Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX Review

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

Het scherm heeft een hoge resolutie, het toetsenbord typt lekker, het touchscreen is een verademing, en de bouwkwaliteit laat denken dat je met een duurdere laptop te maken hebt. De minpunten zoals de accuduur en de relatief lage helderheid van het scherm hebben mij niet veel last bezorgt.

Pluspunten

• Scherm (IPS, Full-HD en Touch)
  • Toetsenbord (Met backlight)
  • Bouwkwaliteit (Stevig en mooi)
  • Prestaties (i3, SSD, en 8GB RAM)
  • Upgrades zijn gemakkelijk

Minpunten

• Accuduur (Kort en throttling)
  • Bloatware
  • Scherm (Niet gelamineerd, helderheid)

Introductie

Zo een drie weken geleden kreeg ik een mail dat ik vanuit het Tweakers Testpanel uit was geloot om deze Lenovo Yoga 500 14 te mogen reviewen. Het kwam nogal als een verassing omdat ik eerlijk gezegd was vergeten dat er zoiets bestond als een Tweakers Testpanel en dat ik me hiervoor aan had gemeld. Natuurlijk ben ik Tweakers dankbaar voor deze mogelijkheid en deel ik graag mijn bevindingen. Ik mocht deze laptop gedurende twee weken aan de tand voelen waarna ik een review zou schrijven.

Ik heb deze laptop twee weken gebruikt op school en thuis, naast mijn desktop en in plaats van mijn reguliere laptop. Normaal gebruik ik een HP8570w workstation voor al mijn werk op school, deze bevind zich niet bepaald in de "Thin and light" basis laptop categorie.

Mijn dagelijkse laptop is een haar dikker.

Specs en Prijs

Deze laptop is gefeatured in de Best Buy Guide van April 2016 als basislaptop. De specs zijn dan ook voor het grootste gedeelte zoals je die van een basis laptop zou verwachten.

Look and Feel

Deze Lenovo komt in een hele simpele doos die voldoende doet om de laptop heel te houden gedurende verzending, maar meer ook niet. In de doos zit zoals verwacht de laptop zelf en welgeteld één accessoire, de kleine oplader.

Eenmaal uitgepakt kunnen we eens goed kijken naar de Yoga 500 14, en de eerste indruk is niet mis! De laptop voelt stevig aan ondanks dat de behuizing geheel uit plastic in gemaakt. Het plastic heeft een matte afwerking aan de buitenkant en een nep geborsteld aluminium look rondom het toetsenbord en trackpad. Beide afwerkingen houden weinig vinger afdrukken vast, al moet ik zeggen dat het wit wel wat strepen wil vangen hier en daar. Deze zijn overigens heel gemakkelijk weg de poetsen.

Een van de eerste dingen die opvalt is het gewicht, dit is met 1,8kg meer dan ik had verwacht van een laptop van dit formaat en van deze materialen. Ik vond het gewicht niet storend en het geeft de laptop een extra gevoel van stevigheid en kwaliteit. In vergelijking met het bakbeest dat ik normaal rond sleep is dit natuurlijk wel een lichtgewicht.

Vergelijking met mijn een 15,6 en een 17 inch notebook.

Er zijn twee USB3.0 poorten en één USB2 "Charging port" die aan kan blijven wanneer de laptop uit staat. Verder is er een oplaad poort die verwarrend veel op een USB poort lijkt wanneer je een usb stick wil insteken. Er is een SD kaart lezen aanwezig, een headset jack en Kensignton lock. Voor video output is er een HDMI poort, en voor internet een ethernet poort met zo een onhandig klepje. Met de IO is niks mis.

Wat wel opvalt is dat de power button aan de zijkant zit, net zoals een volume rocker en een rotation lock knop. Dit is gedaan zodat deze ook toegankelijk zijn wanneer de laptop in andere oriëntaties gebruikt word. Een nadeel is dat de power knop af en toe per ongeluk ingedrukt kan worden ook al is de laptop dicht.

