Specificaties 60GB 2.5" (SATA-300) @ 230/70MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB Review

Smarron 15 september 2009, laatste update op 15 september 2009, 3.492 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB

Pluspunten

• Zeer snel vergeleken met reguliere harde schijven
  • Stil
  • Energiezuinig
  • OCZ-forum ondersteuning

Minpunten

• Ondersteuning fabrikant lijkt niet helemaal betrouwbaar
  • Duur vergeleken met reguliere harde schijven
  • Schijfdegradatie
  • wiper software niet 100% betrouwbaar

Nu de SSD's steeds betaalbaarder worden, heb ik mij een tijdje verdiept in de verschillende merken. Veel gelezen over verschillende controllers en beperkt tot 2: Intel en Indilinx, vanwege snelheid en betrouwbaarheid. Uiteindelijk een keuze moeten maken tussen de Intel Postville (80GB), de Crucial M225 (64GB) en de OCZ Vertex (60GB). Het is uiteindelijke de laatste geworden, omdat ik sowieso geen geduld heb (per direct leverbaar itt tot de Crucial) en hij was toch wat goedkoper dan de Postville (scheelt toch weer ¤ 40,- in totaalprijs). Ik heb de schijf dus voor een zeer nette prijs aangeschaft (onder de ¤ 160,-). Op het moment van schrijven is de schijf helaas niet meer voor deze prijs beschikbaar. Qua ruimte had ik waarschijnlijk ook genoeg gehad aan de 30/32GB uitvoeringen, maar dan is de 64GB goedkoper in ¤/GB en hoe groter de schijf, hoe sneller deze is.

Het verbaasde me enigszins hoe klein de SSD is (ik heb niet dagelijks een laptop harde schijf in mijn hand) en heel licht bij het uitpakken. Aan de linkerkant een Samsung Spinpoint F1 1TB:

Direct ingebouwd en aligned (http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=48309) voordat het OS geinstalleerd ging worden. Ik weet alleen niet of dit nut heeft gehad, aangezien er een Windows 7 x64 installatie op zou komen. Zover ik weet kan het ook geen kwaad. De schijf werd ook netjes herkend door de bios, Windows 7 en werkt tot nu toe perfect. Geen enkel probleem dus.

Overige gebruikte hardware te vinden op: http://tweakers.net/gallery/sys/2302

Uiteindelijk heb ik de SSD gekocht om zijn prestaties (ook wel om de geluidsproductie en energiezuinigheid). Ik heb een aantal benchmarks uitgevoerd:

CrystalDiskMark:

ATTO:

En vergeleken met de Samsung Spinpoint F1 1TB in HDTune:

Zoals je kunt zien zijn de resultaten behoorlijk in orde, en vergeleken met de Samsung Spinpoint F1 een toename in snelheid van ruim 200% in average read. Ik heb alleen mijn twijfels bij de 4K write in CrytalDiskMark. Ik heb het idee dat dit wel sneller zou moeten kunnen. Deze score is vele malen slechter dan de Postvilles. Hier ben ik nog niet achter. Ik heb ook geswitcht in de bios van IDE naar AHCI, maar geen enkel prestatieverschil ontdekt.

De standaard firmware 1.3 stond op deze schijf. Er zijn nog een aantal beta-firmwares in omloop (geweest), maar weer weggehaald door de fabrikant. Hier zouden toch wat problemen zijn. Mocht een 1.4 final uitkomen, zou er vanuit een beta-firmware ook eerst teruggeflasht moeten worden naar een oude versie (ik meen 1.1), daarna naar 1.3 en dan pas naar 1.4. Dit is natuurlijk geen ideale situatie. http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646

Het nadeel van deze SSD is dat hoe langer deze in gebruik is, deze trager gaat worden (Schijfdegradatie). Ik meen dat de Postvilles hier veel minder last van hebben. OCZ heeft om dit te ondervangen wel een tool uitgebracht, de wiper. Door regelmatig te wipen, zou de schijf de originele snelheden weer terug moeten krijgen. Het risico van de wiper is dat de ondersteuning op 64-bit platformen niet 100% is en data corruptie zou kunnen veroorzaken. Bij 32-bits platformen zou de compatibiliteit wel 100% zijn. Ik heb de tool (versie 525) wel een aantal keer gebruikt en heb geen negatieve gevolgen ondervonden. Alles werkt nog naar behoren.

Wiper: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=54770

Ik ben ontzettend tevreden over het SSD gebeuren. Dit zijn toch weer mooie stappen in de techniek om snelheden een keiharde boost te geven. In hedendaags gebruik ervaar ik dat Windows 7 veel sneller opstart en afsluit, dat programma's sneller installeren en games sneller opstarten. Het werkt allemaal net wat prettiger. De grootste boost zal denk ik zijn om vanaf een laptop harde schijf over te stappen op een SSD. Ik ben sowieso ook blij met deze Vertex, wel gekocht voor een mooie prijs en voorlopig ruimte genoeg voor een Windows installatie en enkele games. Ik vind de ondersteuning van de OCZ-forumgebruikers erg goed. Er zijn veel ervaringen te lezen en tips om de schijf net wat efficienter te laten werken.

