Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H Review

TERW_DAN 16 september 2009, laatste update op 16 september 2009, 14.847 views

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

Pluspunten

• uitgebreide featureset
  • kwalitatief goede onderdelen
  • goede prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• EESapplicatie is mij iets te kleurrijk
  • HDMI en DVI werken niet tegelijkertijd

Layout Score: 5
Met de komst van de AMD 785G chipset heeft Gigabyte een aantal moederborden uitgebracht. Een daarvan is de Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H. Een AM3 ATXbord met de AMD 785G northbridge en SB710 southbridge. Naast het testen van dit bordje heb ik het ook nog vergeleken met de GA-MA78GPM-DS2H, een bord met AMD780G chipset en DDR2 ondersteuning.
De review van dat bord is hier te vinden: http://tweakers.net/produ...byte-ga-ma78gpm-ds2h.html

Moederbord
De MA785GMT-UD2H is een ATX bordje, dat ondanks zijn formaat een bijzonder uitgebreide featureset biedt. Het bord biedt plek voor 4 DDR3 geheugenmodules die in dualchannel kunnen draaien.
Uitbreidingskaarten kunnen in een PCIe x1, een PCIe x16 of 2 PCI 2.2 sloten gestopt worden. Het x16 slot hoeft niet opgeofferd te worden aan een videokaart, omdat dit bord ook beschikt over integrated video in de vorm van een Radeon 4200 IGP. Op de achterkant vinden we hiervoor een DVI-D, DSUB en HDMIpoort. Er kunnen meerdere monitoren worden aangesloten als de DVI en DSUB of de HDMI en DSUB worden gebruikt. DVI en HDMI tegelijkertijd gebruiken is voorals nog niet mogelijk. Als er een losse videokaart wordt ingeprikt kan het systeem gebruik maken van hybrid crossfire waarbij de losse kaart en de IGP samenwerken.

Verder zitten er op de achterkant van het bord nog 6 USBpoorten, een PS/2 poort die zowel voor keyboards als voor muizen gebruikt kan worden. Voor het geluid zijn 6 3.5mm jacks aanwezig en een optische connector. De netwerkaansluiting is verbonden met een Realtek RTL8111C chip die 1Gbps snelheden mogelijk maakt. Firewire is mogelijk gemaakt in de vorm van een 6 pins firewire poort die boven de eS-ATAconnector zit, welke is verbonden met de SB710 southbridge.

Op het bord zelf vinden we nog 3 headers voor ieder 2USBpoorten zodat er in totaal 12 poorten mogelijk zijn opd it bord. Verder zit er nog een header voor een enkele firewire poort en een frontaudioconnector. In tegenstelling tot veel borden zijn op dit bordje ook nog headers voor een parallele en seriele poort aanwezig, die met een optionele kabel gebruikt kunnen worden (deze kabels zijn standaard niet meegeleverd).

Voor het aansluiting van opslag zijn 5 S-ATApoorten aanwezig (de 6e poort is de eS-ATApoort achterop), een P-ATAconnector en nog een antieke floppydrive connector.

Met deze featureset lijkt het bord heel erg op de 780G borden die Gigabyte op de markt heeft gebruikt. Het voornaamste verschil is dat er een PS/2 poort ontbreekt en er maar 3 headers zijn in plaats van 4 headers voor de USBpoorten, omdat er nu 6 poorten achterop zitten.

De kleuren zijn wel wat aangepast, waren de eerste 780G bordjes nog voorzien van mooie kermiskleuren, ook bij de 785G bordjes gebruikt Gigabyte nu wit met lichtblauw icm donkerblauwe heatsinks, wat er een stuk mooier uitziet. Net als de andere retailborden van Gigabyte beschikt ook dit bord over Ultra Durable 3 technologie, wat inhoudt dat er duurzame onderdelen gebruikt worden en dat er gebruik gemaakt wordt van dikkere koperlagen in de PCB. In plaats van de reguliere 1oz/sqft per layer (dat is 28 gram per vierkante voet, ofwel 12x12"), wordt er nu 2oz/sqft per layer gebruikt.

