Popcorn Hour C-200 Review

McOrmick 3 november 2009, laatste update op 3 november 2009, 23.360 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• Enorm uitgebreide bestandsondersteuning
  • RF remote (IR optioneel)
  • Regelmatig firmwareupdates
  • Stevige kast in goed formaat
  • 5,5"-tray voor Blu-Ray drive en/of 3,5" SATA HDD

Minpunten

• BETA-Firmware (niet 100% functioneel out-of-the-box)
  • IRK-200 niet standaard meegeleverd
  • Geen thumbnails bij videos. fotos of albums
  • Geen handleiding

Geluidskwaliteit Score: 3
Reden van koop
De Popcorn Hour C-200 (e) is het nieuwe vlaggenschip van het Californische technologiebedrijf Syabas Technology (e).

Enkele jaren geleden heb ik de voorloper van de C-200, de Popcorn Hour A-110 aangeschaft, omdat ik ontevreden was over mijn Linksys KiSS 1600, welke enkel resoluties tot 1080i ondersteunde en geen Matroska Media Container (MKV) kon afspelen. De A-110 heeft bij mij veel ergernis van de Linksys weggenomen, maar had een aantal minpunten die hopelijk met de komst van de Popcorn Hour C-200 verleden tijd zijn. Deze review is met zorg geschreven met als doel jullie een zo (voor zover mogelijk) objectief mogelijk beeld te geven van de capaciteiten en prestaties van de C-200, af en toe refererend aan de A-110. Vriendelijke suggesties en aanvragen zijn meer dan welkom.

NB. Alle links aangegeven met (e) verwijzen naar externe sites.
NB2. De beweringen in deze review zijn aan veranderingen binnen de firmware onderhevig.

Voor mensen die bestellen via de internetsite van Popcorn Hour zelf, is het belangrijk om te weten dat de prijzen zoals vermeld op de website exclusief verzendkosten (vanuit China), BTW en invoerheffing zijn. Houd daar rekening mee! Toch was het voor mij voordeliger om direct bij Popcorn Hour te bestellen. De totaalprijs dient als volgt te worden berekend:

Popcorn Hour C-200US$299.00
Totaal ¤ 3=¤277,73
Kosten inklaring TNT (incl. BTW)4+¤7,50
-------------------------------------------------------------------------------
Eigen importprijs=¤285,23

1: TARIC code 8517620090 (e); Bron: Syabas (e); de C-200 is een streaming device.
2: De btw bij invoer wordt berekend over de douanewaarde (e) van de goederen.
3: Koers Nov 2, 2009: US$ 1 = ¤ 0.67638
4: Nog niet definitief bekend; heb de aanslag nog niet binnen.

Unboxing
De pakketbezorger van TNT heeft enkele minuten geleden een pakket uit China afgeleverd. Laten we beginnen:
  • Inhoud Pakket
    • 1 x Popcorn Hour C-200
    • 1 x IEC 60320 C13 stroomkabel (Europese plug)
    • 1 x 1.5 meter HDMI kabel (verguld)
    • 1 x RF Afstandsbediening (2.4GHz)
    • 1 x 2 "AAA" batterijen
    • 1 x Quick start guide
    • 1 x Popcorn Hour IR Kit (IRK-200)
      • 1 x Infrarood Ontvanger
      • 1 x Infrarood Afstandsbediening
  • Design
    Eindelijk een basic ontwerp dat qua afmetingen gewoon bovenop een versterker en set top box kan worden geplaatst. Mooi stevig metaal, goed afgewerkte hoeken; geen Chinees plaatstaal met scherpe randen. De kast is net zo hoog als een pakje cigaretten.

• Afstandsbediening
    Qua functies is er ten optichte van de afstandsbediening van de A-110 niets veranderd. De posities van de knoppen zijn wel veranderd wat maakt dat de meestgebruikte knoppen beter binnen duimbereik liggen.

De antenne achterop de kast is in tegenstelling an wat door velen wordt gedacht niet voor Wifi, maar voor de RF afstandsbediening. De C-200 is het eerste model van Popcorn Hour dat door RF bestuurd wordt. In praktijk werkt dit inderdaad erg fijn. Het apparaat reageert sneller op de RF signalen dan op de IR signalen van het optionele IRK-200 pakket dat met een IR extender en 3,5mm jack in de achterzijde van het apparaat geplugged moeten worden.

