One For All Smart Control URC 7980 Review

Marnixvdl 17 augustus 2016, laatste update op 17 augustus 2016, 365 views

One For All Smart Control URC 7980

De afstandsbediening is makkelijk instelbaar met de app voor de basisfuncties. Voor activiteiten en macro's moet je zelf aan de slag met de afstandsbediening en dat is niet makkelijk. Als je er even voor gaat zitten is het prima te doen, maar zorg dat je de handleiding zorgvuldig leest.

Pluspunten

• Eenvoudig instellen basisfuncties met simpele app (bluetooth)
  • Snelle respons op apparatuur
  • Macro’s en Activiteiten
  • Prettige toetsaanslag (en geen touch)
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Activiteiten instellen volgens standaardprogramma's en niet volledig aanpasbaar
  • Macro's opnemen omslachtig
  • Bluetooth verbinding moest ik 2x opnieuw proberen en de app liep 2x vast
  • App is snel en makkelijk, maar ik wil graag ook activiteiten en macro's daarmee kunnen instellen
  • Geen batterijen meegeleverd. 4x AAA noodzakelijk

Configuratie Score: 3
Reden voor aanschaf van deze afstandsbediening is het feit dat mijn derde Logitech Harmony begon te haperen en ik niet wederom 100 euro of meer wilde uitgeven aan een afstandsbediening. Hoewel ik groot van ben (was) van deze reeks vanwege de instelbaarheid, de software en relatieve eenvoud is dit gewoon een dure hobby aan het worden. Ik ga er netjes mee om, maar knopjes slijten kennelijk gewoon en ik verwacht niet dat een nieuwe nu een keer langer dan drie jaar meegaat.

Zoektocht en aanschaf
Ik zocht dus een vervanging voor mijn Logitech Harmony. Dit maal was mijn Harmony One+ kapot gegaan en ik wilde in ieder geval een afstandsbediening met een soort 'Activiteit' waardoor ik met 1 druk op de knop voor 'TV kijken' mijn tv, soundbar en KPN interactieve tv kast aan kan zetten en vervolgens het volume kan regelen met de soundbar, zenders kan wisselen met de KPN kast en ook eenvoudig uit kan zetten.

Eerlijk gezegd heb ik maar barweinig alternatieven gevonden. Misschien niet goed gezocht maar ik kwam steeds terug bij Logitech en One For All kwam ik tegen via andere reviews. Gezien de lage prijs van 44,95 toch maar gewoon besteld en hoewel ik dit normaal niet doe, toch onder het mom van 'als het niet goed is stuur ik hem wel terug'. Overigens heeft deze minder fancy features dan de Logitech's met touchscreen, accu, etc, maar de prijs is daar ook naar.

Uitpakken en instellen
De verpakking is mooi, handig en netjes. Pakt ook een stuk makkelijker uit dan die stomme plastic blisterverpakkingen waar die Harmony's altijd in zaten. De handleiding is in veel talen beschikbaar, maar omdat de Nederlandse vertaling bij mij soms wat vragen opriep heb ik de Engelse erbij gepakt. Vergeet niet nog 4x AAA batterijen klaar te leggen/kopen, want die zitten er niet bij.

Het instellen van de basisfuncties was erg makkelijk. Ik had de app gedownload op mijn iPhone en met Bluetooth koppelde de afstandsbediening vlot. Met grote knoppen voeg je zo een aantal apparaten toe en veel voorkomende merken staan bovenaan (zie screenshots). Mijn Panasonic TV klikte ik als eerste aan en je krijgt de vraag om hem aan te zetten en met een druk op je smartphone te testen of de codes correct zijn. Druk op de knop en je TV gaat uit, dat was best lachen eigenlijk, zo snel en makkelijk als dit werkt. Bij Logitech moet je nadat je alles hebt ingeleerd je afstandsbediening loskoppelen van je pc om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je iets verkeerd hebt gedaan. Kan je weer opnieuw beginnen.

Op dezelfde simpele wijze voegde ik een 5 tal apparaten toe:
  • Panasonic TV
  • Bose TV Solo
  • KPN interactieve TV
  • Xbox 360
  • Apple TV 3
Allen werkten direct en dit ging snel waarmee de basisfuncties dus gelijk functioneel waren.

Activiteiten
Vervolgens wilde ik mijn meest gewilde activiteit instellen: "TV kijken". Dit doe ik namelijk het meest (meer Netflix kijken via de KPN settop box, maar toch). Enige verwarring ontstond toen ik deze functie niet trof in de app. Handleiding maar weer gepakt en wat blijkt: dit moet dus op de afstandsbediening zelf worden ingesteld door het indrukken van een aantal toetsen. Dit luistert nauw, volg de instructies daarom ook gewoon exact op, dan lukt het wel.

De activiteiten zijn voorgeprogrammeerd met de meest voorkomende combinaties:
  • Default is TV + settopbox aan
  • Optie 2 is TV + settopbox + audio
  • Etc.
Dit staat allemaal in de handleiding, maar ik moest Optie 2 zien in te stellen in deze activiteit 'TV kijken'. Toen dit na 3 pogingen (ik volgde de instructies dus niet letterlijk genoeg) gelukt was bleek alles te werken zoals ik het bij Logitech ook altijd instelde, dus TV aan, Bose aan, KPN aan. Volume met Bose, zenders met KPN. Top dus.

Macro's en inleren
Als je een activiteit hebt ingesteld dan kun je met de aan/uit-knop alle apparaten in die activiteit aan, of uit laten zetten. Kanalen worden daarmee nog niet ingesteld, maar dat kan door het inleren van een eigen Macro.

Het instellen van een Macro heb ik 1x gedaan om te testen hoe het werkt. Het is voor mij niet noodzakelijk omdat mijn tv de juiste input houdt. Eerlijk gezegd is dit het meest omslachtig. Je start de functie (volg handleiding nauwgezet) en begint met knoppen drukken. Je ziet alleen niet wat je doet, omdat de afstandsbediening geen signaal geeft naar het apparaat. Daarom heb ik dus mijn andere afstandsbedieningen ernaast gehouden en 1 voor 1 op de knoppen getoetst zodat de macro goed overkwam. Al met al werkte het ook goed, maar beetje ingewikkeld was het wel. Hetzelfde geldt voor het inleren van aparte knoppen, maar opnieuw: volg de instructie.

Voor 44,95 heb je een prima afstandsbediening die niet erg veel onderdoet voor een Logitech Harmony. Het inleren is op sommige punten zeer eenvoudig, andere wat lastiger. Voor een Tweaker geen reden om deze niet te kopen.

Ik klink in deze review misschien wat negatief over Logitech, dat ben ik niet. Ik vind het top-apparatuur en de software is eigenlijk beter dan de One For All. Maar voor mij was het prijsverschil en het gebrek aan gebleken betrouwbaarheid van Logitech van doorslaggevende factor.

Ik schreef nooit eerder een review op Tweakers, maar omdat er weinig te vinden was over deze afstandsbediening heb ik dit gedaan. Hopelijk hebben anderen hier iets aan.

Als jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Heb jij ook een One For All Smart Control URC 7980?