Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SHARK ZONE M50 Gaming Laser Mouse Review

Foritain 12 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 458 views

Sharkoon SHARK ZONE M50 Gaming Laser Mouse

Een leuke complete muis die weinig fout doet, ook wat vorm betreft een muis die de meesten wel zal liggen. Leuke opvallende feature zoals het kunnen veranderen van de zijkanten. Allemaal gewoon prima, al zal de M50 een pittig klusje hebben op te vallen in de oh-zo-drukke middenklasse voor muizen.

Pluspunten

• Prima sensorprestaties
  • Prettige primaire (omron) switches, prima duimknoppen en scrollwiel ook.
  • Prettig middenmaatje, kunnen de meeste handen wel mee overweg.
  • Leuke feature om de zijkanten aan te kunnen passen.
  • Compleet setje extra's: Draagzakje, extra gliders, extra schroefjes.
  • Prijs-prestatieverhouding prima

Minpunten

• Weinig echt mis mee. Heeft het enkel lastig in een segment met absurd veel concurrerende muizen.
  • Feature met verwisselbare zijkanten had wellicht wat meer in gezeten, de twee huidige opties liggen best dicht bij elkaar.

Review: Sharkoon M50

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- P40 Mousepad
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Sharkoon

Sharkoon, bekend van de veelal opvallende behuizingen en betaalbare gaming accessoires, wijken ook zeker wel eens af van de bekende weg. Onlangs zagen we bijvoorbeeld duidelijk strakkere kasten voorbij komen, en ook de liefhebber van ‘iets luxer’ wordt niet vergeten. Zo zagen we ook Sharkoon hun eerste mechanische toetsenbord: De MK80, een echt uitstekend en compleet bordje voor een zachtere prijs dan de bekende A-namen voor vergelijkbare producten vragen. De nieuwste muis van Sharkoon, de M50, hangt een beetje tegen de middenklasse aan met een prijskaartje van 45 euro (te vinden vanaf 42). Nu zou het Sharkoon niet sieren als ze voor een ietwat hoger bedrag, de meeste muizen die ze maken zijn tenslotte goedkoper, er ook niet flink wat tegenover zouden zetten. Dat komt vandaag primair in de vorm van verwisselbare zijkanten.

De specificaties van de productpagina:

Als je een ‘typische’ muis zou moeten beschrijven in het middensegment dan zou je bijna zeker op het bovenstaande lijstje uitkomen. De vertrouwde Avago ADNS-9800 laser sensor hebben we mininaal twintig keer eerder gezien, switches komen van Omron in de 5-miljoen click variant welke praktisch niet weg te denken zijn in dit segment, en ook wat afmetingen en gewicht betreft is de enige juiste term ‘gemiddeld’. Ook de knopindeling is zo typisch als maar kan.

De voornaamste feature waar we recentelijk mee worden overspoeld: ‘iets RGB LED’, ontbreekt. Sharkoon zet er echter wat andere opvallende elementen tegenover: verwisselbare zijkanten, een opvallende print, een extra setje glijders, een draagtasje, en zelfs nog lekker 20e eeuw: een CD met de software. Persoonlijk zou ik op dat laatste punt voor de kostenbesparing zijn gegaan, maar goed.

Sharkoon heeft de verpakkingen prima op orde voor de shops met een fysieke winkel: klapt open, oogt prima. De meegeleverde extra’s zijn meer dan we normaliter zien: het draagtasje is simpel maar hij is er wel, extra glijders zijn altijd welkom, extra schroefjes ‘voor het geval dat’ zijn lekker attent, en natuurlijk een extra setje zijkanten. Laatste zijn weliswaar primair leuk om de vorm meer naar je hand te zetten, maar vormen ook een prettige spare part in het geval dat je de zijkanten na jaren gebruik ‘minder hygiënisch’ vindt ogen. Verder nog een schroevendraaiertje voor het verwisselen (die vreemd genoeg net wat aan de kleine kant is, maar goed), en ook opvallend is de knalgele kabel van Sharkoon. Dat laatste vind ik een lastig punt; hoewel ik begrip heb voor het willen creëren van eigen stijl vermoed ik dat het ook kopers zal weerhouden vanwege het lastiger combineren. Ik weet in elk geval dat Corsair het flink te verduren kreeg met hun (deels gele) Scimitar, die ze vlot na release ook maar in geheel zwarte variant naar de mark brachten. Smaken verschillen, en ik reken het product er niet op af, maar als ik Sharkoon was zou ik overwegen om meer mee te gaan, dan op dit soort puntjes willen onderscheiden.

