Inter-Tech IPC 4U-4088-S

€ 96,90
Specificaties Rack • 15 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech IPC 4U-4088-S Review

ocf81 2 augustus 2016, laatste update op 5 december 2021, 2.246 views Product gekocht

Inter-Tech IPC 4U-4088-S

Ruime kast voor een lage prijs. Voor de prijs wordt toch nog een redelijk degelijke kast geboden met een basic featureset. Eindoordeel: 7 / 3,5 sterren (en als ik dan moet kiezen, dan valt het muntje 'omhoog')

Pluspunten

• Veel ruimte in de kast
  • Geschikt voor 'consumenten' hardware
  • Degelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Lage kwaliteit schroeven
  • Universele sleutel voor deurtje 5¼" bays
  • Geen USB3 op het frontpanel

Ik heb thuis 2 van deze kastjes in gebruik voor mijn serveropstelling.

Een diende als behuizing voor mijn file server en de ander als behuizing voor mijn applicatieserver.

Ik zal voor beide use cases een bekopte omschrijving geven.
De review spitst zich toe op het gebruik in een thuissituatie.
Overweging voor aanschaf
Ik heb de eerste kast gekocht als rackmount voor mijn file server. Ik koos voor deze kast omdat er relatief veel schijven in kunnen voor de prijs die je er voor betaalt in vergelijking met andere serverkasten van dit formaat en deze prijsklasse. De kast heeft plaats voor acht 3½"en vijf 2½" drives, alsmede 3 externe 5¼"bays voor DVD-lezers of andere zaken die je daar in kwijt wil.

Er zijn 3/4U kasten waar 2x zo veel schijven in kunnen, maar die zijn ook minimaal 2x zo duur. De kast heeft op dat gebied dus een goede prijs/prestatieverhouding. Dit trok me wel aan omdat serverkassten snel een flinke duit kosten. Gezien het feit dat je de 5¼" bays ook kan vullen met hardeschijfbehuizingen om die vervolgens vol te stoppen met SSD's, biedt de kast ook voldoende ruimte voor toekomstige uitbreiding.
Voor mij zijn optische drives steeds meer een historisch reliek aan het worden. De software voor mijn servers komt van het internet en linux kan prima via een USB stick worden geïnstalleerd. De 5¼" bays zijn voor mij dus vooral voor toekomstige uitbreiding van de schijfcapaciteit.

Voor mij is hoogte niet direct een overweging omdat, in tegenstelling tot het gemiddelde server rack in een datacenter, ik niet per U-eenheid betaal voor de huisvesting van mijn hardware of daar anderzijds in beperkt ben. De meterkast is groot genoeg om deze kasten en mijn netwerkapparatuur te huisvesten. Een 4U server heeft in dat opzicht voor mij dus eigenlijk alleen maar voordelen. Voor mensen die graag een server onder een bank of bed verstoppen kan dit natuurlijk anders uitpakken.

Eigenschappen van de kast

Layout van de kast:
De bays voor schijven en uitbreiding aan de voorkant is opgedeeld in 2 kooien. Er is een kooi met ruimte voor zeven interne 3½" HDD's. De andere kooi heeft ruimte voor één interne 3½" schijf en drie externe 5¼" bays.
De plaatsing van de kooien is op zich redelijk te noemen. Er zijn een paar geleidingspinnen voor de kooien, maar geen rails die alles in strakke banen leiden o.i.d. Uiteindelijk werken de pinnen redelijk om alles op zijn plaats te houden terwijl je het vastschroeft, en daarmee scoort deze kast op dat vlak voor mij een voldoende. (edoch, geen ruime voldoende)
De schroeven waarmee alles vastgezet moet worden zijn niet van de sterkste legering gemaakt. Enige voorzichtigheid is geboden met het te hard aandraaien van schroeven die moeilijk doen omdat ander de kop makkelijk dol draait.
Een positieve noot is het feit dat de cover platen voor de externe bays met schroeven vastgezet zijn op de kooi. Hierdoor kan je later, mocht dat door configuratiewijzigingen nodig zijn, makkelijk onstane gaten weer opvullen zonder dat de plaatjes wegvallen omdat het plastic moe is geworden of iets dergelijks, zoals toch wel vaak het geval is bij de gemiddelde desktopkast. Dit ervaar ik toch wel als een pluspunt. De covers zijn ook van metaal, wat de duurzaamheid ten goede komt.
Als je een langere GPU wil toevoegen, dan zal je de 3¼" drives ergens anders kwijt moeten. Ook de balk aan de bovenkant zal je dan gedag moeten zeggen. Wellicht dat de 3090 te groot zal uitvallen, maar op zich is het mogelijk om een redelijk grote GPU in de kast te plaatsen.
Hier een plaatje om een idee te krijgen van de grootte van alles. De koeler is een Noctua 90mm model:

