Specificaties Tower, 6 interne + 7 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master ATCS 840 Review

Zef179 1 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.368 views

Cooler Master ATCS 840

Pluspunten

• Hoogkwalitatieve interne & externe afwerking
  • Imposante, strakke verschijning
  • Zeer veel ruimte voor componenten
  • Standaard koeling is toereikend en relatief stil
  • Geschikt voor waterkoeling (radiator aan bovenzijde)

Minpunten

• Buitenproportioneel gedimensioneerd
  • Risico op verstoring van het locale gravitatieveld
  • Mobiliteit van een woonwagen (middels dieplader)
  • Bijkomende kosten (VvE, huurwaarde forfait)
  • Negatieve WAF; ongeschikt voor liefdesnestjes
  • Vereist voeding met lange bekabeling

Mijn oude vertrouwde rekenmachine is ingebouwd in een Cooler Master ACTS 220, een voorganger van de ATCS 840. Destijds gekozen voor de 220 gezien het simpele feit dat ik deze strakke en ruime aluminium bigtower niet stuitend lelijk vond, in tegenstelling tot zowat alle overige tower behuizingen die destijds beschikbaar waren. De aluminium 220 beschikt over een uitneembare tray constructie, hetgeen de montage van componenten zeer vereenvoudigt heeft. Het koelvermogen van deze kast is bescheiden en bleek ontoereikend voor de warmte die een Geforce 6800 kaart produceert. Ik heb dit opgelost middels ghetto cooling, oftewel het linkerpaneel is permanent los en staat schuin tegen de kast aan, met als toegevoegde waarde een inkijk op de cpu koeling.

ACTS 840
Het spreekt vanzelf dat mijn interesse werd gewekt toen Cooler Master deze nieuwe ATCS 840 introduceerde, juist op het moment dat ik had besloten dat de tijd rijp was voor een nieuw werkstation. Het aanbod van strakke, hoogkwalitatieve en functionele bigtowers blijkt nog steeds uiterst karig, de 840 werd online goed ontvangen dus de keuze was snel gemaakt. Tevens beloofde de 840 een prima koelvermogen en zou ik de deuren dus dicht kunnen houden. De vele mogelijkheden, functies en opties van deze kast zijn reeds uitgebreid beschreven in diverse reviews, dus ik beperk me hier verder tot enkele persoonlijke observaties. Zie verder bijvoorbeeld:Afmetingen
Bij levering kon ik een grijns niet onderdrukken. Ik wilde een kast met lebensraum en die heb ik gekregen. Natuurlijk was ik a priori bekend met de ruimtelijke dimensies, maar het imposante fysieke effect bleek ruim onderschat. Denk B2 bommenwerper, vliegend fort, Sikorski, dreadnought, Death Star. Bij het uitpakken maakte ik me serieus zorgen dat ik de komende jaren zou zitten wegkwijnen in de eclips van een enorm licht absorberend en massa aanzuigend hemellichaam. Zelfs na inbouw van de PC kan er nog moeiteloos een illegaal gezin met twaalf kinderen in onderduiken, en dankzij de uitstekende ventilatie hoeft niemand zich zorgen te maken over muffe geurtjes.

Afwerking
De afwerking van de behuizing is zonder meer uitstekend. De kast is volledig geconstrueerd van aluminium. Het exterieur is matzwart en de zijpanelen zijn voorzien van een ingetogen brushed effect. De zijpanelen zijn relatief dun en flexibel, in vergelijking met de iets dikkere en stijvere zijpanelen van het oude ATCS 220 model. Het binnenwerk is onbehandeld en metaalkleurig, evenals het achterpaneel. Randen en openingen zijn netjes afgerond en scherpe randen zijn nauwelijks aanwezig. De afdekkingen van de 5.25" bays zijn van matzwart plastic. Aan de bovenzijde van de behuizing is een uitklapbaar paneel weggewerkt met aansluitingen voor 4xUSB, IEEE1394/FW, eSATA, headphone en mic. Vooraan bevindt zich de aan/uit-schakelaar, twee blauwe leds voor hdd en power en een kleine verzonken reset knop.

De behuizing wordt geleverd met al het benodigde inbouwmateriaal inclusief ventilatoren, bekabeling, een ruime hoeveelheid schroeven, wrapties en een optionele fan duct voor montage aan de achterzijde van de PCI slots. Cooler Master levert beugels mee voor de optionele montage van een (double/triple-fan) waterkoeling radiator aan de bovenzijde, als alternatief voor de twee standaard ventilatoren.

