Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Drakonia Black Review

Foritain 10 augustus 2016, laatste update op 26 mei 2017, 351 views

Sharkoon Drakonia Black

De Drakonia Black is een typische Sharkoon: Veel muis voor je geld. Prima bouw en sensor, hou er wel rekening mee dat het een vrij bovengemiddeld fors modelletje is.

Pluspunten

• Uitstekende prijs-prestatieverhouding
  • Bekende Avago ADNS-9800 laser sensor presteert prima
  • Forse maatvoering en bovengemiddeld gewicht prettig voor de grotere medemens.
  • Prima bouwkwaliteit ook voor dit geld.
  • Nette featureset: beschermtasje, verstelbaar gewicht, setje extra gliders.

Minpunten

• Software oogt en voelt wel erg goedkoop.

In deze review bespreek ik meerdere producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van de andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Sharkoon Budget Roundup

- Inleiding
- Sharkoon K20 Toetsenbord
- Sharkoon H30 Headset
- Sharkoon GB15 ‘Gaming Bag’
- Sharkoon Drakonia Black Muis
- Sharkoon Muismatten
- Conclusie

Onlangs bekeken we de MK80 van Sharkoon, een mechanisch toetsenbord die weliswaar een aardig prijskaartje droeg van ca 139 euro, maar die zich toch toonde als één van de betere mechanische toetsenborden van dit moment. Niet in de laatste plaats vanwege de veel gunstigere prijsstelling dan gebruikelijk is bij RGB verlichte toetsenborden, waarbij alternatieven al snel tientjes meer kosten. Een uitstekende prestatie van Sharkoon, een merk welke normaliter toch producten neer zet in een iets andere klasse.

Vandaag gaan we dan ook een beetje terug naar wat mensen eerder voorstellen als ze de naam Sharkoon horen: betaalbare (een vaag begrip geef ik toe) hardware. Luxe mechanische borden zijn niet voor iedereen weggelegd, en we gaan vandaag kijken wat je nou krijgt als je het bedrag van een beetje mech bord wil investeren in een hele nieuwe desktop set. Dat wil zeggen, een headset, keyboard, muis, en muismat. De H30 headset, het K20 toetsenbord, en de Drakonia Black muis zijn allen producten rond de 40 euro, welke we gaan aanvullen met enkele muismatten van Sharkoon die zo rond de 10 euro liggen. Tel je dat bij elkaar op dan komen we dus in de buurt van de prijs van dat enkele mechanische bordje, al kan je op dit moment bij Alternate de K20 en H30 zelfs combineren voor 70 euro waarbij je ook nog een gratis ‘gaming bag’ krijgt.

De vraag van vandaag uiteraard: Is goedkoop duurkoop? Of zijn die dure producten toch stiekem gewoon overbodige luxe?

Vanwege het grotere aantal producten laten we de gebruikelijke indeling vallen, en geven we elk product op iets kortere wijze hun eigen hoofdstuk.

We beginnen ons avontuur met het meest recente product uit deze reeks: De Sharkoon K20. De K20 is een ca 40 euro toetsenbord, dus dat er geen mechanische switches in zitten is vanzelfsprekend. Eerst even de specificaties:

Geen mech dus, maar wat dan wel? Verlichting in drie kleuren (blauw, rood, of wit) met een beperkt aantal effecten, een hoge polling rate van 1000Hz/1ms voor snelle reactie, en een polssteun. Geen onaardig begin. De K20 is verder een standaard afgemeten full size toetsenbord, dus met numeriek gedeelte, en het relatief hoge gewicht van 1,35 kilo (gelijk aan of meer dan menig mech bord) springt in het oog.

In de verder prima verpakking treffen we het toetsenbord zelf aan, (afspoelbare) rubberen/siliconen pads voor de polssteun, een handleiding, en een deurhanger om je ouders buiten te houden. Goede oude tijd, al werkte die dingen nooit.

De specificaties gaven stiekem al aan dat het een zware jongen is, en dat merk je ook direct met de K20 in je hand. Het hele frame is namelijk niet van plastic, maar van staal gemaakt. Dit geeft een werkelijk uitstekend eerste gevoel, want betaalbare bordjes kenmerken zich veelal door een hoog plastic-fantastic gehalte. Niets geen sprake van hier, de K20 voelt echt subliem aan en doet wat dat betreft niet onder voor het gevoel wat instap mechs weten te geven. Verder treffen we een relatief gebruikelijke indeling aan met weinig echt opvallende elementen, anders dan wellicht de gele kabel en het feit dat het bord uit zichzelf al wat hoger/schuiner staat, waardoor verder stellen niet mogelijk is. Het gevolg is wederom een gevoel van kwaliteit, want een stug stuk staal voelt steviger dan plastic voetjes.

