NZXT Apollo Review

matsen 28 augustus 2009, laatste update op 28 augustus 2009, 627 views

NZXT Apollo

Pluspunten

• Looks
  • Toolless design

Minpunten

• Airflow
  • Cheap plastic deurtje
  • Cable management
  • Toolless van uitbreidingssloten
  • Niet veel ruimte voor voeding

De kast heb ik nu al een paar jaar in mijn bezit, dus het wordt maar is tijd voor mijn eerste review :).

Ik was een paar jaar geleden toe aan een nieuwe kast. De oude kast die ik eerst had was een verkleurd witte van een antieke packard bell. Na een beetje rondneuzen op het internet kwam ik deze kast tegen. Ik was helemaal weg van de looks. Dus ik had hem meteen besteld voor 70,-. Ik kom er nu achter dat ik dat beter niet had kunnen doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van de case is over het algemeen goed. Het is een stevige kast met platen die dik genoeg zijn. Ik heb ook in de kast geen scherpe randen kunnen ontdekken. Maar het deurtje aan de voorkant is echt afschuwlijk afgewerkt. Als je het deurtje open doet kraakt het deurtje. Het voelt heel slapjes aan. Dat hadden ze echt wel even wat beter uit kunnen werken. En ook gaat het deurtje resoneren als het gesloten is. Het gaat mee trillen met de behuizing. Het maakt een irritant geluidje.

Inbouwmogelijkheden
Er is genoeg ruimte in de kast maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb een scythe mugen 2 erin zitten. Het past allemaal bestwel ruim. Maar als ik nu een andere voeding erin wil doen (wat ik 5 weken geleden heb gedaan omdat de andere het had begeven) moet ik het hele moederboard eruit halen. Mijn mugen 2 zit namelijk in de weg als ik de voeding eruit wil halen. Dat is wel een nadeel van de kast.
En nu over de kabels. Er zijn nergens gaten in het moederboardtray voor kabels. Ik heb nog bij de HDD kooi een gat gevonden naar achter het moederboard tray. Daar zitten nu alle kabels. Achter het moederboard tray is ook weinig ruimte. Ik denk dat het net 6 mm. Nog maar net genoeg.

Koelingsmogelijkheden
Je kan in de kast 3x120mm fans kwijt waarvan er 2 zijn megeleverd. In het zijpaneel (meegeleverd), aan de achterkant (meegeleverd) een 1 aan de voorkant bij de HHD kooi. De fan kan bij de HDD kooi haast geen lucht aanzuigen omdat er een stuk plastic voor zit. Ook komt er erg veel stof binnen aan de voorkant.
En nu over de koeling in praktijk. De voeding van mij wordt redelijk warm. Dus er hoopt zich wat hete lucht op boven in de kast. Als je aan het gamen bent en je voelt aan de kast dan is deze heel warm. Nu de temperaturen gemeten met Everest Ultimate:
CPU Temps

Open 31 45 33 43 31

GPU Temps
Dicht 47 49 92 89 50
Open 45 45 87 83 45

Edit: Het is een beetje onduidelijk geworden hier, ik weet niet hoe je een tabel indoet, dus ik heb hier maar ff een foto van de temps:

Idle is computer opstarten en gewoon 30 minuten niets doen.
CPU load is cpu stressen met Prime95 30 minuten lang.
GPU load is gpu stressen met furmark stability test 30 minuten lang.
Gamen is een uurtje call of duty 4 spelen en dan de max temps uitlezen.
2 uur idle na gamen is na het spelen van call of duty modern warfare, 2 uur helemaal niks doen.
Ik heb met 2 verschillende omstandigheden getest. Met de kast gesloten en met de kast open, dus zijpanelen eraf.
Ik vind zelf dat de temperaturen heel erg slecht zijn. De temperaturen zijn 5-13 graden hoger dan dat de kast open staat. Vind ik nogal veel. Dus als ik een kast heb met meer airflow zou ik 3-11 graden koeler zijn.

Installatiegemak
Hier ben ik wel zeer tevreden over. Alles kan je bijna toolless doen. Dvd drives inbouwen en HDD inbouwen. Deze 2 werken zeer solide. Het is heel simpel en werkt goed. Je kan ook uitbreidingskaarten (PCI-E x16 kaarten etc.) vast klikken met plastic gevalletjes. Deze dingen kun je er beter uit halen en er een gewone schroef insteken. De dingen zijn zo gammel als wat. En ik heb een Asus ENGTX275 waarbij de koeler tegen het achterplaatje aanzit, dus dan kan ik hem niet eens zo vast klikken.

De prijs is zeer goed. Het is niet duur voor een kast als dit. Maar de kwaliteit is er ook naar. De buitenkant van de kast is heel erg krasgevoelig, er zit een goedkoop plastic deurtje aan de voorkant en de airflow is ook niet echt optimaal.

Zoek je een kast met een Alien achtige look, die niet al te duur is dan is dit de kast voor jou. Maar wil je kwaliteit en zeer goede airflow dan zou ik opzoek gaan na een andere kast.

Ik ben zelf nu ook een beetje op de looks uitgekeken en ik zoek iets met meer airflow. Ik ga waarschijnlijk binnenkort een nieuwe case kopen. De case die nu mijn voorkeur heeft is de Lian-Li PC-P50. Goede airflow, strakke looks, zeer hoge kwaliteit met ook een hoog prijskaartje.

Heb jij ook een NZXT Apollo?

Inhakend op "goede airflow maar hoog prijskaartje" ..
Ik gebruik hier een Antec Solo midi-tower, zeer zware kast, erg stil hierdoor (bitumen isolatie op de kappen, netjes afgewerkte fan-holes). Kast kostte 2 jaar geleden 99 euri ex voeding maar heb er iedere dag nog plezier van. Lian-Li is erg mooi maar als je niet dagelijks er mee aan de sjouw gaat zou ik dat geld aan andere dingen spenderen ;-) .. just my 2 cents ...

review van een medetweakert:
productreview: Antec Solo review door JinZa