Specificaties Tower, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon DG7000 Groen Review

MadEgg 26 juni 2016, laatste update op 27 juni 2016, 707 views

Sharkoon DG7000 Groen

Mooie kast, niet te duur. Cable management prima, hier en daar wel wat te krap ingericht.

Pluspunten

• Apart compartiment voor voeding en opslag
  • Veel doorvoergaten en lusjes voor cable management
  • Mooie afwerkingdetails
  • Eenvoudige bevestiging SSDs, HDDs en optische drives
  • Mooi

Minpunten

• Weinig ruimte tussen rear fan en moederbord
  • Onderste 3.5'' bay onhandige hoek
  • Reset button niet met de hand te bedienen

Introductie

Mijn vorige PC was alweer 6,5 jaar oud, dus het werd tijd voor een nieuwe. Een nieuwe build begint natuurlijk bij een mooie kast, dus dat werd bladeren door vele mooie en ook vele afschuwelijke kasten :X

Uiteindelijk uitgekomen bij de Sharkoon DG7000. Kleur kiezen was nog pittig maar aangezien ik in mijn omgeving vrij vaak blauwe cases zie ben ik voor de groene gegaan. Naast dat ik het natuurlijk een mooi kleurtje vind.

Hierbij een verslag van het installeren van de componenten in de case. Onderaan de review vind je de lijst van componenten waaruit deze gebouwd is. Heel kort: Xeon game/werk PC. Videokaart is mijn oude nog, ik wacht nog op de levering van de nieuwe GTX 1070 die het beestje af moet maken. :Y)

De set componenten die hierin gebruikt gaan worden:
Korte samenvatting van de case
Windowed Tower-case. Een scheidingswand scheidt de voorzijde met moederbord en toebehoren van de achterzijde met PSU, HDDs en SSDs. Er is ook ruimte voor twee 5.25'' drives aan de voorzijde. De boel is voorzien van groene leds en groene verf, maar dezelfde kast is ook verkrijgbaar in rood en blauw.

Unboxing

De kast komt in een prima witte doos. Ingepakt tussen stukken piepschuim en met een extra plastic beschermhoes om de hele kast. Het venster was van beide kanten voorzien van een extra laag beschermfolie. Als je de boel uitpakt krijg je dit ;)

Aantrekkingskracht
Stiekum had ik de kast eerder ook al snel even uitgepakt en voorzien van een oude voeding en deze geshortwired, om zo te testen of het een beetje een chick magnet is. :o Mijn 3-jaar oude dochter vond het prachtig, die lampjes, mijn vrouw was iets minder onder de indruk :+ Verwacht er op dat gebied dus niet al te veel van...
Uiterlijk
Mijn eerste indruk: voldoet aan mijn verwachtingen zo op het eerste gezicht, kan niet wachten om alles erin te bouwen.
Accessoires

Bij het uitpakken kom je al snel een doosje tegen, in een van de 3.5'' drive bays. Hierin zitten wat accessoires om de boel te installeren. Om precies te zijn:
  • 9 schroeven voor het moederbord
  • 5 voor de PSU
  • 12 voor harde schijven
  • 20 voor SSD's en optische media
  • 4 thumb screws van de zijpanelen
  • 1 util om de moederbord spacers los te halen
  • 1 speakertje
  • een stuk of 10 tie-wraps
Daarnaast zit er nog een frame waarmee je één van de 5.25'' bays kan verkleinen tot een 3.5'' bay. Deze had ik niet nodig dus kan er verder ook weinig over zeggen, fijn dat hij erbij zit.

Dit alles wordt vergezeld van een handleiding. Verder eigenlijk niet nodig gehad, alles wijst zichzelf.
Front panel

Aan de voorkant van de kast bevinden zich de power button en de reset button samen met de audio out en microfoonconnector bovenaan. Ook zit daar een rood HDD ledje. De power button is mooi groot, de reset button is met de vinger niet te bedienen: je hebt een speld of paperclip nodig om deze te gebruiken. Had van mij best iets groter gemogen, ik gebruik die knop vaker dan je denkt.

Daaronder vind je twee 5.25'' drive bays, waarbij je één middels het meegeleverde frame kan verkleinen tot een 3.5'' bay. Daar weer onder vind je twee USB 2.0 poorten en 2 USB 3.0 poorten, waarbij de 3.0 poorten aan het traditionele blauwe kleuraccent te herkennen zijn.

