Mini-box M350 Review

Wiethoofd 1 september 2009, laatste update op 6 september 2009, 6.130 views

Mini-box M350

Pluspunten

• Compact
  • VESA-mounting mogelijk
  • Niet te duur
  • Verborgen USB-compartiment
  • Slimme aan-/uitknop

Minpunten

• Geen ruimte voor 3,5" schijven
  • Geen ruimte voor optische drive
  • Voorkant niet te verwijderen zonder openschroeven

Wat is het?
Een zeer compact mini ITX-kastje, uitermate geschikt om als HTPC-kast te dienen als je geen optische drive nodig hebt.

Mini-Box logo

Reden van aanschaf
Omdat ik van plan was mijn EEE PC 900 bij mijn bed te vervangen door wat stillers en iets wat wat sneller was dan de 900MHz Celeron M en dit niet al te groot mocht zijn ging ik eerst op zoek naar een leuk moederbordje om een HTPC - dat is het hoofddoel van het ding - mee te bouwen. Omdat ik in het zelf gestarte Nvidia ION-topic het leuke Zotac ION ITX A-E mini ITX-bord tegenkwam moest hier natuurlijk ook een leuk klein kastje omheen. Gelukkig was de Mini-Box M350 ook al vaker voorgesteld vanwege de kleine afmetingen en zeer lage prijs.

Aanschaf
Omdat ik direct naar de site van de fabrikant ging en daar het kastje zag staan voor nog geen 40 dollar zag staan meteen begonnen met het plaatsen van bestelling. Keurig mijn gegevens ingevuld etc. totdat ik bij de verzendkosten aankwam waarmee de prijs ineens verdriedubbelde. Toen de bestelling maar afgebroken en op zoek gegaan naar een winkel hier in Nederland die deze behuizing verkocht.

Omdat het kastje niet in de Pricewatch stond en er dus geen prijzen bekend waren heb ik deze maar toegevoegd en verder gezocht. Via een tip van een medetweaker kwam ik bij de webshop Picco Computers uit. Deze had het kastje voor 50 euro staan en met een familielid wonend in de buurt kon ik de verzendkosten uitsparen.

Specificaties
Hier zijn de specificaties en afmetingen van de kast.
KleurZwart
Afmetingen62mm (H) x 192mm (B) x 210mm (D)
MaterialenSECC, plastic
Formfactormini-ITX
2,5" bays1x intern, 2x met extra bracket
VentilatorenRuimte voor 1x 40mm. Optioneel 2x 40mm op HDD-bracket
I/O paneel2x USB 2.0
VoedingNiet standaard meegeleverd
Mini-Box M350 - VoorkantMini-Box M350 - ProductfotoMini-Box M350 - Achterkant scheefMini-Box M350 - Achterkant
Mini-Box M350 - Boven- en onderkant gescheidenMini-Box M350 - Productfoto AirflowMini-Box M350 - Voorpaneel met USB-aansluitingen

Bouwkwaliteit & afwerking
Er kan weinig fout gaan bij een kleine en simpele kast. Zo heeft het simpele ontwerp toch een solide uitstraling. De 'bovenkant' is van 2mm dik staal gemaakt en ondanks de vele kleine gaatjes - voor de ventilatie - kan deze de nodige druk aan. Ook zijn er weinig scherpe randen aanwezig maar zou als 'finishing touch' de volledige binnenkant wel netjes volledig in het zwart gespoten mogen zijn.

Over de HDD-bracket voor de 2,5" schijven óf ventilatoren is wel nagedacht, zo kan je de enkele meegeleverde bracket op wel 5 verschillende plekken monteren, door hem een paar centimeter op te schuiven en andere montagegaten te gebruiken of 180 graden te draaien om zo de andere 2 manieren te benutten. Een bracket biedt ruimte voor een enkele 2,5" harde schijf of SSD of ruimte voor 2x 40mm fans en valt ook compleet weg te laten. Dit weglaten kan je doen als je gebruik maakt van het 'verborgen' compartiment naast de aan-/uitknop.

Dit compartiment bevindt zich achter het plastic kapje wat als voorkant dient. Hier zit een printplaat voor de aan-/uitknop met twee jumpers. Met een van deze jumpers kan je de hele aan/uitknop uitschakelen en de andere zorgt er voor dat het moederbord automatisch boot zodra de stroom weer ingeschakeld wordt. Op dezelfde printplaat bevinden zich ook 2 USB-poorten. Hier kan je je wi-fi dongle doen, je USB-pendrive waar je je OS op hebt staan of in mijn geval een bluetooth dongle voor stereo-bluetooth (A2DP) en de bestandsoverdracht naar m'n telefoon en een dongle voor de draadloze toetsenbord en muisset die ik gebruik.

Over dit compartiment is wel en niet goed nagedacht, zo is het handig dat je daar 2 usb-poorten hebt die je af kunt schermen, maar is het weer niet logisch dat de plastic voorkant er niet van af te halen is zonder de metalen bovenkant los te schroeven en naar achteren te schuiven. Van mijn andere kast kan ik de voorkant verwijderen zonder ook maar iets open te hoeven schroeven. Hier had dit ook gekund als de klemmen naar binnen gedrukt hadden kunnen worden in plaats van naar buiten, een gemiste kans.