Toetsenbord, trackpad en... touchscreen?!

Laten we beginnen bij het toetsenbord. Lenovo heeft over het algemeen een reputatie voor het gebruiken van goede toetsenborden op hun laptops, en dit is geen uitzondering. De toetsen zijn lekker groot en er zit voldoende ruimte tussen de toetsen. Er is een mooi egaal witte backlight aanwezig die de afleesbaarheid in het donker heel gemakkelijk maakt. Voor de aanslagen is weinig kracht nodig, maar ze zijn wel heel duidelijk. Zoals verwacht hebben de toetsen weinig travel, maar hier heb ik geen hinder door ondervonden.

Over de F-toetsen heeft Lenovo een aantal hotkeys geplaatst, deze zijn standaard zonder de Fn toets te gebruiken maar kunnen in het bios worden omgewisseld. Ik vind dat de hotkeys goed zijn uitgevoerd omdat ze de belangrijkste functies met één toets aanslag bereikbaar maken, zoals brightness en volume, maar ook bijvoorbeeld de F5 toets laten staan voor het refreshen.

Af en toe miste ik het numpad wel een beetje, maar daar is niks aan te doen op een 14' laptop. Waar ik ook aan moest wennen was de rechter shift toets, deze is een stuk kleiner dan op een normaal toetsenbord om plaats te maken voor het omhoog pijltje. Het resultaat is dat ik bij het typen en vooral programmeren vaak het pijltje omhoog raakte in plaats van de shift toets wat voor de nodige frustratie zorgde. Het vergt een beetje gewenning denk ik.

Het touchpad daarentegen is een ander verhaal. Ik ben een grote fan van fysieke toetsen op een touchpad, en dat heeft dit touchpad niet. De knoppen zitten onderin het pad verwerkt en vergen veel kracht om ingedrukt te worden, daarnaast zijn de knoppen nog deel van het touch gevoelige oppervlak wat soms onbedoelde klikken tot gevolg heeft. Richting het einde van de testperiode kon ik wel al een stuk beter met het touchpad omgaan, dus ik zou niet zeggen dat het een complete afkraker is. Daarnaast heeft deze laptop een hele belangrijke feature die het touchpad in veel gevallen compleet onnodig maakt, een touchscreen!

Ik heb nog nooit een touchscreen gebruikt op een laptop en ik had verwacht dat het een gimmick zou zijn die toch nergens goed voor is. Had ik het even fout, een touchscreen is geweldig! Ik betrapte mezelf erop bij mijn normale laptop het scherm te willen aanraken na het gebruiken van de Yoga 500 omdat het zo natuurlijk is. Scrollen en zoomen is een droom met een touchscreen, geen gekloot met slecht geregistreerde gestures op het touchpad. Daarnaast is de integratie van touch in Windows 10 een stuk beter dan ik had verwacht.

Scherm

Het scherm is een van de grote verkooppunten van de Yoga 500 14. Het is een 1920X1080 glanzend IPS scherm en het is een plezier om te zien. De kleuren zien er goed uit en de resolutie is voor mijn jonge ogen precies goed om zonder scaling te gebruiken op een comfortabele afstand waardoor er lekker veel ruimte is voor veel code, documenten, of entertainment. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen wel moeite hebben om tekst te lezen, en Lenovo zet de scaling standaard ook op 150%. Ik zou iedereen aanbevelen om het ook zonder te proberen.

Niet gemaakt voor buiten met mooi weer

Jammer genoeg is niet alles rooskleurig en heeft het scherm ook enkele nadelen. De maximale helderheid is niet genoeg voor het comfortabel buiten werken wanneer het een beetje mooi weer is. Voor binnen voldoet het wel, maar dan loop je tegen het glanzende scherm aan. Ik heb persoonlijk geen last van reflecties, ze vallen mij niet op en ik kijk er gewoon langs, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen wel een last is. Verder is het scherm niet gelamineerd, wat betekend dat er een lucht laag tussen het LCD en de glasplaat zit. Dit zorgt voor extra reflecties en kan in sommige situaties voor een grijze schijn zorgen. De lage helderheid helpt hier ook niet bij. Ook maakt de glans het moeilijker om mee te kijken wat in sommige situaties als positief kan worden beoordeeld, maar minder handig is als je met iemand probeert samen te werken.

