Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2350 Zwart Review

Rafarion 10 september 2009, laatste update op 11 september 2009, 5.897 views

Samsung Syncmaster P2350 Zwart

Pluspunten

• Resolutie 1920 x1080
  • De standaard Kleur instelling
  • Design (persoonlijk)

Minpunten

• De standaard
  • Het inpak folie

Deze review gaat over de Samsung P2350. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.Tips, foutjes,weet ik wat, wordt altijd op prijs gesteld als commentaar.
Alle thumbs linken naar Photobucket

Reden van aankoop
Ik heb ongeveer vanaf 2004 een Neovo F417 monitor gehad welke ik begin 2007 met een 2de heb uitgebreid. Deze 17 inches zijn prettige schermen geweest maar laatst begon 1 wat vreemde strepen te krijgen bij bepaalde kabel buigingen. Dit is erger en erger geworden dus het werd tijd voor een nieuw scherm. Nu ben ik zo’n persoon die het dan maar gelijk goed doet dus ik deed ze allebei weg.

Zo kreeg ik de keuze of ik weer 2 schermen zou kopen of 1 groot scherm, dan een 24 of 26 inch.
Hierbij heb ik gekozen voor 2 schermen van 23 inch. Waarom, omdat ik gewoon erg gewend was aan 2 schermen. Daar komt bij dat ik op mijn 2 x 17 inches redelijk vaak nog ruimte te kort kwam,
Datasheet open, Eagle schematic erbij , Eagle board layout erbij etc.

Na wat rond kijken op pricewatch en verschillende winkels ruste mijn keuze op de P2350 en P2370 van Samsung. Beide vond ik er goed uit zien. Hier is de keuze gemaakt door de prijs. Deze schermen heb ik gekocht bij de BCC voor 195 euro. Van deze 195 euro krijg ik nog 20 euro terug vanwege de Samsung Cashback actie.
Samsung Cashback

• VGA kabel
  • 50 cm DVI kabel
  • Een Power Kabel
  • En boekje cd garantie bewijs etc + poetsdoek
Ik vond het fijn dat er een DVI kabel bij zat.Op internet heb ik niet precies kunnen achterhalen of die er wel of niet bij zat, er stond overal Optional bij dus het is afhankelijk van waar je hem haalt. Jammer genoeg is de lengte van de kabel wat kort. Onder aansluitingen heb ik het daar even over.
Ook zit bij de accessoires een luxe doekje, deze heb je blijkbaar ook echt nodig daar heb ik het zo even over. Maar nu eerst even over de verpakking.

De verpakking van de P2350 is een simpele doos , waarbij de monitor zelf in 2 piep schuimen blokken is geplaatst en in een schuim verpakking’s zak zit. Als extra beschermlaag voor de tft kant zit er een plastic plak folie voor zie de afbeelding:

Door deze laag dacht ik dat ik een beschadigd scherm had gekregen, het zat namelijk vol met een soort kras achtige dingen zie de afbeelding hieronder. Maar gelukkig met wat tft spray + doekje is het weg. Blijkt een plastic afdruksel te zijn van de beschermlaag.

De witte cirkel bedoel ik niet mensen gaat erom wat er in zit ;) .
Maar het eerste wat ik dus deed was mijn scherm schoon boenen met een doekje. Ja en je raad het al het andere scherm had het ook, gelukkig een stuk minder van die vlekjes. Nu op naar het scherm zelf.

Het scherm:
Hier wat specs op een rijtje:
  • Schermresolutie : 1920x1080 (Full HD 1080p)
  • Kijkhoek : 170
  • Verbinding (Video Uit) : D-Sub (VGA), DVI-D
  • LCD Panel : TN
  • Vermogen : 43W
Link naar alle specs
De P2350 heeft een strak uiterlijk, hij is licht rood met zwart en shiny. Het scherm is mat dus niet glossy, dit heb ik wel op me laptop maar zou ik echt nooit als desktop willen hebben.

Het contrast verschil in vergelijking met mijn oude schermen is enorm. Even als voorbeeld Warcraft III, daar kon ik op standaard contrast niet door fog of war het terrein zien en met dit scherm is kan dat wel . Over de aansluitingen DVI of VGA weet ik alleen van dat DVI beter is maar heb zelf niet getest of verschil mee gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat er ghosting optreedt met 2 ms reactietijd. Ghosting heb ik dan ook niet gemerkt.

