AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed Review

swampy 10 december 2006, laatste update op 10 december 2006, 14.492 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed

Pluspunten

• Laag stroom gebruik ( 53W geschat )
  • Door cool en quiet ook niet te warm
  • Snel
  • Goede offloading door dual core ( je kan anti virus draaien terwijl je gamed )

Minpunten

• Aan de duurdere kant
  • Games kunnen vaak maar een core aanspreken

De AMD64 X2 3800+ is een mooie dual core processor. Hij is goedkoper dan zijn grotere broertjes ( 4400+, 4800+ ) en dat heeft een reden. Inplaats van de 1M cache per processor heeft de X2 3800+ maar 512Kb. Dus technisch gezien is hij minder, en dat zie je dan ook aan de rating.

Mooie is wel dat de X2 3800+ zeer energie zuinig is en dus op vele Nforce 4 moederborden zal passen. De X2 4400+ en verwanten hebben allemaal een 130W specificatie ( al zal hij dat waarschijnlijk nooit gebruiken ) en de 3800+ heeft een 90W. Daardoor pas die, als de bios meewerkt en up to date is, op zowat elk Nforce 4 moederbord.

Dus wat levert dual core nou op, best wel wat. Door het crossbar design van de processor en de directe geheugen acces. Kunnen beide cores optimaal gebruik maken van de bandtbreedte. De northbridge is ook dus niet meer in de weg sinds de AMD64 en met dual core merk je gelijk het voordeel. De pc reageert veel directer en door de dual core kun je virus scannen en werken aan de pc tegelijkertijd.

Ik heb daarom ook deze processor gekocht, om gewoon te kunnen blijven werken terwijl andere dingen op de achtergrond bezig zijn. Zelfs voor games is dit een uitkomst omdat die een hele core voor zichzelf kunnen eisen.

Voor media encoders is er ook goed nieuws, een beetje proffesioneel programma kan door de dual core design iets van 70% winst halen volgens sommige review sites. Zelf dertegen heb ik nog niet met media encoding gewerkt, nou ja... ogg encoderen maar of het nou de dual core is of gewoon de optimalere IPC kan ik niet zeggen, snel ging het wel!

Is dit de toekomst voor pc's. Ja want tegenwoordig heb je wel antivirussen, firewallen en andere spullen nodig om jezelf te beschermen. En een monocore cpu moet dus meer wisselen!

Maar aan de andere kant, de prijs. Dat is een punt waar inderdaad op gezegt kan worden dat een dual core processor gewoon duurder is. En dat programma's vaak niet ge-optimaliseert zijn voor dual core gebruik. Dus dat de kracht van 1 core de snelheid van het programma geeft.

Dual core is de toekomst, als je nu een pc koopt en het geld er voor over hebt, is het zeker de moeite waard

Update: Vandaag 15 october 2005, heb ik met Nerovision Express een Divx van 900 Mb omgezet naar een DVD van net 4 gig. In 45 minuten doordat de beide cores gebruikt konden worden. Iets wat met mijn oudere systeem 3 uur zou duren ( dat was een P4 2,53Ghz )

Dual core is echt aan te raden, zelfs als je het nu nog niet zo heel vaak gebruikt!

Update: 10 december 2006, systeem is nog steed stil in vergelijking met mijn oude en werkt nog steeds heerlijk. Ik heb tot nu toe nog geen reden gehad om te denken aan een betere processor. Nog het gevoel dat ik performance miste... iets wat bij mijn P4 systeem wel was..altijd dat knagende gevoel dat je sneller kon. Maar nu nog kan ik alles doen en heb dat gevoel niet!

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed?

Het viel me op bij een aantal tests dat b.v. de 3700 en 3800 beter presteerde in games dan de X2 3800. Ik ben zelf de trotse eigenaar van een 3700+ (2.2ghz) en met een beetje overklokken kom je gauw aan de 2.4ghz zonder al teveel moeite. Kun je bij deze dual core gewoon de affinity van een programma dus b.v. van core 1 naar 2 zetten?
Aannemde dat Dual Core hetzelfde werkt als DUAL CPU, (* Ik bedoel dus onder Windows zelf, en niet qua snelheid of bandbreedte oid *)

Ja dit kan. ik kan gewoon per proces de affiniteit per cpu selecteren.

Verder is het zo dat de CPU misschien net aan iets minder mag presteren. De algehele prestatie bekeken is deze cpu veel prettiger om mee te werken dan bijv een single 3700+ of 3800+ of allicht zelfs (weet bijna zeker) 4000+.

Ikzelf ben de trotse bezitter van een Dual Opteron 244 systeem. Dit ding schopt kont aan alle kanten. Heb nog niet zoveel benchmarks mee gedaan maar de werkelijke kracht die deze twee cpu'tjes bezitten is ongehoord.

Een single core is dan een wereld van verschil om mee te werken.
Zelfs al heb je een schone vers geinstalleerde single core.
De DUAL voelt alsnog sneller en responsiever aan.
Daarom kocht ik het ook, dat ik niet hoef te wachten tot de anti virus klaar is mijn zijn wekelijkse scanbeurt, of dat achtergrond zooi niet mijn games of andere programma'sin de weg gaan zitten.

