Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB Review

peter123 1 september 2009, laatste update op 5 september 2011, 3.419 views

Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB

Pluspunten

• Super zuinig
  • Koel
  • goedkoop
  • Stil

Minpunten

• Net zo stil als de Seagate 7200.12 500Gb 7200rpm
  • Traag
  • Grote variatie in toegangstijd (zie gele puntjes in HDtune plaatje)

Achtergrond info harddisk GoT I/O-topic Data Samsung F2EG

Keuze
De PC waar de schijf in moest komen, gebruik ik om te surfen, email, branden en als servertje. De bootschijf is een OCZ Vertex SSD en op de nieuwe schijf komt de data te staan. De schijf moet ongeveer 500Gb groot zijn, zuinig, stil en zeer betrouwbaar. Voor de prestaties heb ik een Vertex, dus snelheid is minder belangrijk. De volgende schijven bleven over:
Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB, 16MB, 5.400, 45 - 16,5ms-84Mb/s
Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB, 16MB, 7.200, 45 - 13,5ms-120Mb/s
Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB, 16MB, 7.200, 46 - 13,5ms-110Mb/s
Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB, 32MB, 5.400, 45 - 15,9ms-70,5Mb/s
Prijzen zijn van 24 augustus 2009

De F3 was nog niet leverbaar en viel helaas af. Kon niet meer wachten.
De Seagate 7200.12 had ik al een keer gehad en was kapot gegaan, dus die wil ik niet weer.
De WD5000AADS heeft een wat trage doorvoer, maar lijkt veel op de Samsung F2.
Daarnaast wil ik altijd graag hardware die nog niet zo lang op de markt is. Uit een review op silentpcreview blijkt dat de F2 van Samsung de stilste en meest zuinige schijf is tot nu toe. Daarom heb ik deze schijf gekocht. Ik heb de F2 vergeleken met de WD6400AAKS 640Gb en Seagate 7200.12 500Gb.

Reviews
Silentpcreview is erg positief over deze schijf. Tomshardware veel minder.
Automatic Acoustic Management AAM
Een belangrijke functie in diskmanagement is de AAM. Deze beinvloedt de snelheid van de kop over de platter. Deze kop maakt bij het lezen en schijven het meeste geluid van een HD. Wil je een snelle HD dan zet je AAM hoog, wil je een stille en zuinige HD dan zet je hem laag. Jammer genoeg wordt vaak niet in reviews gemeld waar de schijf op staat. Van de fabriek af staat de AAM vaak laag. In IDE mode kun je de AAM aanpassen mbv HDtune pro. Deze F2 stond trouwens standaard op 254. (hoog)

Features
Alle energiebesparende functies zijn aanwezig.

Metingen zonder partities
AAM op 254: 16,3ms-82,4Mb/s Er zit een grote spreiding in de toegangstijd. De platter draait dus soms meerdere rondjes voordat hij bij het lees of schrijfpunt is aangekomen. Hier moet Samsung wat aan doen.
AAM op 118: 17,9ms-82,4Mb/s
AAM op 254: 16,6ms-80,5Mb/s. Vreemde dip in het midden.

Met Partitie
De snelheid met partitie of zonder partitie is het zelfde. Meestal is dat iets lager.

Belasting van de schijf in de praktijk
Ik ben eens gaan meten of de schijf in de praktijk ook tegen zijn plafond aanloopt. Op de Vertex draait WinXP, Opera, Outlook Expres en temp.files. Op deze schijf speel ik muziek af, bekijk foto's en draai een download progje. De F2 heb ik een tijdje aan laten staan en gemeten of ik tegen de 40 I/O/s of 80Mb/s aanliep. Bij het bekijken van de foto's loop ik al snel tegen de max I/O's aan. Als ik gedownloade bestanden van de Vertex naar de F2 kopieer, dan bereikt de schijf al snel de 80Mb/s max schrijfsnelheid. Weinig tot geen bottleneck in de praktijk dus.

Warmte productie en energieverbruik
100% load 11,0W
Seagate 7200.12 500Gb 14,5ms-106Mb/s AAM=254
idle 4,5W
100% load = 8,1W
Het is lastig om de 100% load te bepalen van een HD, omdat het hele systeem meer gaat verbruiken bij het benchmarken van de HD. Ik heb het geprobeerd en deze waardes moeten redelijk in de buurt van de werkelijkheid komen.

Geluid
Idle hoor ik zowel de 7200.12, WD6400AAKS en deze F2 niet. Het verschil in geluid wordt veroorzaakt door de kop die leest of schrijft. De WD6400AAKS maakt iets meer geluid dan de 7200.12 en de F2. Ik hoor geen verschil tussen deze laatste 2. Bij beide schijven hoor ik schrijf en leesacties van de kop.

Als je een groene schijf koopt lever je in op prestaties. Dankzij de 500Gb platter zijn deze nog redelijk, maar ieder moet voor zichzelf bepalen of de 2W besparing de moeite waard is. Je kunt ook van een gewone schijf de AAM zo laag mogelijk zetten en kijken wat dat oplevert.

Reacties zijn altijd welkom en kritiek graag met onderbouwing.

edit: Heb de schijf nu 2 jaar. De helft van de tijd staat mijn PC aan en ik mag de schijf dus wel als zeer betrouwbaar bestempelen.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB?

EDIT: Ik heb de F1 1TB (HD103UJ) maar die presteert exact gelijk die F2 van jouw! :/

Maximum transfer rate komt niet boven de 100Mbps, gemiddeld 75mbps!!
acces time is 18 sec!!
Wat scheelt er met mijn F1?!

AAM werkt bij mij niet?, dus kan ik niks aan veranderen.

ORIG: Natuurlijk kunnen we nu nog niet veel over de betrouwbaarheid weten, maar als we er vanuit kunnen gaan dat deze wel snor zit dan lijkt me dit wel een goede hdd voor een htpc of een servertje. Voor de (game)pc dan weer ongeschikt.

Als ik nu een nieuwe hdd zou kopen nam ik de F3.
Die paar watt verschil maken het nu ook weer niet...

Verder wel een zeer mooie review met die HDTune screens, hier hebben we wat aan. :)

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 31 augustus 2009 16:20]

Ik denk dat je het beste even een topic kunt starten in het I/O GoT forum. Daar kunnen ze je heel goed helpen. Maar waarschijnlijk moet je je SATA controler eerst in IDE-mode zetten. (in het BIOS) Dan kun je AAM wel wijzigen. De doorvoer is wel wat langzaam voor een F1. productreview: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB review door Tromp.et Zou boven de 90 moeten zijn. Misschien kun je op het forum een HDtune plaatje posten?