Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Point of View ION-MB330 Review

Herautr 8 september 2009, laatste update op 8 september 2009, 1.612 views

Point of View ION-MB330

Pluspunten

• Klein
  • Energiezuining
  • PCI-Express bus
  • 2 SO-DIMM sloten
  • Snelle GPU

Minpunten

• Simpel BIOS (geen timing instellingen, etc mogelijk)
  • Weinig informatie op de POV website
  • Audio connector aansluiting zit voor de PCI-Express bus
  • Meegeleverde CPU fan is luidruchtig (maar gelukkig niet nodig omdat de ATOM standaard passief gekoeld wordt)
  • Bord laat in S3 Stand-by mode, de case led knipperen

Layout Score: 3
Ik was op zoek naar een vervanging van mijn huidige Windows 7 Media Center hardware. Deze was nog gebaseerd op een AMD Athlon X2 BE-2350 in een standaard afmeting htpc kast. Een te grote kast naar mijn smaak, en het energieverbruik vond ik ook te hoog, ondanks het low power karakter van de CPU.

De eisen waaraan mijn nieuwe media center moest voldoen zijn;
- Low Power
- Bij voorkeur passief gekoeld
- Stil
- Met PCI-Express bus ivm mijn TV kaart (Hauppauge WinTV HVR-2200)

De POV ION heeft al deze eigenschappen. Ik heb het bord eind vorigeweek aangeschaft en gisteren binnen gekregen. Het eerste dat mij opviel was hoe klein het moederbord is. De doos waarin deze komt lijkt meer op de doos van een flinke videokaart. Het bord ziet er netjes uit, in de doos zat een sata kabel en een cpu fan (niet noodzakelijk want de ATOM CPU wordt niet eens zo warm als ik dacht en kan dus passief gekoeld blijven). Ook zit er een CD-ROM met drivers en A4-tje in, met daarop de board layout. Bijzonder basic, maar voldoende.

De installatie van het bord in mijn kast (Procase CYS81 Mini-ITX Case Incl. 150watt Flex-atx PSU) ging soepel. Alleen zit de aansluiting van de front audio connector direct voor de PCI-Express bus, waardoor deze wat lastig te plaatsen is. Het BIOS is basic, je kan nergens timings, etc instellen.

Ik heb de harddisk overgeplaatst van mijn vorige systeem, aangezien dit een AMD/ATI systeem was en ik nu een Intel-ATOM/NVIDIA systeem heb, had ik niet verwacht dat Windows 7 direct zou starten. Tot mijn verbazing was dat wel het geval, na een rondje automatische hardwaredetectie en verwijderen van oude hardware (uiteraard met de “set devmgr_show_nonpresent_devices=1” switch. Liep het systeem goed, alleen vond Windows 7 de “Coprocessor” niet automatisch, na installatie van de NVIDIA ION chipset drivers (http://www.nvidia.com/object/nforce_win7_32bit_15.37.html) was ook dit probleem verholpen.

De Hauppauge WinTV HVR-2200 werd automatisch door Windows herkend en Media Center gaf na de eerste start netjes de melding dat er een nieuwe TV kaart is gevonden en vroeg of ik zowel de analoge tuners als de digitale tuners wilde gebruiken voor het opnemen van programma’s

Het systeem start snel en de (S3) stand-by functie werkt out-of-the-box correct. Ik heb geen extra instellingen hoeven doen aan Windows 7 om soepel te kunnen werken. Het bord heeft helaas wel de eigenaardige eigenschap om in S3 Stand-by de case-led te laten knipperen, hiervoor heb ik nog geen oplossing gevonden (naast het lostrekken van de case led kabel).
De event log geeft geen problemen en de Windows experience index geeft een respectabele 3.3 aan (door de ATOM CPU, de NVIDIA GPU krijgt nl. een score van 5.8).

Het afspelen van 720p en 1080p HD filmpjes gaat zonder problemen met ongeveer 15 tot 20% CPU load. Ik heb er diverse getest van de Microsoft HD Showcase
(http://www.microsoft.com/...ideo/contentshowcase.aspx). Het afspelen van Live en opgenomen TV in Windows Media Center gaat ook zonder problemen, met ongeveer 10 tot 25% CPU load.

Deze upgrade koste mij 110 euro voor het bord, 29 euro voor 2GB SO-DIMM en 80 euro voor de kast. In totaal 219 euro. De kast heeft ruimte voor het plaatsen van een standaard 3,5”harddisk en daarboven een slim line CD/DVD speler.

Heb jij ook een Point of View ION-MB330?

Heb je toevallig ook daadwerkelijk het energie verbruik gemeten? Hoe groot is het verschil tussen je vorige en nieuwe systeem?
Nee dat ga ik misschien nog doen. Ik verwacht wel een aanzienlijk verschil omdat de hoeveelheid hitte die gegenereerd werd door mijn oude AMD X2 Media Center behoorlijk was. Ook had ik 2 case fans en een cpu fan nodig om het systeem stabiel te houden. In mijn nieuwe ATOM systeem zit slechts één case fan, die op ongeveer 900 RPM draait, en dus zo goed als stil is.
Mooie review,geeft duidelijk aan waar je met dit bord aan toe bent. Ik weet nog niet waar ik je een positief kan geven hiervoor maar ik vind het wel.

offtopic:
waarom heb je niet gekeken naar de Zotack Geforce 8200 ITX-Wifi bord.

Dan had je de overige hardware van je oude systeem kunnen hergebruiken plus dat Zotac volgens andere reviews meer ruimte biedt tot het tweaken.
Dit bord had ik wel bekeken, erg mooi! De 8200 is de AMD versie, de 9300 de Intel versie. Dit bord wordt zonder CPU geleverd.

Ik ben erg gecharmeerd van de combinatie Intel-ATOM en Windows 7. Mijn netbook (Asus Aspire one D150) loopt ook op die combi (ATOM N280, de ION heeft de snellere ATOM-N330)

Omdat in mijn kast een kleine fan zit, blijft de temperatuur erg laag. Passieve koeling is daarom mogelijk.
Veel moederborden laten de power LED knipperen in S3 standby. Mijn vorig moederbord deed dit niet, en dat vond ik vreselijk vervelend, aangezien andere mensen in huis dan wel eens de knop van het stekkerblok omschakelden :P

Soms kan je in het BIOS wel instellen of het moederbord dit gedrag moet vertonen of niet. Je kan hem ook eens op "dual colour" instellen. Dit werkt alleen bij een tweekleurenLED, maar mogelijk dat het met een gewone LED dan gewoon niet werkt, waardoor de LED uitblijft.
Ik heb hetzelfde systeem draaien met 4gb geheugen op windows 7. Echter na 1 a 1.5 uur begint het systeem toch wel warm te worden waardoor Mediacenter een beejte traag reageert. Mijn ION mobotje zit in een ATX kast dus heeft genoeg ruimte om z'n warmte kwijt te kunnen. Misschien toch maar gebruik gaan maken van een fannetje.

Verder een top systeempje, draait prima met windows 7 icm MC