Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE32B550 Review

5618 25 augustus 2009, laatste update op 26 augustus 2009, 15.850 views

Samsung LE32B550

Pluspunten

• prijs
  • kijkhoek
  • aansluitmogelijkheden
  • CI+ slot

Minpunten

• installatie van voet via schroeven
  • grootte afstandsbediening
  • beperkte herkenning bestandstypes Media Play
  • zeer beperkte handleiding

Zeer recent heb ik een Samsung LE32B550A5PXXN aangeschaft via de Pricewatch. Onze oude LG CRT-televisie had (na slechts enkele jaren) de geest gegeven. Hieronder volgen mijn review en ervaring dusver met dit toestel.

Verpakking
De 32B550 wordt aangeleverd in een redelijk stevige doos. Wanneer deze plat neergelegd wordt en je het plakband doorsnijdt, vouwt de doos met vier flappen open. Direct zichtbaar zijn de twee gesealde plastic zakken waarin zich de documentatie en onderdelen bevinden en de voet waarop het scherm komt te rusten. Hieronder is het beeldscherm te vinden tussen twee stukken polystyreen.

Accessoires
Het aantal meegeleverde onderdelen bij de 32B550 is naar mijn mening vrij beperkt. In de doos bevinden zich de volgende onderdelen:
- beeldscherm en de voet
- IR-afstandsbediening en 2 AAA batterijen
- electriciteits-/netsnoer
- plastic richtvoet (voor montage voet)
- dekselkraag (voor montage voet)
- 8 schroeven
- plastic snoerhouder
- afsluitdeksel voor de onderkant (voor gebruik bij wandmontage)
- schoonmaakdoekje
- 'Quick Setup Guide'
- USB-stick (500MB) met uitgebreidere handleiding
- veiligheids- en garantiedocumentatie

Features
De 32B550 beschikt over een ruime hoeveelheid aansluitmogelijkheden (zie foto). Zo beschikt het toestel over onder andere 4 HDMI-poorten, 2 SCART-aansluitingen, een Composite-aansluiting, 1 USB 2.0-poort, een Component Video (YPbPr) ingang, een D-Sub (VGA) poort voor het aansluiten van een PC, en een CI+ slot.

Van deze aansluitingen bevinden zich 1 HDMI poort, de USB-poort en de Composite zich aan de rechter zijkant van het toestel (zie foto onderaan).

Rechtsonder aan de voorkant van de 32B550 bevinden zich verder tip-toetsen waarmee het menu, het volume, het kanaal en de stand-by functie bediend kunnen worden.

Het beelscherm kan (naar schatting) 25° om de lengte-as gedraaid worden in beide richtingen (swivel). Een tilt-functie ontbreekt, maar dit ervaar ik niet als hinderlijk.

Installatie
Het monteren van de voet is vrij simpel. Allereerst dient de richtvoet op de voet geplaatst te worden en hierbovenop de dekselkraag. Zoals bij de iets kleinere modellen LCD-televisies wel vaker het geval is, moeten deze vervolgens aan elkaar gezet worden door middel van 4 schroeven. In de voet bevindt zich echter geen schroefdraad, wat betekent dat dit door het indraaien van de schroeven ontstaat. Probeer dit vastschroeven niet met de hand te doen. De kracht die hiervoor nodig is simpelweg te groot. Met een boor- of schroefmachine met kruiskopbitje erin is deze klus echter zo gepiept. Hierna moet het beeldscherm alleen nog (met 2 personen) op de voet geplaatst worden en met de laatste 4 schroeven aan de dekselkraag bevestigd worden.

Het meegeleverde netsnoer is vrij kort (naar schatting 1.5 meter). In mijn geval betekende dit dat ik een verlengsnoer moest gebruiken om het toestel op het electriciteitsnet aan te kunnen sluiten. Verder ging het aansluiten van de COAX-kabel via de ANT-ingang vrij moeilijk door het zeer strak passen van beide connectors.

Zodra het netsnoer is aangesloten schakelt het toestel in en geeft de gebruiker via het Plug & Play systeem direct, na taalselectie, de eerste keuze tussen Winkeldemo en Thuisgebruik. Hier moet uiteraard voor Thuisgebruik gekozen worden. Vervolgens kan de gebruiker een uitgebreid menu doorlopen om allerlei functies in te stellen naar eigen smaak.

