506GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gainward GeForce GTX 1070 8GB Review

KoenBolhuis 19 augustus 2016, laatste update op 19 augustus 2016, 914 views

Gainward GeForce GTX 1070 8GB

De GPU zelf heeft zeer uitstekende performance; perfect voor 1080p@144Hz of 1440p@60Hz. Deze kaart van Gainward is ook prima; hij wordt vrij warm, maar was de goedkoopste toen ik hem kocht en voor die paar graden verschil met andere merken 100 euro extra betalen vond ik (persoonlijk) overbodig.

Pluspunten

• De rauwe performance van een GTX 1070, echt fantastisch
  • Goed voor 1080p@144Hz of 1440p@60Hz in alle titels
  • Mogelijkheid tot supersampling bij een 1080p-monitor voor betere beeldkwaliteit
  • De behuizing; persoonlijk vind ik hem wel mooi

Minpunten

• Deze kaart van Gainward wordt aardig warm (tot 78 C onder load)
  • In het begin een vreemde coil whine, die na een tijdje echter verdween

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik game momenteel met een 1920x1200, 60Hz scherm, daarom zat ik te wachten tot de RX 480 of GTX 1060 beschikbaar zouden komen, om deze aan te schaffen als mijn eerste echte videokaart. Helaas is de beschikbaarheid van beide nog steeds heel slecht in Nederland, en daarom heb ik de knoop doorgehakt en een GTX 1070 gekocht. Eigenlijk is die GPU veel te krachtig voor 1200p@60Hz, maar het is een fijn idee dat deze kaart waarschijnlijk nog een flinke tijd mee zal gaan.

Omdat de Gainward 1070 op het moment van aankoop de goedkoopste was, besloot ik deze te kopen, omdat ik de extra 100 euro voor een EVGA- of MSI-kaart toch wel wat veel vond.

Ik ben geen professionele reviewer, dus ik zal het dan ook kort houden.

Design/Behuizing
Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Ik vond de kaart er best mooi uitzien op de foto's, wat uiteindelijk doorslaggevend was om deze te nemen boven bijvoorbeeld een Palit/Inno3D-kaart. Dit maakt eigenlijk geen verschil omdat ik op dit moment een dichte kast heb, maar toch. De bouwkwaliteit van de kaart is redelijk, een gewone plastic shroud, en hoewel ik niet veel vergelijkingsmateriaal heb, vond ik de kaart vrij stevig aanvoelen. Geen backplate, maar nogmaals, met een dichte kast maakt dit niets uit.

Prestaties
De prestaties komen overeen met wat je van een 1070 zou verwachten. 1200p, 60Hz (vanzelfsprekend ook 1080p) zijn een makkie en de kaart is daar dus ook te krachtig voor. DOOM 4 en Fallout 4 op de allerhoogste settings, en nog haalt de kaart met gemak 120+ FPS in DOOM en een constante 60 FPS in Fallout (V-Sync aan). Nog niet al te veel benchmarks gedraaid, misschien later nog. Simpel gezegd: de 1070 is krachtig genoeg om (vrijwel?) alle games op 1080p te maxen, en alsnog meer dan 60 FPS te halen. De 1070 zou dus ideaal zijn in combinatie met een 1440p@60Hz of 1080p@144Hz-scherm.

Wel had ik problemen met het draaien van de nieuwste Nvidia-drivers (372.54), waarbij ik in-game na enkele minuten een zwart scherm kreeg, waarbij de GPU fans ineens 100% gingen draaien. Alleen een harde shut-down van de PC werkte nog. Na het installeren van oudere drivers (368.81) werkt alles weer naar behoren.

Specificaties
Ik heb niet veel verstand van grafische kaarten, dus ik zal deze sectie kort houden. 8 GB VRAM is tegenwoordig al geen overbodige luxe meer en ik verwacht dat dit in de toekomst alleen maar meer gebruikt zal worden.

De geadverteerde clocks worden onder load ruim overschreden, tijdens een run van de Unigine Heaven benchmark boostte de kaart zelfs naar 1911 MHz, zonder enig overclocken.