Hieronder heeft de kast aan weerzijden een forse groene power-led, die van een afstandje er uit zien als de wenkbrouwen van een evil kast. Leuk effect. Deze power-led wordt niet door het traditionele pinnetje op het moederbord van prik voorzien, maar heeft een aparte molex-connector. Niet ideaal, maar vermoedelijk levert het moederbord niet voldoende vermogen voor de vrij felle leds via de traditionele weg.

Installatie

Alles leuk en aardig, maar nu wilden we graag aan de slag. Er moet een PC gebouwd worden. Hoe past alles erin?
PSU
Als eerste de PSU. De gebruikte Seasonic is volledig modulair. Dit blijkt niet tot zijn recht te komen in deze kast. Zoals te zien is op de volgende foto moet je voor installatie eigenlijk alle modulaire stekkers er al inzetten die je nodig hebt, want de ruimte tussen de PSU en de HDD cage is zeer beperkt, dus om daar later wat aan te wijzigen is bijna niet te doen.

De lengte van de kabels bleek ook niet optimaal te zijn voor deze case; de dubbele SATA-kabel is te kort om beide SSD-posities te bereiken, de Molex is helemaal bizar kort. De viervoudige is nog wel acceptabel. Maar dat komt in de review van de voeding wel ;) Verder past de PSU prima, de lengte is voldoende, maar je kunt dus niet zo goed bij de achterkant van de voeding. Dat wordt helemaal problematisch als je een langere voeding hebt.
Moederbord, processor, koeler

Het gebruikte moederbord, de Gigabyte GA-X170-EXTREME ECC, is een full-size ATX bord. Daarnaast heeft hij de nodige decoraties, bijvoorbeeld over de IO-poorten aan de achterkant:

Zoals te zien is levert dat een klein probleempje op met de geinstalleerde rear fan. Deze zit vrij dicht op het moederbord, en installatie bleek onmogelijk zolang de fan er nog zat.

Fan dus maar verwijderd. Met een stevige schroevendraaier niet zo'n probleem. Na de installatie van het moederbord kan de fan wel teruggeplaatst worden, deze leunt dan wel op het IO-kapje. Dit had best wat ruimer gemogen.

Het moederbord heeft ook wat prik nodig natuurlijk. De dikke stugge ATX-kabel laat zich makkelijk door de op het juiste punt wat breder gemaakte sleuf leiden. Na bevestiging kan deze weer teruggetrokken worden, en aan de achterkant zit op die plek ook een mooie diagnoale lus waar de kabel met een tie-wrap in bedwang gehouden kan worden. Zie de latere foto voor de resulterende kabellayout.

De CPU heeft zijn eigen voedingsconnector op het moederbord. Ook hier zit een mooie doorgang voor in de kast. Van de achterkant zie je mooi hoe die loopt. Hier kun je ook gelijk de opening aan de achterkant van de CPU-socket zien. Dit maakt het eenvoudig om de processorkoeler later te bevestigen, ideaal.

De Scythe Mugen 4 PCGH edition is een bakbeest van een fan, maar past prima in de behuizing, en dankzij de toegang via de achterkant is installatie ook goed te doen.
5.25'' bays
De Sharkoon heeft 2 5.25'' bays aan de voorzijde, net onder de power buttons, boven de front panel met 2 x USB 2.0, 2 x USB 3.0. In deze build heb ik hier een Blu-ray writer en een NZXT Sentry 3 fancontroller ingebouwd. De front panels laten zich na enige krachtsinspanning eruit duwen.

De bays zijn voorzien van een klikmechanisme die vasthaakt in de drive zodra je hem erin schuift. Door aan het hendeltje te trekken kun je hem weer losmaken. Dit werkte prima voor de blu-ray writer, maar niet voor de fancontroller door de beperkte lengte daarvan. Om dit op te lossen moest het klik-hefboompje verwijderd worden waarna schroefgaten tevoorschijn komen. Hierdoor kan de fancontroller toch vastgemaakt worden. Het verwijderen van het hefboompje ging met een kleine schroevendraaier om hem uit de behuizing te klikken vrij eenvoudig.

Uiteindelijk zit dit er dan zo uit. De NZXT en de Asus BD-brander passen mooi bij het zwarte kleurtje van de kast:

Fans
De Sharkoon komt standaard met twee 140mm fans achter het rooster aan de voorzijde van de kast, en één 140mm fan aan de achterzijde. Alle drie de fans zijn voorzien van groene leds om te passen bij de kleur van de kast. Zoals hierboven al genoemd moest de rear fan verwijderd worden om het moederbord te kunnen installeren.

Nog een minpunte van de meegeleverde fans is de connector. Deze heeft een 3-pins fan-connector die doorgelust wordt naar een molex-connector. Handig als je niet genoeg fan-poortjes in je systeem hebt, maar extra zooi in je kast als je ze niet nodig hebt. Ik heb ze dus maar afgeknipt om wat ruimte te besparen. Het was fijn geweest als er verloopjes meegeleverd waren.