Als laatste had ik verwacht dat vingerafdrukken op het scherm een grote bron van frustratie zouden worden maar dat viel reuze mee. Ik heb in de twee weken van gebruik het scherm niet één keer schoongemaakt en ik heb me nergens aan geërgerd. Als dit wel het geval zou zijn zou het heel simpel met een brillendoekje zijn opgelost.

Yoga!

Een ander feature van dit scherm is dat het helemaal om de behuizing heen kan klappen. Zo kan de laptop in theorie als tablet gebruikt worden, al is dit in de praktijk niet handig omdat de laptop daar te groot en zwaar voor is. Ook zijn te randen niet fijn om vast te houden in tablet modus. Wat wel handig kan zijn is de "tent" modus of "L" modus waarbij het toetsenbord vlak op de ondergrond ligt. Hierbij heb je een mooi touchscreen recht voor je neus om bijvoorbeeld film te kijken of een potje Hearthstone. (Het toetsenbord en dergelijke schakelt zichzelf uit wanneer het scherm verder dan 180 graden open staat.) Om al deze yoga posities aan te kunnen is het scharnier stevig uitgevoerd, wat met zich meebrengt dat het redelijk wat kracht vergt om te openen. Openen kan alleen met twee handen.

Prestaties

Net zoals veel andere laptops in deze prijsklasse is deze Yoga 500 14 uitgerust met een i3-5005U, een dual core met hyper threading uit de Broadwell generatie. Het verassende aan deze chip vind ik de relatief lage clock snelheid van 2GHz. Hiermee had ik verwacht dat de performance zou gaan tegenvallen, maar dat viel mee. In vergelijking met de 3630QM quadcore op 3,2GHz in mijn dagelijkse laptop was er in normaal gebruik weinig verschil te merken. Ik heb natuurlijk niet geprobeerd om VM's te draaien en dergelijke, want daar is deze laptop helemaal niet voor bedoeld. De 8GB ram is voldoende voor de meeste dingen die je kan doen op deze laptop. Ik heb voor de lol een Cinebench test gedaan voor de single thread performance. Gaming performance mag je niet verwachten, maar lichte games zoals Hearthstone draaien wel soepel. Dit spel werkt trouwens heel goed met het touchscreen!

Een ander groot verkooppunt van deze uitvoering is de SSD. Deze heeft een paar voor en nadelen. Ten eerste ben ik van mening dat anno 2016 geen zichzelf respecterende pc een harde schijf als boot drive mag gebruiken. Daarbij komt wel het probleem dat er hier is gegaan voor de goedkoopste SSD die Lenovo kon vinden. Met een capaciteit van 128GB ben je zo klaar. Na de eerste boot was er nog 63GB vrij, maar na twee weken gebruik waarbij ik mijn OneDrive heb laten syncen en een aantal programma's heb geïnstalleerd was te vrije ruimte gekrompen naar 10GB. Dit was zonder dat ik films, foto's of andere media erop had staan.

Uit de doos

Na twee weken

Ook zijn de prestaties van de SSD zijn niet top. In vergelijking met bijvoorbeeld een MX100, een budget SSD uit 2014, moet de Samsung het stof bijten. Ondanks de onder gemiddelde prestaties is de SSD vele malen beter dan wat je van een harde schrijf kan verwachten.

Samsung SSD in de Yoga

MX100

Verder zijn de WiFi prestaties goed, ik kon gemakkelijk meer dan 100Mb/s halen, en de ethernet verbinding ondersteunt 1Gb/s zoals het hoort.

