Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Ryos MK FX Review

Foritain 15 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.348 views

Roccat Ryos MK FX

ROCCAT zet met de Ryos MK FX wederom een heel dik mechanisch toetsenbord neer. RGB LEDs, flinke polssteun, uitstekende software, alles klopt wel. Behalve dan de prijs, flink duurder dan de concurrentie, en met de meerwaarde in bescheiden details (ietwat grotere polssteun, software e.d.) is het een pittige domper.

Pluspunten

• Groot, oersolide, beweegt geen millimeter.
  • Mega polssteun
  • Cherry MX mech switches <3
  • Software uitstekend wat betreft features en gebruiksvriendelijkheid
  • Aantrekkelijke RGB LEDs

Minpunten

• Enorme afmetingen niet voor elk bureau ideaal.
  • USB 2.0 port van de Ryos MK Pro verdwenen ipv geupgrade naar USB 3.0
  • Flinke meerprijs boven concurrentie zeer lastig te verantwoorden.

Review: ROCCAT Ryos MK FX

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT

Iets meer dan een jaar geleden bekeken we de ROCCAT Ryos MK Pro, de grotere broer van de Ryos TKL die we toen al enkele maanden in huis hadden. Op dat moment was de Ryos MK FX, in feite hetzelfde bord als de MK Pro maar dan met RGB LEDs, die we vandaag bekijken overigens al lang aangekondigd, maar het heeft even geduurd voordat dat toetsenbord daadwerkelijk naar de markt kwam. Inmiddels is het zo ver en kunnen we de RGB variant van de Hamburgse game gear bouwer onderhanden nemen.

Mocht je de Ryos MK Pro review in de tijd hebben gelezen dan zal een hoop je wellicht bekend voorkomen, echter zijn zowel de foto’s als de review wel helemaal nieuw. Mocht je zelf al een Ryos MK FX hebben dan kan ik je wel alvast verklappen dat er inhoudelijk, los van de verlichting, niet gek veel (maar wel –iets-) is veranderd.

Goedkoop waren ROCCAT toetsenborden tot dusver niet, en de Ryos MK FX is geen uitzondering. De enige officiële retailer in Nederland lijkt Bol.com te zijn, en daar mag je op een paar centen na 200 euro afrekenen voor dit stukje hardware. Vooralsnog lijkt enkel de Cherry MX Brown variant die we vandaag bekijken leverbaar.

De specificaties en features van de ROCCAT website:

Het meeste spreekt uiteraard voor zich. Vergeleken met de Ryos MK Pro valt op dat de USB 2.0 hub geheel is verdwenen. Audio passthrough is nog wel aanwezig. Key features zijn ditmaal de RGB verlichting, de ‘ROCCAT’ features zoals Talk, de ons vertrouwde en gerust gezegd geliefde ‘Easy-Shift’, en het feit de flinke afmetingen met ingebouwde polssteun. Uiteraard vormen de bekende Cherry switches nog altijd de basis van dit toetsenbord. In hoeverre andere varianten dan ‘MX Brown’ naar Nederland gaan komen durf ik niet te zeggen.

Gezien het een RGB LED bord is tonen ze natuurlijk ook graag wat effect video's op de site:

Wat uitpak-ervaring doet ROCCAT het meestal prima, en ook dit keer geen uitzondering. Wel is de doos echt gigantisch, want je kan er eenvoudig vier maal een typische ramplank verpakking in kwijt. Stevige binnendoos, nette plastic cover over het toetsenbord zelf, en een collectie papiertjes en wat stickers maken het uitpakken compleet.