Aan de bovenzijde van de kast passen nog 2 120mm of 140mm fans, of een 280mm radiator. De ruimte boven de 5.25'' bays is voldoende, zodat het een het ander niet uitsluit. Ik heb hier twee Aerocool DS Red Edition, 140mm fans geïnstalleerd. Ik hierbij gekozen voor rood om een extra kleur-accentje toe te voegen. Helaas ging het plaatsen van de voorste fan niet direct goed...

Als de 5.25'' bay bezet is door een optische drive en er ook nog een forse processorkoeler in de kast zit dan is er onvoldoende ruimte om de voorste fan op zijn plek te duwen. Hierdoor moest de BD-writer weer verwijderd worden. Door het klikmechanisme ging dit gelukkig vrij snel. Hierna kon de fan via de voorzijde op zijn plaats geduwd worden, waarna de BD-writer weer geplaatst kon worden.

Opslag
De machine wordt in eerste instantie voorzien van een nieuwe 2.5'' SSD en twee magnetische schijven die ik nog had liggen. Hier komt binnenkort nog een tweede 2.5'' SSD bij en op termijn zullen de 2 magnetische schijven vervangen worden door drie grotere exemplaren die een ZFS-array zullen gaan vormen. Voor nu dus de installatie van 3 schijven.

De SSD's moeten in een bracket geïnstalleerd worden. Deze brackets zitten met één thumb screw tegen de scheidingswand van de kast geschroefd en laten zich makkelijk verwijderen. De SSD klemt eigenlijk direct al vast in de houder, waardoor je ook prima zonder extra schroeven kunt werken. In dit geval zijn ze wel gebruikt overigens.

Na plaatsing kom je een beetje in de knoei met de power connectors. Een rechte zou werken, de doorvoer power connectors die hier beschikbaar zijn ook maar je moet de kabels wel even flink voorbuigen omdat ze anders in de knoei komen met de scheidingswand.

De drie 3.5'' HDDs kunnen onderaan de kast, voor de PSU geplaatst worden. De bovenste en de middelste worden op een bracket bevestigd welke zich middels één duimschroef eenvoudig laten plaatsen en verwijderen.

De onderste schijf moet tegen de onderkant van de kast geschroefd worden en is hiermee minder eenvoudig te verwijderen. Daarnaast kom je hier ook weer in de knoop met zowel SATA data-kabel, als de SATA power cable. De hoek van de gemiddelde SATA-kabel is de verkeerde kant op, dus er moest een rechte SATA-kabel gebruikt worden. Deze moet dan al heel snel de hoek om. Het lukt allemaal wel, maar echt prettig werkt het niet.

Kabel-management
Er komen nu eenmaal een flinke hoop kabels kijken bij de nodige inbouwapparatuur. Er zijn meer dan voldoende doorvoermogelijkheden door de scheidingswand. De ruimte achter de scheidingswand waar je alle kabels kwijt moet is wel wat beperkt. Het gedeelte achter het moederbord kun je beperkt gebruiken omdat daar weinig ruimte tot het zijpaneel is. De ruimte tussen de PSU en de HDD's ben je kwijt aan de kabels van de PSU, dus dan is er niet veel ruimte over. Na het nodige passen en meten toch een redelijk resultaat weten te bereiken.

Maar dan de andere kant. Doordat alle kabels weggewerkt zitten achter de scheidingswand zie je er aan de windowed kant vrij weinig meer van :) Zeer tevreden met dit resultaat, en het komt de airflow ten goede.

Videokaart
Ik heb mijn ouwe trouwe Radeon HD 5770 nog maar even van stal gehaald, de GTX 1070 is onderweg maar is er nog niet helaas. De afdichtstrips aan de achterkant zijn prima, met gaatjes tbv de airflow. Door een thumbscrew aan de achterkant van de kast los te draaien kan een beugeltje verplaatst worden wat de kaarten op hun plek houdt. In principe kun je hierdoor de schroeven per kaart achterwege laten, omdat deze beugel ze ook op hun plek houdt. Alsnog wel verstandig om de schroeven erin te draaien, zodat niet alles eruit schiet als je één kaart wilt vervangen.

