Specificaties 1TB USB 3.0-stick (§0,918 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler HyperX Predator 3.0 1TB Zilver Review

Rimboeloper 15 juni 2016, laatste update op 27 december 2016, 1.173 views

Kingston DataTraveler HyperX Predator 3.0 1TB Zilver

Een SSD in USB-stickformaat met leessnelheden van rond de 300 MB/s en schrijfsnelheden van rond de 230 MB/s!

Pluspunten

• 1TB opslag
  • Hoge lees- en schrijfsnelheden
  • Degelijk en duurzaam gebouwd
  • Blauw activiteitsledlampje
  • Vijf jaar fabrieksgarantie
  • MLC-NAND i.p.v. TLC-NAND geheugenchips

Minpunten

• Zeer duur (§0,90/GB)
  • Vrij lomp voor een USB-stick
  • Geen additioneel NAND-geheugen voor correctie van slechte sectoren

Externe SSD of USB-stick
Ik was opzoek naar een snel compact extern opslagapparaat van rond de 1TB die je makkelijk van computer naar computer kunt brengen. Dan kom je al snel uit op een externe SSD. Vandaar dat mijn keus eerst viel op de Samsung T3 SSD met een opslagcapaciteit van 1TB. SSD's zijn immers stil, compact en snel. De reden dat mijn keus toch uiteindelijk gevallen is op een USB-stick, heeft te maken met het feit dat de stick van Kingston eigenlijk een SSD is in een stickformaat met de bijbehorende voordelen. Zo hoef je geen kabeltje meer mee te nemen en is het nog kleiner, stootvaster en duurzamer gebouwd. Okť, de lees- en schijfsnelheden liggen bij de Samsung T3 SSD hoger, maar bij doorsneegebruik merk je daar niet zo veel van. De leessnelheden van de Samsung SSD liggen rond de 430MB/s en dat van de Kingston stick rond de 300MB/s. Bij de schrijfsnelheden merk je het wel een klein beetje, vooral bij zeer grote bestanden. De Samsung SSD schrijft (410MB/s) gemiddeld een factor twee sneller dan de Kingston USB-stick (230MB/s). Wel moet ik daarbij vermelden dat de USB-stick ook nog ruim twee keer zo duur is als de betreffende SSD-schijf, zo’n §0,90/GB (USB-stick) vs §0,38/GB (SSD-schijf). Daarnaast is er de afwezigheid van additioneel NAND-geheugen voor de correctie van slechte sectoren en lijkt de gebruikte controller remapping niet te ondersteunen. Remapping zorgt er immers voor dat niet iedere keer de zelfde sectoren overschreven worden bij zogenaamde random writes van veel kleine bestanden. Hierdoor gaan de geheugencellen langer mee wat de levensduur ten goede komt. Dit gegeven heeft mijn keus voor de USB-stick er niet makkelijker opgemaakt. Daar staat dan weer tegenover dat de Samsung T3 SSD gebruikt maakt van TLC-NAND geheugen. De Kingston-stick maakt daar in tegen wel gebruik van MLC-NAND waardoor de chips minder snel slijten. Gelukkig geeft Kingston maarliefst vijf jaar fabrieksgarantie op de betreffende stick waardoor je de voorzichtige conclusie kunt trekken dat het met de duurzaamheid wel goed zit.

Inwendig bekeken
Omdat ik toch wel benieuwd was naar de inwendige componenten, waaronder de gebruikte controller, van de Kingston stick ben ik aan het googelen geslagen. Uiteindelijk vond ik op het wereldwijde web een zeer goede review die ook de inwendige aspecten van de stick behandelde. Omdat ik een leek ben in het "ICT" vakgebied, begreep ik helaas niet veel van die review. Het was voor mij gewoon te technisch opgezet. Wel heb ik uit die review kunnen halen dat Kingston een achtkanaals controller gebruikt heeft van het merk Phison. Een PS2251 controller voor de 512GB stick en een PS2261 controller voor de 1TB stick. Helaas beschik ik niet over de kennis om dieper in te gaan op de technische details van beide Phison controllers.