Montage
De inbouw van componenten in deze kast is zeer eenvoudig. De uitneembare tray loopt over een rail met kogellagers en rolt soepel in en uit - een zegen bij de montage van een moederbord met een grote zware heatsink zoals de Prolimatech Megahalems. De tray ondersteunt moederborden van de formaten micro-ATX (!), ATX en E-ATX en is af fabriek voorzien van een papieren vel met een ponscodering van de bevestigingsgaten per formaat, zodat de meegeleverde standoffs eenvoudig op de juiste positie kunnen worden geinstalleerd. Dankzij een vierkante opening in de tray is de backplane van de processor vrij toegankelijk. Het is dus niet per sé noodzakelijk om het moederbord uit te bouwen voor de montage van de heatsink (afhankelijk van het type). Bij gebrek aan ervaring ging niet alles meteen zoals het hoort, maar de uitneembare tray maakt het zeer eenvoudig om achteraf aanpassingen door te voeren.
Interne 3.5" harde schijven zijn eenvoudig te bevestigen middels uitneembare beugels die in een rack worden geplaatst. Voor de montage van extern toegankelijke 5.25" stations biedt de kast een kliksysteem aan de linkerzijde; voor een permanente montage kunnen de componenten tevens worden vastgeschroefd aan de rechterzijde. De bevestiging van 3.5" en 5.25" stations is standaard niet gedempt en trillingen worden doorgegeven aan de behuizing.
De voeding kan zowel onderin als bovenin worden geplaatst. De afmetingen van de behuizing vereisen een ruime lengte van de bekabeling, minimaal 60cm voor de stroomvoorziening van het moederbord, afhankelijk van de positie van de connectoren. Bij voldoende lengte kunnen de kabels netjes worden weggewerkt via gaten in de tray.

Koeling
Het koelsysteem blijkt prima te functioneren. Een grote 230mm 700RPM ventilator achter een paneel aan de voorzijde zuigt geluidloos koele lucht aan. Een standaard 120mm ventilator aan de achterzijde en twee 230mm ventilatoren aan de bovenkant voeren de warme lucht af. Van de twee ventilatoren aan de bovenzijde is alleen de achterste actief. Het andere exemplaar heb ik bewust niet aangesloten, zodat de aangevoerde koele lucht hoofdzakelijk over de processor naar buiten toe stroomt. Dit blijkt uitstekend te functioneren. Bij zware belasting blijft de temperatuur van de Xeon W3520 processor en de GTX275 videokaart binnen alleszins redelijke perken. Na afloop van de belasting wordt de warme lucht in de kast snel afgevoerd en daalt de temperatuur weer binnen enkele minuten tot het normale niveau.
Het is mogelijk om de intake verder te vergroten via de montage van één of twee 120mm ventilatoren aan de achterzijde van het 3.5" rack. Dit vergroot de hoeveelheid aangevoerde koele lucht over de harde schijven en richting de videokaart(en). Oorspronkelijk heb ik twee simpele Yate Loons bijbesteld voor deze aanpassing. Echter de standaard koeling blijkt ruim toereikend, dus deze extra ventilatoren heb ik vooralsnog niet ingebouwd. Ook de meegeleverde fan duct voor externe montage aan de achterzijde van de PCI slots heb ik om dezelfde reden (nog) niet in gebruik genomen.

Met de ATCS 840 biedt Cooler Master een uitstekende, zij het kolossale big tower behuizing. De nieuwe ATCS 840 biedt aanzienlijk meer ruimte en een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van het voorgaande ATCS 220 model, dat - let wel - destijds voor min of meer dezelfde prijs werd aangeboden. De nieuwe Cooler Master ATCS 840 is een kwalitatief hoogwaardige behuizing die de vraagprijs meer dan waard is. Of men bereid is om een klein kapitaal te spenderen aan een PC behuizing is een persoonlijke keuze. Voor een vergelijkbaar bedrag is het mogelijk om je handen te bezeren aan een stuk of wat non-descripte roestvrij stalen wegwerpkasten.

Heb jij ook een Cooler Master ATCS 840?

Nette review :) .
De voor jou "negatieve eigenschappen zijn funny dude :+
Ik ken de kast, echt een top kwaliteitsprodukt.
Heb de Corsair Obsidian in pre-order, anders werd dit mijn kast maar dan wel met windowed sidepanel.
Wellicht wat foto,s toevoegen voor een nog completere review?
Goede review, met humor :)

Kleine correctie: de 2x top fans zijn ook 230mm. (Spreek uit ervaring ^_^)
Is gecorrigeerd, thx.
Mooie Review, ik heb tevens een vraag.

