Specificaties Rack, 13 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech IPC 4U-4088-S Review

ocf81 2 augustus 2016, laatste update op 4 augustus 2016, 490 views

Inter-Tech IPC 4U-4088-S

Ruime kast voor een lage prijs. Voor de prijs wordt toch nog een redelijk degelijke kast geboden met een basic featureset. Eindoordeel: 7 / 3,5 sterren (en als ik dan moet kiezen, dan valt het muntje 'omhoog')

Pluspunten

• Veel ruimte in de kast
  • Geschikt voor 'consumenten' hardware
  • Degelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Lage kwaliteit schroeven
  • Universele sleutel voor deurtje 5¼" bays
  • Geen USB3 op het frontpanel

Ik heb thuis 2 van deze kastjes in gebruik voor mijn serveropstelling.

Een dient als behuizing voor mijn file server en de ander als behuizing voor mijn applicatieserver.

Ik zal voor beide use cases een bekopte omschrijving geven.
De review spitst zich toe op het gebruik in een thuissituatie.
Overweging voor aanschaf
Ik heb de eerste kast gekocht als rackmount voor mijn file server. Ik koos voor deze kast omdat er relatief veel schijven in kunnen voor de prijs die je er voor betaalt in vergelijking met andere serverkasten van dit formaat en deze prijsklasse. De kast heeft plaats voor acht 3½"en vijf 2½" drives, alsmede 3 externe 5¼"bays voor DVD-lezers of andere zaken die je daar in kwijt wil.

Er zijn 3/4U kasten waar 2x zo veel schijven in kunnen, maar die zijn ook minimaal 2x zo duur. De kast heeft op dat gebied dus een goede prijs/prestatieverhouding. Dit trok me wel aan omdat serverkassten snel een flinke duit kosten. Gezien het feit dat je de 5¼" bays ook kan vullen met hardeschijfbehuizingen om die vervolgens vol te stoppen met SSD's, biedt de kast ook voldoende ruimte voor toekomstige uitbreiding.
Voor mij zijn optische drives steeds meer een historisch reliek aan het worden. De software voor mijn servers komt van het internet en linux kan prima via een USB stick worden geïnstalleerd. De 5¼" bays zijn voor mij dus vooral voor toekomstige uitbreiding van de schijfcapaciteit.

Voor mij is hoogte niet direct een overweging omdat, in tegenstelling tot het gemiddelde server rack in een datacenter, ik niet per U-eenheid betaal voor de huisvesting van mijn hardware of daar anderzijds in beperkt ben. De meterkast is groot genoeg om deze kasten en mijn netwerkapparatuur te huisvesten. Een 4U server heeft in dat opzicht voor mij dus eigenlijk alleen maar voordelen. Voor mensen die graag een server onder een bank of bed verstoppen kan dit natuurlijk anders uitpakken.