Aansluitingen front panel
Qua aansluitingen loopt deze kast achter op de state-of-the-art. Er zitten geen USB 3 poorten op. Je kan deze op zich wel zelf vervangen. Ik heb er in 2020 een enkele USB3 aansluiting voor in de plaats gezet. Dat kwam mede doordat de moederborden die er nu in zitten (X470D4U) alleen maar USB3 frontpanel aansluitingen hebben. Het zorgt wel weer voor extra kosten.
Ook is het aantal signaallampjes tamelijk beperkt voor een server kast. Als je 5 raid controllers in de kast kwijt wil met elk een eigen ledje op de voorgevel, dan zal je dat zelf moeten cheffen.
Verder moet ik opmerken dat mij is opgevallen dat de sleutels voor de beide kasten die ik bezit identiek zijn. Dat kan voor sommige mensen wellicht een nadeel zijn.
Airflow
Aan de voorkant bij de drive cage voor de 3½"schijven wordt één 120mm fan meegeleverd, wat voor sommige mensen wellicht een kleine teleurstelling kan zijn. Op zich is de meegeleverde fan een leuk extra'tje, maar ik heb niet het idee dat het een topper is in termen van airflow. Helaas heb ik niet de instrumenten in huis om dat objectief te meten, dus ik kan er geen definitieve uitspraken over doen.
Aan de achterkant is plaats voor twee 80mm fans bij het moederbord te plaatsen mocht dat nodig zijn om de hitte van het bord af te voeren. Er worden geen 80mm fans meegeleverd. Anno 2016 was de kast qua ventilatie redelijk uitgerust met gaten om lucht aan- en af- te voeren, maar anno 2021 is dat wellicht achterhaald door de nieuwere kasten met hot-swappable fans die je voor iets meer geld kan krijgen. (zie ook conclusie) Op zich voldoet het prima voor een applicatieserver met een enkele CPU.
Afwerking
De kast is tamelijk solide en heb al met al vooral positieve gevoelens over het werken met deze kast. Van binnen is het een no-frills verhaal, maar is wel beter afgewerkt dan de allergoedkoopste consumentenkasten die ik in het verleden wel eens heb gebruikt. Het gebruikte materiaal is stevig genoeg en hoewel niet compleet tot op de laatste hoekjes afgevijld, is de afwerking afdoende te noemen om toch veilig en redelijk comfortabel met de kast te werken. De knopjes en lampjes op de voorkant zitten achter een deurtje met een raam van geel gekleurd doorschijnend plastic. De kast verdient qua styling geen schoonheidsprijs, maar voor een server is dat wat mij betreft ook niet belangrijk. [edit] thomasb14 heeft een Rev. 2 exemplaar. Deze versie heeft kennelijk wegbreekplaaten voor de expansieslots aan de achterkant. Op zich geen onoverkomelijk bezwaar, maar wel iets wat genoemd mag worden.