De RF afstandsbediening is zwart en geeft blauw backlight bij het indrukken van een knop en de IR afstandsbediening is grijs en geeft wit backlight wanneer een knop wordt ingedrukt.
Aansluiten:
Het uitpakken van je pakket is leuk, maar er moet nog wel wat gebeuren voordat we de PocornHour C-200 aan het werk kunnen zien. We gaan de machine aansluiten:
  • Aansluitingen
    De C-200 beschikt over een groot aantal aansluitingen, zowel aan de achterzijde van het apparaat, als voor en binnenin.
  • HDD
    Het plaatsen van een 3,5" HDD in de tray is in een vloek en een zucht gebeurd. Het deurtje gaat eenvoudig open en bij het sluiten wordt de HDD in de SATA connector geduwd en gaat de schrijf spinnen. Deze wordt vervolgens automatisch gemount.

Let erop dat enkel wanneer een schrijf als EXT3 (Linux Extended) geformatteerd is, deze te beschrijven zal zijn door de C-200. NTFS (Windows) wordt wel gelezen en kan dus mooi als hot-swappable medium gebruikt worden.

NB! Let bij het uitkiezen van je HDD of hij door de Popcorn Hour productenreeks wordt ondersteund. Deze gegevens zijn te vinden in de WIKI (e) van het gebruikersforum. Ik heb gekozen voor de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB.

• Blu-Ray drive & interne USB poort
    Aangezien de bestelde Blu-Ray drive nog in backorder is heb ik hier nog geen ervaring mee, maar ik heb wel alvast een USB stick in de interne USB-aansluiting gestoken. Deze 2GB ruimte wordt gebruikt om data voor BD-J en BD-Live op te slaan en is dus een vereiste voor Blu-Ray playback. De huidige firmware voorziet nog niet in het automatisch formatteren van die USB drive. Formatteer daarom de stick als FAT32 en maak de mappen "bdj/ada/" and "bdj/buda" in de root aan. Let erop dat de BD-rom drive net als de HDD compatible is met de C-200. In de WIKI (e) zijn daarover gegevens te vinden.

In plaats van een USB stick kan je echter ook intern een 2,5" HDD, of natuurlijk een 3,5" in de tray plaatsen. Let op de EXT-3 opmerking hierboven!

• IR ondersteuning icm Harmony 555
    Juist omdat ik alle apparaten met behulp van de Logitech Harmony 555 via IR aanstuur heb ik ook de IRK-200 aangeschaft. De instellingen van mijn A-110 stonden nog in de Harmony geprogrammeerd en de C-200 kan hier moeiteloos mee overweg. helemaal geweldig.
Eerste keer aan:
  • Menustructuur (look 'n feel)
    Eerste keer aan - klein beetje spannend, omdat ik wat negatieve reacties op het forum had gelezen. Wat in eerste instaltie opvalt is dat de afbeelding van de bootloader nog hetzelfde is als van de A-serie... Jammer. De C-200 start rap op in vergelijking tot zijn voorganger, wat fijn is, want op de A-110 duurde dit erg lang. Het opbouw van het welkomstscherm is hetzelfde als op de A serie; een fullscreen webbrowser-interface die dynamische pagina's (PHP 5) laadt. Het enige verschil is het achtergrondplaatje. Wederom een gemiste kans om de wow-factor voor een nieuw product te creeren.

• BETA Firmware & update
    OK, het moet gezegd worden, momenteel is slechts BETA-firmware uit. Veel van de beloofde functies en de nieuwe look-'n-feel moeten nog uitgebracht worden. Daarnaast worden een aantal bestandsformaten NOG niet (volledig) ondersteund, is gigbit ethernet nog traag, zijn er DTS drop-outs en HDMI-auto-sync issues.

Gelukkig komen er regelmatig firmware updates uit. Dit was voor mij de reden om van de Linksys KiSS 1600 naar Popcorn Hour over te stappen. Linksys vergeet zijn/haar klanten nadat deze het product hebben afgenomen. De KiSS 1600 werke lang niet goed genoeg en er is slechts 1 maal nieuwe firmware door Linksys uitgebracht. Syabas staat er om bekend constant aan de firmwares te sleutelen, ook van hun oudere producten. Vandaar dat ik een on-af product heb aangeschaft.