Hetzelfde gaat natuurlijk een beetje op voor de opvallende print op de muis zelf; het is echt anders dan anders, maar een combinatie wit-grijs-zwart combineert natuurlijk veel makkelijker met typische toetsenborden. Je moet ook –iets- doen om op te vallen natuurlijk, en ik vind hem ook een prima indruk maken. Belangrijker is dat de muis zelf ook vooral lekker voelt; hij zit prima stevig in elkaar, knoppen voelen uitstekend (ook de duimknoppen, die voelen in de sub-50 euro categorie soms duidelijk sponzig aan), en de eerste induk is vervolgens ook positief. Niets voelt in elk geval verkeerd en het plaatje klopt zeker met de prijs.

Verder is het zoals gezegd eigenlijk een erg ‘typische’ muis. Twee duimknoppen, twee DPI knoppen, hooguit wat kleine opvallende visuele puntjes maar niets wat af doet aan de bekende vorm. De aluminium onderzijde is wel iets wat we niet veel zien in deze prijsklasse, en iets wat vermoedelijk ook het gevoel van stevigheid ten goede komt.

Wel ‘anders’ is dus de optie om de zijkanten uit te wisselen. Een leuke feature, maar wel één die meer als stukje verfijning voelt in de grip dan een echt substantieel verschil. Leggen we ze naast elkaar dan zie je ook duidelijk dat van extreme verschillen geen sprake is. De optionele zijkanten maken hem niet wat breder bij je pink en geven iets meer plek voor je duim, maar het gevoel van een typische muis is geen moment in gevaar. Je kan eventueel ook kiezen enkel één zijde iets voller te maken.

De Sharkoon P40 muismat hadden we al een keer besproken, en is vooral een lekker complete muismat voor een zachtere prijs dan de concurrentie. Net als de M50 is de P40 binnen zijn eigen categorie erg ‘typisch’, zowel wat betreft middelgrote afmetingen als de glijsnelheid is het een opvallend onopvallende mat; een allemansvriend. In meer typische Sharkoon stijl gaat het dan al snel om de prijs, en als hij dan hetzelfde kost als concurrenten die een gestikte rand (duurzamer, al vindt niet iedereen het prettig) moeten missen dan kom je al snel tot de conclusie dat het een interessante koop is voor mensen die ‘gewoon’ een muismat willen, voor dit geld vindt je bij de meeste webshops namelijk niet iets beters. In tegenstelling tot de Fireground, die we volgende keer gaan bekijken in combinatie met een Fireglider, is het visueel ook een mat die niemand snel tegen zou staan; prettige all-round mat, geen fratsen, wel prima uitgevoerd.

Samen met de M50 komen ze in elk geval goed voor de dag.

Je voelt de bui wellicht al hangen, maar een muis die dusdanig traditioneel is afgemeten, gewogen, en vormgegeven gecombineerd met een doorgewinterde sensor zorgt voor de meest ‘gemiddelde’ gebruikservaring die je je kan wensen. Ik bedoel dat primair in de positieve zin, want nul gewenning vereisen en vanaf minuut één met een muis weg kunnen lopen is een top eigenschap. Hetzelfde gaat op voor de Omron clicks met hun bekende feedback. Het muiswiel van de M50 is een tikkeltje lichter dan gemiddeld, of althans een tikkeltje minder stapsgewijs, maar ik noem dat bijna bij gebrek aan andere opvallende punten in het gebruik. Palm-grip zal voor kleine tot middelgrote handen voor de hand liggen, grotere handen zullen wat meer naar een hybrid-claw neigen wat eigenaren van grotere handen wellicht toch al gewend zijn. Overigens is het zeker niet zo dat Sharkoon per definitie gemiddeld is afgemeten, want ze hebben ook duidelijk kleine en grote modellen in het assortiment, het is vooral de M50 die meegaat met de standaard die o.a. Logitech de laatste jaren heeft neergezet wat betreft ‘mainstream’.

Ik wil het toch nog heel even aanhalen wat de verwisselbare zijkanten betreft, want als je graag net wat meer ruimte voor je duim wil, of gewoon een net-wat-breder model, dan is het zeker leuk om de optie te hebben. Maar ik ontkom niet aan het gevoel dat ze, wellicht nog iets onder de indruk van de Mad Catz R.A.T. X die ik onlangs hier had, er toch iets extremers van hadden kunnen maken. Bijvoorbeeld door de extra zijkanten noemenswaardig dikker te maken zowel voor een extra dikke uitstraling als om gewoon een brede hand nog meer te vullen.

