Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone Review

Nakebod 15 september 2009, laatste update op 15 september 2009, 2.042 views

Roccat Kone

Pluspunten

• Extra instelbare knoppen
  • Aanpasbaar gewicht
  • 5 instelbare LED's

Minpunten

• Handvorm niet ideaal

Om te beginnen: Deze muis heb ik slechts 1 week in mijn bezit gehad voordat ik hem terug heb gestuurd.

Functionaliteit
Omdat mijn Logitech G5v1 een beetje kuren begon te vertonen, was ik op zoek naar een nieuwe muis. Door toeval kwam ik op de website van ROCCAT terecht. Het waren niet eens zozeer de 5 instelbare LED's die mij aanspraken, hoewel dat wel geinig was, maar voornamelijk de 3200 DPI, het design, extra knoppen, en aanpasbaar gewicht. De Logitech G5v1 heeft (voor mijn doel) net 1 duimknop te weinig.

Deze functionaliteit is prima in orde, als ik de muis bekijk ben ik nog steeds van mening dat de vormgeving mooi is, en aan instelbare knoppen ontbreekt het ook niet. Veel mensen denken dat het aanpassen van het gewicht onzin is, na mijn jarenlange gebruik van de G5 wil ik eigenlijk niet eens meer zonder. Je geeft de muis een ideaal gewicht waardoor je hem zelf het lekkerst vind bewegen.

Tevens heeft de muis teflon (:?) voetjes, waardoor deze ideaal over de ondergrond schuift.

Drivers/Firmware
Drivers zijn ietswat gedateerd, samen met de firmware.
Nu maakt dat niet uit als het verder prima werkt. Op de trage software na, was er niets mis mee. Vooral het toepassen van instellingen duurt lang, dat zou een stuk sneller moeten kunnen lijkt mij.

Multicolor LED
Een erg leuke mogelijkheid van deze muis: 5 individueel instelbare multicolor LED's.
Iedere LED is via de software in te stellen in één van de 38 kleuren. Zo kan je er voor kiezen een egale kleur te gebruiken, of een licht verloop in kleur, of zelfs een regenboog van kleuren.
Tevens zijn er wat effecten toe te passen, zoals roterende kleuren (Links of rechtsom) of verloop van boven naar beneden.
Persoonlijk vond ik de "5e" LED, onder het logo, te fel indien je de muis niet gebruikt, en nutteloos als je de muis gebruikt omdat dan je hand over de LED ligt.

Handvorm
Waar je op foto's echter niet over kan oordelen is het feit hoe hij in de hand ligt. Naast wat andere problemen, later meer hierover, heb ik geprobeerd te wennen aan de muis. Ik speel graag Call Of Duty 4/WaW, dus dat waren goede momenten om te testen. Ik kreeg er gewoon kramp van in mijn hand, waardoor ik snel weer naar mijn G5 greep die ik nog aangesloten had.

Problemen
Naast de, voor mij, slechte handvorm had ik ook nog andere problemen, op meerdere computers.
Geregeld vond de muis het nodig om ineens te stoppen met werken, terwijl de LED's gewoon bleven werken. Dus de muis kreeg nog wel zijn voeding via de USB poort. Even de stekker los, en weer inpluggen verhielp het probleem wel, maar een fijne manier van werken is het niet.

Het andere probleem dat ik had, en dat was nog wel de meest vervelende, op één PC kon ik met grote regelmaat en op mijn andere pc sporadisch, mijn muis niet in de richting bewegen waar ik heen probeerde te gaan.
Simpel uitgelegd: Ik wil een rechte lijn, en ik kreeg een AEX grafiek.

Deze problemen dienen in deze review ook niet te zwaar worden meegenomen, een defect kan altijd voorkomen.
Mijn voornaamste reden om hem terug te sturen was de handvorm.

Heb jij ook een Roccat Kone?

Het "AEX-grafiek" probleem heb ik ook. Erg vervelend. Even in- en uitpluggen wil nog wel eens helpen.
Ik heb dat bij mijn G5 ook wel eens, en dan zit er een haar voor de laser of sensor. Dan werkt dat ding niet goed meer. Zeker de moeite waard om eens te kijken of er zoiets verstopt zit :)
Koop dezemuis niet inzamewerking met windows 7 64bit, na aanpassen led werkt de muis niet meer op de rechter knop na, eenigste wat het oplost is herinstall van de firmware, speel je CS:S druk niet teveel knoppen tegelijk in anders loopt de muis vast.

En dus niet meer aan de praat tekrijgen ja pas weer na firmware install.
Oftewel de slechtste muis die ik ooit gehad hebt.
Heb je dit probleem ook met de laatste driver?

"Windows 7 support added. Beside Windows XP32bit and all Vista versions, this driver is also supporting all Windows 7 versions."
Dit probleem heb ik niet eerder gehad, Bij mij werden er random Middle Mouse Clicks geregistreerd als ik Links en Rechts afwisselde. Eenmaal omgeruild voor een nieuw exemplaar heb ik er tot op heden 9 Maanden plezier van. Ik mis alleen een 50gram gewichtje. Vind 20g toch nog te licht.