Het is een klein beetje passen en meten om de kaart tussen het beugeltje en het moederbord te krijgen, maar is op zich wel goed te doen. Na montage zit de kaart recht en stevig op zijn plek. Weinig op aan te merken.
Ventilatie en airflow
Dit is zeer prima in deze kast. De meegeleverde fans leveren al aardig wat luchtverplaatsing op. De ruimte aan de bovenkant geeft hier nog wat extra mogelijkheden. Aan de achterkant, onder de PSU, is een laatje waarmee een stoffilter verwijderd en schoongemaakt kan worden. Aan de bovenzijde, boven de twee extra fans, zit ook een verwijderbaar stoffilter dat middels magneetjes op zijn plaats gehouden wordt.

Verlichting

Nou, en dan zit alles erin. Je koopt deze kast natuurlijk mede voor de lichteffecten, dus die hebben we tijdens het bouwen ook even vastgelegd.

En daarna, het beestje op zijn plek op mijn bureau, in een donkere kamer:

De Sharkoon is een zeer mooie kast, waar ook vrij goed in in te bouwen is. De grootste nadelen zijn de beperkte ruimte voor installatie moederbord, top fan, modulaire PSU en de SATA-connectors voor de HDD's. Cable management aan de zichtbare zijde is top. De ruimte achter de scheidingswand is ietwat krap waardoor het wel wat inspanning vergt om het allemaal netjes te laten lopen en passen. Al met al toch zeker wel tevreden over cable management maar het kan nog wel wat beter.

En dan de looks _/-\o_ Ik vind 'm zeer mooi geworden en door het raampje heb je mooi zicht op de rood/groen verlichte componenten, zonder de vervuiling van de vele kabels. Het grootste minpunt is de vrij forse Scythe koeler (die wel lekker stil is overigens). Misschien dat ik daar ooit nog eens een iets subtielere vervanging voor ga zoeken.

Ik ben zeer positief, en zou hem zeker aanraden. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, met een prijs van ronde de ¤70,- is hij zeker niet duur.

Laat gerust je feedback achter. Reviews van de overige componenten zal ik binnenkort ook gaan schrijven :)

Heb jij ook een Sharkoon DG7000 Groen?

ik heb deze kast ook.

echt een fijne kast alleen maakt er iets bij mij behoorlijk veel lawaai .

ik heb een i5 6500 met een boxed cooler
voeding is een sharkoon 700 watt
videokaart XFX R9 390X
moederboord, asrock z170a fatality k4
ssd samsung 250 gb
hdd seagate 1tb
Tja, wat kan je ervan zeggen zo he. De boxed coolers zijn er niet bekend om dat ze stil zijn / goede koelprestaties leveren. Maar daar kan je het beste voor op je gehoor afgaan. Hou je oor eens dicht bij de verschillende componenten en kijk waar de meeste herrie vandaan komt. Eventueel kun je met je vinger op de as van een ventilator deze even tijdelijk tot stilstand brengen (niet te lang, dat vinden de componenten die ermee gekoeld worden en je fan niet zo heel leuk) om dan te horen of dat een verschil uitmaakt in het geluid wat je waarneemt.

Bij mij produceert de voeding (Seasonic M12II EVO) het meeste geluid bij idle, in die situatie zijn de case fans en CPU-fans onhoorbaar. De case zelf maakt geen geluid natuurlijk; hoogstens de fans maar dat zijn op zich geen lawaaierige fans.

Als ik de CPU flink belast stijgen de fan-speeds wat tot een hoorbaar niveau waarmee ze de voeding net aan overstemmen, maar nog steeds weinig geluid maken.

Ik zou in ieder geval eens goed kijken naar je stock cooler en de voeding, die produceren vermoedelijk het meeste geluid.
Wow, dit ziet er goed uit!! ( De PC én de review )
Mooie review.
Maar ik vraag me nu af of de fans 3 of 4 pins zijn. Je moederbord is 4 pins maar in je review staat volgensmij 3 pins(dat stukje begreep ik niet. Ik wil zelf een moederbord kopen met 2 x 4 pin headers dus moet dan moet ik sowieso een adapter kopen maar ik zou graag willen weten of y splitter genoeg is.

Met vriendelijke groet,
Niels Boonstra
Ik zal het even toelichten aan de hand van de foto uit de review:

Hier zie je van boven de stroomaanvoer van de NZXT fan-controller, en van onderen de fan-connector van de Sharkoon DG7000. Zoals je hierop kunt zien heeft de NZXT fan-controllers 4-pins connectors, waar maar 3 aders van aangesloten zijn. De fans in de Sharkoon DG7000 hebben 3 pins, en deze passen dus gewoon in een 4-pins-connector.

Dan zie je nog de groene krimpkous, dat is de plek waar de fan-connector werd doorgelust naar een molex-connector, die ik er dus afgeknipt heb om het wat overzichtelijk te houden.