Meer over Ultra Durable 3 is te vinden in deze review die ik heb geschreven: http://tweakers.net/reviews/1048

In de doos vinden we naast het bord nog een 2 tal S-ATAkabels, een P-ATAkabel, de handleidingen, een driverCDtje, het i/oshield en casebadges.

Bios
Over de bios kan ik vrij kort zijn, die zit namelijk prima in elkaar. De overclockopties zijn uitgebreid en in principe kan alles ingesteld worden. Hoewel het bord niet gericht is op overclockers kun je er toch aardig mee uit de voeten. De voltages van ieder onderdeel zijn in te stellen net als de kloksnelheden ervan.
Als je te hoge voltages instelt wordt je netjes gewaarschuwt en je krijgt te zien wat de daadwerkelijke voltages zijn waarop bijv het geheugen draait. Geheugensupport lijkt overigens prima te zijn op dit bord. Ik heb hier een setje OCZ OZ3P1600EB2GK liggen wat praktisch incompatible is met ieder DDR3 bord. Dit Gigabytebord is echter het eerste bord dat ik heb gehad dat er direct mee wilde booten en stabiel draait.

Benchmarks
Om het systeem te benchmarken heb ik een AMD Phenom II X4 810 gepakt en die op zowel het 780G als het 785G bord gebruikt om benchmarks te draaien in 3dmark, superpi, CineBench 10 en lightsmark 2008. Voor beide setups heb ik gebruik gemaakt van 2GB geheugen, een 250W voeding, een 7200.11 Seagate 500GB hdd en een Dell 2007FP monitor op 1600*1200. Omdat het bord enkel DDR3 geheugen slikt kan ik helaas niet met meerdere cpu's testen, dat zal ik moeten doen op een 785G bord met DDR2 geheugen. De Sempron LE1200 en de Athlon X2 4450 BE zijn namelijk niet in staat overweg te kunnen met DDR3 geheugen.

3DMark 2006
780G + X4 1621 3DMarks
785G + X4 1695 3DMarks
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De scores liggen redelijk dicht bij elkaar, maar de scores van van de 785G liggen een kleine 5% hoger, alles uitgaande van standaard clocks.

Lightsmark 2008
780G + X4 18.4 frames/sec
785G + X4 18.5 frames/sec
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Met slechts een tiende frame per seconde verschil zit er niet echt heel veel verschil tussen de 780G en 785G.

SuperPi 1M
780G + X4 26.542 seconde
785G + X426.857 seconde
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Bij SuperPi is het verschil in het voordeel van de 780G. Het verschil zit op slecht 0,3 seconde voor een 1M run van SuperPi.

Cinebench openGL

Cinebench MultiCPU
780G + X4 8148
785G + X4 8490
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker
In de verschillende benchmarks die deel uitmaken van de Cinebench test zit er tussen de 5 en 10% verschil in de prestaties in het voordeel van de 785G.

Stroomverbruik
Omdat dit bord beschikt over de Easy Energy Saver (een variant op de Dynamic Energy Saver die we eerder zagen bij Intel borden van Gigabyte) heb ik ook het stroomverbruik gemeten, zowel in idle als onder 100% load.

Verbruik idle
780G + X4 61.9 Watt
785G + X4 60.4 Watt

Verbruik 100% load
780G + X4 105.2 Watt
785G + X4 96.0 Watt
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Zoals te zien is met name het verschil met een flinke load best behoorlijk, zo'n 9W onder dezelfde belasting. In idle scheelt het slechts 1,5W, maar in ieder geval wordt er toch een klein beetje bespaart. Het enige nadeel van de Easy Energy Saver is dat het er lelijk uitziet. De applicatie is nogal opgepimpt. Zelf zie ik liever een trayicon en een minimalistische applicatie. Maar goed, als je dit ding minimaliseert heb je er ook geen last van.