• LCD-display voorop
    Tja, wat zal ik hier van zeggen. Dit schermpje is leuk, maar is van inferieure kwaliteit. De kijkhoek is dramatisch, de verversingssnelheid erg laag, en het contrast af-fabriek te laag. Gelukkig zit er aan de binnenzijde van de C-200 een schroefje waarmee het contrast kan worden bijgesteld.
Media-ondersteuning & pijnpunten
De C-200 speelt vrijwel alles af. DVD en Blu-Ray ISOs, MPEG4 zoals DivX (onofficieel) en XviD. Teveel om op te noemen. Ik verwijs de officiele Supported Media File Formats (e).

Om aan te geven dat de C-200 een krachtige processor heeft volsta ik met aan te geven dat de bekende "birdscene" uit Planet Earth in zowel WMV-HD, MKV, MOV als AVC-HD probleemloos op 1080p wordt afgespeeld.

Niet alles is echter lof. Hieronder enkele pijnpunten welke ik zelf ben tegengekomen.
  • Video
    • Retail DVD & Retail Blu-Ray
      De C-200 ondersteund volledige retail DVD en Blu-Ray functionaliteit enkel wanneer gebruik wordt gemaakt van HD output. Bij output over Composite en S-Video ondersteund de SMP8643-chip geen Macrovision (e), zoals uitgelegd door Syabas en forum moderators als antwoord op een draadje (e) dat ik maakte op het NMT forum.
    • WMV-HD
      Bestanden spelen af, echter werkt het geluid momenteel niet in een opzet waar WMA-PRO de audio verzorgt.
    • AVC-HD
      ISO's en mappen worden prima afgespeeld, echter wordt een op DVD gebrande AVC-HD ISO op een aangesloten DVD-rom drive niet afgespeeld. Dit kan natuurlijk als oorzaak hebben dat ik nog geen BD-rom drive heb, maar enkel een DVD-rom drive.
    • Verkeerde Aspect Ratio
      Momenteel start de C-200 heel veel formaten in een verkeerde AR. Dit zorgt ervoor dat de beelden platter zijn en de TV dit moet corrigeren. Niet echt wenselijk dus.
  • Audio
    • FLAC
      Momenteel is FLAC, zowel stereo als multi-channel nog niet afspeelbaar met de C-200.
    • Geen gapless MP3
Netwerk Features (Advanced):
Met de komst van de Sigma Designs SMP8643 (e, PDF), 667MHz CPU met floating point coprocessor in de C-200 ten opzichte van de Sigma Designs SMP8635 uit de A-110 is de maximale netwerkprestatie (e) van ~42Mbps gestegen naar ~90Mbps.
  • Streaming van PC
    • SMB
      Samba streaming en NFS zijn native gesupport. Enkel shares aanmaken en de C-200 streamed alles probleemloos.
    • HTTP
      Syabas biedt op haar website myiHome server aan; een HTTP streamer. Persoonlijk houd ik hier niet zo van, extra en IMO onnodige apps, maar het schijnt eenvoudig in het gebruik te zijn en wellicht ideaal voor mensen die de SMB shares in Vista en 7 niet onder de knie krijgen...
Mooi apparaat, die C-200, maar vooalsnog is mijn A-110 meer doorontwikkeld en heeft laatstgenoemde minder fouten in de firmware. De C-200 is redelijk aan de prijs, maar vanwege mijn ervaring met Syabas Technologies heb ik toch besloten de C-200 aan te schaffen en er vanuit te gaan dat de speler uiteindelijk kan wat wordt aangegeven op de website. Het is nu al een goede multimedia speler, maar in de toekomst wordt de C-200 alleen nog maar beter.

Mensen die geen boodschap hebben aan beloften, en liever een doorontwikkelde mediaspeler willen raad ik vooralsnog de A-110 aan. Op dit moment heeft de C-200 en haar BETA firmware gewoonweg nog teveel kinderziekten.

2 do
  • Netwerkmogelijkheden uitbreiden met server-capabilities
  • Updaten n.a.v. firmwareupdates

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?

Reviews door de redactie

Ik ben al enige tijd op zoek naar een antwoord op mijn vraag; is het mogelijk om de c-200 via een webinterface over internet te bereiken (na port-forwarding etc.) en op afstand gebruik te maken van de geinstalleerde usenet client.

Alvast bedankt voor antwoorden / testen!
Ja, dit kan. NZBGet web interface draait op poort 8066. Even je router instellen en je kan er van buitenaf bij en een NZBtje uploaden.