Want dat is inderdaad irritant aan een single core ..het wachten totdat je weer gebruik mag maken van de core...
Eigelijk is de X2 3800+ gewoon twee 3200+ cpu's. Dus als een spel maar 1 core kan gebruiken zal hij ongeveer gelijk presteren als een 3200+
Ok een ding snap ik niet:
Negatieve Eigenschappen:
Games kunnen vaak maar een core aanspreken
Dit ligt toch niet aan de processor? De ontwikkelaars van die spellen moeten dat regelen, deze CPU ondersteunt dual core spellen (K weet zijn er niet) gewoon dus dat is zeker geen nadeel wat jij zegt.
Natuurlijk is dat wel een nadeel, voor een fanatieke gamer althans. Die is op het moment immers beter af met goedkopere 2,4GHz single-core i.p.v. een 2,0GHz dual-core.
Ja maar wat ik bedoel is dat het geen nadeel van de processor is. De X2 3800+ van AMD kan daar niks aan doen, er moeten drivers uitkomen daarvoor en spellen die het ondersteunen. Dat heeft vrij weinig met de CPU zelf te maken, daarom vind ik het niet waard om dat als nadeel op te schrijven.
Tuurlijk is het wel een nadeel als 90% er nog geen ondersteuning voor heeft dan is dat een nadeel.
Dat AMD daar niks aan kan doen heeft er niks mee te maaken.
Dat nadeel is voor mij dus dan ook het eenige nadeel waarom ik er zelf nog geen een gekocht hebt!
Ik heb deze 2.0@2.4Ghz en hij kan verder maar heb ik er momenteel geen behoefte aan :) 2.6Ghz is stabiel getest maar wel vrij hoge voltages icm de Zlaman 7000cu op een DFi NF4. Vergeet niet deze patch te installeren...

nieuws: Dinsdag patchdag; trage dual-core AMD's geholpen

Idd merk je de verschillen erg goed met een X2.

Heb zelf een 4200 X2. En speel vaak een zwaar spel BF2, als ik met alt/tab even naar een app. in windows wil.
Geeft hij geen krimp :9 Het geeft je het gevoel ofdat je tussen 2 internetpagina's aan het wissellen bent.

En dat is wel erg lekker :*)
Dat heeft denk ik meer te maken met de hoeveelheid geheugen in je machine!

Als je 2 gb hebt, en bf2 houd 500/700 meg bezet, dan heb je nog steeds 1,5 gb -1,3 gb voor windows. Dan hoeft er dus niet geswapped te worden ;)
De 3800+ is vooral goedkoper omdat hij draait op 2,0 GHz ipv de 2,2 en 2,4 van respectievelijk de 4200+ en de 4600+. Het verschil tussen de 4200+/4400+ en 4600+/4800+ is inderdaad ipv 2x 512 KB L2 cache 2x1MB L2 cache, maar zowel de 3800+ als de 4200+ hebben 2x 512 KB L2 cache en schelen toch ruim 130 euro (Niet dat het veel uitmaakt, die 200 MHz valt met goede koeling wel in te halen :)).

De TDP heeft in principe niet zo gek veel te maken met het moederbord, de 4200+ en zijn hogere broertjes werken ook prima op S939 bordjes, je hebt alleen wat betere koeling nodig ;).
ogg encoding, maar ook andere formaten, er is nog geen enkele encoder die beide cores kan aanspreken. Ik doe nooit andere dingen terwijl ik encode... dus snelheidswinst is er dan niet... jaa je kan nu wel andere dingen doen zonder snelheidsverlies (mits er werkelijk een andere core wordt aangesproken omdat eentje al bezig is)
Die patch heeft alleen zin voor mensen die CoolnQuiet hebben aanstaan .. dus mensen die OC'en helaas niet.
Ook ik ben er op alle fronten op vooruit gegaan met de 3800 X2 kwa prestaties en koeling.

Ik had een P4 3.2 s478 1mb, liep uitstekend (en stabiel) maar met een hyper48 koeler (van Coolermaster) liep dat ding nog naar de 70 graden Celsius tijdens renderen of gamen.

De 3800 met de boxed koeler wordt maximaal 53 graden tijdens renderen en gamen (tegelijkertijd) !!!

Ik ben wel van mening dat het tijd word voor een andere vorm van harde schijven die veel meer snelheid aankunnen, want pas dan kun je nog veel meer uit deze processor halen (applicaties tegelijkertijd).
@ Zweitse

Heb zelf een 3000+ @ 2.4ghz, maar deze lagt ook niet als ik alt+tab. Alleen als het geheugengebruik te hoog word. Ligt bij mij aan het geheugen dus.
Een dergelijke test zegt natuurlijk niet zo veel gezien je gebruik maakt va n2 verschillende architecturen. Je zou eerst moeten encoden met het proces op 1 core gefixed en daarna gebruik makend van 2 cores.
Specs:
Asus m3a
Amd Athlon x2 3800+dual core
Msi Geforce nx7600gt-256mb ddr2
2x 1 Gb Pqi 800 mhz geheugenmodules
@2.27 ghz...

En nu de vraag:Is dit netjes of....