Mocht je de ROCCAT borden al kennen dan is de Ryos MK FX in de ‘uit’ stand weinig anders. Voor de nieuwe lezers toch even het ‘verhaal’: De Ryos serie is van buiten geheel kunststof, maar het materiaal is echt heel erg dik in orde. Met 1.6kg voldoende om er een inbreker mee te lijf te gaan in elk geval, en een potje nerd-ragen op een LAN-party win je vrij zeker van elke andere gamer met een mechanisch bord, high-end Cherry (Cherry’s eigen) borden uitgezonderd. Rondom de toetsen zitten een (wat zij noemen: ) smudge-proof materiaal, en uit onze long-term ervaring met deze borden klopt dat ook aardig. Wat het bord vooral ook lekker doet is presenteren voor de foto’s, want hij komt uitstekend voor de dag.

Wat indeling betreft hebben we het over een full-size bord met wat toevoegingen: drie (niet-mechanische) knoppen onder de spatiebalk, en vijf macro-keys aan de linkerkant. De indeling zelf is verder typisch ‘US-Intl’ met brede shifts en een brede enter. Multimedia features hebben geen losse knop, maar zitten onder de f-keys verborgen. LED-indicators zitten niet rechts boven, maar direct boven de pijltjestoetsen.

Rondom is het ook vooral degelijkheid die opvalt. Stevige kabel, stevige materialen, en ook de anti-slip rubbers zijn lekker fors; zelden ligt een bord zo vast op tafel als dit. In een tijd dat veel borden compacter worden is de Ryos MK FX ouderwets groot, maar als je gewoon een mega solide ramplank met stevige polssteun wilt is het een heerlijk bord. Als oud G15 liefhebber in elk geval een leuke upgrade.

ROCCAT Software mag je normaliter tot de betere rekenen in het rijtje met o.a. Logitech, Corsair en Razer, maar gelukkig zonder de verplichting in te loggen zoals de laatstgenoemde. De nieuwe Swarm software is prettig omdat je nog maar één pakket hebt om je hardware in te beheren, in plaats van een tool voor elk stukje ROCCAT hardware. De software ziet er strak uit en is prettig te bedienen. Macro’s of andere functies aan knoppen toewijzen is een eitje, en vooral de nieuwe list-view is erg prettig om te zien wat je allemaal hebt ingesteld. Zeker met de easy-shift feature, waarmee je eenvoudig een tweede actie aan elke toets kan toewijzen (Caps Lock is standaard de Easy-Shift, maar die kan je wijzigen), regel je eenvoudig tig extra acties.

Verlichting kan je aanpassen met een handje vol presets, of geheel naar eigen wens instellen. Zoals ROCCAT tig specifieke game-macro’s van te voren klaar zet om aan het gros van de wensen te voldoen doen ze dat ook bij de verlichting, door bijvoorbeeld als LED-presets te hebben voor FPS gamers, of specifieke games als LoL. Per-key is leuk maar kost tijd, en op deze manier heb je snel een instelling voor je favoriete game. Uiteraard vervolgens op te slaan in één van de profielen.

Het hoofdstuk waarbij de foto’s altijd het werk mogen doen. RGB effecten, enkele kleuren, het ziet er allemaal gewoon prima uit natuurlijk. Helderheid is niet extreem, al komt dat vooral omdat we inmiddels ook borden hebben gezien met geheel transparante switches en sterkere LEDs, maar het doel (leesbaar in het donker, en ‘mooi wezen’) wordt volgens mij prima bereikt.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is lastig, de daadwerkelijke tik-ervaring verschilt, mits de fabrikant geen hele zotte streken uithaalt, nauwelijks. In elk geval hebben we het punt bereikt waarop ik mij afvraag wat het nut van dit hoofdstuk is bij reviews van ‘gaming A-merken’. Als je nog nooit een mechanisch toetsenbord hebt gehad zal je je wellicht afvragen waarom ze zo geliefd zijn, of wellicht waarom ze aan de prijs zijn, maar het enige wat ik daarop kan antwoorden is: ga het eens ervaren. Theorie is één ding, maar ga het vooral voelen, want wat voor de één werkt hoeft zeker voor de ander niet te werken. Persoonlijk wil ik niet meer terug, en is gebruik van een mechanisch toetsenbord voor schrijven en gamen een vanzelfsprekendheid geworden.

