Specificaties 12,1" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 2930-644G32MN Review

3x3 28 augustus 2009, laatste update op 31 augustus 2009, 1.479 views

Acer Aspire 2930-644G32MN

Pluspunten

• Helderheid scherm.
  • Compactheid.
  • Soliditeit
  • Geluid,
  • webcam
  • Wifi bereik

Minpunten

• Bloatware
  • Inkijkhoek scherm,
  • Glimmend scherm,
  • korte accutijd,
  • Dikte notebook.
  • werking vingerprint reader.

Sinds 2 weken ben ik in bezit van de Acer Aspire 2930-644G32MN. Het is mijn eerste laptop, hiervoor heb ik altijd Desktop systemen gehad, maar aangezien ik komend jaar aan de studie ga, leek het me handig een portable systeem erbij te hebben. Ik heb gekozen voor deze 12" laptop, omdat het simpelweg bijna de enige mini schootcomputer was die ik nog kon betalen (ik had eerder een andere laptop besteld/betaald bij Pcmegastore en dus nooit gekregen)

Eerste indruk:
Het beestje was bij het uitpakken een flinke slag kleiner dan de 15.4 inch laptops die we in huis hebben. de achterkant van het beeldscherm glimt en is metalic/donkerblauw, en na 1 week gebruik vol vette vingerafdrukken. De afwerking is redelijk goed, alhoewel ik zo af en toe kleine lijmpropjes tegenkom tussen de randen van de behuizing.Het scherm spiegelt, wat heel handig is voor ijdeltuiten zoals ik maar minder praktisch is voor de buitenmens. De laptop schijnt erg dik te zijn met zijn 4 centimeter dikte, maar ik ervaar dit persoonlijk niet als een probleem. De laptop is voor een 12"-er wel relatief groot, niet alleen de dikte speelt hierin mee, maar ook de andere maten. om het scherm zitten brede randen van minimaal 2 CM breed aan elke kant. Dus of de behuizing had kleiner gekunt, of in de behuizing had stiekem een 10% (dus 13.3") groter scherm gepast.

Software:
De PC wordt als Acer zijnde geleverd met een hele hoop software.Er mist niets, maar er staat wel een hoop te veel op. Ik ben enkele uren bezig geweest met het verwijderen van de talloze spelletjes (wel leuk voor uw kinderen tot 12 jaar) Google Desktop, een probeerversie van een virusscanner, en andere rotzooi.
Software die ik wel meerwaarde vond hebben was het windows media center en MS Works.
Acer heeft ook nog zijn eigen "empowering technology" software paket erop staan, bestaande uit een audiobeheerder, energie manager, Edatasecurity en een Backup programma. Deze programma's kun je snel opstarten door op de blauwe e knop te drukken, maar voegen behalve het backupprogramma weinig toe (meeste van deze functies zitten standaard in windows). Over het backupprogramma ben ik ook niet echt te spreken, 5 dvd'tjes verder is een back up van windows maken nog steeds niet gelukt.
Nog meer een ramp wat betreft gebruik is de vingerprint-reader software, die heeft de neiging om zich bij elk password dat je nodig hebt te bemoeien. waardoor je soms niet eens meer op reguliere wijze je gebruikersnaam/admin kan invoeren, en sommige programma's/ netwerkschijven onbereikbaar werden. dus ook dit programma heb ik na een dag verwijderd.

Hardware:
Aansluitingen:
De laptop heeft 3 USB poorten, 2 aan de rechterzijde waarvan er 1 onhandig bijna helemaal aan de voorkant is geplaatstzie foto, en eentje aan de linkerzijde.
Er zit een VGA poort op maar geen HDMI aansluiting. een netwerk en telefoon aansluiting ontbreken ook niet. Bleutooth is practisch en werkt goed, het wifi bereik is heel erg goed, we hebben een best groot huis, en waar de laptop van mijn moeder geen verbinding heeft, houdt de acer gewoon stand. Er zit ook een soort docking poort op aan de zijkant. De ExpressCard/54 aansluiting en de memorycardreader zijn mooi weggewerkt, en gesloten.

Warmteproductie:

Tijdens langdurig gebruik aan de adapter wordt de laptop wel warm, maar niet heet. Het is en blijft dan ook comfortabel werken met de laptop op je schoot. de adapter zelf wordt wel best warm, maar dat schijnt normaal te zijn voor die dingen.

Toetsenbord:
Het toetsenbord ziet er gewoon uit als een standaard old school laptop toetsenbord, het is lekker ondiep, maar heeft hellaas wel die ruimten achter de toetsen waar stof, en kruimels zich op den duur gaan ophopen. Het toetsenbord is logisch ingedeeld, en de sneltoetsen functioneren snel en zonder vertraging. Onder de sneltoetsen links van het toetsenbord staan: Empowering Technology software, windows media center, Wifi aan/uit, de internet browser, email cliŽnt, en bleutooth aan/uit.

Het beeldscherm
Het beeldscherm heeft een hoge pixeldichtheid. Dit ervaar ik persoonlijk als fijn, maar het is wel vaak weer even wennen als je achter een beeldscherm zit met grovere pixels waar alles in 1x zo groot lijkt.
Het scherm spiegelt zoals eerder gezegd. Buiten is dit wat minder fijn, ook lijkt het scherm licht groen uit te slaan in direct zonlicht. toch is buiten het scherm prima leesbaar. De inkijkhoek horizontaal is erg breed. verticaal valt hij enigzins wat tegen. Wat ook opvallend is, is de dikke zwarte rand rondom het scherm, die rand had wat mij betreft best kleiner mogen zijn (hij is nu overal minimaal 2cm breed) zodat je ruimte zou besparen.

