Specificaties HTPC, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK1380 Review

brama 24 augustus 2009, laatste update op 24 augustus 2009, 1.766 views

Antec New Solution NSK1380

Pluspunten

• compact
  • stil
  • uiterlijk

Minpunten

• gebrekkige air-flow
  • inbouwen tijdrovend

In het algemeen is de NSK1380 naar mijn smaak een prima kast, die niet misstaat als HTPC kast. De kast is krap bemeten, maar kan wel plaats bieden aan een mATX moederbord i.c.m. een grote grafische kaart (fysiek althans).

Inbouwen kost meer tijd en moeite vergeleken met een miditower behuizing, of brede HTPC behuizingen. Antec maakt het klussen wel gemakkelijker door de 5.25"- en (3x!)3.5" drivebay als uitneembare module te ontwerpen. Je kunt 'm gemakkelijk optillen, kabeltjes lostrekken, en uitnemen. Lastiger is het installeren van de CPU-koeler, want daarvoor moet je de voeding demonteren. Deze hangt namelijk gedeeltelijk over de CPU heen. Niet te vaak de hardware-configuratie willen aanpassen na het inbouwen dus.

Een (zeer) zwak punt van deze kast is de air-flow. Of beter gezegd, het gebrek eraan. In mijn geval heb ik een simpel mATX moederbord met een onboard Geforce 9300. Op de northbridge zit een groot koelblok met heatpipe. Met verder alleen een DVD-drive en een 3.5" HDD in de kast ingebouwd, crashte het systeem bij aanhoudende 3D-belasting. De GPU werd 96+ graden heet, waarna het systeem zichzelf resette.

Ik heb het koelingsprobleem uiteindelijk opgelost door het plaatsen van een 12cm koeler bovenop de PCI-sloten, gericht op de CPU/northbridge. Daarnaast was het nodig om de voedingsventilator te modden zodat deze ook temperatuurgeregeld werd (standaard 'fixed' afgeleverd op 1000rpm!). Hierdoor bleef de binnentemperatuur ook bij het spelen van spellen onder de 45 graden. Zonder de modificaties was dat 52 graden. Waarom antec de voeding niet heeft uitgerust met een fan speed regelaar, is mij een raadsel.

Als je een smalle, hoge HTPC wil bouwen zonder losse grafische kaart en met een niet-heethoofdige chipset, dan is dit een fijne, stille kast. Anders, zonder mod-werk, wordt het al snel erg warm.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK1380?

Ik gebruik deze behuizing als homeserver icm uATX AMD740 bordje met een zuinige Sempron 1250 CPU. De koeling is inderdaad minder, maar ik schat in dat het voor mijn 'zuinige' configuratie niet uitmaakt. Ik speel er immers geen games mee.

Met de CPU boxed koeler had ik geen enkel probleem. Wel waren de voedingskabels te kort om mijn 1T samsungs te breiken. Die moest ik verlengen.

Hoe ziet je configuratie eruit? Waarom heb je niet gekozen voor de Antec Fusion als HTPC?
Er zit een Asus P5N7A-VM moederbord in met de onboard Geforce 9300. De CPU is een E7300 op standaard kloksnelheid. De CPU-koeler is een Scythe Shuriken (past net onder de voeding). Verder 2x2GB PC6400 geheugen, en een 3.5" 320GB SATA HDD.

De meeste HTPC behuizingen (zoals ook de Fusion) zijn te breed voor mijn kast. De behuizing mag namelijk maximaal 42cm breed zijn, en de meesten zijn 44.5cm breed. De kubus-vormige NSK1380 past perfect in het tv-meubel.

Ik heb vandaag de Aplus CS-GL-3 kast besteld. Deze is smaller dan de meeste desktop HTPC behuizingen, maar biedt wel voldoende koelingsmogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door brama op 25 augustus 2009 12:33]

jammer, had graag een foto gezien van je mod.

Verder is het inderdaad aan te raden een zuinige setup in deze case te plaatsen.
Het wat weinig ruimte hebben is in mijn optiek ruim gecompenserd door de slimme astandsbusjes, het meerendeel heeft een soort haakjes die het moederbord netjes op de plek houden, 1 duimschroef op de plek in de burt van de plek achter het videokaart slot is voldoende het mobo goed te laten zitten, erg prettig.
De inwendig geplaatste 12cm fan op de pci-sloten..sja, dat ziet er zo fout uit, daar heb ik maar geen foto van gemaakt ;) De fan hangt aan een tie-wrapje aan de voedingsconnector van de case, en rust verder op een kartonnetje boven de pci-sloten. Het voornaamste wat die fan doet is de warme lucht in de case rondblazen, zodat de northbridge in ieder geval niet te heet wordt. Voor de binnentemperatuur in de kast zelf draagt het vrijwel niets bij.

De ventilatormod in de voeding heb ik IMHO vrij netjes gedaan. Standaard loopt er namelijk een 3-pins connector uit de voeding, waarvan alleen de buitenste 2 pinnetjes aangesloten zijn. Met deze 2 pinnetjes kan het moederbord de RPM-waarde registreren, maar niet het voltage regelen. Van een andere 3-pins connector (afgeknipt van een oude fan) heb ik het middelste draadje eruit gehaald, en deze netjes in de bestaande connector van de Antec voeding geprikt. Met een kroonsteentje in de voeding zelf zit deze verbonden met de voedingsdraad van de ventilator (deze zat dus eerst direct op de voeding zelf aangesloten via een extra 2-pins connectortje). Uiteindelijk komt er dus een 3-pins connector uit de voeding waarvan alle 3 de pinnetjes doorverbonden zijn. Aan de buitenkant van de voeding zie je niets van de mod.