De PS2251 controller staat vervolgens in verbinding met acht 64GB Toshiba MLC-NAND geheugenchips, verdeeld over drie moederbordjes. De 1TB stick met zijn PS2261 controller, heeft ook drie moederbordjes. Echter op die moederbordjes zijn acht 128GB MLC-NAND geheugenchips van het merk Toshiba geplaatst.

Het lijkt erop dat Kingston andere componenten (en misschien wel betere) in de 1TB stick gestopt heeft. Alleen jammer dat Kingston daar niets van op de verpakking over vermeld heeft. Volgens Kingston hebben beide sticks immers de zelfde lees- en schrijfsnelheid. In de praktijk echter bleek er tussen de twee sticks een behoorlijk snelheidsverschil te zitten waar ik verderop in dit review, in hoofdstuk “Benchmark”, wat dieper op in zal gaan.

Wat de drie hier voorafgaande foto’s betreft, die zijn niet van mij. De betreffende foto’s heb ik van de site “www.tweaktown.com” gehaald. Ik ga er van uit dat de makers van die site geen problemen hebben met het feit dat ik wat materiaal van hun gebruikt heb voor deze review. Mede omdat ik net als zij, toekomstige consumenten zonder winstoogmerk wil inlichten.

Internetwinkel of computerzaak om de hoek
Nu mijn aanschafkeus eenmaal gemaakt is, kwam ik voor de volgende uitdaging te staan. Waar ga ik die USB-stick nou aanschaffen. Eerst wilde ik de stick gewoon bij een computerzaak om de hoek gaan halen, maar zij vroegen zulke belachelijke prijzen dat ik daarvan af zag. Er waren zelfs computerwinkels die voor de Kingston-stick zo’n elfhonderd euro vroegen. Bij zulke exorbitante bedragen ga je wel je heil zoeken bij een internetwinkel. Echter schuilt daar wel een gevaar omdat er metname bij USB-sticks met opslaggroottes van rond de 1TB enorm veel gefraudeerd wordt. Die USB-sticks zijn softwarematig gemanipuleerd waardoor bijvoorbeeld een goedkoop 512MB stickje “denkt” dat het een 1TB stick is. Zelfs als je zo’n stick in de computer steekt en er bestanden op gaat zetten gedraagt de stick zich normaal. Pas als je de bestanden op de stick wilt openen merk je dat je opgelicht bent omdat alle bestanden die buiten het oorspronkelijke stickgeheugen vallen kwijt of beschadigd zijn. Dus zat er voor mij niets anders op om van veel internetwinkels de gebruikersreviews te lezen en om de KvK-gegevens te checken. Uiteindelijk vond ik een internetwinkel met een goede reputatie. De internetwinkel waar ik de stick besteld heb, heette Afuture. Zij boden in mijn ogen de beste prijs-, kwaliteit- en serviceverhouding.

Uitpakken
De bij Afuture bestelde USB-stick kreeg ik na mijn betaling na een paar werkdagen thuisbezorgt in een stevige doos. Het zag er goed en professioneel ingepakt uit.

Het uitpakken was een waar feest en je merkt dat Kingston mijn favoriete bedrijf Apple wil proberen na te apen door veel aandacht te besteden aan het verpakken van hun producten. Leveren veel bedrijven hun USB-sticks nog in een lastig te openen plastic gesealde verpakking, bij Kingston krijg je een prachtige blikken trommel die ook nog voorzien is van veel extra accessoires.

De USB-stick wordt geleverd met een kleine USB-3 verlengkabel waar je de stick op aan kunt sluiten zodat je de vrij forse stick ook makkelijk bij een laptop kunt gebruiken. Daarnaast leveren ze ook nog een prachtige sleutelhanger, hoewel de stick wel te groot is om hem aan je sleutelbos te hangen.

