Specificaties Dual core @ 2,4GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6600 Tray Review

roedi06 26 augustus 2009, laatste update op 26 augustus 2009, 1.681 views

Intel Core 2 Duo E6600 Tray

Pluspunten

• Warmteproductie icm Arctic Cooling Alpine 7 Pro
  • Stabiliteit
  • Overklokbaarheid
  • Multitasking

Minpunten

• Eigenlijk geen, goed product.

Hoewel de Intel E6600 inmiddels niet meer leverbaar is via de gebruikelijke weg (winkels/webshops) wil ik toch een korte review over de processor schrijven. Voor mensen die op de tweedehands markt een E6600 weten te bemachtigen kan een review als deze wellicht toch (nog) van belang zijn.

Prestaties
De E6600 heeft bij mij altijd alles prima kunnen draaien. Ook op dit moment kan ik er nog alles mee doen wat ik wil en bovendien is multitasken door de aanwezigheid van de dubbele core een gemak dat heerlijk werkt als je nog gewent bent aan een enkele processor. Alles loopt soepel en als je veel programma's tegelijk draait als een muziekspeler, firefox, ondertussen bestanden uitpakt en nog wat aan het downloaden bent draait alles rustig door.

Featureset
Uit de specificaties zoals die bij het product worden weergegeven:
Socket 775
Verkoopstatus (CPU) Boxed
CPU Multiplier 9.0
Thermal Design Power 65W

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De E6600 heeft in de 2 jaar dat ik het inmiddels bezit nog nooit voor problemen gezorgd, heeft altijd stabiel gedraaid en is dus erg betrouwbaar naar mijn mening.

Warmteproductie
De processor wordt bij mij in Idle toestand zo'n 30 graden terwijl de omgevingstemperatuur ongeveer rond de 25 graden is. Tijdens maximale belasting voor een langere tijd wordt onder dezelfde omstandigheden mijn processor niet warmer dan 47 graden. Wel moet ik hierbij vermelden dat ik geen gebruik maak van de stock-koeler maar de Arctic Cooling Alpine 7 ~[zie hier de beschrijving in Pricewatch]. Deze heb ik uit geluidsproductie-overwegingen gekocht maar koelt bovendien ook nog iets beter dan de stock koeler.

Overklokbaarheid
De E6600 laat zich heel erg makkelijk overklokken getuige het filmpje op de onderstaande link:
Overklokspecial E6600
In dit filmpje wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je moet overklokken met de E6600. Hoe je dit kunt instellen in het BIOS en later kunt testen of het dan stabiel draait of niet. Voor beginners of zogenaamde noobs is dit een ideale guide. Verder is er op de volgende link een ranglijst te vinden van behaalde overkloks:
Overklokranglijst E6600
Zelf heb ik het eens gedaan na het filmpje gezien te hebben bij wijze van test en het gaat inderdaad erg gemakkelijk, zo had ik binnen de korste keren mijn E6600 op 2.9 GHz draaien in plaats van de normale 2.4 GHz. Omdat ik eigenlijk vind dat mijn huidige prestaties nog afdoende zijn heb ik de processor niet overgeklokt draaien en dus heb ik er ook geen snelheden/temperaturen bij te vermelden.

Is niet echt meer van belang, maar destijds was de E6600 de meest prijs/prestatie waardige aankoop.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Tray?

Een dubbele processor is heel wat anders dan een "dual core".
Wel ,ik vind het wel netjes.Informatief.leuk gedaan .3sterren ;)
Hmm jouw temperaturen zijn wel erg aardig, ik kom gemakkelijk aan het dubbele met de stock cooler. Komt ook wel door mijn immens slechte airflow gok ik :p