De knoppen van het scherm zijn capacitieve touch een lichte aanraking is genoeg. Ik vind dit erg prettig. Hiermee blijft het design mooi strak. Het is soms wel even zoeken naar de knoppen. De teksten eronder gaan namelijk automatisch uit. In de instellingen is het mogelijk om ze altijd aan te zetten maar ik vind het design beter als ze uit zijn. Hierdoor is het een rustig uiterlijk.

De voet/standaard
Hoewel de voet klik klik is en hij zit, laat het wat te wensen over. Je kan het scherm tilten and that's it.
Hij is onstabiel onder het typen van een document.De schermen trillen dan lichtjes je zou je hier aan kunnen ergeren. Hier komt in mijn geval dan nog bij dat zoals ik ze naast elkaar heb staan ze iets schuin lopen ze zijn niet waterpas. Ik heb behoorlijk mijn best gedaan om ze gelijk te krijgen maar dat wil nog steeds niet echt lukken , zie de afbeelding hieronder voor de 3 mm verschil in hoogt.

Het aansluiten van het scherm
Het scherm aansluiten is een makkie.DVI in de DVI en power in de power. Ze hadden wel even iets meer kunnen nadenken over de ruimte, want de power kabel en DVI moeten een beetje een vreemde kronkel maken. Kijk maar bij de foto hieronder.

Verder was de bijgeleverde DVI kabel niet lang genoeg voor 1 van mijn schermen om het te redden tot mijn pc hiervoor heb ik een andere moeten pakken, in mijn geval zouden die dus iets langer mogen.

De ruimte
Zoals ik al zei heb ik er niet 1 maar 2 en hierbij een foto:

Zo h wat een pixel room heb ik nu,wel getelde 3840 x 1080 pixels in vergelijking met mijn oude 2560 x 1024 pixels dat is maar een zo’n 36 % meer pixels :P.
Ik kan nu in elk geval genoeg kwijt voor mij schema’s ,data sheets, progmeer code, schema’s layouts, wat dan ook. Je kan hier makkelijk spreadsheets in excel openen en 4 x A4’s van word. De scheiding van de A4 zit precies op de juiste plek zodat je er geen last van hebt met het lezen. Al met al zeer tevreden over de resolutie.

Kleuren helderheid instellingen
Bij het eerste gebruik van het scherm staat de brightness op 100% wat ik veelste fel vind ik heb deze op 50% staan en dat blijft nog wat aan de hoge kant. De kleuren van een scherm hangt altijd samen met het contrast en brightness maar is naar mijn gevoel wat aan de koele kant ingesteld. Je kan dit natuurlijk zelf zo instellen wat je fijn vindt.

De Magic bright instellingen die je kan maken zijn wat vooraf ingestelde waardes.Je kan kiezen tussen Custom/ Text/Internet/Game/Sport/Movie/Dynamic contrast. Hier viel me aan op dat dus standaard het dynamic contrast uitstaat.

Je kan in de menu’s nog genoeg instellen van kleuren, helderheid, contrast, warmte, rood groen blauw etc.
Is het instellen van kleuren nodig om de waar getrouwe kleuren te weer geven ,nee. Ik heb even met een Eye-one een korte test gedaan om te zien of er niet een grote afwijking was die, is er vrijwel niet. De grafiek hieronder geeft dat duidelijk aan:

Dat de input waardes die Eye one op het scherm zet komen goed overeen met wat het scherm weergeeft. Alleen blauw op zijn hoogst felst valt weg.

Backlight bleeding
Vervolgens heb ik nog met een fotocamera (Nikon D70)op statief gekeken of er sprake was van backlight bleeding.
foto 1:

foto 2:

De bovenste afbeelding is genomen met 1 seconde belichting’s tijd de onderste is genomen met 2 seconde belichting’s tijd. Hiermee moet ik toch zeggen dat er wel sprake is van backlight bleeding . Hoewel voor het oog zelf het bij een zwart/donker beeld niet opvalt.

Pixel defecten:
Nou hier kan ik kort over zijn heel kort met Dead pixel tester de kleuren afgegaan heb op beide schermen in elk geval 0 gespot dus dan is het helemaal top.

