Specificaties Quad core @ 2,66GHz-2,86GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7 920 Boxed Review

JayJay 1 maart 2010, laatste update op 1 maart 2010, 3.688 views

Intel Core i7 920 Boxed

Pluspunten

• Prestaties
  • Hyperthreading & Turbo
  • een verademing in vergelijking met de Q9300.
  • Triple Channel geheugen
  • Volgens velen goed overklokbaar.

Minpunten

• Warmte
  • Stroomverbruik

Mijn eerste review op tweakers.net (aanvullende informatie volgt later als ik thuis ben zoals benchmarks en foto's)

De i7 920 architectuur(Nehalem-Bloomfield)

Velen van ons waaronder ik hebben uitgekeken naar deze processor.
Het nieuwe paardje van Intel met een prijskaartje waar je u tegen zegt, omdat de i7 een nieuwe socket namelijk 1366 en gepaard gaat met triple ddr3 geheugen.
De i7 920 is op 45 nm gebakken , een tdp van 130 w ,de stock snelheid van 2,66Ghz ,
8 mb L3-cache & 4x 256KB L2-Cache.
Tevens is Hyperthreading weer terug van weg geweest zoals vele van ons bekend van onze oude p4 processors.
(dit kan overigens uit worden gezet in de bios).
Tevens is de i7 in bezit van een turbo modus , bij software die singlecore gerelateerd is wordt turbo ingeschakeld wat inhoud dat er 1 processor automatisch overgeklokt wordt als de andere cores niet gebruikt worden.
(Kan ook uit worden gezet in de bios , hou er rekening mee als je EIST uitzet gaat de Turbo modus ook uit )
Bij de nieuwe i7 architectuur is er een beetje afgekeken bij AMD omdat er niet meer wordt gewerkt met het oude front side bus (FSB) maar met QPI (QuickPath Interconnect) wat enigzins lijkt op het hypertransport van AMD.
De QPI van de i7 920 is 4,8 GT/s (Giga-Transfers) dit levert een bandbreedte op van 12,8 gb/s.
Ook is de geheugen controller verhuist naar de processor waardoor ddr3 triple channel geheugen gelijk kan worden aangesproken waardoor de laadtijden worden verminderd.

Waarom een i7 ?

Ik heb graag het nieuwste van het nieuwste met het ''WOW'' factor.
Overigens was ik in het bezit van een Q9300 2,5 Ghz (4 native cores) en die vond ik te langzaam naar mijn gevoel , de E8400 3,0 Ghz (2 native cores) die ik daarvoor had liep sneller naar mijn idee.
Aangezien ik niet terug wou naar core 2 duo en een nieuwe quad core van de 9 serie zonde vond van mijn geld besloot ik future proof te gaan. ( 2 jaar in de tweakers industrie)
Overigens wel lang over na gedacht en veel gelezen hier op tweakers voordat ik overstag ging om een i7 920 te kopen dit i.v.m. het relatief dure ddr3 geheugen en moederbord wat overnieuw gekocht moet worden voor de i7.

Prestaties van de i7 920

Eenmaal alles ingebouwd en geinstalleerd zetten ik de pc aan waarvan ik in eerste instantie zoiets had van okee hij start dus niet sneller op. ( logischerwijs harde schijf was nog steeds hetzelfde raptor 74 gb)
Hierna wat benchmarks gedraait zoals SuperPi en 3dmark Vantage .
Hieruit bleek al gauw dat de i7 920 rondjes loopt om mijn oude Q9300. (concrete informatie komt later)
Wat ik ook doe , ik krijg de i7 920 nooit op 100% , ik gebruik mij pc voor hd-films , gamen , office ,downloaden & Surfen. (wat overigens prima ging met de E8400).
Maar het loopt allemaal net iets soepeler en sneller de de i7 920.
Vergelijking Crysis loop op 1920X1080 , AA x16 en alles very high met 60 fps op 32% load.
Op de E8400 was dit makkelijk 70 % load op 1600x1080 geen AA alles op high en 40 fps.