De USB-stick ziet erop zichzelf prachtig uit en past goed bij de aluminiumkleurige Mac Pro van de vorige generatie. Ook bij de huidige zwartkleurige Mac Pro misstaat de stick niet. Aan alles zie je dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt. Dat heb ik niet bij die plastic stickjes van andere merken. Daarnaast heeft deze USB-stick een prachtig blauw activiteitledje zodat je kunt zien wanneer de stick bezig is met het wegschrijven van data. Zo’n lichtje voorkomt dat je de stick van de computer loskoppelt als hij nog aan het schrijven is.

Het gebruik
Ondanks zijn vrij lompe formaat kan ik de stick vrij makkelijk in een USB-poort van mijn Mac Pro kwijt. Trouwens als je hem vergelijkt met een externe SSD-schijf (zelfs met de relatief kleine Samsung T3) is de stick toch wel heel erg compact te noemen.

Ook op een USB-Thunderbolthub is de Kingston stick, ondanks zijn lompe formaat, goed te plaatsen. Bij het gebruik op een desktopcomputer heb je nagenoeg nooit het meegeleverde verlengkabeltje nodig. Bij een laptop is het echter een heel ander verhaal omdat daar de USB-poorten veel dichter op elkaar zitten.

Benchmark
De meeste internetreviews beschrijven alleen de 512GB Kingston-stick uitgebreid, waardoor de 1TB stick een beetje onderbelicht blijft. Dat vind ik wel heel erg jammer omdat met name de 1TB versie veel hogere lees- en schrijfsnelheden heeft. Waarom Kingston op de verpakking van beide sticks dezelfde informatieoverdrachtsnelheden geplaatst heeft, is voor mij dan ook een groot raadsel. Volgens Kingston hebben ze een leessnelheid van 240 MB/s en een schrijfsnelheid van 160 MB/s. Mijn collega heeft de 512GB versie al bijna twee jaar in zijn bezit en heeft daar dan ook de hoofdprijs voor betaald. Gelukkig leende hij hem aan mij uit zodat ik hem kon testen. Hoewel ook deze stick hogere lees- en schrijfsnelheden geeft, is de uitslag toch minder spectaculair dan bij de 1TB versie. Vermoedelijk heeft dat met de gebruikte controller (Phison PS2251 vs Phison PS2261) en de grotere geheugenchips (Toshiba 64GB MLC-NAND vs Toshiba 128GB MLC-NAND) te maken. Zo haalt de 512GB stick van Kingston met het Benchmark programma “Black Magic Disk Speed” bij de stresstest leessnelheden van rond de 270MB/s en schrijfsnelheden van rond de 170MB/s. Dat zijn zeker geen slechte waarden, maar de 1TB stick doet daar toch een schepje boven op met leessnelheden van rond de 300MB/s en schrijfsnelheden van rond de 230MB/s! Met name de schrijfsnelheden zijn bij de 1TB versie maarliefst 60MB/s hoger! Dat was voormij dan ook gelijk de belangrijkste reden om de 1TB USB-stick aan te schaffen, ondanks dat ik aan 512GB meer dan genoeg heb. Ik heb met verschillende programma’s snelheidstesten gedraaid zodat eventuele rare foutieve waardes gelijk opvallen. Omdat je zo’n stick gebruikt bij het verplaatsen van grote bestanden heb ik de benchmarkmeters, indien mogelijk, ingesteld op een bestandtestgrootte van 16GB.

Ik heb ook nog snelheidstesten gedraaid met het “Drive Utility” programma dat ik gratis bij mijn Caldigit T4 schrijfstation meegeleverd heb gekregen. Het programma is iets uitgebreider waardoor het mogelijk is om de bestandsgrootte in te stellen. De ingestelde bestandsgrootte bedroeg 16GB en de bijbehorende gemeten lees- en schrijfwaardes waren 307,9MB/s en 234,7MB/s. Dat zijn bijna SSD-snelheden en met zulke waardes versla je nagenoeg iedere externe 3,5 inch schijf!