Use cases

Gebruik als file server:
Voor mijn fileserver was ik in eerste instantie aardig tevreden, maar de tweaker in mij heeft het na een paar jaar toch gewonnen. Op zich is deze kast voor een DIY rackmounted NAS nog best aardig. Voor een laag bedrag kan je genoeg schijven kwijt voor een aardige ZFS fileserver. Maar naar mate de tijd vorderde vond ik het toch praktischer om hotswap bays ter beschikking te hebben. Ik heb deze kast een 2e leven gegeven als 2e applicatieserver om zo een VM cluster in het leven te roepen. Als downtime je niks scheelt kan je in deze kast nog steeds acht 3½" en vijf 2½" drives kwijt, wat voor veel mensen al wel een aardige hoeveelheid is. Als je meer schijven in deze kast kwijt wil, dan ben je genoodzaakt dit te doen middels de externe bays. Met het voortschrijdend inzicht zou ik dan toch de extra hoeveelheid geld uitgeven om voor een kast met hotswap bays te gaan. Maar als je gewoon een billige kast wil, dan zou ik voor een kast gaan met een hoop 5¼" slots en een paar drivebays voor in die 5¼" slots.
Gebruik als applicatieserver:
Voorheen gebruikte ik voor mijn applicatieserver een staande Antec Titan 550 kast. Omdat mijn andere servers allemaal 19" kastjes zijn viel deze enigszins uit de toon. Toen ik een mijn file server in elkaar aan het draaien was viel het mij op dat de kast bijna even hoog is als dat de Titan 550 breed is. Dit bracht mij op het idee om de oude server, welke bestond uit verzamelde hardware van oude game pc's, in deze kast te leggen om zo tot een kek stapeltje servers te komen.
Bij een applicatieserver is schijfruimte niet zozeer een overweging. Maar een 4U kast heeft wel een ander voordeel: Er kan een relatief grote koeler in voor een server. Gezien het feit dat ik gebruik maak van oude hardware die nog best een paar VM's in de lucht kan houden was dat voor mij een voordeel. De koeler (Scythe Mugen 2, iig een flinke tower cooler met custom voetje op het moederbord voor 1366 processoren) kan namelijk niet meer verwijderd worden van het moederbord.
Toen ik alles gemonteerd had bleek dat de balk voor het monteren van SSD's en het op de plaats houden van insteekkaarten niet meer paste. De reden hiervoor was dat de koeler tot op de millimeter in de kast paste. (geen bolle kastdeur, maar wel contact) Omdat ik de SSD ook kwijt kan in een bay expander die ik eerder ook al in gebruik had was dat geen probleem, maar als je een grote koeler wil installeren is het handig om in overweging te nemen dat de balk ongeveer recht over de zone loopt waar doorgaans de CPU gemonteerd wordt. De maximale hoogte van de koeler is dus zo'n 3 cm minder dan de hoogte van de kast aan de buitenkant. Mocht ik er nog insteekkaarten in willen steken als co-processor o.i.d., dan biedt deze kast daar voldoende ruimte voor. Er past een full size ATX bord in met enige ruimte aan de zij/bovenkant (afhankelijk van je perspectief) voor uitstekende kabels etc. Deze is ook geperforeerd zodat luchtaanvoer voor koeling geen probleem is.
Anno 2020 zou ik denk ik eerder voor de net iets duurdere inter-tech 4U 4129N gaan. De reden daarvoor is dat die kast een USB3 aansluiting heeft en 3 fans in hotswappable fan cages. Noem het voortschijdend inzicht. Mocht airflow een secundaire overweging zijn, dan is deze kast nog steeds een aanrader qua prijs/prestatie-verhouding.