Aanwezige aansluitingen zijn ook ruim voldoende: 3x DisplayPort 1.4, 1x DVI-D, 1x HDMI 2.0b. Ik gebruik momenteel 1 monitor, maar er is dus genoeg ruimte voor uitbreiding.

Koeling/Geluidsproductie
Het nadeel bij goedkopere kaarten zit hem vaak in de koeling en/of het geproduceerde geluid. Zo ook bij deze kaart van Gainward. De vrij goedkope plastic koeler doet zijn werk voldoende, maar dan is alles ook wel gezegd. Na het draaien van Cinebench R15, Unigine Heaven en DOOM, komt de maximumtemperatuur (met een open kast) op 75 C uit, wat aan de hoge kant is. Ik heb een beetje zitten prutsen met fan curves via MSI Afterburner, maar dit had een minimaal effect voor zover ik kon zien.

Geluidsproductie kan ik niet al te veel over zeggen, maar in-game met muziek en geluiden kon ik de kaart niet horen, en ik stoor me sowieso niet echt aan geluid. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen. Default draaien de fans niet als de kaart koel genoeg is, wat betekent dat hij bij desktopgebruik altijd volledig stil is.

Met deze kaart van Gainward krijg je voor momenteel (augustus 2016) de laagste prijs, toch de rauwe prestaties van een GTX 1070 in huis. Een beest van een kaart met een redelijke prijs/kwaliteitverhouding, waar ik erg blij mee ben. De behuizing is minimalistisch, plastic, heeft geen backplate en voelt vrij stevig aan, maar blijft goedkoop. Voor mij geen minpunt. De koeling valt wel een beetje tegen, maar is nog voldoende om geen prestatieverlies te krijgen, tenminste in de benchmarks en games die ik tot nu toe gedraaid heb. Prima kaart voor de prijs, maar overclockers zullen waarschijnlijk liever wat meer neerleggen voor een kaart van bijvoorbeeld EVGA of MSI, die toch al gauw 10 graden koeler zullen zijn. Ben je geen overclocker en wil je gewoon een kaart die werkt, dan zul je met de Gainward GTX 1070 zeker geen miskoop doen.

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 1070 8GB?

De extra kosten die een EVGA of MSI kaart tov deze met zich meebrengen komt doordat ze kwalitatief gewoon beter in elkaar zitten.
Heb al aardig wat Gainward kaarten in mijn handen gehad die het na een tijdje begeven omdat de componenten die gebruikt worden van slechte/goedkope kwaliteit zijn.
Ik hoop voor jou dat deze fabrikant zich met de 1000 serie gebeterd heeft anders vrees ik het ergste.
Hmm, daar heb je zeker gelijk in. Zou je het aanraden om de kaart terug te sturen in ruil voor een EVGA of MSI? Denk dat ik dat maar ga doen dan, voor de peace of mind dat het goed zit.
Als je de mogelijkheid hebt om dat te doen dan zou ik daar geen moment over twijfelen ;)
Kun jij ook meer specifiek aangeven wat dan zo minder is of wat er kapot aan gaat.
Is het de GPU zijn het de fans, of ziet het plastic van de behuizing er nogal goedkoop uit.
Aangezien je er nogal veel van hebt verbruikt, waarom dan steeds dit merk, ik zou gewoon iets anders nemen.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 21 augustus 2016 08:53]

je zou het inderdaad verwachten maar dat gaat dus niet altijd op.
inmiddels is het bekend dat de EVGA versie te heet kan worden.

.. en ja je kan toevallig een goede versie treffen.
doelde hier op:
nieuws: EVGA deelt thermische stickers uit aan eigenaren GTX 1070 en 1080

[Reactie gewijzigd door knightofn1 op 31 oktober 2016 11:20]

De EVGA FTW 1070 draait hier al een tijdje, overklokt naar 2167MHz, en wordt niet warmer als 70 graden - prima dus ;)