Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System Review

Theimon 9 september 2009, laatste update op 12 december 2009, 3.675 views

Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Koelcapaciteit
  • Stilte

Minpunten

• Prijs (zou voor sommige een probleem kunnen zijn)
  • Aparte aan-uit schakelaar. Niet vergeten dus eerst de Reserator aan te zetten alvorens de pc aan te zetten.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Waarom?
Door het debacle met mijn vorige koeler (zie hier) besloot ik te gaan kijken naar een eenvoudige waterkoeling. Ik heb 2 fans in mijn behuizing die aangenaam stil zijn. Verder is de stockkoeling op mijn videokaart zeer stil van zichzelf. Ik zocht dus in feite alleen koeling voor de processor, maar mocht de nood aan de man zijn dan moest deze ook uit te breiden zijn naar andere onderdelen in mijn systeem.
Ik zocht een all-in-one oplossing aangezien ik weinig trek had in het bij elkaar sprokkelen van diverse onderdelen. Dat zou zeer veel tijd en moeite kosten en beide besteed ik graag aan andere dingen. De Zalman Reserator 1 V2 kwam hierbij als beste uit de bus. Geheel passief en daardoor lekker stil. Het systeem staat in de huiskamer dus dat komt dan goed uit.

'The Package'
Het is een aanzienlijk pakket wat je binnenkrijgt. Meerdere lagen piepschuim met verscheidene vakken om de onderdelen op hun plek te houden. Een duidelijke handleiding, in het Engels, maar dat is geen probleem. Opmerkelijk is wel dat de handleiding is toegespitst op de eerste versie van de Reserator, terwijl de onderdelen toch wel up-to-date zijn. Dat gaat vooral op voor de bevestigingsmiddelen voor het processorblok. De handleiding gaat, in het geval van AMD sockets, niet verder dan socket 940. De handleiding van het processorblok (inderdaad apart) gaat echter netjes door naar socket AM3. Voor Intel gaat de support door naar socket 1366.
De Reserator is zelf is een stevig apparaat. Je leest de afmetingen in reviews en productinfo, maar als je hem voor de eerste keer uitpakt is het toch een flinke jongen. In antraciet grijs is 'ie ondanks z'n grootte toch niet overheersend aanwezig in het interieur.
Verder het nodige bevestigingsmateriaal, een VGA-koelblok, een CPU-koelblok, 4 meter doorzichtige slang en een halve liter koelvloeistof (zelf aan te lengen met 2 liter water).

Installatie
Voor mij was dit de eerste keer dat ik een waterkoeling ging installeren. Een goede voorbereiding is dan het halve werk. Alle onderdelen uitgestald en de handleidingen ernaast gelegd om tot de conclusie te komen dat een kind de was kan doen. Als je de handleiding stap voor stap volgt kan er in feite niks mis gaan en dat ging er dan ook niet. Dankzij mijn AMD-based systeem is de installatie van het koelblok ook zeer eenvoudig. Een kwestie van 1 clip vastzitten op de socket. Een Intel gebruiker heeft toch iets meer schroefwerk.
Om de slangen op het koelblok te krijgen moet je toch redelijk wat kracht zetten. Het moederbord en de processor kunnen redelijk wat druk hebben, maar het blijft toch eng. Na wat zoeken ophet web kwam ik de tip tegen om de uiteinden op het koelblok een tikkie vochtig te maken als een soort glijmiddel. Dat scheelde inderdaad. Als tweede tip werd er ook gezegd om de uiteinden van de slang een seconde of 10 in warm water te houden zodat ze wat soepeler werden. Dat was in mijn geval niet nodig, maar kan natuurlijk wel degelijk helpen.
Ik heb ruim de tijd genomen voor de installatie, maar als je er even voor gaatzitten kan je in een half uurtje (misschien wel minder) alles gemonteerd hebben. Daarna ging de pomp aan om een uurtje proef te draaien.

Andere zaken
Ik heb dit apparaat gekocht bij PChut voor ¤185. Misschien overkill om zo'n investering te doen alleen voor de processorkoeling, maar zoals gezegd, het is nog uit te breiden naar de rest van het systeem. Eventueel moet er dan een krachtigere pomp in, maar als ik de handleiding mag geloven is dat geen grote klus om te ondernemen.
Qua modbaarheid zijn er weinig opties. Je zou andere koelblokken kunnen gebruiken, maar mocht je dat willen dan zit je sowieso in de verkeerde tak van waterkoeling te kijken. Het is een all-in-one oplossing en als zodanig is het zeer compleet en zeer eenvoudig om te installeren.
Tot slot het resultaat van deze operatie. De stockkoeler en de Zalman luchtkoeler die ik in dit systeem heb gehad hielden mijn processor idle op een graad of 39-40 en dat gepaard met het nodige geluid. Nu de Reserator erop zit blijft de processor op een nette 32-33 idle en dat zonder geluid whatsoever. De pomp zou je lichtelijk kunnen horen, maar ik heb altijd wel iets van muziek aan o.i.d. dus dat valt volledig in het niet.

Heb jij ook een Zalman Reserator 1 v2 Passive Liquid Cooling System?

mooie tips hoe slangen eenvoudiger aan te brengen.
Maar je schfijt dat je wel een vga blok hebt, en later dat het wel duur is enkel voor de CPU, waarom kanl je dat vga blokkie niet in je pc, kan ook op een northbrigde of IPG, daar hoef je geen losse graka voor te hebben.
Ik heb het VGA-blok voor nu niet geinstalleerd omdat de stockcooler van mijn videokaart uitermate stil is (ik heb deze videokaart). Maar goed, die dingen kunnen nog wel eens op latere leeftijd eigenwijs worden en alsnog herrie gaan maken. Dan zou ik 'm dus later alsnog kunnen installeren.
Om het VGA-blok op de northbridge te zetten heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Zoals gezegd, dit is de eerste waterkoeling die ik inbouw, dus mijn ervaring met dit soort systemen is vrijwel nihil. Dan denk je niet zo snel eraan om een VGA-blok op de northbridge te zetten :) Ook omdat Zalman voor de Reserator een apart Northbridge blok te koop aanbied.
Ik ga wel eens kijken of het überhaupt mogelijk is met dit VGA-blok. De installatie van dat blok vereist dat er bepaalde mounting holes rond het te koelen element zitten. Ik weet niet of die op mijn moederbord aanwezig zijn.
Wat voor nut zal het hebben om zo moeilijk te gaan lopen doen voor die Northbridge koeler? Dan zou ik eerder gewoon m'n graka pakken en hem op mounten, ik neem aan dat je Northbridge, aangezien het geen NVidia chipset betreft nou niet echt waanzinnig heet word? Zou dat eerst controleren voor dat ik...
...dat ging uitzoeken.
aangezien het geen NVidia chipset betreft
De Asus M4N78 heeft weldegelijk een nVidia Chipset. Een 720D om precies te zijn.

Verder is het geen noodzaak om onderdelen te vervangen, uiteraard eerst even kijken of het nodig en mogelijk is. Ik ga niet eerst dingen uit elkaar halen om daarna tot de conclusie te komen dat het niet werkt of dat het totaal overbodig is.
Goede revieuw, maar foto's zouden heel leuk zijn...
Ik wilde morgen of overmorgen inderdaad ff wat plaatjes erbij zetten van hoe het spul er nu bij staat. Helaas heb ik tijdens de installatie geen pics genomen :/