Specificaties Socket AM2+ met AMD 780G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A78-EM Review

Puch-Maxi 22 november 2009, laatste update op 22 november 2009, 2.423 views

Asus M4A78-EM

Pluspunten

• Laag verbruik
  • Stabiel
  • Onboard VGA

Minpunten

• Incompatibiliteit met bepaald geheugen

Layout Score: 4
Ik heb ervaring met één Asus M4A78-EM. Zoals je van Asus mag verwachtten is de bouwkwaliteit gewoon goed, zelfs voor een min of meer "budget" bordje als deze.

Algemeen
Ik heb het moederbord ingebouwd in een Antec Sonata III 500 (EU), omdat het een Micro-ATX moederbord is houd je zeeën van ruimte over. In combinatie met dit moederbord heb ik een AMD Athlon II X2 245 CPU en Corsair TWIN2X4096-6400C5C geheugen gebruikt. Verder aangevuld door een Samsung SH-S223B drive en een Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS harddisk.

Het inbouwen leverde zoals gezegd geen problemen op, first boot ging ook prima. Wel heb ik direct het BIOS geflashed om incompatibiliteit problemen te voorkomen. De CPU werd in eerste instantie correct herkent. Het installeren van Windows XP verliep eveneens zonder problemen en ging als een speer.

Omdat het een office systeem betreft maak ik gebruik van de onboard ATI Radeon HD3200, deze is ruim voldoende om bijvoorbeeld HD youtube filmpjes af te spelen en zelfs wat oudere spelletjes op te spelen (CS 1.6.) Maar omdat het een office systeem is heb ik dit niet uitgebreid getest.

Geheugen compatibiliteit
Met betrekking tot het geheugen (Corsair TWIN2X4096-6400C5C) wil ik nog even het volgende opmerken.
Ik heb dit geheugen gekocht omdat het op 1066Mhz zou kunnen lopen. Maar helaas niet in combinatie met dit moederbord, het is nog de vraag waar dit precies aan ligt. Een ieder die dit moederbord wil aanschaffen doet er goed aan om de Memory QVL (Qualified Vendors List) in acht te nemen.
Wellicht dat in de toekomst een bios update uitkomst kan bieden. Het geheugen loopt trouwens prima op 800Mhz, enkel niet op 1066Mhz.

Verbruik
Tot slot het verbuik, voor de grap heb ik er een Brennenstuhl PM230 aangehangen.
Ik ben aangenaam verrast door het geringe verbruik van het gehele systeem, nog geen 45 Watt (Idle)
onder full load (Orthos Prime) stijgt dit tot nét geen 100 Watt voor het gehele systeem.

Heb jij ook een Asus M4A78-EM?

Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom. :)
Nette en beknopte review! Misschien een beetje offtopic maar ik heb zelf een M3N78-AM i.c.m. een Phenom II X4 940BE en de laatste BIOS update en mijn HT bus kan niet hoger dan 1600MHz, terwijl de 940BE op 1800MHz loopt en de meeste borden zelfs tot 2000 or 2100MHz bus kunnen. Nu noem jij geheugen compatabiliteit en nu ga ik sterk twijfelen of het niet aan mijn geheugen ligt, Kingston ValueRAM 800MHz, misschien dat de HT bus daardoor gelimiteerd wordt? Hoe snel draait jouw HT bus?

Verder heb ik een Nvidia 8200 onboard i.p.v. een ATI 3200 en ik speel ook CS en dit is idd prima te doen op wat lagere instellingen.

[Reactie gewijzigd door chim0 op 22 november 2009 07:48]

Helaas kan ik je nu niet mededelen op welke snelheid de HT bus loopt, aangezien ik het systeem voor een klant voor mij heb geassembleerd. (ik heb hem gedurende een kortere testperiode zelf in gebruik gehad) Inmiddels is hij uitgeleverd aan de klant.