De prestaties van de speakers is verrassend goed. Ze produceren een duidelijk geluid met veel volume. Bass is bijna niet aanwezig, maar het distort de andere tonen ook niet. Ik gebruik mijn laptop speakers niet veel, maar ik zou het niet erg vinden om hiermee een film te kijken. De headset uitgang werkt zoals verwacht en kan ook grotere headsets van genoeg kracht voorzien. Een notitie daarbij is dat het een echte headset poort is, dus een combinatie audio uit en mic in net zoals op je telefoon, en er geen losse mic jack is.

Warmte en geluid

Zoals je van een low-power i3 kan verwachten produceert hij weinig warmte en hoeft de koeling dan ook niet hard te werken. Bij normaal en zelfs zwaar gebruik wordt de laptop nergens op de oppervlakte voelbaar warm. De fan is bij stille omstandigheden wel hoorbaar, al schakelt deze zichzelf ook af en toe uit. Bij idle is de CPU rond de 35 graden, en gedurende een stresstest (Cinebench multithread) stijgt deze niet verder dan 54 graden. Wat mij wel opviel is dat bij veelvuldig gebruik van het touchscreen er één specifieke plaats in de schermrand, naast het Lenovo logo, voelbaar warm word. Het kan zijn dat hier de touchscreen controller zit, maar het is niet ergerlijk maar gewoon iets dat me opviel omdat de rest van de laptop zo koel blijft.

Accuduur

Voor een budget laptop binnen de budget categorie te laten vallen moeten er altijd compromissen gemaakt worden. Deze Yoga 500 14 heeft een goed scherm, een snelle CPU, genoeg RAM, een SSD, en fatsoenlijke afwerking. Waar is het compromis dan zou je zeggen? Dat is de accu. Dit exemplaar heeft een 30Wh accu die ervoor zorgt dat de laptop het met normaal gebruik rond de 3 uur uithoud. Het zal aan je persoonlijke gebruik liggen of je hier last van hebt. Ik zit de hele dag in een lokaal met stopcontacten en heb meer dan genoeg plaats in mijn rugzak voor de kleine oplader, maar voor mensen die een dag zonder opladen willen gaan is dit een keiharde no-go.

De accuduur is normaal al niet een van de sterke punten van de laptop, dus het helpt ook niet dat er een bug is die ervoor zorgt dat de CPU naar zijn minimale frequentie throttled wanneer de batterij onder de 30% valt en de laptop niet aan de lader hangt. Helaas kan deze zuinige i3 zichzelf helemaal omlaag naar 480MHz klokken om stroom te besparen wat betekend dat de laptop onder de 30% bijna onbruikbaar is. Toen ik hier achter kwam was ik een hangout aan het doen met mijn vriendin, de video en het geluid begonnen te haperen. Ook het gebruik van Windows en een browser zijn bijna onmogelijk bij deze lage kloksnelheid. Ik heb gezocht naar een oplossing en het blijkt dat dit probleem al langer bekend is maar Lenovo er niks aan doet. Op het forum van Lenovo is het besproken en lijkt het te verhelpen te zijn met third party tools. Jammer dat Lenovo hier zelf niks aan doet, al heb ik wel een idee waarom. Mijn theorie is dat dit er in is gemaakt om de accuduur bij een test extra lang te laten lijken, maar misschien zegt dat meer over mijn vertrouwen in grote tech bedrijven.

Software

Wat voor software wil je bij je nieuwe laptop bijgeleverd krijgen? Drivers voor alle hardware, en bijbehorende programma's. Een audio configuratie programma? Die levert Lenovo ook, naast een lading bloat waar je u tegen zegt. Ik kan me voorstellen dat sommige Lenovo utilities wel nuttig zijn, maar ik heb er in mijn twee weken geen een gebruikt. Wel willen ze zoals gewoonlijk aandacht met popups en registraties, die ik allemaal heb genegeerd en weg geklikt. Daarnaast staat er ook een McAfee trial op, althans ik denk dat het een trial is. Deze laat ook vaak genoeg van zich horen.