Webcam en Microfoon.
De webcam met de bijnaam Crystal Eye, is van superieure kwaliteit. Hij kan opnemen in 720P en is haarscherp. Ook is de framerate hoog bij msn en skype. De ingebouwde microfoon daarentegen is van wat mindere kwaliteit en heeft een beetje last van ruis en vervorming.

Opslag:
298 GB, eerlijk verdeeld in 2 gelijke partities, de harde schijf is niet traag en lekker stil, merkbaar is wel enige warmteontwikkeling op de plek waar de schijf zit. Door het ruime geheugen van 4GB werkt de laptop aardig soepel en snel.

Geluid:
Laptops met goede speakers vind je natuurlijk nooit, maar op zich zitten er wel fijne speakertjes in. Het beloofde DOLBY Home Theater gevoel met virtual surroundsound wil het bij mij niet opwekken. Maar het klinkt niet onaangenaam, en weet soms best wat decibellen te genereren.

De ventilator heeft 3 standen, uit, langzaam en snel. Bij de eerste stand is de computer bijna geruisloos, bij de 2e stand is het gezoem wel merkbaar in stille ruimten, en bij de 3e stand valt het gezoem echt op.
Bij het lezen van een DVD(rom) begint de laptop wel extreem lawaaiig te worden en lijkt het hele systeem mee te resoneren met de CD drive. DVD'tjes kijken kun je dus beter vanaf de harddisk doen.

Prestaties:
Windows indexeert de prestaties als volgend:
Processor (C2D T6400) 4.9
RAM (4.00 GB) 5.1
Grafisch (Intel 4500) 3.9
Grafische weergave voor spellen (1310MB) 3.7
Primaire vaste schijf: (144GB)5.4
Om de prestaties te testen heb ik ook de Passmark Performance Test 6.1 gedraait. hieruit kwam een totale score van 583.7

Praktisch is de pc sterk genoeg om bijv. GTA San Andreas te draaien op lage instellingen.
Ook Photoshoppen lukt aardig. En HD(720P) kijken gaat soepel, en met de juiste speler heeft de laptop ook geen moeite met het streamen van 1080P films van onze NAS.

De accuduur:
De accuduur is niet zo heel lang vergeleken de atom broeders van deze laptop. Na ruim 2 uur browser of gamen houdt de laptop met zijn 4400mAh Li-ion batterij het vaak wel voor gezien. Met lage instellingen en zonder wifi aan schat ik in de je de batterijduur wel tot over de 2.5 uur kan rekken.

Conclusie.
Al met al is dit voor mij een prima all-rounder voor zijn prijs(sinds hij verlost is van alle onnodige bloatware) , waarmee ik me prima kan vermaken met zo af en toe een spelletje op me kamer, en ook wel een college lang aantekeningen kan maken.

Heb jij ook een Acer Aspire 2930-644G32MN?

Bedankt voor deze hele nuttige review :D
Ik ben zelf op zoek naar een leuke kleine laptop, voor een leuke prijs.
Het verbaast me dat dit de enige laptop is tussen de 250 euro Atoms en 650-700 euro krachtpatsers. Dat terwijl er heel veel alternatieven in Amerika te vinden zijn...

Maargoed, deze laptop ziet er verder prima uit voor mijn eisen, echter vraag ik me wel af, hoe vind jij het toetsenbord? Vaak hebben de kleinere notebooks de neiging om totaal niet gemakkelijk voor veel typwerk te zijn. (luidruchtige toetsen, te klein, of vervelend geplaatst etc..)
Deze is identiek aan z'n grotere broertjes, de 4930G en 5930G, alleen zijn ze een fractie kleiner. Maar nog steeds prima op te typen, ook voor langere tijd.
Enige nadeel is dat het toetsenbord in het midden een beetje meebeweegt bij het indrukken, maar dat is iets waar heel veel laptops last van hebben.
Het toetsenbord typt wel prettig, het is net als vele laptoptoetsenbordjes ondiep, het ratelt wel een beetje, dus je zou kunnen zeggen dat het goedkoop aanvoelt klinkt. de letters zijn niet merkbaar kleiner. ik heb het opgemeten daaruit bleek dat de toetsen wel kleiner zijn van Q t/m P meet ik 18.5 CM, bij de 15.4" van Packerd bell is deze afstand net geen 19cm.
Grootste nadeel van het toetsenbord is dat het niet zo'n mooi sony/apple toetsenbord is met ruimte tussen de toetsen waardoor hij minder snel vies zal worden, ook heeft het toetsenbord geen verlichting.
Nette review!

Zelf met de zelfde gedachten gelopen. Ik heb voor de Acer Timeline 1810T gekozen, een 11.6" scherm en een core 2 sole 1,4ghz + 2gb ram. werkt erg prettig.

Is eventueel ook nog een optie voor Marking ;)
Interessante laptop! Goede review :)

ps: ik heb dezelfde computer speakers :D
Even onder het kopje hardware:
waar de laptop van me moeder
Dat zou ik even aanpassen naar mijn, aangezien dat wel Nederlands is. Dit is straattaal voor puberende kinders ;).
Verder prima review en succes met je studie!