Sharkoon heeft gekozen voor wat verhoogde knoppen, om zo een beetje op duurdere mechs te lijken, ondanks de rubberdome basis. Om die verhoging te realiseren zit een soort plastic frame constructie onder elke toets, wat ook zorgt voor een betere feedback dan echte budget domes. Cooler Master paste iets dergelijks toe in hun Devastator II, maar ook de oplossing in de K20 bevalt uitstekend. Het resultaat is een bord wat bijzonder lekker wegtikt, en de combinatie met de stevige constructie geeft je een gevoel wat het prijskaartje eenvoudig voorbij schiet.

Sterker nog, ik had bij de eerste ervaringen een overtuigend gevoel dat de K20 echt –het- go-to toetsenbord zou zijn voor gamers die geen echt duur bord kunnen betalen, maar wel een tientje of twee willen bijleggen boven echte budget bordjes om toch iets degelijks in huis te halen. Het was dan ook een enorme teleurstelling toen wij zagen dat Sharkoon de verlichting van de K20 bijzonder matig had uitgevoerd. Bij een bescheiden witte verlichting (op 50%) merkte ik het in eerste instantie nog niet direct, maar vooral bij het overschakelen naar de rode kleur braken de emoties los. De letters zijn namelijk totaal niet gelijkmatig verlicht.

Uiteindelijk laat het mij met een dubbel gevoel achter. Enerzijds dus in mijn ervaring één van de prettigste betaalbare toetsenborden die er is met de super bouw (zeker tussen alle plastic bordjes), toch prettig type gevoel, en een beetje opvallende maar even zo bescheiden uitstraling. Maar anderzijds zo jammer dat hij het af laat weten op een puntje waarvan je zo denken dat het juist eenvoudig te fixen is. Slechts één stapje verwijderd dus van een echt ultiem budget gamer bordje, al mag je de K20 dat nog altijd noemen als je niet om de verlichting geeft, of de uitvoering ervan geen punt vindt.

We gaan door naar de Sharkoon H30 headset. De H30 is een recent model uit hun stallen, en mocht je eerder Sharkoon headsets hebben gezien dan valt op dat de uitstraling van dit model flink anders is. Wat verpakking betreft in elk geval geen klagen, en de meegeleverde hoes is een fijne extra.

Net als bij de K20 zien we dat Sharkoon de staal route kiest met een stalen (aluminium) constructie, iets wat het frame absoluut een stukje stevigheid meegeeft. Zeker wat uitstraling betreft doet Sharkoon goede zaken, want het lijkt bijna onmogelijk om een slecht plaatje te schieten van dit ding. Met de headset in je hand is het echter wel duidelijk dat je met een instap model te maken hebt, want hoewel de foto’s de illusie geven van echt leder blijft het (niet onverwacht gezien de prijs) uiteraard kunststof. Vooral de buitenkant van de earcups voelen daardoor erg licht en weinig luxe, maar het oog wordt in elk geval wel verwend.

Dat het geen high-end is zien we bij de earpads zelf en de band om je hoofd, die wat stugger zijn dan je in een middenklasser zal aantreffen (of in elk geval hoopt aan te treffen). De pads zijn niet heel groot of diep, waardoor de kans groot is dat hij voor een aardig deel op je oor zit, en vermoedelijk niet geheel over. Iets wat je voor jezelf moet beoordelen of je dat wilt. Enige verstelbaarheid is mogelijk doormiddel van de schroef constructie aan het frame. Hierdoor kan je de hoogte van de headset goed afstellen voor zowel jonge tieners als flinke mannen, maar het stalen frame biedt verder weinig ruimte voor bewegingen in andere richtingen. Op zich een prima stevige verstelling, echter hou er wel rekening mee dat je staal op staal schroeft, en dat je bij het verstellen krasjes gaat zien op de plek waar je eerder op hebt afgesteld. Een enkele gebruiker heeft daar uiteraard geen boodschap aan.