In de laatste jaren hebben we feitelijk maar weinig echt slechte mechanische toetsenborden gezien, hier en daar wellicht wat besparingen, zeker bij borden (ruim) onder de 100 euro, maar of een product in de praktijk zinvol is wordt al snel een discussie over features versus prijs. In het geval van ROCCAT valt er wel te stellen dat de ingebouwde polssteun wel anders dan anders is, en de manier waarop deze in elkaar zit het hele bord ook een bovengemiddelde stevigheid geeft, maar vanuit praktisch perspectief is het ook niet zo dat je echt nadelen merkt als je op een bord zit met een afneembare steun. De Ryos polssteun is wel flink fors, dus als je echt grote handen hebt merk je het verschil wel met compactere alternatieven zoals bij de Corsair Strafe, of plattere alternatieven zoals de Sharkoon MK80. Het bord ligt ook duidelijk wat zwaarder op tafel, dus als je daar problemen mee ervaart kan een Ryos wel een overweging zijn, maar ook dat is een beetje zoeken naar unieke elementen en vooral voor een kleine groep die –echt- problemen heeft met gemiddelde toetsenborden en polssteunen punten om zwaar te laten wegen.

Net als alle andere recente gaming mech bordjes in het mid-tot-high-end segment doet de Ryos eigenlijk weinig fout. Het gemak van de Swam software nog is absoluut een praktisch pluspunt, en het feit dat wij langere tijd met Ryos borden (en andere ROCCAT hardware) werken leent waarde aan de claims dat de materialen goed stand houden bij actief gebruik, maar anderzijds zou het waanzin zijn te stellen dat ze hierin de enige zijn. Andere elementen die opvallen zijn de kleine toetsen onder de spatiebalk, gelukkig plat genoeg dat je ze niet per abuis indrukt, maar in de praktijk heb ik ze zelf nooit gebruikt, zeker niet met het gemak van Easy-Shift, Talk, en de andere toetsen. Audio passthrough is nog leuk, zeker als je net als ik af en toe headsets test met kortere kabels, maar jammer is dan weer dat ze hebben gekozen de USB 2.0 poorten te laten vallen in plaats van een USB 3.0 port aan te bieden op een toetsenbord welke al hard moet vechten om te overtuigen gezien zijn prijs. Zo komt het er al snel op neer dat de Ryos MK FX vooral een solide, opvallende ramplank is met uitstekende software waarvoor je primair moet zorgen dat je de ruimte hebt.

De Ryos MK FX heeft in elk geval gezorgd voor één van onze favoriete hardware pics 'of all time' in onze review geschiedenis, de grote versie vind je onderaan de review en is m.i. zeker het klikken waard.

Net als de Ryos MK Pro en de Ryos TKL Pro bevalt de Ryos MK FX ons uitstekend, zeker als mensen die in de tijd een G15 hadden en moeite hadden daarvan af te stappen. De basis is weinig anders en dat is gewoon positief gezien de ruim bovengemiddelde bouw en afwerking. Bij ‘gaming hardware’ krijg je natuurlijk wel gewoon ABS keycaps, maar de materialen waaruit het bord zelf zijn gemaakt zijn meer dan stevig genoeg getuige ook het dik bovengemiddelde gewicht van 1.6kg; zeker geen bordje voor in je rugtas. De Ryos MK serie vervult dan ook een rol als ‘home toetsenbord’ op een fors bureau waar ruimte geen rol speelt, maar waar je vooral veel toetsen, veel functies en een dikke polssteun wilt zonder te hoeven kijken op een centimetertje meer of minder. Zodra dat laatste het geval is zal je uiteraard verder willen kijken want de Ryos is groot, heel, erg, groot. Werken op een Ryos MX FX is echter gewoon heerlijk, want het bord geeft geen millimeter mee, schuift geen millimeter op, en de extreme polssteun is voor liefhebbers van een polssteun gewoon top. Complimenten ook voor de Swarm software die vlot werkt, intuïtief is, en vooral ook veel macro- en LED presets biedt om snel tot een persoonlijke instelling te komen, extra zo in het geval dat je de Ryos MK FX combineert met een ROCCAT muis en leert omgaan met Talk en Easy-Shift combinaties.

