Specificaties Draadloos Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Microsoft Universal Foldable Keyboard Review

NTwoO 3 juli 2016, laatste update op 3 juli 2016, 432 views

Microsoft Universal Foldable Keyboard

Leuke toetsenbord die makkelijk mee te nemen is. Voldoet prima aan zijn doel

Pluspunten

• Degelijk
  • Fijne toetsaanslagen
  • Goede batterijleven
  • Bluetooth LE
  • Maatgeving
  • Afwerking

Minpunten

• 100 euro voor een toetsenbord?
  • Geen ctrl aan de rechterkant
  • Geen ergonomische mogelijkheid

Introductie

Al meer dan 18 jaar is mijn thuis PC Linux single boot. Als het echter bij hardware komt, is mijn keuze snel gemaakt als Microsoft een optie aanbiedt. De Microsoft Ergonomic Natural toetsenbord is ook een must bij mijn desktop en er staat een op de zaak en een thuis. Die toetsenborden hebben al jaren trouwe dienst bezorgd zonder een moment van haperen. Toen ik dus ging zoeken naar een toetsenbord voor bij mijn telefoon was dit pareltje snel op de kortlijst gekomen.

De toetsenbord werd gekocht om eenvoudige notulen te maken tijdens vergaderingen. Overal een laptop mee slepen is niet aan mij besteed en het opschrijven en overtypen is dubbel werk en daar begin ik niet aan.

Keypoints bij aankoop

Gezien de doel moest de toetsenbord vooral klein zijn. Het moet bij mijn kladblok in mijn map passen en als het kan, in een broekzak passen. Goede batterijleven is enorm gewenst, dus Bluetooth 4.0 of hoger wordt dan snel een must. De toetsenaanslagen moeten genoeg gevoel geven om blind met 10 vingers te typen en de layout moet zo dicht mogelijk bij mijn standaard toetsenbord zijn om de overgang zo envoudig mogelijk te maken. Een fatsoenlijke afmeting van de toetsen is dus ook gewenst.

In gebruik

Aansluiten ging heel soepel. De magneetsluiting zet de toetsenbord automatisch uit. Bij openklappen is het apparaat dus aan. Geen geklooi met een veel te kleine aanschuif oid, dus echt perfect gemaakt. Met een speciale toets is de OS te kiezen en de toetsenbord is in staat om 2 apparaten te onthouden en de gekoppelde apparaat wordt aangegeven. Voor het typen wordt de toetsenbord op mijn map gezet die op mijn knieŽn rust. Hierdoor is de ergonomische layout minder kritisch. Met mijn brede schouders is het toch enigszins een gemis en e r-go goldtouch zou wellicht een beter zijn in dit opzicht. Of die echter de skala aan andere wensen afvinkt is niet duidelijk. De toetsen zijn lichtelijk ingedeukt waatrdoor het gevoel heel prettig is tenspijte van de kleine uitslag die door de dikte genoodzaakt is. Vlot typen met 10 vingers ging heel snel en zelfs cijfers worden moeiteloos en foutloos getroffen.

Om notities effectief te kunnen maken werd ook gekozen voor een fatsoenlijke tekst editor die toetsenbord vriendelijk. Gezien de aanbod onder Android was eerst Touch Vim geprobeerd, maar beperkte ondersteuning voor de .vimrc onder lollipop was het snel afgeblazen. Een mooie alternatief was gevonden in Termux die met overige functionaliteit een verademing is nu dat de telefoon een echte toetsenbord heeft. SSH vanaf de bank met de telefoon is nu makkelijker dan naar mijn desktop lopen. Dat was in het verleden niet het geval. Gebruik icm vim/bash is het ontbreken van de rechter ctrl toets snel duidelijk en vervelend. Ctrl+a en ctrl+e is lastiger blind te typen en toch essentieel in bash. Zo ook is Ctrl+w, v, a, x allemaal nagenoeg essentieel onder Vim. Met een rechter ctrl kan de rechter pink de ctrl doen en de linkerhand de juiste toets.

Tot slot

Dit toetsenbordje vervuld een grotere functie dan eerst was gedacht. Het maakt mijn telefoon veel krachtiger en brengt efficientie met zich mee die anders via een laptop oid gedaan moest worden. Gezien de prijs zou er echter ook mensen zijn die liever de 80-100 euro in hun laptop budget stoppen. De optie van telefoon/desktop is echter voor mij een betere keus. De toetsenbord is niet echt geschikt voor uren lang typen (deze review was voor mij een beetje het uiterste die ik in een keer wou), maar dat is met een gewone laptop toetsenbord ook huilen voor mij. Dan gaat ook snel de draadloze versie van de Microsoft Ergonomic Natural toetsenbord (die ik voor dat doel heb) mee. Opladen was tot op heden nog niet nodig, maar dat gaat gewoon via de micro-usb aansluiting. Dat zou wel voor Apple gebruikers wat onhandiger kunnen zijn, maar voor mijn ecosysteem is het ideaal. De gekozen oplossing die gerealiseerd is met dit toetsenbordje is zeker niet voor iedereen, maar het gaat niet lang duren voordat deze onmisbaar is in mijn opstelling.

Afbeeldingen

Voorkant dichtgeklapt bovenop kladblok map. Oppervlakte is "sandstone" en de stickers plakte prima (indien het je ding is).
Achterkant dichtgeklapt.
Dikte vanaf de zijkant. Stalen draadje in voorgrond is de telefoonsteun voor schuin plaatsen.
Map met toetsenbord erin.
Opengeklapt.
Bovenstaande 2 fotos tonen de toetsen vormgeving.
Toetsenuitslag.

Heb jij ook een Microsoft Universal Foldable Keyboard?