Al met al vind ik dit bordje net als de 780Gplankjes een erg leuk ding. Ik heb de 780G variant al in meerdere budgetsystemen en HTPCs aangeraden en zal dat met de 785G varianten van Gigabyte zeker weer doen. Een upgrade van een 780 naar een 785 is niet de moeite waard, voor het kleine beetje performance verschil dat de IGP biedt is het makkelijker een los budgetkaartje te gebruiken. Maar als nieuwe aanschaf is dit zeker geen verkeerd bord. Het bordje biedt alles voor zowel een kantoorpc, een mediacenter of een simpel gamepctje. Door het ATX formaat past het in veel kasten van een bescheiden formaat. De prijs is goed te doen en de kwaliteit van het bordje is prima.

Een paar minpuntjes zijn er wel, zo vind ik het jammer dat de EES een vrij lelijke applicatie nodig heeft en het is jammer dat DVI en HDMI niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Gigabyte kon me op dit moment nog niet vertellen of dat misschien nog wel mogelijk gaat zijn met een nieuwe bios of niet.
Een beperking van de chipset is ook dat het ding slechts singlelink DVI heeft, voor 99,9% van de mensen is dat geen probleem, maar ik had graag met een IGP een 30” paneel aan willen sturen (maar vooralsnog is de Ion van Nvidia de enige chip die dat weet klaar te spelen). Geen van deze puntjes zijn echter een reden om het bord niet te halen als je iets zoals dit zoekt.

Alternatieve moederborden
Gigabyte zal naar alle waarschijnlijkheid een 8 tal 785G borden op de markt gaan brengen (er staan er nu 3 op de website, maar volgens de releasenotes komen er nog meer).

GA-MA785GT-UD3H
GA-MA785G-UD3H
GA-MA785GPMT-UD2H
GA-MA785GPM-UD2H
GA-MA785GMT-UD2H
GA-MA785GM-UD2H
GA-MA785GMT-US2H
GA-MA785GM-US2H

Aan de typenummers is te zien wat de specs zullen gaan worden.
T: deze borden krijgen DDR3 geheugen (de niet T borden DDR2)
P: deze borden beschikken over 128MB DDR3 Sideport geheugen dat de IGP ondersteunt.
M: deze borden hebben de ATX formfactor, de andere ATX.

US2H / UD2H: De UD2H borden beschikken wel over dolby geluid, de US2H borden doen dit niet. Daarnaast is het zo dat de US borden solid caps hebben voor de VRM van de CPU, de UD borden zijn volledig uitgevoerd met solid caps.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H?

Reviews door de redactie

Bordje hier ook gehad. Prima ding.
Opmerkingen hier zijn dat het BIOS ingaan vanaf de POST met beleid moet gebeuren, het spammen van de Del key of de toets voor het Boot Menu wil nog wel eens zorgen voor een hang waar een harde reset aan te pas moet komen. Als je echter gewoon 2 of 3 keer op de gewenste toets drukt dan werkt het allemaal uitstekend.

Verder vind ik de Northbridge met dus de IGP erg warm worden. Onder normale omstandigheden werkt hij prima. Maar onder zware grafische belasting wordt het wel behoorlijk warm. En als je dan nog een stapje verder gaat door FurMark er bij te pakken dan ben je op weg naar een BSOD.
In alle normale situaties echter prima stabiel, alleen een beetje warm. Maar dat mag.

Voro de rest niets dan lof. Phenom II X2 545 er in, 4GB GEIL DDR3 1600 CL8 1.6V, Arctic Alpine64 Pro er op, rest van de hardware er aan en in n go booten maar. Vista ook nul gezeik, alles werkt. Catalyst 9.8 herkent de chipset en toebehoren keurig en installeert de benodigde drivers. Verder even Audio en LAN van Realtek trekken en je bent good to go volgens mij.
Bordje hier ook gehad. Prima ding.
Daar heb ik op dit plankje eigenlijk helemaal geen last van gehad. Normaal loop ik ook altijd als een halve zachte op de DEL knop te rammen, maar dat gaf hier geen problemen.

Dit heb ik wel meegemaakt met de 790FXT-UD5P, maar die was instabiel omdat ik met een antieke bios werkte en geheugen dat ver buiten de DDR3 spec lag (na een biosupdate was ik er dan ook volledig vanaf).
Mja, kan misschien iets specifieks zijn. Maar jij bent dus ook zo'n ramaap soms :P
Ik heb het in mijn geval wel kunnen reproduceren in de meeste gevallen, maar niet altijd.

