One For All Smart Control URC 7980 Review

Ursamajor 14 oktober 2015, 1.301 views

One For All Smart Control URC 7980

Mooie slanke afstandsbediening voor 8 apparaten en 5 activiteiten, fijne knoppen, goed bereik, instellen met smartphone app. Alleen een draak om te programmeren.

Pluspunten

• Formaat
  • Fijne knoppen
  • Snel
  • Uitgebreide functies
  • macro's

Minpunten

• Lastig te programmeren
  • 4 AAA batterijen
  • Onvolledige app
  • Te weinig knoppen (subtitle/audio)

Configuratie Score: 5
Na haperende knoppen van de Logitech Harmony 300 en de zoveelste schoonmaakbeurt, vond ik dat het tijd was voor een nieuwe afstandsbediening.

Ik wilde er ook niet teveel aan uitgeven, dus kwam ik bij deze uit. Hoewel ik hem bij de Mediamarkt in Dordrecht voor 54,99 heb gekocht, staat hij niet op de website vermeld. Misschien omdat ie net uit is?

De Logitech 650 met duidelijk hoor- en voelbaar betere volume en andere veelgebruikte knoppen was 80 euro en heeft een display. Maar goed, dat is dan weer 80 euro.

Het leuke van deze afstandsbediening is dat er een app is waarmee je je apparaten kunt instellen. Je kiest na het eenvoudig pairen van de afstandsbediening met je telefoon een merk, model en dan wordt die in de afstandsbediening opgeslagen. Echter zou er volgens de handleiding ook een mogelijkheid moeten zijn om activiteiten in te stellen. Echter is die er nog niet.
Ook kun je met de app de afstandsbediening laten piepen. Handig voor als ie kwijt is.

De reikwijdte is erg goed. ik hoef de afstandsbediening niet op de ontvangers te richten. Ik kan hem ook achter een krantenbak op de grond richten en alle apparaten reageren op de commando's.

Handleiding
De handleiding is er in het Nederlands. Ik vond het echter toch best lastig om deze paar pagina's te doorgronden. In het kort moet je vrij geduldig zijn, zeker voor het leren van een functie van een originele afstandsbediening. Dit lukte 10 keer niet en gelukkig toch een keer wel.

Functionaliteit
  • Bediening van maximaal 8 apparaten
  • Per apparaat zijn knoppen apart te programmeren / leren
  • 5 activiteiten. Per activiteit worden de bijbehorende apparaten en toetsen toegewezen
  • Macro's om een toets ongeacht welke activiteit ingesteld is een serie toetsdrukken te verzenden
  • 3 universeel toewijsbare knoppen
Het programmeren
Middels een druk op de Magic knop en het invoeren van een 3 cijferige code, kun je een bepaalde handeling uitvoeren. Dit kan zijn:
- het leren van een knop van de originele afstandsbediening en toewijzen aan een knop;
- het toewijzen van een macro aan een knop;
- het instellen dat de volumeknoppen altijd het volume van 1 apparaat (receiver bijvoorbeeld) moet bedienen

Het programmeren vergt dus geduld. Je moet bijvoorbeeld rustig een programmeercode (995 bijvoorbeeld) ingeven om een macro te programmeren (9... 9... 5... dus).
Dan moet je ook nog eens de volgorde van de knoppen goed in je hoofd hebben en deze redelijk vlot intoetsen. Bij een te lange pauze snapt ie het niet meer en kun je opnieuw beginnen.

Mijn instellingen
Ik heb 3 activiteiten. Tv kijken, films kijken / muziek luisteren via de WDTV en de Chromecast.

Om het hele spul met 1 knop aan te zetten heb ik een macro onder toets A geprogrammeerd die mijn versterker aan zet en op de tv hdmi poort zet, de tv aan zet en de decoder op rtl4 (je moet wat).

Daarna druk ik op de Activity knop om de tv-kijk activiteit in te stellen.
De numerieke en andere belangrijke toetsen bedienen de decoder, vrijwel niets de tv en het volume bedient de receiver (standaard voor alle apparaten ingesteld).
Omdat ik de On-demand en radio knop van de UPC afstandsbediening mis, heb ik deze door de afstandsbediening laten leren en toegewezen aan knoppen B en C van de decoder device.

Als ik op de Activityknop druk om de WD TV Live mediaplayer te gebruiken, wordt de receiver op het desbetreffende kanaal ingesteld. De bijbehorende knoppen voor de wd afstandsbediening zijn dan actief. Helaas ontbreken er een audio en subtitle knop, dus deze heb ik de afstandsbediening ook laten leren van de originele en toegewezen onder knoppen B en C van device Streamer.

Druk ik weer op Activity, kom ik bij de Chromecast uit. Eigenlijk wordt alleen de receiver op het bijbehorende kanaal ingesteld. Je doet tenslotte alles via je telefoon.

Aangezien ik m nog maar net in gebruik heb, kan ik over de kwaliteit nog niet veel zeggen. Het apparaat voelt wel stevig aan en heeft fijne toetsen. Deze hebben een korte travel, zeker t.o.v. de Harmony.
De snelheid waarmee de afstandsbediening reageert op het indrukken van knoppen en het verzenden van de bijbehorende instructies is direct. Heerlijk, want met de Harmony duurde het even eer er werd gereageerd op het bedienen van het volume onder andere.
De Harmony had eigenlijk maar 1 activiteit knop om tv te kijken en de rest most je maar los bedienen. Dit resulteerde bij mij nogal eens in dat de tv op een andere source stond en je dan weer moest stoeien om hem op de juiste te zetten.
Dat is met de One For All afstandsbediening minder het geval, omdat je daar de verschillende activiteiten kunt instellen en de relevante toetsen aan het betreffende apparaat gekoppeld worden.

Heb jij ook een One For All Smart Control URC 7980?

Ben erg benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen om gebruik te maken van de Activity knoppen. Misschien dat je me op weg kunt helpen?

Ik wil bijv de custom activity knop gebruiken om AppleTV te kijken. Hiervoor zijn de volgende handelingen nodig:
1: appletv aanzetten
2: tv av op HDMI4 zetten
3: dvd (home cinema) functie op video zetten

Ik heb de volgende stappen doorlopen (macro)
- magic toets
- 995
- activity op custom
- device select Media (appletv)
- aan/uit knop
- device select Tv
- av select HDMI4
- device select dvd (home cinema)
- toets A* select video
- afronden met Magic

* toets A heb ik voor dvd toegevoegd tbv selectie functie (tv/ fm/ am/ dvd/ video).

Al met al lukt het me maar niet om 1 van de activity knoppen in te stellen zodat alle apparaten aangaan met de juiste selectie; tv kijken, dvd kijken, radio luisteren, appletv kijken. Geen van allen.... alle hulp is welkom!
Heb je eerst aangegeven dat onder knop Activity dat daar je tv, apple tv en dvd zit? Zie handleiding pagina Activities