Eigenschappen van de kast

Layout van de kast:
De expansiebays zijn in 2 kooien opgedeeld. Er is een cage met ruimte voor 7 interne 3½" HDD's. De andere cage heeft ruimte voor 1 interne 3½" schijf en 3 externe 5¼" bays.
De plaatsing van de cages is op zich redelijk te noemen. Er zijn een paar guide pins voor de cages, maar geen rails die alles in strakke banen leiden o.i.d. Uiteindelijk werken de pinnen redelijk om alles op zijn plaats te houden terwijl je het vastschroeft, en daarmee scoort deze kast op dat vlak voor mij een voldoende. (edoch, geen ruime voldoende)
De schroeven waarmee alles vastgezet moet worden zijn niet van de sterkste legering gemaakt. Enige voorzichtigheid is geboden met het te hard aandraaien van schroeven die moeilijk doen omdat ander de kop makkelijk dol draait.
Een positieve noot is het feit dat de cover platen voor de externe bays met schroeven vastgezet zijn op de cage. Hierdoor kan je later, mocht dat door configuratiewijzigingen nodig zijn, makkelijk onstane gaten weer opvullen zonder dat de plaatjes wegvallen omdat het plastic moe is geworden of iets dergelijks, zoals toch wel vaak het geval is bij de gemiddelde desktopkast. Dit ervaar ik toch wel als een pluspunt. De covers zijn ook van metaal, wat de duurzaamheid ten goede komt.
Aansluitingen front panel
Qua aansluitingen loopt deze kast enigszins achter op de state-of-the-art. Er zitten geen USB 3 poorten op. Ook is het aantal signaallampjes tamelijk beperkt voor een server kast. Als je 5 raid controllers in de kast kwijt wil met elk een eigen ledje op de voorgevel, dan zal je dat zelf moeten cheffen.
Verder moet ik opmerken dat mij is opgevallen dat de sleutels voor de beide kasten die ik bezit identiek zijn. Dat kan voor sommige mensen wellicht een nadeel zijn.
Airflow
Op zich lijkt de kast qua ventilatie redelijk uitgerust met gaten om lucht aan- en af- te voeren, maar het is geen superster.
Er is aan de voorkant bij de drive cage voor de 3½"schijven plaats voor één 120mm fan, wat voor sommige mensen wellicht een kleine teleurstelling kan zijn. Op zich is de meegeleverde fan een leuk extra'tje, maar ik heb niet het idee dat het een topper is in termen van airflow. Helaas heb ik niet de instrumenten in huis om dat objectief te meten, dus ik kan er geen definitieve uitspraken over doen.
Aan de achterkant is plaats voor twee 80mm fans bij het moederbord te plaatsen mocht dat nodig zijn om de hitte van het bord af te voeren.
Afwerking
De kast is tamelijk solide en heb al met al vooral positieve gevoelens over het werken met deze kast. Van binnen is het een no frills verhaal, maar is wel beter afgewerkt dan de allergoedkoopste consumentenkasten die ik in het verleden wel eens heb gebruikt. Het gebruikte materiaal is stevig genoeg en hoewel niet compleet tot op de laatste hoekjes afgeveild, is de afwerking afdoende te noemen om toch veilig en redelijk comfortabel met de kast te werken. De knopjes en lampjes op de voorkant zitten achter een deurtje met een raam van geel gekleurd doorschijnend plastic. De kast verdient qua styling geen schoonheidsprijs, maar voor een server is dat wat mij betreft ook niet belangrijk.