Conclusie:
Ik ben zeer tevreden over het/de scherm(en), de negatieve puntjes wegen het bij mij zeker op met de positieve. Na natuurlijk paar jaar 17 inch gewend te zijn is dit ook wennen. Maar zelfs na nog maar een week in gebruik te hebben merk ik het al snel dat het went. Ik heb in elk geval veel plezier van deze aankoop hopelijk doe ik met deze review nog wat mensen een plezier. Als er extreme veranderingen zijn zal ik de review wel updaten.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2350 Zwart?

Ik heb de P2350 nu ook 2 weken, prachtig scherm! maar ik heb een vraagje, ik zie in de review dat je 4 x A4 gebruikt in word. ik heb dus maar 1 scherm in plaats van 2 maar vind nergens de optie om 2 A4's te tonen. wat moet ik doen?
Als ik Word 2007 opstart en web layout kies en ik zoom uit naar 100% kan ik 2 pagina's zien.

Web layout kan je onderin rechts vinden naast de Zoom balk. Vervolgens moet je wel 2 pagina's hebben natuurlijk met of zonder tekst.
Goede review hoor. Maar ik heb toch wel een opmerking. Je zegt dat de voet instabiel is en dat daardoor de monitor gaat trillen tijdens het typen. Ik heb de P2350 nu al zo'n halfjaar in gebruik en heb hier nog nooit last van gehad. Dat ligt dus echt niet aan de voet, maar aan de poten onder je bureau, of je ramt gewoon verschrikkelijk hard op je toetsenbord. Beetje jammer, want je zet mensen er wel door op het verkeerde been vind ik.
Ik denk inderdaad dat ik niet echt een stabiel bureau heb. Dat het gebeurd met het typen is waarschijnlijk een lokaal probleem. Maar ik vind nog wel dat op het moment dat er dus trilling plaats vind. zei het door stevig typen in mijn geval ;) of gewoon per ongeluk aanstoten van een bureau. Dat ze dan erg veel heen en weer veren voor een scherm. Wat naar mijn idee dus wel met de constructie van de voet te maken heeft.

Met aanstoten in dit geval bedoel ik natuurlijk niet dat iemand met volle kracht zijn vuist tegen de tafel aanslaat. Maar het typen zal wel een lokaal probleem zijn.
Erg mooie review! Klasse!
Nette review inderdaad, heb zelf precies hetzelfde probleem bij me P2370 en T200, die DVI kabels zijn gewoon te kort..
Zeer goede review! Ik deze monitor nu zelf ook circa 2 weekjes in huis (samen met de p2370) en ben er erg blij mee. Grootste minpunt voor mij is echter dat er een ontzettende pieptoon uitkomt als de helderheid onder de 100 komt.. om je een idee te geven: dit zoemen/brommen/piepen kan ik vanaf 4 meter afstand nog duidelijk horen. Inmiddels dus ook een mail naar de webwinkel gegaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn aangezien dit niet normaal is.
Had ik inderdaad ook gehoord dat sommige schermen een irritant zoem geluid hadden , voornamelijk de 2443 BW had er last van dacht ik. Ik was zelf in elk geval erg blij toen ik ze lager zette en niks hoorde.
Idd mooie review! Ik heb de p2350 ook sinds 2 weken, mooi strak scherm idd, alleen heel stof- en krasgevoelig en de voet dit kan ik ook beamen, zit niet heel lekker in het scherm waardoor deze beweegt bij het typen! Maar nu heb ik ook nog een ander probleem, misschien dat er iemand anders een oplossing voor heeft, nl. dat mijn scherm aanspringt in de nacht, als ik slaap of overdag,als ik niet thuis ben! Dat vind ik toch niet zo'n prettig idee. Al een paar keer gedacht van, ik heb gisteravond toch de monitor uitgezet toen ik naar bed ging 8)7
kan iemand mij vertellen wat de max hertz is in 1920 x 1080?
Volgens mij is het 1920 x 1080 @ 60 hz.
Ik zit er op dit moment niet achter, ik kan dit vanavond even controleren.
Maar weet dit bijna wel zeker.
kan dit scherm opgehangen worden?
Ja hij kan opgehangen worden, moet je wel een standaard Vesa beugel voor kopen/hebben.
Volgens de specs kan je vinden dat het een : Vesa 75mm moet zijn.
Ik ga er vanuit dat dat klopt, er zitten in elk geval de benodigde schroefgaten voor in de behuizing.