Na een paar weken (zonder wipen) zal ik een nieuwe benchmark posten van vlak voor het wipen en na het wipen.

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB?

Die Wiper heb je niet nodig op win7,win7 heeft een dergelijke functie al ingebakken in de form van Trim.
Trouwens denk ik dat je van degradatie bij dagelijks gebruik pas na jaren iets zal merken,tegen die tijd heb je waarschijnlijk al een nieuwe en snellere SDD,dus over degradatie maak ik me niet druk.
Ga je deze op een drukke server zetten dan verandert uiteraard de situatie.
Trouwens heb ik deze SDD op een server getest,en daar liep deze (grotendeels door zn betere IO performance) een stuk beter dan de spiksplinternieuwe Barracuda.
Wiper doet iets anders dan het trim commando. Niet door mekaar halen die termen.
nette review. Voor mij is het duidelijk dat ik beter kan wachten op een volgende generatie die geen last hebben van schijdegradatie.
Ik denk dat het wel meevalt. Ik draai nu sinds mei Windows 7 op een Vertex en ik merk niet dat het trager wordt. Ik gebruik hem ook alleen voor windows en programma's, data opslag staat nog steeds op een HDD. Dus veel kleine bestandjes waar de access time belangrijker is dan de snelheid.

En ach, al was de access time 10x zo traag, was ie nog 10x zo snel als een HDD ;)
prestatie degradatie ga je altijd hebben, dat hebben gewone HD's ook door fragmentatie. Maar door het trim commando in W7, samen met de interne garbage collection zal dit voor SSD's uiteindelijk zelfs minder zijn.
is wel leuk zo'n disk, maar vind ze nog steeds niet betrouwbaar genoeg om er eentje aan te schaffen. En als je iets lang genoeg gebruikt sluipt degradatie erin zonder dat je er al te veel erg in hebt. Als maar lang genoeg wacht en je hebt geen vergelijkingsmateriaal zal je het nauwelijks merken.

De snelste solidstate op dit moment is van Fusion IO.

Alhoewel ik dit een nette omschreven review vindt zal dit mij niet motiveren om een SSD aan te schaffen.
ik zie het verband tussen betrouwbaarheid en performance degradatie niet. Dat snelheid minder wordt is normaal, dat heb je bij gewone HD's ook (fragmentatie!) en is volledig te herstellen. Gewone HDs heb je dus ook niet wegens de performance degradatie?
Inderdaad een nette en duidelijke review...

Ben heel erg benieuwd naar je update om te kijken of er iets veranderd is na enkele weken!!

Zit er zelf ook heel erg over na te denken, maar zou het zonde vinden als je binnen het half jaar echt merkt dat hij langzamer wordt, ondanks de wiper ;)
Volgens mij geldt bovenstaande enkel als je één van de beta 1.4x firmwares er op hebt staan en terug wilt naar de laatste stabiele versie 1.3. Als 1.4 final uit is zou je zonder problemen moeten kunnen updaten van 1.3 naar 1.4 final
Er werd eerst gemeld dat de beta offline was gehaald op verzoek van OCZ omdat de final binnenkort kwam. Later hoor je pas dat er problemen waren met de beta... Vind ik wat minder. Heb nog steeds 1.3 en geen last van performance degradatie. 5-10Gb van 30Gb heb ik in gebruik.
Nette review! Ik heb zelf de 120GB variant, die toch wel wat sneller is in CrystalDiskMark:

Seq 218,0 144,7
512K 157,1 125,8
4K 28,4 13,8

[img]http://www.xs4all.nl/~frenkb/CrystalDiskMark_OCZVT120GB.jpg[/img]

Deze schijf is al een paar maanden in dienst als OS schijf, dus de performance degradatie is beperkt zo lijkt het. De schijf is volledig gepartitioneerd (120GB), dus geen ongepartitioneerde ruimte over gelaten.
ik heb ook een aantal ssd schijven van OCZ en 2 van Patriot. Ook nog 1 van Corsair, maar die gebruik ik puur om nieuw gebouwde systemen te testen onder Ubuntu.

Ik ben zelf ook zeer tevreden over SSD schijven. Wat mij betreft mogen ze de huidige standaard direct vervangen. De prijs is echter wel overdreven, maar wie bij wil blijven met de hedendaagse techniek, weet dat dat een dure hobby is.

Ik heb nu 2x OCZ Core V2 30gb ssd's in raid lopen, tering wat snel.
Schijfdegradatie is iets anders dan wat jij bedoelt. Als je schijf degradeert dan gaat ie stuk. Als je prestaties na een tijdje minder worden heb je last van prestatiedegradatie, maar de schijf blijft wel intact. Ook is prestatie degradatie een reversibel process en kan volledig terug hersteld worden, schijfdegradatie is dit niet.
Heb de mijne vandaag binnen gekregen. Vanavond eens kijken wat ie doet.

W00T