Tot slot heb ik ook nog een uitgebreide snelheidstest gedaan met het programma “CrystalDiskMark” waarbij ik vijf stresstestrondes gedraaid heb met een ingestelde bestandsgrootte van 16GB. Met dit semiprofessionele programma heb ik een leessnelheid gemeten van 297,6MB/s bij een schrijfsnelheid van 237,6MB/s. Wel moet ik er nog even bij vermelden dat ik de eerste twee snelheidstestprogramma's (Black Magic Disk Speed & Drive Utility) getest heb op een Mac Pro (Hexacore model uit 2013) met het besturingssysteem OSX Yosemite, versie 10.10.5. Het derde snelheidstestprogramma’s (CrystalDiskMark) heb ik via Bootcamp in Windows 10 afgespeeld.

Gezien de zeer hoge aanschafprijs van deze USB-stick is deze stick alleen maar aan te raden voor mensen die over een moderne computer met USB-3 of Thunderboltpoorten beschikken. Let er wel op dat je een dockingstation of adapter nodig hebt als je deze stick op een Thunderbolt of USB-C poort wilt aansluiten. Als je computer daar niet over beschikt is het gewoon zonde om zo veel geld uit te geven omdat je dan de hoge lees- en schrijfsnelheden niet haalt. In het meest gunstigste geval blijven de lees- en schrijfsnelheden steken rond de 30MB/s. Om het hier voorafgaande verhaal nog even wat te verduidelijken heb ik met CrystalDiskMark via Bootcamp in Windows 7 ook een stresstest uitgevoerd op een wat oudere Mac Pro (Quadcore model uit 2010) die alleen voorzien is van USB-2 poorten. De resultaten hiervan zijn hieronder in een tabel weergegeven.

Heb je wel een moderne computer, het liefst met een interne SSD-schijf, dan kun je de aanschaf van deze USB-stick zeker overwegen. Mede omdat de stick veel compacter en steviger gebouwd is dan de meeste externe SSD-stations. Alleen als je zeer grote bestanden wilt overzetten merk je een snelheidsverschil t.o.v. een (sata) SSD. Mocht je negenhonderd euro voor een USB-stick toch iets te veel van het goede vinden, wat ik overigens heel goed begrijp, kun je ook nog voor de 512GB versie gaan. Sommige webshops bieden die stick al voor rond de vierhonderd euro aan. Als je eenmaal de enorme financiŽle hindernis overwonnen hebt, doe je met deze USB-stick zeker geen miskoop. De stick ziet er door zijn metalen omhulsel prachtig en chic uit waardoor je in een oogopslag kunt zien dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt. Je combineert met deze stick eigenlijk twee werelden. De wereld van de externe SSD-schijven en de wereld van USB-sticks waardoor je draagbaarheid combineert met snelle opslag.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler HyperX Predator 3.0 1TB Zilver?

Mooie review! Zeker voor een zeer dure stick.
Bedankt voor jouw mooie feedback! Verder wil ik je nog mededelen dat deze review over de Kingston-stick alweer mijn zestiende review betreft. Waren mijn eerste reviews nog vrij kort en onvolledig, mijn latere reviews werden steeds uitgebreider en diepgaander. Sterker nog, deze review is zelfs mijn eerste review dat door de lezers beloond werd met een "+2"! Kortom, ook bij reviews schrijven leert men de vaardigheid door ervaring en het vaak te doen.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 26 juli 2016 23:01]

Mijn dank is groot! Heb me laten inspireren door jouw review (na aankoop), zie: productreview: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver review door Rhy
Dat is nou het mooie van de site "Tweakers". Mensen met interesse voor computers en techniek komen elkander op de site tegen en leren vervolgens van elkaars ervaringen die ze in de "ICT" hebben opgedaan.
Mooi en duidelijk verhaal.
Wat een jaloersmakende hardware!
Ben maar werkeloze hobbyist, maar die MAC Pro doet me watertanden.
Heb de Samsung t3 512. Maar kabeltje is altijd -1.

Huib
Alle lezers van Tweakers bedankt die mijn review over deze Kingston Stick onlangs beoordeeld hebben met een "+3"! :)