Hetzelfde geldt voor de Torrent client, doch op een andere poort.

Leuk is overigens ook FeedTime (te installeren via de CSI) waarbij je via RSS de NZBs download. NZBGet download vervolgens de rest :)

[Reactie gewijzigd door McOrmick op 12 april 2010 11:09]

Nette review. Het bevestigd mijn idee van de C200. Ik wacht dan ook nog wel een tijdje tot ie wel volwassen is. En dan wordt de prijs hopelijk ook wat redelijker. Nu is hij (met een BD-rom, interne storage en IR-kit) gewoon te duur. Voorlopig doet m'n HDX1000 het nog prima.
Ik heb wel een vraag over het schermpje. Ik heb er al veel over gelezen, en iedereen is het er wel over eens dat het geen al te best display is. Maar is hij nu wel of niet dusdanig af te stellen dat je van 3 meter afstand kunt lezen wat er op staat tijdens afspelen (titel, tijd etc.)?
Schitterende en objectieve review. Je geeft een beetje een overzicht van de speler zoals ik hem verwacht: degelijk met veel potentieel, al weet je op voorhand dat je nog wat geduld zal moeten hebben op betere firmware om er de volle 100% van te kunnen genieten. Ik wacht momenteel nog steeds op de levering van mijn toestel.

Daarnaast kan ik al meegeven dat de ontwikkelaars op www.networkmediatank.com al hebben aangegeven dat er een nieuwe firmware zit aan te komen met FLAC ondersteuning en fixen voor HDMI en Gigabit issues. Ze hebben hiervoor 2 ingenieurs van hen naar Sigma headquarters gestuurd om het samen met Sigma op te lossen. Ook zou de GUI beetje zijn aangepast. De firmware is momenteel gesloten beta maar zal vrij snel vrijgegeven worden. Eerst zien en dan geloven uiteraard als de firmware er is :-)
Wat kost de blu-ray speler extra? Dit mis ik nog in je berekening. Verder top review heeft me zeker aan het twijfelen gebracht over de eventuele aanschaf van het apparaat. :)
Heel nette review McCormick! Wat mij betreft kun je het zo (omgezet in engels) op de Wiki van www.networkedmediatank.com zetten :-) (hier en daar kleine typo ;-) ■ 5,5" bay?)

Ik heb er zelf een 2 TB WD Caviar "Green" in zitten (vanwege energiegebr en warmte) http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=576
Een handige eigenaar kan naast de standaard intern aanwezig ruimte voor 2,5" disk nog een 3,5" drive plaatsen.

Ik kan je mede delen dat in de huidige beta die wordt getest FLAC aan de praat is en nog wat issues (HDMI signal) worden verholpen.

Er is een hele actieve en grote communitie op http://www.networkedmediatank.com/, waar tevens de ontwikkelaars actief deel nemen. Zeker als pluspunt te noemen.
Hier vindt je on principe de ontbrekende manual ook terug, zij het dat deze nog moet ontwikkelen.

Mooi apparaat- het helpt om een beetje handig te zijn om het maximale uit de unit te halen.

Een klein verschil met mijn additionele invoerkosten (ik had echer geen IRK besteld).
BTW bij invoer (19%) €40,28 / $59.05
Voorschotprovisie (TNT) € 2,42 / $ 3,55
Totaal = € 42,70 / $ 62,57
Goed voorbeeld van een doordachte review!

Allereerst: het loont zich kennelijk om het ding direct bij Syabas te kopen. Het verschil met de webshops hier is zo'n € 70,-.

Tja, popcornhour heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Ik vind het nogal prijzige apparatuur gezien het gebodene. Ik heb geen probleem om (veel) geld te betalen voor een topprodukt, maar dat zag ik bij de A-110 niet, en nu weer niet.
Als je een simpele speler als de WD Live TV pakt dan kan die al 80% van wat dit apparaat kan. Voor het verschil in functionaliteit moet bij de Popcorn Hours (en deze in het bijzonder) erg veel worden bijbetaald. Daarbij komt ook nog eens dat de extra's niet, of niet goed werken.

Thanks, but no thanks. Ik wacht wel op de volgende generatie.
Ik denk dat er anders geen enkele zoveel kan bieden wat de PCH kan. En ja daar betaal je een meerprijs voor maar mag het ook? Je kan niet voor 1 euro op de 1e rang zitten.