Wat betreft geluidskwaliteit is het vooral de vraag wat je exact verwacht. Een typische en gemiddelde 40mm driver doet de H30 praktisch exact klinken zoals je redelijkerwijs zou vermoeden bij een game headset met dit prijskaartje. Het klinkt best aardig, en zeker bij een beetje gamen is het een redelijke ervaring met prima duidelijke stemmen, hoorbare voetstappen, en genoeg geknal aan de onderkant. Een klasse beter dan de populaire Creative Fatal1ty die een tientje goedkoper is, en al met al als game headset klinkt hij gewoon in orde voor de prijs. Typisch voor het predicaat ‘game headset’ en dit prijskaartje is het feit dat je bij de muziekweergave wel kwaliteit en detail moet missen vergeleken met headsets die zich op muziek richten, een indicatie van het ontbreken van een echt knappe speaker. De grofweg even dure Edifier H850 (een muziek headset) die hier momenteel naast ligt laat wat detail in muziek betreft weinig over van de H30 en weet ook een zachtere pasvorm te geven, maar we moeten dan niet vergeten dat de H30 als game headset een microfoon erbij heeft zitten, en een in-line control wat voor pc-gebruik toch verdomde handig is. Appels en peren dus eigenlijk, maar het mag duidelijk zijn waar je rekening mee moet houden als je een betaalbare gaming headset zoekt. De microfoon is naast uitneembaar overigens gewoon in orde, niets speciaals, maar een prima manier om luid en duidelijk via teamspeak e.d. met je maten te communiceren.

De Sharkoon GB15 is… een tas. Wut? Jawel, een tas. Wat moet ik met een tas zou je denken? Nou, de Sharkoon GB15 is een tas gemaakt om je gaming accessoires mee te nemen naar een LAN-party of iets dergelijks. Lang genoeg voor een flink toetsenbord, en met voldoende compartimenten voor bijvoorbeeld je muis, headset, muismat, externe HDDs of energy drink (als je dergelijke meuk drinkt). Op zich geen gekke gedachte als je je bedenkt dat menig rugtas een toetsenbord niet zo maar kwijt kan.

Doen we een rondje rond deze tas dan zien we een aardige collectie features, waaronder een handsvat, schouderband, net compartiment achter, groot vak aan de voorzijde, en een klein compartiment met uitgang voor je hoofdtelefoon. Intern zien we tevens dat je bepaalde dingen vast kan zetten met de elastische banden die voorzien zijn van klittenband, en hoewel ik zeker niet ga stellen dat de GB15 een kwalitatief hoogstandje is lijkt het toch een meer dan prima tasje voor de doeleinden die Sharkoon voor ogen heeft. Hou er wel rekening mee dat de hoeveelheid padding vrij beperkt is, dus hoewel het een aardige manier van accessoire-vervoer lijkt is het geen tas die je klakkeloos met je gaming hardware rond moet smijten.

Sharkoon verkoopt de GB10, een zwart model met witte print, los voor 35 euro. Niet de hoofdprijs, maar het prijskaartje past wel bij het product. Deze GB15 lijkt enkel te krijgen als je de K20 & H30 set koopt bij Alternate. Waar je normaliter ca 80 euro voor de headset en toetsenbord samen zou betalen krijg je beide voor 70 euro, met een GB15 en gratis verzending op de koop toe. Over een dergelijke prijs-prestatieverhouding hoor je mij zeker niet klagen.

De Sharkoon Drakonia Black is een beetje de vreemde eend in de bijt. Het nieuwe thema van Sharkoon lijkt zwart, geel, en ‘Shark Zone’, en de Drakonia komt nog uit de tijd dat Sharkoon praktisch eindeloos verschillende thema’s had. Met de nieuwe series lijkt Sharkoon echter geen vaarwel te zeggen tegen de modellen zoals de Drakonia en Fireglider, mogelijk vanwege de populariteit. Ik heb in het verleden vaker aangegeven dat bijvoorbeeld de Sharkoon Fireglider met een prijskaartje van nog geen 25 euro echt een prima instapper was. Correctie: is.

De Drakonia Black is een iets duurder model die zich net als de Fireglider kenmerkt door forse afmetingen, een hoog gewicht, en een ergonomische palm-grip, maar waar de Fireglider het met een instap sensortje moet doen heeft de Drakonia Black een degelijke Avago ADNS-9800 laser sensor. De Drakonia (niet-black) is overigens een model gebaseerd op de voorganger van de 9800, de 9500, die meer last heeft van acceleratie, maar de Drakonia wel een stuk goedkoper maakt dan de ‘Black’. De Avago ADNS-9800 is een veelgebruikte sensor die we zelfs (normaliter zelfs) in flink duurdere muizen terug zien, veelal vanwege de aantrekkelijke maximale resolutie van 8200 DPI, maar ook omdat deze inhoudelijk gewoon best goed is. Waar Sharkoon direct ook punten mee scoort, zeker in deze prijsklasse, is het featurepakket. Zo krijgen we een beschermtasje, een set extra glijders, zien we dat de muis is voorzien van rubberen grips, en dat hij tevens in gewicht aan te passen is doormiddel van losse gewichtjes.

