Specificaties 110mm diameter met 17,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS8700 NT Review

Theimon 30 augustus 2009, 1.652 views

Zalman CNPS8700 NT

Pluspunten

• Prijs.
  • Relatief makkelijk te installeren.

Minpunten

• Koeling valt tegen.
  • Resonerende ventilator (ook na RMA vervanging).

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Na in verschillende systemen gebruikt gemaakt te hebben van Zalman producten ging ik na mijn laatste pc-upgrade ook weer voor een Zalman cpu-koeler. De stock-koelers van AMD zijn de laatste tijd echt niet meer de luidruchtigste, maar aangezien mijn PC in mijn huiskamer staat geldt het motto: hoe stiller, hoe beter.

Na wat zoeken en vergelijken kwam ik op dit model van Zalman uit. Een soortgelijk model heeft voor lange tijd een AMD Athlon64 4200+ goed koel gehouden. Mijn huidige AMD Athlon X2 7750 zou met een nieuwere versie (in feite) van dezelfde koeler ook goed koel gehouden moeten worden. Ook de prijs was/is prima.

De verpakking is stevig, zowel de binnen- als de buitenverpakking. Je krijgt voor een Intel setup een beugel inclusief schroefjes, een klem en klip. Voor een AMD setup is de klem met klip voldoende. Uiteraard krijg je een tubetje koelpasta erbij en voor de liefhebber is er ook nog een casebadge.

De installatie is redelijk eenvoudig. De handleiding is duidelijk genoeg om het proces vlekkeloos te laten verlopen. Als je de koeler in een bestaand systeem wil inbouwen is het wel handig als je wat ruimte om de cpu heen hebt. Dan kan je de klem wat makkelijker vastklikken. Als je wat minder plek hebt, zit je je zelf al snel in de weg en anders zitten de koelvinnen wel in de weg.

Het koelvermogen is voldoende en daar wringt 'm de schoen. Slechts voldoende....hij koelt mijn cpu niet veel beter dan de AMD stock cooler en dat vind ik toch wel een tegenvaller. Idle temperaturen zijn bij zowel de stock als de Zalman koeler rond de 35 graden. Er is dus geen winst en die had ik wel verwacht, al was het maar 2-3 graden.

Bij de eerste aankoop en installatie maakte de koeler veel lawaai. De ventilator resoneerde. Een RMA bij Azerty zorgde ervoor dat ik een gloednieuwe koeler kreeg ter vervanging. Nu deze even loopt te draaien lijkt het erop dat deze ook resoneert. Geen echte stille oplossing dus. Sterker nog, een permanente, vervelende brom hangt nu in mijn huiskamer.

Ik heb weinig zin om weer de boel om te bouwen naar mijn stockkoeler en de Zalman weer RMA te sturen. Mijn ogen zijn gericht op een eenvoudige waterkoeling. Al met al toch jammer, deze ervaring met een Zalman produkt. Het breekt met mijn ervaring die ik ondertussen met meerdere van hun produkten heb opgedaan. Deze koeler zal uiteindelijk wel een doel krijgen in een servertje ergens in de kast, dan hoor ik die brom toch niet meer.

Heb jij ook een Zalman CNPS8700 NT?

Zalman heeft een goede naam. Maar ze moeten wel oppassen dat ze die naam niet afbreken met goedkope coolers. (Kunnen ze beter onder een andere naam produceren).
Het kan ook zijn dat ik domweg pech heb en 2 maal een productiefoutje te pakken heb. Neemt niet weg dat de ervaring daardoor niet veranderd. Dit model valt qua prestaties gewoon tegen.
wel vreemd dat je zulke slechte prestaties kreeg, want bij Hardware.info (I know, i'm sorry!) stond ie erg hoog in de lijst van koelers! ^^
Hm, had ik ook niet verwacht, ik wil 'm eigenlijk nog wel 's proberen.
Tenzij ik weer een andere zie waar ik wat zekerder over ben.
Ik heb deze nu bijna 2 jaar op m'n Q9450 zitten en in vergeleken met
de standaard boxed koeler een wereld van verbetering.

Kleine vergelijking op campzone 2009 :)
Buitentemperatuur 30 graden, cpu @ 100%
Stock koeler: 84 graden
Zalman koeler: 61 graden.

Best tevreden tot nu toe.