Use cases

Gebruik als file server:
Voor mijn fileserver ben ik aardig tevreden. Voor een laag bedrag kan ik genoeg schijven kwijt voor een aardige ZFS fileserver. Mocht ik straks meer schijven in deze kast kwijt willen, dan ben ik wel genoodzaakt dit te doen middels de externe bays. ik heb ondertussen 6 van de 8 HDD posities in gebruik en 3 van de 5 SSD posities. Op zich biedt deze kast dus de ruimte voor een redelijk aantal schijven, maar als je er een echte storage server met heel veel schijven van wil maken, is het wellicht aan te raden om ziets als een pricewatch: Inter-Tech IPC 3U-30240 te pakken. Deze is echter wel 80% duurder. Al met al ben ik dik tevreden met de huidge opstelling van mijn file server en voldoet de kast aan wat ik er van wilde.
Gebruik als applicatieserver:
Tot op heden gebruikte ik voor mijn applicatieserver een Antec Titan 550. Omdat mijn andere servers allemaal 19" kastjes zijn viel deze de laatste tijd enigszins uit de toon. Toen ik een paar maanden geleden mijn file server in elkaar aan het draaien was viel het mij op dat de kast bijna even hoog is als dat de Titan 550 breed is. Dit bracht mij op het idee om de oude server, welke bestaat uit verzamelde hardware van oude game pc's, in deze kast te leggen om zo tot een kek stapeltje servers te komen.
Bij een applicatieserver is schijfruimte niet zozeer een overweging. Maar een 4U kast heeft wel een ander voordeel: Er kan een relatief grote koeler in voor een server. Gezien het feit dat ik gebruik maak van oude hardware die nog best een paar VM's in de lucht kan houden was dat voor mij een voordeel. De koeler (Scythe Mugen 2, iig een flinke tower cooler met custom voetje op het moederbord voor 1366 processoren) kan namelijk niet meer verwijderd worden van het moederbord.
Toen ik alles gemonteerd had bleek dat de balk voor het monteren van SSD's en het op de plaats houden van insteekkaarten niet meer paste. De reden hiervoor was dat de koeler tot op de millimeter in de kast paste. (geen bolle kastdeur, maar wel contact) Omdat ik de SSD ook kwijt kan in een bay expander die ik eerder ook al in gebruik had was dat geen probleem, maar als je een grote koeler wil installeren is het handig om in overweging te nemen dat de balk ongeveer recht over de zone loopt waar doorgaans de CPU gemonteerd wordt. De maximale hoogte van de koeler is dus zo'n 3 cm minder dan de hoogte van de kast aan de buitenkant. Mocht ik er nog insteekkaarten in willen steken als co-processor o.i.d., dan biedt deze kast daar voldoende ruimte voor. Er past een full size ATX bord in met enige ruimte aan de zij/bovenkant (afhankelijk van je perspectief) voor uitstekende kabels etc. Deze is ook geperforeerd zodat luchtaanvoer voor koeling geen probleem is.

Eindoordeel:

Al met al is het een degelijke kast voor een lage prijs. Het doet zijn werk, maar daarmee is het wel gezegd. In twee worden is de kast: Cheap Industrial.
Goed genoeg voor huis-tuin-en-keuken werkzaamheden. Over gebruik in een bedrijfsmatige setting kan ik verder niet oordelen, maar ik kan mij voorstellen dat de kast enigszins ruim uitvalt voor gebruik in een datacenter omgeving. Voor thuisgebruik is deze kast in orde, wat mij betreft.

Heb jij ook een Inter-Tech IPC 4U-4088-S?

Nette en compacte review!
Heb een klein vraagje over de kast, weet jij toevallig wat de max. cpu kooler hoogte is?
Dit is vrijwel niet te vinden op internet en ik vraag me af of me 212 EVO van Cooler Master er in past.
Deze is 2 mm hoger dan de Mugen.

Alvast bedankt.
Marc
Dat vindt ik lastig om met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het wel zal gaan.
De Mugen 2 die ik erin het zitten komt al tegen de kastdeur/afdekplaat aan. Ik heb ervoor gezorgd dat deze verder niet geleidt door aan de binnenkant een papiertje te plakken. Natuurlijk is er wel enige speling, maar dat zorgt waarschijnlijk ook voor wat vervorming van de kastdeur. De koeler verschilt volgens de specs maar 1mm met de Mugen 2, dus waarschijnlijk is er niet zo veel aan de hand.

Als ik de keus had gehad had ik de koeler in mijn eigen systeem vervangen door een minder hoog exemplaar om er zeker van te zijn dat de eventuele druk die nu op het moederbord wordt overgebracht over langere tijd geen problemen op gaat leveren.
Bij een volgende build houdt ik zeker rekening met de hoogte van de koeler.

Sowieso heb je dan geen mogelijkheid om 2½" drives te installeren zonder verloopstukken te gebruiken. Als je de keuze hebt zou ik voor een iets lagere koeler gaan.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 4 augustus 2016 00:32]

Voorlopig komt er geen kast of dergelijke bovenop te staan bij mij, dus veel extra druk zal er niet op komen denk ik.
In je review stond al dat die beugel voor de drives dan niet meer zou gaan passen, maar met wat doe-het-zelf kom je een heel einde denk.

Bedankt voor de heldere uitleg.