Gebruikservaring
Het in- en uitschakelen van het toestel gaat gepaard met het afspelen van een melodie. Dit gedrag is (gelukkig) instelbaar via het keuzemenu. Het menu van de 32B550 is mooi ontworpen en werkt vrij intuitief. Een positief punt is dat bij het instellen van beeldeigenschappen het menu klein onderin beeld wordt weergegeven, zodat het verschil goed te beoordelen is. Als kritisch punt moet hier aangedragen worden dat de vertraging die soms optreedt tussen afstandsbediening en daadwerkelijke uitvoering hinderlijk is.

Afstandsbediening
De afstandsbediening zelf (zie foto onderaan) is 25 cm lang en 5 cm breed, weegt 142 gram met batterijen en ligt het comfortabelst in de hand met de duim op de ronde Enter-knop in het midden. Het gebruik van de menuknop en bijbehorende functieknoppen, alsmede de blauwe volume- en zap-knop is daardoor makkelijk. De bovenliggende numerieke toetsen zijn echter wat ongemakkelijker in gebruik door de gewichtsverdeling en lengte van de zwarte zapper. De tactile feedback van de knoppen bij het indrukken voelt goed en verder zit het klepje dat de batterijen afdekt handig vast aan de afstandsbediening door middel van een stukje flexibel plastic.

Geluid
Het geluid uit de twee 10W speakers is adequaat te noemen. Standaard staan de lage tonen mijns inziens te zacht afgesteld, maar dit is snel verholpen. Voor een goede audio-visuele ervaring zal men echter toch gebruik moeten maken van een aparte speakerset.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit van dit 1080p toestel kan ik helaas op het moment weinig vertellen, aangezien ik nog niet beschik over digitale ontvangst noch HD-signaal (noch een mediaspeler of CPU die in staat is 1080p af te spelen). Echter, ik heb al wel wat kunnen testen met foto's met een resolutie van 1920x1080 zoals bijvoorbeeld dit typisch Nederlands landschap. Afbeeldingen kunnen namelijk eenvoudig op de 32B550 worden weergegeven via de USB-ingang die zich op de zijkant van het toestel bevindt. De weergave van de afbeeldingen ziet er goed uit, maar met beeldverbeterende opties als Zwarttinten en Dynamisch Contrast wordt al snel een te hoog contrast gegenereerd.

Het gehate verschijnsel dat backlight bleeding heet heb ik nog niet kunnen ontdekken. De zwartwaarden zijn naar mijn mening goed. Bij weergave van een volledig zwart scherm in een verduisterde omgeven is het beeld (uiteraard) niet echt zwart, maar wel egaal. Egaal op één opmerkelijke waarneming na. Van dichtbij is aan beide zijden een lichtere balk te zien tot aan ongeveer 5 centimeter naar binnen. Bij nadere inspectie geldt ditzelfde voor een klein strookje boven- en onderin beeld. Het lijkt erop alsof midden op het scherm een extra film is aangebracht, wellicht om de zwartwaarden en/of het contrast te verbeteren. Mijn kennis van (Samsung) LCD-schermen schiet hierin tekort.

De kijkhoek van de 32B550 is ruim voldoende. Iemand die van de zijkant mee zou willen kijken zal geen last hebben van zijwaartse backlight bleeding en versprongen kleuren.

Hopelijk zal ik in de toekomst meer kunnen toevoegen wanneer ik gebruik kan maken van de HD-functionaliteit van de 32B550.

Media Play
Zoals vermeld kan via de USB port de Media Play functie worden aangesproken. Wanneer de USB-stick in de televisie wordt gestoken verschijnt automatisch een menu met de optie om Media Play te starten of om een firmware-update uit te voeren. Met de Media Play functie kunnen (uitsluitend) JPEG-afbeeldingen worden weergegeven en MP3-bestanden afgespeeld. Browsen door de mappen en bestanden op de USB-drive is gemakkelijk en de informatie over de bestanden wordt overzichtelijk weergegeven. JPEGs worden, nadat er één is geopend, automatisch als diashow weergegeven, maar dit kan ook gepauseerd worden en er kan handmatig gebladerd worden. De weergave van IDv3 tags van MP3s lijkt ook probleemloos te verlopen.

CI+ Slot
Wat betreft digitale televisie heeft de 32B550 nog een troef in handen. Kabelaar Ziggo gaat namelijk binnenkort zijn CAM CI+ modules leveren aan klanten en de LE32B550A5PXXN (let op: PXXN) met zijn CI+ slot staat als eerste Samsung-televisie in de 5-serie op de lijst van gecertificeerde HDTVs. Het voordeel hiervan is dat er geen digitale ontvanger (met eigen afstandsbediening) tussen de televisie en kabel geplaatst hoeft te worden en dat alles bedienbaar blijft met de afstandsbediening van de televisie zelf. Ook zal deze oplossing waarschijnlijk goedkoper zijn dan de aanschaf van een aparte digitale ontvanger.