Maar nu kom ik daar nog wel geregeld voor systeembeheer, dus dan kan ik wel even voor je kijken. Maar ik ben pas geweest dus dat kan wel even duren.
Dit staat op de Asus pagina:

Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+/AM3 CPU for one DIMM per channel only

Ik neem aan dat je beide dimms indezelfde channel had zitten en dat dat de oorzaak is...
Helaas, bedankt voor het meedenken maar zover was ik ook al.
Dat staat namelijk gewoon in de motherboard manual.
Zie ook mijn post hierover...

Corsair (The RAM guy) zegt:
"het ligt aan de CPU (ADX245OCK23GQ, AMD Athlon™ II X2 245), die geen 1066 ondersteund."

Asus zegt: "U kunt het beste het geheugen op auto instellen in het bios, ik wil u aanraden als u ooit weer een moederbord van Asus koopt om geheugen te bestellen wat in de Qvl lijst staat. Asus moederborden zijn soms heel precies wat het geheugen betreft."
Best grappig!

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 28 november 2009 01:23]

Hoi,ik heb dit bordje nu ook,ic.m.x2550 3,1Ghz gaat makkelijk op 3,5Ghz.
4x1 gb ocz op 800 mhz dual channel unganged mode HT2000Mhz
onboard gfx voldoende voor gewoon gebruik,wordt wel warm (>50'C)
Express-gate is ook leuk binnen 10 sec. ben ik online na aanzetten pc.
Helaas is multiplier niet te verzetten (want ik heb de Black-edition)
verder compleet bordje behalve dat er geen floppy-aansluiting opzit...
Dat is groot minpunt want ik kan mijn HD niet in AHCI mode draaien.
Alleen als IDE...
tijdens opstart XP kan ik driver alleen van floppy laden (niet usb)
Sata driver met nlite in installatie cd XP gebrand,
cd werkt tijdens installeren..hd is ook sneller als in ide mode
totdat windows moet herstarten van harde schijf
BSOD!!!
tot nu toe goed en stabiel bordje...
ga vlgde week om op linux en kijk of het dan wel werkt in 64 bits

[Reactie gewijzigd door wooley op 19 maart 2010 13:05]

Heb je alle textmode AHCI drivers geslipstreamed? Ik heb hiermee geen problemen ondervonden.
update:
werkt als een speer onder linux 64 bits,ook ahci mode geen probleem,alleen bij winxp lukt het niet in ahci mode dus ide mode geen probleem.
krijg de driver er niet goed in geslipstreamed dat hij bij reboot na kopieren files zonder bsod gaat.
oh ja,kan multiplier wel gewoon verzetten en cpu is stabiel tot 4Ghz.
Jammer is alleen dat dit mobo niet de acc funktie heeft om er een quadcore van te maken.
voor de rest een goed en stabiel bordje,dat met o.b.graphics prima quake2 o.i.d.draait
Toevallig dat je het zegt, ik heb gisteren weer een PC in elkaar gezet met hetzelfde type moederbord. Ik heb dezelfde slipstream CD gebruikt als bij de eerste maar op dit moederbord werken de AHCI textmode drivers niet!

Precies wat jij zegt, na het kopiëren van de installatiebestanden en de reboot daarop geeft een BSOD! Heb wel 5 CD's met verschillende geslipstreamde textmode AHCI drivers geprobeerd ;) Waarschijnlijk een andere revisie van het PCB oid. :?

Update:
Dit kan ik natuurlijk niet op mij laten zitten!
Met de AHCI drivers van ASUS lukt het me niet. Dan maar direct naar de bron: AMD.
Deze werken voor mij wel. Zie ook: http://www.msfn.org/board...ahci-drivers-t135840.html

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 2 mei 2010 17:54]

Fijn moederbordje voor zijn geld, heb hem ook gehad en viel me ab-so-luut niet tegen!

Daarbij kan er ook gewoon een Phenom II X4 965BE op, icm 4GB DDR2 800 en bijv. nu een 5770 (had toendertijd een 4870 OC) brengt het toch nog wel leuke prestaties met zich mee.

Verder ook een nette review.