Eindoordeel:

Al met al is het een degelijke kast voor een lage prijs. Het doet zijn werk, maar daarmee is het wel gezegd. In twee worden is de kast: Cheap Industrial.
Goed genoeg voor huis-tuin-en-keuken werkzaamheden. Over gebruik in een bedrijfsmatige setting kan ik verder niet oordelen, maar ik kan mij voorstellen dat de kast enigszins ruim uitvalt voor gebruik in een datacenter omgeving. Voor thuisgebruik is deze kast in orde, wat mij betreft. Mocht je meer airflow willen, of de mogelijkheid om meer hotswapbare expansiesloten te installeren middels expander bays, dan zou ik voor een kast als de 4129-N gaan, voor zolang die nog te verkrijgen is (Is EOL) Of anders de 4129-L. Beide zijn in Nederland echter wel zo'n 70% duurder dan de 4088-S. (in Duitsland net iets goedkoper)

edits:

2020-03-05: Update gebruik als NAS, update gebruikservaring als applicatieserver.
2021-12-05: Update naar aanleiding van vragen via DM.

Heb jij ook een Inter-Tech IPC 4U-4088-S?

Nette en compacte review!
Heb een klein vraagje over de kast, weet jij toevallig wat de max. cpu kooler hoogte is?
Dit is vrijwel niet te vinden op internet en ik vraag me af of me 212 EVO van Cooler Master er in past.
Deze is 2 mm hoger dan de Mugen.

Alvast bedankt.
Marc
Dat vindt ik lastig om met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het wel zal gaan.
De Mugen 2 die ik erin het zitten komt al tegen de kastdeur/afdekplaat aan. Ik heb ervoor gezorgd dat deze verder niet geleidt door aan de binnenkant een papiertje te plakken. Natuurlijk is er wel enige speling, maar dat zorgt waarschijnlijk ook voor wat vervorming van de kastdeur. De koeler verschilt volgens de specs maar 1mm met de Mugen 2, dus waarschijnlijk is er niet zo veel aan de hand.

Als ik de keus had gehad had ik de koeler in mijn eigen systeem vervangen door een minder hoog exemplaar om er zeker van te zijn dat de eventuele druk die nu op het moederbord wordt overgebracht over langere tijd geen problemen op gaat leveren.
Bij een volgende build houdt ik zeker rekening met de hoogte van de koeler.

Sowieso heb je dan geen mogelijkheid om 2½" drives te installeren zonder verloopstukken te gebruiken. Als je de keuze hebt zou ik voor een iets lagere koeler gaan.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 4 augustus 2016 00:32]

Voorlopig komt er geen kast of dergelijke bovenop te staan bij mij, dus veel extra druk zal er niet op komen denk ik.
In je review stond al dat die beugel voor de drives dan niet meer zou gaan passen, maar met wat doe-het-zelf kom je een heel einde denk.

Bedankt voor de heldere uitleg.
Hoi ocf81,

Ik gebruik deze kast ook als zijnde ServerNAS vanwege de vele ruimte die de kast bied. Wat mij nog steeds ontgaat is de bestemming van de grote metalen stang die overdwars door de kast loopt. Naar mijn gevoel zou deze plaats moeten bieden aan vijf 2,5" drives, echter ik zie niet veel mogelijkheden deze drives te bevestigen. De enige plek waarop het op deze 'stang' kan is aan de bovenkant. Echter, als je dat doet, doe het dan niet met 2,5" hdd's, want als er iets zwaars op de bovenkant van de server komt te staan of je zet per ongeluk iets zwaars op dan tik je zo je hdd aan gort. Ik had eerder verwacht dat de 2,5" drives daar tussen in zouden komen. Maar daar krijg je helemaal niets tussen. Wel een hoop gaatjes, waarvan ik niet weet waar voor die zijn, en hij is nog scherp ook aan de binnenkant. Een hele vreemde constructie.
Daar heb je inderdaadwel een punt. Die gaatjes zijn voor de schroefjes van de SSD's op de onderkant. Er is niet veel verticale ruimte voor schijven. Ik heb er zelf ook SSD's op gezet.

Qua braampjes etc. daar had ik zelf eigenlijk niet zo veel last van, hoewel de kast inderdaad niet helemaal top notch is afgewerkt. Ik geloof dat ik dat in mijn review ook wel terug laat komen?