Optie om trouwens ACC firmware te kunnen veranderen van Normal naar Hybrid is ook een toffe optie. Phenom II X2 545 unlockte hier zonder morren naar een X4. En kwam ook prima door IntelBurnTest loops heen. Echter was wel de tempsensor minder happy, die registreerde -256 graden Celcius :+
Core wel weer op default gezet omdat de PC naar de eindbestemming moest. Maar fijn om te zien dat ze dat zo makkelijk maken en het ook goed werkt.
Ik heb de GA-MA785GT-UD3H bios F1, en deze hangt ook weleens bij het ingaan van de bios.
Mooie review, ik ga dit bordje kopen.

Als ik het gebruik in combinatie met een HD4870, moet ik dan nog iets doen voor die Hybrid Crossfire te activeren?
Hybrid Crossfire kan niet met zo'n highend kaart. Bovendien zou je er ook weinig mee opschieten als het wel zou werken, waarschijnlijk vertraagd het dan namelijk alleen maar. Dat heeft te maken met de gebruikte rendertechnieken, maar daar zal ik hier niet verder op in gaan.

Hybrid CrossFire op de 785G chipset met integrated HD4200 werkt voor zover ik weet alleen met HD3450 en HD3470 series. Stiekem zou je verwachten dat ook de 43xx serie en in dit lijstje zou staan. Maar blijkbaar (nog) niet.
Wel ja, het systeem presteert eigenlijk al prima, die Hybrid Crossfire laat ik wel zitten. Ik heb trouwens gelezen dat het met Windows 7 alleen maar moeilijker wordt...
Ik heb de hybridcrossfire nog niet getest. Maar ik heb nog een 4770 liggen die ik even kan testen.
Hybrid crossfire werkt dacht ik alleen met 3xxx gpu's. Kan helaas even zo snel het linkje niet meer vinden naar het tabelletje van AMD waar dit in staat
Staat me idd iets van bij, maar ik heb me er nog nooit zo heel erg in verdiept. Ik heb zelf nog geen systeem in gebruik waar ik een losse videokaart en een IGP in heb zitten (en dit bordje heb ik gerekgen als reviewexemplaar, dus het zit niet echt ingebouwd in een systeem.
Mooie review.
Heb zelf de GA-MA785GT-UD3H, 955be erop en ook DDR3 1600 met een 4770 er bij, maar had er ook nog niet aan gedacht om te kijken of hybrid crossfire mogelijk is.
Heb van het geheugen alleen handmatig de instellingen in de bios aan moeten passen, omdat deze standaard lager worden gezet dan het geheugen aan kan. Ik weet niet of dit bij jou test ook het geval was?
De EES vind ik ook idd iets te opzichtig

[Reactie gewijzigd door Wickedje op 31 augustus 2009 14:59]

Ik heb het spul op 1.9V ingesteld ipv de standaard 1.5V, zodat het klopt met de specs van het geheugen. De borden zullen altijd uitgaan van het standaard voltage van DDR3 (1.5V dus). Helaas wordt er nogal wat geheugen op de markt gebracht die hierop niet stabiel draait. Niet de fout van het bord, maar van de geheugenreepjes die gewoon niet voldoen aan de specificaties. Maar ook zonder instellingen aan het geheugen te veranderen kon ik het systeem gewoon installeren zonder problemen, dus het is iig stabiel genoeg.
Meestal wel, maar het is niet altijd zoals jij hier aangeeft.
Het door mij gebruikte GEIL geheugen had naast SPD ook een XMP (Extended Memory Profile). Het bord pakt de timings ervan wel wat anders dan de spec (maar wel werkend), maar het voltage kreeg een default van 1.6V. Daar was ik best blij mee, want dat betekend dat mijn klant daar nooit gedonder mee krijgt als om wat voor reden dan ook het CMOS een keer reset. :)
staat mij ook iets van bij, - alleen is dat niet consistent met de huige mobo's ... die inmiddels dus een 4xxx IGP hebben...

tus als tarw dat eens wil testen (ik overweeg namelijk ook de overstap van k8 naar - am3...
Op silentpcreview.com zag ik staan:
Last and most important, as I was poking through the BIOS, I found an option for AMD C1E which was disabled. Turned that on and idle power dropped to 41W. Now we're talking.
Heb je C1E aanzetten nog geprobeerd?