Naast het featurepakket is de bouw ook prima in orde. De print op de bovenzijde zal een kwestie van smaak zijn, maar de Drakonia bevestigd dat Sharkoon absoluut een prima muisje kan bouwen. Hou er wel rekening mee dat dit model echt een handje vol is, maar gezien de palm grip de populairste grip is en Nederlandse handen bovengemiddeld groot zijn zal dat hier veelal als zeer positief worden ervaren. Zoek je bewust een forse muis dan kan je inhoudelijk verder ook weinig op de Drakonia aanmerken, want de prestaties van de sensor zijn zeer goed te noemen, praktisch ongeacht welk oppervlakte je hem op zet. Deze laser sensoren hebben wel een beetje positieve acceleratie, maar een dergelijke forse muis zal de CS:GO pro vermoedelijk in de basis al niet trekken. Ook treffen we keurige Omron switches aan.

Ook bij de Drakonia kan ik wel wat klagen natuurlijk. Zo voelt de software goedkoop aan, en daarbij is het leuk dat het logo RGB is, maar de DPI indicator is permanent blauw verlicht. Smaken verschillen, maar mijn OCD staat het niet toe dat dat de muis twee kleuren heeft. Anderzijds moet ik gewoon niet zeuren, want het feit dat er al een RGB LED in zit in deze prijsklasse is al heel wat, en de software is dan wel niet sexy maar hij doet gewoon wat hij moet doen. Feit blijft dat de Drakonia voor nog geen 40 euro echt een uitstekend totaalplaatje neer zet waar je normaliter eenvoudig een tientje of twee meer voor zou betalen. De combinatie sensor, switches, featurepakket en bouwkwaliteit zijn gewoon erg sterk. Een voorbeeld van ‘Sharkoon at it’s best’: gewoon een degelijke middenklasser neerzetten, maar dan voor een zachter prijsje dan de meeste concurrenten.

Zelfs als we de voorgaande hardware bij elkaar optellen zitten we nog niet aan de prijs van een mid-end mechanisch toetsenbord. Oftewel we hebben nog budget over voor een muismatje, een onderdeel waarvan de waarde m.i. veelal sterk wordt onderschat. Een goed oppervlak speelt een even grote rol als een degelijke sensor in je muis. Sharkoon heeft inmiddels een flink assortiment matjes in de aanbieding.

Het assortiment bestaat uit matten met allerlei bekende features. Sommigen hebben een stiksel, andere zijn niet afgewerkt. Er zitten stoffen en harde matten tussen, en compacte en extra brede voor je toetsenbord en muis. Deze matten hebben echter één sterke overeenkomst: ze zijn allemaal aan de betaalbare kant van het spectrum voor de features die ze bieden.

De P40 is één van de meer neutrale muismatten in het assortiment, zowel wat uitstraling betreft met slechts een bescheiden indruk en een klein geel labetje, als wat gebruik betreft met een middelzware stoffen afwerking. Geen overdreven gladde glijder dus, maar meer een allemansvriend. Met 355x255mm is het ook fysiek een aardig middenmaatje. De gestikte randen helpen tegen rafelen bij langdurig gebruik en gelden als een pluspunt gezien in het ca 10 euro segment dergelijke ‘luxe’ geen vanzelfsprekendheid is. Kijken we naar de prijsvergelijkers naar muismatten van deze afmetingen vinden we tal van alternatieven, echter stel je de maximumprijs naar 10 a 12 euro dan loopt de tabel vlot leeg, zeker als je dan de matten zonder afwerking van de randen laat vallen is het vooral een groot Sharkoon-feest.

De Drakonia mat is in gebruik eigenlijk praktisch gelijk aan de P40. Dezelfde afmetingen in alle richtingen, inclusief de dikte van 2.5mm, vergelijkbare glij/grip eigenschappen, wederom een met stiksel afgewerkte rand, maar dan met een ‘Drakonia’ patroon er op. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen of laten, want ook de Drakonia is voor een tientje te vinden.