Sensorprestaties van de Avago ADNS-9800 laser sensor vereisen eigenlijk geen uitleg meer en de keuze voor deze sensor is ook erg begrijpelijk; het is een uitstekende all-round sensor die op geen enkel vlak echt tekort schiet. Zoals ik vaker stel: de meest veeleisende CS:GO Pro of hope-to-be-Pro zal geen genoegen nemen met de term ‘laser’ en de inherente (nog slechts marginale) positieve acceleratie bij extreme bewegingen als gevolg (overigens vanwege deze sensor, niet van ‘laser’ per definitie), maar de voordelen van ‘gewoon goede’ prestaties over de hele DPI range maakt de Sharkoon M50 een hele veelzijdige muis. Feitelijk geen categorie games, of productiviteit suites, waar je niet mee overweg zou kunnen gezien er van spannende afwijkingen dus geen sprake is.

De Sharkoon M50 is een zeker een leuke muis. Net even anders, visueel in elk geval, maar in veel opzichten toch zo typisch dat het een hele veilige aanrader is; je moet wel een hele sterke voorkeur voor niche-muizen hebben om hier niet mee overweg te kunnen. Van de vorm tot het gewicht en de typische knoppen is het gewoon lekker typisch. Positieve kanttekeningen voor de algemene indrukken en ook de duimknoppen, iets waar we menig fabrikant helaas op zien besparen maar we hier in prima uitvoering zien. Positief zijn ook de sensorprestaties van de Avago ADNS-9800 laser voor praktisch alle doeleinden, met enkel de meest fanatieke low-sense CS:GO fanaten die verder zullen kijken.

Het probleem met veel vertrouwde indrukken en een vertrouwde vorm is het feit dat er zo ongelofelijk veel concurrentie is, zeker gezien Sharkoon met een, overigens echt niet onredelijk, prijskaartje van 45 euro tegen de schenen van de bekendere gaming merken zit te schoppen. Dat doen ze ook niet zonder ‘meer’ te bieden, zoals extra glijders, een tasje en de verwisselbare zijkanten, en tegelijk door net even anders te zijn: een gele kabel, en een opvallende print, en daarbovenop ook veelal nog net een paar euro goedkoper zijn. Of dat genoeg is om de traditioneel merk-gevoelige Nederlands te overtuigen is natuurlijk maar zeer de vraag, want groot is het prijsverschil met de populairste modellen zeker niet en dan wegen extra features niet eenvoudig op tegen het merkgevoel. Niet dat dit ‘fair’ is, of dat dit product inhoudelijk ook maar iets minder laat zien dan de concurrentie, maar ik vrees de realiteit dat Sharkoon het niet eenvoudig gaat hebben om voldoende op te vallen op slechts enkele euro’s van tig andere Avago ADNS-9800 muizen, of zelfs muizen met de betere optische sensoren. Sharkoon biedt met de M50 absoluut ‘net iets meer’ voor ‘net iets minder’, wat hem dus punten wat prijs-prestatieverhouding oplevert, maar met het idee dat ze echt wel moeten knallen om op te vallen zou ik verwachten dat ze meer zouden inzetten op die modulaire zijkanten, bijvoorbeeld met een nog dikkere uitstraling en pasvorm, of bijvoorbeeld met een verwisselbare bovenkant om te zorgen dat ze nog meer in het oog springen; de huidige extra zijkanten bieden een leuk stukje verfijning en een prettig setje spare-parts, maar missen eigenlijk wat echte flair.

De Sharkoon M50 is een goed uitgevoerde muis die het verdient serieus overwogen te worden, en Sharkoon an sich verdient vanwege de veelal uitstekende prijs-prestatieverhouding mag zeker niet worden vergeten, maar waar ze het lagere segment eenvoudiger kunnen domineren met goede muizen voor heel weinig (binnenkort daar wat aandacht voor) is de muizen-arena rond de 50 euro ongeveer hetzelfde als het Colosseum 2000 jaar geleden: overvol met helden waarvan slechts een klein deel de gratie van het volk zal weten te winnen.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon SHARK ZONE M50 Gaming Laser Mouse?

Een muiswaardig review!
Alleen die afbeelding op de muis ziet er, persoonlijk, uit dat de verf nog niet geheel was opgedroogd toen deze de verpakking in ging - vegen-.
Dank je! :D En hah, volgens mij is het echt de bedoeling zo, of het ongewenste effect sprak ze aan misschien? :D