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 4 januari 2018 11:02]

Je hebt ze er ook ''op" gezet. Ja, dat is de enige manier waarop het daadwerkelijk wil. Maar aan de bovenkant van die rare 'balk', zou ik zeker geen hdd's doen. Ivm de bovenplaat die rechtstreeks zowat in contact komt met zo'n hdd. Een ssd kan nog wel een stootje verdragen. Maar als je ook kijkt naar de design van deze dwarsbalk dan ontgaat me ook volledig de logica. Check deze plaatjes maar eens. Je kunt een 2,5" drive wel in de lengte er tussen doen maar er is niet meer dan 1 schroefgat dat overeenkomt, laat staan de hdd met 4 schroeven vast te zetten:

Overigens het monteren van de normale 3,5" hdd's gaat ook niet helemaal lekker want de voorste 120mm fan zorgt er voor dat je de hdd's een stuk verder naar achteren moet plaatsen. Juist bij de meeste moederborden zitten de sata aansluitingen net op die plek waar die schijven overheen komen te hangen. Ook niet echt ideaal dus. Ook daar heeft men bij het ontwerpen van de 3,5" casing niet echt goed over nagedacht.

Hmm, dit is vreemd, ik kan de plaatjes nog wel uploaden naar mijn webspace, maar ik kan ze niet zien als ik er op klik. Zien jullie ze? Ik heb al de hosts file lopen doorspitten naar dit domeinnaam maar kom het nergens tegen. :? :?

[Reactie gewijzigd door Snowwie op 4 januari 2018 12:57]

Tja, het werkt voor mij goed, dus ik heb er verder geen bedenkingen bij. Maar het is idd wel een niet alledaagse constructie voor een relatief kleine kast. Bij grotere kasten ben ik dit soort balken wel eens tegengekomen als structureel element.

Ik heb mijn schijven zoals in je laatste plaatje gemonteerd. Dat gaat prima met SSD's.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 4 januari 2018 15:57]

Ik heb nog wel een beginners vraag. Ik kom van een tower server af en wil nu voor het eerst een rack server. Hoe bevestig je deze case in het rek?

Alvast bedankt,
Thomas

PS. ontzettend goede review!
Je kan er rails(pricewatch) bij kopen. (overige lengtes die passen staan op de site van Inter-Tech vermeld)
Ik ben wel van plan om een rack te kopen, maar vooralsnog doe ik het met een aantal gestapelde Lack tafels(foto) Die doen het op zich prima. Je zou hem kunnen ophangen aan rack screws, maar dat zou het ophangen wat lastiger maken.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 21 maart 2021 19:45]

Aaah! Dankjewel! Dan denk ik dat ik de rails ga bestellen!
Die gestapelde Lack tafels zien er ook goed uit. Had ik dat maar eerder gezien. Ik heb net een rack besteld ( startech 25u )
Ja, als ik ga verhuizen komt er wel een rack, maar tot die tijd denk ik dus niet. Vergeet ook niet te checken of de rack-schroeven erbij worden geleverd.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 22 maart 2021 09:48]

Nee, snap ik :)
Nogmaals bedankt!
Als ik dan nog iets mag vragen, hoe heb jij de PCI Express card slots vrij gemaakt? Gewoon gezaagd ofzo?
Er zitten gewoon 7 sloten aan de achterkant? Of bedoel je iets anders dan de normale insteekkaarten?
Als je de balk aan de bovenkant bedoelt, die kan je gewoon losschroeven :)

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 4 mei 2021 22:02]

Ja, de slots aan de achterkant. Die zijn eerst toch nog dicht. Maar ik krijg ze niet in een keer open als je snapt wat ik bedoel.
(oeps, per ongeluk op hoofd in plaats van reactie gereageerd..)

[Reactie gewijzigd door thomasb14 op 22 maart 2021 09:47]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.