Desktop na eerste boot, scaling staat standaard aan.

De lijst met bloatware.

Als ik deze laptop zou kopen zou ik allereerst een schone installatie van Windows uitvoeren om van alle bloatware af te komen. Maar zelf dan kan het zijn dat je er niet compleet vanaf bent. Lenovo is namelijk al vaker in het nieuws geweest door vage praktijken. Op het moment is mijn vertrouwen in Lenovo software niet heel hoog.

Upgrades

Een van de eerste dingen die mij als Tweaker opvielen was dat er geen "Warrenty void if removed" sticker te zien was. Alle schroefjes voor het openen van de laptop zijn gewoon zichtbaar. Ik kon het natuurlijk niet laten om even te kijken wat er zich onder de motorkap bevind.

Er lijkt een warranty sticker op de SSD te zitten, al is deze gemakkelijk te omzeilen.

Er is maar één ram slot.

De accu, en de loze ruimte erboven.

Zoals je kunt zien is het redelijk rommelig aan de binnenkant. Ook is er één RAM slot te zien, waarvan er in totaal ook maar één is. In deze uitvoering zit er 1 x 8GB stick in, maar deze is zelf uit te breiden te vervangen door 16GB als je dit zou willen. Het handige aan deze i3-5005u in plaats van de iets nieuwere Skylake varianten is dat deze gewoon lekker ouderwetse DDR3 gebruiken die je misschien nog hebt liggen. Ook is te zien dat de SSD gewoon standaard 2,5' formaat is en dus ook te vervangen is door een grotere snellere variant, bijvoorbeeld uit je vorige laptop.

Zoals eerder gezegd is er bespaard op de accu, en dat is hier heel duidelijk te zien. Er is een lege ruimte boven de accu waar naast vulmateriaal niks zit. Er past dus gemakkelijk een grotere accu in deze behuizing maar Lenovo heeft er voor gekozen om dit niet te doen, om de kosten te drukken neem ik aan.

To buy, or not to buy?

Aan het einde van mijn testperiode denk ik een goeie indruk te hebben van deze Yoga 500 14. Het grootste deel is positief, de laptop werkt fijn, het scherm heeft een lekkere resolutie, het toetsenbord typt lekker, het touchscreen is een verademing, en de bouwkwaliteit laat denken dat je met een duurdere laptop te maken hebt. De minpunten zoals de accuduur en de relatief lage helderheid van het scherm hebben mij niet veel last bezorgt. Als ik kijk naar de alternatieven denk ik dat deze Lenovo een solide keuze is voor een budget laptop, al zou ik eerder voor de versie gaan met de SSHD en 4GB RAM voor ¤529,- en hier zelf een grotere en snellere SSD in stoppen (Die je misschien al hebt?). RAM upgraden kan altijd nog wanneer 4GB te weinig is. Bijkomend voordeel is dat je dan met een goedkope behuizing van een tientje ook een 500GB externe schijf hebt voor je backups en media!

Heb jij ook een Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX?

Hoe bevalt het apparaat na wat langere tijd?
Ik heb deze laptop twee weken te leen gekregen van Tweakers, dus ik heb helaas geen ervaring op kunnen doen op een periode langer dan twee weken. Dat gezegd denk ik ook dat ik niet de juiste persoon ben om die ervaring te delen, ik ben meestal namelijk uitzonderlijk zuinig op spullen en dat zou niet voor iedereen een realistisch beeld zijn om mee te vergelijken.
Bedankt! Wie weet lezen anderen dit bericht. Twijfel enorm of ik een Yoga 300, 500 of 700 zal kopen. Of een andere 2-1.
Super review! Jammer dat er Tweakers zijn die het moderatie systeem hebben misbruikt en je review een 0 hebben gegeven (Zal wel komen door een medetweaker die graag de beste review wilde schrijven van dit appraat). Je hebt er veel tijd in gestoken en een prettige schrijfstijl!