i7 920 Overklokbaarheid

Ik ben echt een noob met overklokken zeg ik eerlijk , heb nog een hoop te leren.
Overigens slaagde ik erin door de bclk te verhogen naar 155 met een continu multiplier van 21x waardoor de processor op 3255 Ghz loopt met een standaard voltage van 1,2v.
dit is een overklok van 26% , terwijl ik nog vrij onervaren ben .
Hierbij zijn de tempraturen 36 graden idle en 65 graden load met een CNPS9900 led van Zalman als koeler.
(Antec 900 , 3 x 120 antec fans , 1x200 bigboy fan)
Op het i7 920 forum van tweakers staan leuke overklok prestaties voor de liefhebbers.
UPDATE 01-03-2010
Gaat met een multiplier van 20x en bclk van 180 makkelijk naar 3,6 ghz zonder voltage te verhogen .(batch C0)
Let wel op !! Ram timings strak zetten en op voltage van de fabrikant laten lopen (1,65 in mijn geval).
Inmiddels kan er ook wel geconcludeerd worden dat de ''D'' batch beter overklokbaar is als de ''C'' batch.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid

Ik heb de i7 920 nu zo'n 3 maanden in bezit en heb nog geen enkele bsod's , vastlopers of andere gekkigheid meegemaakt, zowel standaard als overgeklokt niet.

De i7 920 is een virtuele Octacore monster / native Quadcore monster , de processor is relatief gezien duur i.c.m. het x58 moederbord en het ddr 3 geheugen maar zeker zijn geld meer dan waard , ik ben overigens wel in der veronderstelling dat alles nog iets sneller en soepeler met een SSD als hardeschijf , zodra ik deze in mijn bezit heb zal ik de review zeker nog even aanpassen in vergelijking met mijn raptor met wat benches.

Update 01-03-2010
Inmiddels heb ik hem al 6 maanden en bevalt de i7 920 nog steeds , inmiddels heb ik de proc zover gekregen om 3,6 ghz prime stabiel te krijgen door enkel de multiplier op 20X te zetten(180 BCLK), mijn ram geheugen te timen (8-8-8-24)en voltage te verhogen naar de specs van het geheugen (1.65) de max load bedraagt bij mij niet meer dat 40% buiten de benches om .
Wel moet ik erkennen dat als de I9 hexacore uitkomt dit paardje de deur uitgaat vanwege het tweak gehalte van de I9 ( dus niet omdat hij te langzaam is want dat duurt nog wel een jaartje in tweak world).
Inmiddels heb ik nog steeds geen SSD :( dus conclusies over het gebruik hiervan in combinatie met deze proc kan ik nog niet doen.
Wel is mij opgevallen dat de prijs blijft hangen want hij is nog steeds even duur als 6 maanden geleden terwijl de i7 1156 variant , i5 en i3 er ook al zijn.

• Asus p6 deluxe v2
  • OCZ 1800 ddr3
  • 750 watt power of blue voeding
  • GTX 295 POV
  • Zalman CNPS9900 led
  • Antec 900
  • Western digital Raptor 74 gb 10.000
  • Windows 7

Heb jij ook een Intel Core i7 920 Boxed?

Meer advertenties

De i7 920 heeft 4 virtuele cores, niet 8.
de i7 920 heeft 4 cores waarvan elke core er 1 virtueel heeft
Core i7 920 heeft 8 virtuele cores(door ht) en 4 fysieke ;)
nee, want dan zou ie er 12 hebben ;)
het juiste antwoord heeft GZN al gegeven.

[Reactie gewijzigd door Shanquish op 8 september 2009 14:44]

Aardige review ... 4 sterren

Maar de prijs (220E) valt mijn inziens nog wel mee :)
dankjewel , incombinatie met het moederbord en ddr3 geheugen kost het aanzienlijk wat meer vandaar de prijs als minpunt.
De i7 920 heeft 4 native cores en 4 virtuele cores door Hyperthreading hierdoor gedraagt de i7 zich als een octa-core. O-) O-) al aangepast :+
Goede review, maar het zou een stuk prettiger zijn als je hem even naleest op spelfouten. Komt overigens ook veel professioneler en begrijpelijker over. ;)
*ook kopen gaat*
Je opmerking over Hyperthreading klopt nog steeds niet. Je i7 920 heeft 4 fysieke cores, wat met hyperthreading resulteert in 8 "virtuele cores" of threads.
21x waardoor de processor op 3255 Ghz loopt, ik denk dat je Mhz bedoelt
Ik vind dat die temps toch wel goed meevallen hier, 3.8GHz op 55c full load voor 8u..
ik heb hem nu al ruim een jaar maar ik heb het voor elkaar gekregen om 1 van de 8 cores op 100% te krijgen tijdens CoD MW2 :P pc loopt nog steeds lekker met de I7-920