Heb jij ook een Samsung LE32B550?

Geen fotos van de TV zelf. Dat is toch veel belangrijker dan fotos van ingangen?
Die kun je toch makkelijk zelf opzoeken, ik vind zelf altijd dit soort foto's veel meer waarde hebben omdat je hier vaak meer op ziet dan de standaard foto's van een bepaald product die vaak uit een commercieel oogpunt worden genomen. Maar dat is mijn mening, verder hartelijk bedankt voor deze review, een goede kennis van me heeft deze onlangs aangeschaft en vond het toch wel langs om hier even doorheen te lezen! :-)
Zoals aangedragen door Nickalicious zijn er online meer dan genoeg foto's te vinden van dit toestel. Echter, foto's van details zijn zeer moeilijk te vinden.
Hier komt ook bij kijken dat de foto's die ik van het hele toestel maakte niet mooi uitvielen vanwege de donkere achtergrond en glans van het toestel, alsmede dat er een limiet is van 4 afbeeldingen in de review.
Zelf zie ik op de Samsung website een Firmware Update (2009-08-13) staan. Helaas geen lijstje met verbeteringen/aanpassingen. Iemand enig idee of dat ergens te vinden is?

Firmware update voor LE32B550A5W
Even belangrijk, want dat gaat over het A5W type en niet de A5P. Ik heb zelf een A5W type gekregen en die gaat het niet doen met Ziggo. Met de juiste instellingen krijg je Nederland 1 netjes in HD aan het werk, maar de A5W ondersteund geen CI+ kaart. Als je er een CI+ kaart insteekt, dan krijg je ook een foutmelding.

Voordat je de televisie aanschaft moet je even navragen of je de A5P krijgt, want ik heb het idee dat veel (goedkopere) webshops de apparatuur grijs importeren en dan heb je kans dat je een toestel krijgt die het niet doet met Ziggo. Ik heb het i.i.g. niet voor elkaar gekregen. Mijn televisie gaat dus weer terug. Helaas, want voor het geld is het een prachtig ding.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 8 november 2009 13:22]

Hallo,
Ik heb deze televisie nu twee dagen in huis en ik heb TOTAAL GEEN verstand van dit soort dingen!!
Maar ik stoor me ontzettend aan de motionblur!!
Ik had eerst een Sony Bravia in huis, maar die heb ik terug gebracht vanwege die motionblur en een resonantie in het geluid.... Nu heb ik deze tv in huis en heb ik nog steeds last van de 'smerige bewegingen' Is hier nog iets aan te doen of is dit hoe het voortaan zal zijn met LCD-tv's?
Ik ben vrij gevoelig voor dit soort dingen en zie het wat sneller dan bijvoorbeeld mijn vriend... Ik geloof niet dat ik me hier bij neer kan leggen...
Is er iemand die me hier meer over kan vertellen of nog liever...oplossingen aan kan dragen? Ik kijk via UPC digitaal.... Geld voor een duurdere tv heb ik niet!
Verder vind ik het een prachtige televisie, dus ik ben erg blij met alle hulp die ik kan krijgen!

Alvast bedankt!
Groetjes Gerda
100Hz of hoger nemen? Die zet tussen elk frame een extra frame zodat overgangen en bewegingen strakker verlopen.
Ik vind je review meer dan prima. Met name jouw bijdrage over de installatie is iets praktisch wat je niet vaak tegenkomt, maar is wel iets om rekeing mee te houden.

Ook jouw melding over CI+ vind ik waardevol.
Prima review.

Echter het negatieve punt 'zeer beperkte handleiding' vind in niet passen. Het megeleverde USB stickje bevat een erg duidelijke handleiding waardoor je dus digitaal toch een uitgebreide handleiding hebt.
Ik heb sinds juni 2009 ook deze LCD en ben er zeer tevreden over, alleen de afstandsbediening is zo onlogisch.
Met je rechterhand wissel je vaker van zender dan van geluid dus als je hem in je rechterhand hebt dan liggen de volumeknoppen dichterbij dan de zenderknoppen...

De minimale handleiding vind ik geen negatieve kritiek... Lezen we die dan? 8)7
dank voor de review wordt erg gewaardeerd..
Weet je of iemand dat de CI+ slot ook geschikt is voor KPN digitenne?
Weet iemand of deze TV ook goed is om voor de PC te gebruiken met software als games, renderingsoftware photoshop en videobewerking? Er zit zag ik wel een VGA poort op maar is dat voldoende of is er echt DVI vereist voor goed beeld?
Kan iemand wat meer vertellen over de beeldkwaliteit?