Het enige wat weegt op de positieve toon van deze review is, zoals we vaker zien bij toffe hardware, de prijs. 199 euro is een flinke bak geld voor een mechanisch bord, en in een tijd dat de 199 euro kostende Corsair K95 RGB het enige RGB toetsenbord was had je dat nog wel kunnen negeren, maar met tig RGB borden op de markt, en het feit dat de ~150 euro klasse an sich een stuk sterker is geworden, is het lastig om de prijs heen te lopen. De meerprijs boven een niet-RGB Ryos is met 20 euro niet verkeerd, maar kijken we naar een paar recente concurrentjes dan staat de druk flink op de ketel bij ROCCAT en hun Ryos MK serie. Zo is een Corsair Strafe RGB 40-50 euro goedkoper of een Sharkoon MK80 maar liefst 90 euro goedkoper, om maar twee alternatieven met polssteun te noemen. Verschillen zoals een ietwat meer solide en vooral grotere polssteun en wat extra macro-keys (vs de Strafe), of Cherry switches en een wat solidere bouw (vs de Sharkoon) zijn dan wel even een overweging waard, zeker voor de grootste handen voor wie een kleinere polssteun niet gewenst is, maar er is geen zachter woord te bedenken dan ‘fors’ voor de prijs die ROCCAT vraagt en hoe je het ook went of keert een 'tough sell'. Ongetwijfeld dat schaalgrote in de verkoopaantallen een rol zal spelen wat het kleinere ROCCAT in een lastigere positie zet, maar als consument heb jij daar niets mee te maken en komt het simpelweg aan op de vraag welk bord het meeste jouw smaak is, en of je daarvoor dieper in de buidel wil tasten of niet. Als je voor de ROCCAT Ryos MK FX kiest zal je weinig te klagen vinden, en ook de support in geval van problemen is een compliment waard, maar of het totaalplaatje voldoende gaat zijn om in een overvolle markt mensen te overtuigen 199 euro neer te tellen voor dit bord? Ik betwijfel het en ik vind het jammer dat deze prima producten hierdoor waarschijnlijk niet de kans krijgen mensen te overtuigen dat ROCCAT toch echt lekkere hardware kan maken. Ik vermoed dat we die overtuiging om voor dit bord te gaan uiteindelijk zullen vinden bij zij met reeds een sterke voorliefde voor het merk of hun ROCCAT setup compleet willen maken, of zij die toch echt per sé een jumbo-size bord op tafel willen hebben.

TL;DR: een solide stukje hardware met uitstekende software ondersteuning, en tevens één die menig hart ongetwijfeld flink harder zal laten kloppen, maar met een prijskaartje die je na eventuele aanschaf maar beter snel uit je geheugen kan verdringen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ca 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Ryos MK FX?

Wederom een zeer gave review van Foritain :) +3
Dank je Repr :D Nog gefeliciteerd ook, merk nu wel dat je iets ouder bent, want geen first post :D
Mooie ramplank. :) :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 15 augustus 2016 10:25]

+3 Wederom een nette review. Alleen ¤200,- voor een toetsenbord... 8)7
Dank je :D

Het kan nog gekker hoor, maar het is een 'pittig' bedrag :D
Een dikke +3 review weer!

Verder wel met Brutuss eens, 200 euro voor een tb. :X
Dank :D

Net terug van GC, we hebben het nog gekker gezien :D
Zojuist gezien dat de prijs bij meerdere toko's gezakt is naar ¤110. Dat maakt het opeens vele malen interessanter!
Zo, da's een flinke prijsdump inderdaad en daarmee is het zeker een interessante in die klasse!