In hoeverre merk je nog geluid van de harde schijf tijdens zoeken/schrijven? Ben zelf ook geïnteresseerd in deze kast (icm waterkoeling->stilte). Mijn schijf hangt in mijn huidige kast in elastieken en is hierdoor onhoorbaar. In de CM zal dat dus in die bays gaan.
De drive bays in deze behuizing zijn ongedempt, trillingen van de gemonteerde schijven worden doorgegeven aan het frame. Mijn oude PC bevat twee Samsung 160GB schijven en deze zijn fluisterstil. In deze ATCS840 zit momenteel een Samsung F1 1TB en die maakt soms een duidelijk hoorbaar ratelend geluid. Vooral in het begin merkte ik duidelijk het verschil, na enige gewennigstijd valt het nauwelijks meer op. Volgens forumdiscussies wordt het schijfgeluid veroorzaakt door een nieuwe firmware van de F1, oudere modellen schijnen wel stil te zijn.
Ik vond het een genoegen je review te lezen, Coolermaster mag je daarvoor wel belonen.
Je floretspel met de Nederlandse taal afgewisseld met wat technische termen maakte het geheel alleszins goed verteerbaar met als gevolg dat ik deze kast op mijn wishlist zet. Ik ga nu nog even verder kijken en als ik niets beter vind dan is het Bingo! voor deze kast. O-)
met een BIG smile!
Goede review, ook leuke humor. Ik heb alleen een vraag: kennen jullie misschien kasten met een vergelijkbaar uiterlijk en kwaliteit maar die net wat kleiner zijn? Die breedte vind ik niet zo'n probleem, maar die diepte en hoogte zijn wel vrij extreem. Mij lijkt rond de 51 hoog en 53 diep al groot zat, zoals de CM 690 II Advanced. Maar die is dan ook meteen al best wel lelijk. Ik ben opzoek naar een strakke 'stylish' no-nonse kast, en de ATCS 840 is eigenlijk precies wat ik zoek, op de hoogte en diepte na.

Heb zelf tot nu toe nog niet echt iets kunnen vinden. Het mag ongeveer net zoveel kasten als wat deze kast kost.
Nette review prima humor,

helaas niets gelezen over eventuele stoffilters.
De luchtinlaten aan de voor- en onderzijde van de behuizing zijn standaard voorzien van uitneembare stoffilters, netjes en zeer welkom. De PC staat nu dagelijks stof te happen, de toekomst zal uitwijzen of de filters goed functioneren en duurzaam zijn.
Mooie review, wellicht dat hier binnenkort mijn nieuwe beestje wel inkomt :)
Goede review, ik zit ook te denken de kast aan te schaffen, ik zit alleen met een dilemma, ik wil nog wel makkelijk naar lanparty's kunnen met pc en al ;)
Nette review prima humor, helaas niets gelezen over evetuele stoffilters.

[Reactie gewijzigd door Onestone op 23 oktober 2009 13:37]

Net vandaag deze kast binnen gekregen. Het is duidelijk dat deze een stuk breder is. Jammer genoeg zijn er geen 200 mm brede radiatoren. Zou hier goed in gepast hebben.

Alle voordelen zijn wel duidelijk en kan wat betreft het geheel 2 nadelen noemen.

De rooster die bovenop de kast zit (makkelijk verwijderbaar om bij de 2* 230 mm topventilatoren te komen) is erg dicht. De 230's leveren voor mijn gevoel weinig druk. Grote stroom lucht, maar weinig druk. Als ik de fan op 9 volt laat draaien (lekker stil) en het rooster voor de helft uitschuif, dan merk ik een duidelijk verschil tussen de hoeveelheid lucht die van de onbedekte ventilator komt en die van de bedekte. Ik heb ook de Coolermaster 850W Silent Pro modulaire voeding besteld. Ergens las ik over het voordeel van een ruim honingraatrooster, dat goed luchtdoorlatend is. Nu snap ik dus niet waarom dit niet bovenop de kast zit :(

De stoffilters worden wel een groot voordeel genoemd. Er zijn echter 2* 230 mm uitlaatventilatoren + 1* 120 mm achter (die ik niet ga gebruiken). Er zijn 2 inlaten met stoffilters: 120 mm op de bodem en 230 mm voor. Het is dus duidelijk dat er onderdruk in de kast heerst, indien de topventilatoren op volle snelheid draaien. Dus zal er alsnog lucht + stof via de achterkant door de geperforeerde PCI-slot-afdekplaatjes en andere openingen aangezogen worden.

Verder is het leuk dat het moederbord naar buiten geschoven kan worden, maar je zult daarvoor beide zijplaten moeten verwijderen (4 schroeven) en vervolgens nog eens 4 schroeven van het uitschuifbare gedeelte (zou je eruit kunnen laten). Ik zie wanneer ik dus gebruik maak van deze mogelijkheid (sowieso al vanwege de lengte van de waterslangen).

Mijn idee is om er de ThermoChill 420.3 in te bouwen. Gebruik makend van de 230 mm fans. Daarvoor moet ik 2 stuks 5,25" bays opofferen.. Het is maar goed dat de kast zo groot is, want dan houd ik er nog 4 over. :P