@ari3: volgens mij kun je windows niet beide tegelijk selecteren. Ik switch nu handmatig van hdmi naar spdif audio voor die ene keer dat ik via een losse versterker 5.1 geluid wil hebben. Zou mooi zijn als dit niet zou hoeven. Dus hopelijk corrigeert iemand mij.
C1E staat inderdaad default disabled. Kleine moeite om het aan te zetten en zo wat stroom te besparen. Werkt hier uitstekend. :)
Ok, bedankt voor de tip :)
Ik heb eigenlijk niet echt veel in de bios zitten klooien, maar dit kan idd best interessant zijn.
En wat ik ook wel interessant vind is het verschil in verbruik tussen
een full-speed geclockte IGP en een (zoals de 785 doet) terug-klokkende
IGP. Ik las in reviews dat de 785 terugklokt naar 50Mhz (van 500Mhz).
Wellicht kun je dat in de BIOS ook apart aan of uit zetten?
De 780G blijft op 500Mhz, dus die kun je sowieso al vergelijken...
Als de 785G tenminste laag-geklokt op moment van meten
(kun je ook vast wel valideren).

Maar sorry, nu vraag ik misschien ook wel weer erg veel ;-)
IGP is inderdaad een aardig eind terug te klokken. Maar ik denk niet dat zich dat heel sterk zal uiten op het stroomverbruik bij een gelijkblijvend voltage. Als je dat ook wat naar beneden doet kan je wel eens wat besparing winnen. Alleen moet je wel de Northbridge zelf van voldoende sap blijven voorzien, dat wordt dus tweaken.
Of kun je het voltage van de IGP apart afstellen? Volgens mij valt die gewoon onder de NB, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.
Eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik wil met betrekking tot de energieconsumptie dit uitgebreider aanpakken op de 785G met DDR2, zodat ik die echt goed kan vergelijken met de 780G (daar had ik namelijk 2 vrij energiezuinige cpu'tjes op, een Sempron Le1200 en en Athlon X2 4850BE). Dan wil ik idd kijken hoe lowpower dat ik kan gaan :)
Heldere review. Ga deze meenemen voor waarschijnlijk in een HTPC. Zou de grafische chip FULL HD aan kunnen?
Ja hoor, fullHD werkt zonder problemen. Zelfs met een Sempron 1200LE heb ik niet meer dan zo'n 25% load. Dit icm Mediaplayer Classic home cinema en Ati Avivo genstalleerd.
Ben van plan dit bordje ook te gaan kopen voor een server/normale PC combi (geen gaming).
Ik draai echter wel dual monitor (momenteel beide via DVI, allebei 1920x1200). Nu vind ik t gezien energieverbruik niet erg om terug te gaan naar DVI + VGA (en anders kan er later altijd nog een HD5450 ofzo in).
Ik heb tot nu toe praktisch nooit IGP's gebruikt, dus vroeg me af of dit ding op t ene scherm lekker 1920x1200 HD-film kan spelen, terwijl dr nog een tweede 1920x1200 scherm aan hangt.
Gebruikt dit bord nu DDR2 of DDR3? De handleiding op de site van Gigabyte zegt DDR2, maar het geheugencompatibiliteitslijstje (leuk Scrabble-woord) zegt weer DDR3...
Dit bord gebruikt DDR3. De handleiding waar jij naar linkt is niet van dit bord, maar van de 785GM, dat is een DDR2 bord. De 785GMT-borden gebruiken DDR3.
Ah, niet goed opgelet. Gigabyte maakt het niet eenvoudig door zoveel varianten gebaseerd op dezelfde chipset uit te brengen.
Voor de oplettende mensen is er wel meer keuze :) :P
En waarschijnlijk zal niet ieder bord op iedere markt verschijnen. Sommige borden zijn bijvoorbeeld alleen in Azi te krijgen en niet hier in Europa.

Goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeld de EP45-DS4P. De EP45-DS4 is gewoon te verkrijgen in Europa, de DS4P zie je hier simpelweg niet, omdat die enkel voor de Aziatische markt is.
Kan je ook wat vertellen/testen mbt energie zuinige 740G Moederborden. Scheelt het veel/weinig in energie verbruik mbt tot een Gigabyte GA-MA74GM-S2H.
Ik heb helaas geen 740G bord hier, dus daar kan ik moeilijk iets mee testen. Ik krijg nog wel een 785G bord met DDR2 geheugen binnenkort die gelijk is met de 780G plank (wat betreft features) die ik hier heb getest. Daarmee ga ik nog wel een eerlijke vergelijking maken als het aankomt op energieverbruik.
Het is me verder ook opgevallen dat met een een grote videokaart de SATA-poorten moeilijk te bereiken zijn.

In een kleine kast (zoals die van mij, de Antec P183 Mini) moet je zelfs de grafische kaart eruit halen om eraan te kunnen. Dit geldt trouwens ook voor de front-paneel aansluitingen.

Dit is natuurlijk sowieso niet simpel als je een grote grafische kaart in combinatie met een klein moederbord en kast gebruikt... |:(
De bovenste S-ATApoorten zijn wel wat lastig te bereiken als er een flinke kaart opzit, dat klopt. Ik heb het zelf niet als een minpunt aangemerkt, omdat de kans dat je een flinke videokaart gaat gebruiken in een systeem als dit vrij klein is, de meeste van dit soort bordjes zullen toch te vinden zijn in systemen waarbij de IGP gewoon gebruikt wordt, of er een videokaart op zit van normaal formaat.

De frontpanel aansluitingen hebben hier overigens niet echt last van, die dingen zitten helemaal onderaan en die kabels stellen vaak niets voor. De kans dat je videokaart daar nog overheensteekt is erg klein.
Is het al mogelijk om DVI en HDMI simultaan te gebruiken bij dit bord? Heeft iemand dit nog recent geprobeerd met de laatste drivers?
Ik heb dit onlangs op GoT in VB langs zien komen, het is voor zover ik weet onmogelijk om zowel HDMI als DVI tegelijk te gebruiken. Wel is het mogelijk om simultaan DVI (of HDMI) te gebruiken in combinatie met de D-Sub VGA uitgang. Digitaal + digitaal gaat dus niet, digitaal + analoog wel.
Waarschijnlijk omdat de chip maar n digitale uitgang heeft of er maar n aangesloten heeft.
Ik heb het bordje ook gehaald voor mijn nieuwe media-pc. Hij wordt in de laatste Chip magazine ook aangeraden als basis voor een HTPC.

Nog bedankt voor de keurige en uitgebreide review. Ook je lijstje met alternatieve typenummers heeft voor mij veel verduidelijkt.
Er staan inmiddels drie verschillende revisies op de website (vind ik altijd een nadeel bij Gigabyte, die revisies, maak gewoon 1 goed bord...)

Dit staat bij Rev 1.3 dus nog steeds niet opgelost:
(Note 3) Simultaneous output for DVI-D and HDMI is not supported.
Ik ga morgen met een kennis spullen halen voor een basis PC voor hem en wilde dit bord halen maar ik ga toch voor de Asrock omdat ie o.a. een 128MB sideport heeft.

[Reactie gewijzigd door chim0 op 30 april 2010 23:45]

Waarom is dat een nadeel. Beter als bij andere merken, waar de revisies niet genoemd worden en je dus maar moet hopen dat de info voor alle revisies gewoon klopt. Ieder merk heeft meerdere revisies van een bord, niet alle bugs zijn op te lossen dmv biosupdates en soms komen er gewoon betere onderdelen uit die een fabrikant gebruikt voor een plank.
Sideport biedt eigenlijk bijzonder weinig meerwaarde, dus als je het daar voor doet is het niet echt de moeite.
Super pi balkje klopt niet ;)

[Reactie gewijzigd door n0elite op 30 augustus 2009 22:06]

nu wel :)
Scheelde maar 2 pixels, maar goed gezien ;)