Bovendien is er geen enkele andere maar dan ook geen enkele andere die zoveel afspeelt als deze EN nog eens uit te breiden is met zowel een BR-speler als en interne HD.

Bovendien issie plat en klein dus wat wil je nou eigenlijk nog meer. Nee ik ben t totaal niet met je eens.
Prijstechnisch gezien issie goedkoper als de rest.
Bedankt voor deze mooie review;
Hier heb ik zeker wat aan.
Hopelijk recenseer je in de toekomst ook nog de nieuwe geluidsformaten : :P

Zelf heb ik ervaring met de A110 en de hdx1000.Het enige nadeel vind ik zelf is de iets wat zwakke processoren in deze machines. Maar die doen het bij 99% van mijn gedl. files.
Dat de wd live bv alles of 80% zou kunnen ben ik niet helemaal eens.
Misschien mbt het afspeel gedeelte.
Bij de wd Live kan volgens mij geen HD in (nas functinaliteit), en kan geen nieuwsgroepen en torrents zelfstandig dl.
Reken maar uit een avondje pc aan (350-500w) of mijn A110 (25w max.).
Heb nog geen dag spijt gehad dat ik wat extra betaald heb.
Heeft er al iemand goede ervaringen met de nieuwe firmware?

Release Date : 19 November 2009
02-01-091113-19-POP-408-000

Alvast bedankt!!
Zelf nog geen substantiele verbeteringen tegengekomen, vandaar dat ik de review nog niet heb aangepast. OK, er schijnt nu FLAC te kunnen worden afgespeeld, maar daaraan zitten weer teveel haken en ogen (werkt niet in een MKV container et cetera). De firmware van 13 nov 2009 is eigenlijk insignificant.

De volgende firmware release zal naar verluid de DTS dropouts en de resterende HDMI sync-issues tackelen, omdat gebruikt gemaakt gaat worden van Sigma's nieuwe SDK. Ben tevens erg benieuwd wat de nieuwe RobG (Rich object based graphics == Flash) interface gaat brengen. Vooralsnog moeten eigenaren een lange adem hebben.

[Reactie gewijzigd door McOrmick op 3 december 2009 12:32]

Ik zie dat je de c-200 gebruikt in combinatie met een harmony 555. Ik weet dat de c-200 gebruik maakt van 1 powertoggle knop om het apparaat zowel 'aan' als 'uit' te zetten. Dat zorgt ervoor dat de c-200 en de harmony nog wel eens out-of-sync kunnen raken.

Waar ik nieuwsgierig naar ben: heb jij toevallig aparte discrete codes gevonden voor 'aan' en 'uit' ?
Heb zelf de a110 en ben zeer geļnteresseerd in de C200!
ik twijfel alleen teveel of deze mij meer of betere mogelijkheden bied!

Omdat wij schotel hebben en dus geen gebruik kunnen maken van on demand services, wil ik via de popcorn kijken naar diensten als RTL- of Uitzending Gemist. Op de A110 is UZG geen probleem (kwaliteit praten we niet over....;) ) maar RTL gemist (rtsp formaat) is vooralsnog niet mogelijk tenzij je dit via een pc in je netwerk streamt naar de PHC. de hamvraag..... Kan de popcorn omgaan met RTsp formaten?

Verder vind ik de snelheid erg belangrijk maar wat ik ook hier lees, is dit enorm verbeterd.
Ik maak gebruik van de Harmony 895 en heb de popcorn via de harmony software geconfigureerd. Hierin staat ook de optie afsluiten en opnieuw starten!

[Reactie gewijzigd door patathome op 6 januari 2010 20:35]

Hoe stream jij UZG exact ?
Niet! kijk maar eens op http://www.microchange.nl/uzg/ en dan vindt je een basic html pagina met links naar streams voor RTL gemist en UZG!

Maar rtl gemist is wel een probleem (ivm RTSP) en moet dus wel worden gestreamd.
Dit kan je eenvoudig doen met behulp van VLC Mediaplayer of MMSProxyService

Succes!
Echt een Super review! Ben erg blij dat je ook de vergelijking met de A110 kunt maken. Ik wilde eigenlijk ook de C200 kopen maar, mede door jouw review, wacht ik daar nog even mee. Wellicht gaat de prijs dan ook nog wat naar beneden, al is dat niet m'n belangrijkste overweging.