Je patroontje mag je dus zelf kiezen, maar dat deze Sharkoon matten zich wat prijs-prestatieverhouding betreft uitstekend positioneren is duidelijk. Hoewel het lastig is om de kwaliteit op lange termijn te bepalen zie ik vooralsnog geen indicatie dat ze op welke manier dan ook onder doen aan duurdere matten met vergelijkbare featuresets. Sharkoon muismatten zijn ons de laatste jaren niet vreemd geweest, en ook uit die eerdere ervaringen is niets gebleken om af te doen aan de conclusie dat ze een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Een eenzijdige conclusie over al deze producten is uiteraard niet mogelijk, maar met een reeks aan producten krijg je wel een redelijk beeld van een fabrikant. Het is duidelijk dat Sharkoon niet de naam heeft waarmee ze redelijke spullen voor een premium prijs kunnen verkopen en teren op de steun van de fanatieke fan boys, maar dat ze hard hun best moeten doen om redelijke producten voor een even zo redelijke prijs aan de man te kunnen brengen. Veelal lukt dat ze ook, en soms lukt het zelfs om een uitstekend product neer te zetten voor een scherpe prijs. Dat zagen we onlangs bij de uitstekende MK80, maar ook bij een aantal producten in deze review: Zo doet de Drakonia Black je afvragen wat de meerwaarde is van andere Avago ADNS-9800 sensor muizen op de markt (en dat zijn er veel, héél veel), want voor minder dan praktisch elke directe concurrent krijg je daar echt een ijzersterk totaalpakket. Hetzelfde gaat op voor muismatten, typische margeproducten voor de A-merken, waar Sharkoon praktisch gelijke producten aanbiedt als de concurrentie, maar dan voor minder geld.

We hebben echter ook de keerzijde gezien, en dat is een fabrikant die de puntjes op de i soms even elegant plaatst als een gemiddelde vrouwelijke Engelse pub-goer er uit ziet als ze bezopen naar huis strompelt (lees: niet). Het K20 toetsenbord ziet er uitstekend uit, de switches voelen lekker onder de vingenrs, hij is super solide gebouwd met staal in plaats van plastic, en stevent af op een absolute topscore, maar hoe die matige verlichting hun quality control heeft kunnen passeren snap ik gewoonweg niet. Deze kritiek is aan Sharkoon doorgegeven, en ze hebben al laten weten dat in toekomstige batches dit wordt opgelost, maar dergelijke zaken kan ik niet onbeschreven laten. Als een nieuwe versie uit is dan sta ik vooraan in de rij om hem te reviewen, want ze zijn echt enkel wat knullige LEDjes verwijderd van een absolute top score voor het K20 toetsenbord.

De H30 zweeft er een beetje tussen in als product welke er bovengemiddeld goed uit ziet op de foto, maar inhoudelijk moeite heeft het predicaat ‘gemiddeld’ achter zich te laten. Nu is de budget- tot mid-range headset markt erg pittig en staat deze onder druk van producten die slechts marginaal duurder zijn maar toch duidelijk meerwaarde bieden (zeker vergeleken met toetsenborden waarbij de betere borden toch al snel 100 euro kosten) en tegelijkertijd van muziek headsets die wel de microfoon missen maar wat detail duidelijk meerwaarde bieden. Hierdoor staat praktisch elke sub 50 euro headset voor een pittige uitdaging, ongeacht het merk, wat de Sharkoon H30 nog altijd een leuke middenklasser maakt maar niet de klapper die de MK80 of Drakonia Black weten te zijn. Echte fouten zijn echter lastig aan te wijzen, en de uitstraling, het geluid, en de microfoon doen het aardig voor de prijs (en merkbaar beter dan een populair alternatief van een tientje minder). Mijn advies zou zijn hem eens te proberen of hij lekker zit, en zo ja en als je budget rond die 40 euro zit heb je er een prima betaalbare gaming headset aan.

Eenzijdig oordelen kan dus echt niet, en het lijkt dan maar noodzakelijk om gewoon meer Sharkoon producten te gaan ervaren en reviewen om die ruwe diamantjes op te graven voor de lezer. Maar dat ze wel degelijk een aantal uitstekende producten in huis hebben voor een prettig prijsje mag duidelijk zijn, al is het dus ook geen gegeven dat elk product wat ze de laatste tijd uitbrengen het prijskaartje wat kwaliteiten betreft voorbij schiet. De Drakonia doet dat in elk geval wel, de muismatten ook, de H30 blijft nog in balans, en de K20 is hopelijk slechts één revisie verwijderd van de hoogste score. Sharkoon laat in elk geval zien dat een premium prijs geen keiharde vereiste hoeft te zijn voor leuke gaming hardware.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Extra info: De combinatie K20+H30+GB15 voor 70 euro staat niet in de prijsvergelijker en is enkel te vinden op Alternate.nl

Heb jij ook een Sharkoon Drakonia Black?

Wow Foritain wat een gave review wederom :) +3 vanzelfsprekend.
Hey Repr, thanks :D Als het goed is had je deze al gezien natuurlijk ;)
Dat is niet meer bij te houden :D Er verschijnen zoveel top-reviews van jou hand _/-\o_
Beetje laat, maar nogmaals dank :D En jep, de review trein denderd door :D Morgen meer! :D