Linksys SD2008 Review

Eftegarie 7 september 2009, 2.542 views

Linksys SD2008

Pluspunten

• VERSION 3.0:
  • Betrouwbaar
  • Koel
  • Nog nooit down geweest
  • Gigabit verbinding voor ALLE pc's die dit ondersteunen
  • Zeer klein apparaatje
  • Onhoorbaar stil

Minpunten

• stamt af van een hele kudde slechte voorouderen namelijk VERSION 1.0 VERSION 2.1 en VERSION 2.2...

Features Score: 5
Met de nieuwe ZIGGO alles in 1 pakket, een internet verbinding van theoretisch 20 mbit down (die momenteel op 19,6 blijft haken in de praktijk) dacht ik laten we de bedrading en switches in het studenten huis maar eens upgraden.

Laat het nu net zo zijn dat ik een eigne bedrijf heb waarin ik bij investeringen 19% BTW maf aftrekken van de belasting dus met een klein beetje scheit aan mn portemonee dacht ik dat het wel tijd werd voor een hoogwaardige verbinding tot aan het kastje van onze internet provider.

Cat 5e voor de rest van de studenten in het huis gesponsored en voor mijzelf Cat6 (nogal theoretisch verhaal maar deze cables zouden tot 200 mhz kunnen halen. Niet dat je dat ooit nodig hebt, maar deze cables zijn gewoonweg wat sterker gebouwd en hebben een beter geisoleerde mantel)

Voor de keuze van de Router koos ik na lang zoeken wegen en zweten voor een duurdere linksys wrtn610 (zonder spijt en met veel plezier).

De switch zou een makkelijke keuze moeten zijn maar schijn bedriegt....
beiden hebben een lange geschiedenis van ontwerp verbeteringen.
Om te beginnen zijn de Linksys 5 en 8 port switches befaamd omdat ze in hun oudere versie 1.0, 2.1 en zelfs 2.2 zeer gebrekkige prestaties hebben. deze hebben ook vroeger een fan gehad omdat zeveels te heet werden, en na paar maanden random poorten het gingen begeven één voor één.

Heel ander verhaal bleek versie 3.0 van de SD2008. Deze draait koel, betrouwbaar en perfecto.

Het is onmogelijk de bepalen welke versie je hebt, tenzij je de doos openmaakt en op de apparaat zelf aan de achterkant de sticker leest. daarin zie je dan heel duidelijk VERSION 3.0 (of als je pech hebt 2.2 of lager). even googlen en je ziet de mooie plaatjes van gedupeerden die hun switch hebben moeten openschroeven om bij de organen te komen en deze te koelen.

Nog grotere nerds hebben de ontplofte capsules vervangen waarna alles het weer deed, voor een tijdje.

NETGEAR is min of meer dezelfde verhaal als CISCO.

Uiteindelijk zullen de meesten voor de keuze komen: NETGEAR of CISCO LINKSYS.

ik heb na lang zoeken niet uit gekomen en omdat we twee switches nodig hadden in het huis (één 100mbit-16 poorts voor boven en een 1Gbit 8 poorts voor beneden), besloot ik van de switch boven de Netgear te kopen (goedkoopste oplossing van de twee merken 100mbit / 16 ports van NETGEAR ProSafe Switch 100/10 16Ports) en voor beneden wederom de goekdoopste oplossing van de twee (1000/100/10 8Ports ports van Linksus de SD2008).

Het goed nieuws heb ik lekker voor het laatst bewaard: de versie 3.0 is nog dunner en volledig fanless en zeer koel. Het schijnt nu zo te zijn dat sinds de zomer van 2009 het haast onmogelijk moet zijn om nog een oudere versie 2.2 (of ouder) van de SD2008 tegen te komen of je moet een ongelooflijke pechvogel zijn!

Met beiden ben ik zeer tevreden. We zijn zeer verwende internet gebruikers en mijn zakelijke VOIP telefoon verwacht ook een continue uptime. Alles werkt soepel, safe en vooral koel!

Happy Computing folks, Eftegarie.nl

• Cat 5e en Cat 6 UTP cables

Heb jij ook een Linksys SD2008?

Bedankt voor je informatieve review. Dat van die vorige versies wist ik dus niet.
Ik heb me voorgenomen om deze ergens op de kop te tikken. Maar hopen dat het een V3 wordt dan!

Ik twijfelde eerste nog tss deze en de Netgear GS608 maar als ik de tweakers reviews vergelijk is deze toch net iets stabieler. Aangezien ie ook moet gaan dienen voor LANs ga ik toch voor deze.
Het volgende is mijn ervaring met Linksys SD2008 ver 3.0 switch.

Ik heb een klein jaar in mijn netwerk een managed Linksys SLM2008 Gigabit switch en 2 Linksys SD2008 Gigabit switches. Deze configuratie draaide zonder problemen naar tevredenheid.

Op één van de SD2008 switches zijn 3 Synology NASsen aangesloten.

Onlangs heb ik de power van de switch en de 3 NASsen op een UPS aangesloten (APC Back-UPS ES 550G). Bij het testen bleek echter de SD2008 switch direct te hangen op het moment dat de power van 220V op battery over gaat, de NASsen blijven gewoon door draaien, maar hebben dus geen verbinding meer.

De NAS die via USB een signaal van de UPS krijgt dat er op battery wordt overgegaan gaat netjes zijn schijven dismounten. Deze NAS fungeert echter ook als UPS server om de twee andere NASsen te informeren dat er op battery is overgegaan. Door het uitvallen de switch komt dit signaal echter niet over bij de twee andere switches met alle gevolgen.

Ik heb de twee SD2008 switches omgewisseld, ik heb andere voedingen geprobeerd, maar niets hielp. De switch gaat hangen en kom ook niet terug als de 220V weer er op wordt gezet, je moet de switch echt resetten om hem weer aan de praat te krijgen.

Uiteindelijk heb ik een Netgear GS105E gekocht en de NASsen hierop aangesloten, deze configuratie doorstaat de testen zonder problemen.

Mijn conclusie is dat de Linksys SD2008 kennelijk erg gevoelig is voor kleine variaties of spikes in de 220 voeding, dat is wel jammer.