Inbouwmogelijkheden
Omdat het maar een klein kastje is kan er niet heel veel in aan hardware in vergelijking met een midi-tower. Een mini-ITX moederbord is al klein, maar als het een redelijk uitgebreid moederbord is zoals de Zotac ION ITX A-E wordt de te benutten ruimte al een stuk minder. Zo kan je er standaard al geen 3,5" schijven in kwijt en houdt het al op bij 1 enkele 2,5" schijf, met een extra bracket kan je er dan wel een tweede bijzetten, maar dan kan er weer geen ventilator in voor de koeling. Standaard is er ruimte voor een 40mm fan in het frontpaneel waar de meeste mini ITX moederborden prima mee te koelen zijn.

Gelukkig heb ik maar 1 schijfje nodig en dus genoeg ruimte over voor een ventilator. Omdat het Zotac moederbord standaard met een 60mm fan komt en ik slechte ervaringen heb met kleine ventilatoren qua geluidsproductie ben ik op zoek gegaan naar een fan die hier nog naast zou passen. Hier paste geen 120mm fan naast en een 92mm van 25mm dikte zou passen, maar was weer te dik. Toen ik me de Scythe Slim-serie weer eens tegenkwam heb ik hier de 100mm versie van besteld. Deze 12mm dunne fan past precies en is lekker stil.

Gebruikte hardware
Hieronder een opsomming van de ingebouwde hardware:
OnderdeelMerk + Type
MoederbordZotac ION ITX A-E
GeheugenCorsair TWIN2X2048-6400C4
Harde schijf/SSDOCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB
VentilatorenScythe Kaze Jyu Slim 100mm
Mini-Box M350 - Voor zonder voorkant met mobo ingebouwdMini-Box M350 - Achteraanzicht zonder bovenkantMini-Box M350 - Bovenaanzicht zonder fanMini-Box M350 - Bovenaanzicht met fan

Voor deze kleine behuizing is grotendeels te rechtvaardigen, zo is het een van de weinigen in z'n soort die zo klein en simpel zijn. Ook zijn de slimme aan-/uitknop en de 2 'verborgen' USB-poorten uitermate handig. Met de aanschaf van 4 extra 'schroeven' voor achterin je monitor is de behuizing ook heel makkelijk achterop je monitor te monteren aan de VESA-mounting. Ook de vele kleine gaatjes om de warmte op te kunnen laten stijgen is goed over nagedacht.

Maar ondanks het feit dat het een kleine behuizing is blijft 50 euro voor de kleine gebruikte hoeveelheid metaal en plastic te hoog. De 40 dollar op de productsite van de fabrikant - wat neerkomt op een kleine 30 euro - is een beter te rechtvaardigen prijs als de verzendkosten niet zo hoog waren geweest. Voor bijna hetzelfde bedrag heb ik de behuizing van mijn desktop gekocht en daar kan ik een full ATX-bord in kwijt, de nodige grote fans en stapel harde schijven, maar deze is weer lastiger te verplaatsen en achterop een scherm te monteren.

Temperaturen
Met een enkele fan koel ik moederbord en GPU, en dankzij de vele gaatjes in de behuizing levert dit prima temperaturen op.
HWMonitor temperaturen (Idle - Nacht - Load)
HWMonitor temperaturen: Idle - Nacht - Load

Deze temperaturen blijven vrijwel gelijk zodra de bovenkant er af gaat al kan het 1 of 2 graden schelen dus is de airflow zeker goed. Als je je bedenkt dat warme lucht opstijgt en er voldoende gaten in de boven-, onder- en zijkanten zitten klopt de volgende grafische weergave van de luchtstroom:
Mini-Box M350 - Lucht convectie
Mini-Box M350 luchtstroom

Als je voor je HTPC toe kunt zonder optische drive - of het met een externe oplossing regelt - en je geen 3,5" schijf hoeft te gebruiken voor je besturingssysteem of opslag is dit dé ultieme stijlvolle kleine behuizing voor je mini-ITX moederbord. Met een prijskaartje wat velen malen onder de gemiddelde HTPC-behuizing ligt maar eigenlijk net te hoog ligt voor wat je terugkrijgt blijft het toch de beste keus voor een simpel kastje.

Changelog
31 augustus 2009: Review geplaatst
1 september 2009: Temperaturen toegevoegd

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Mini-Box M350 Productsite

Heb jij ook een Mini-box M350?

Ik neem aan dat je een XBMC Live versie gebruikt gezien het op de USB staat. Welke skin gebruik je, omdat je zegt dat het sloom gaat? En hoe bedien je de HTPC?
Geen Live, het is een mini Ubuntu install met daarop XBMC die automatisch opstart. Het is de standaard skin en ik bedien hem met m'n draadloze toetsenbord/muis-set.

Verder zal ik zo nog even een stukje 'Temperatuur' toevoegen.
Zo'n mini Ubuntu waarop XBMC direct start is wel handig!

Ik snap gewoon niet waarom mensen Windows Vista gebruiken voor de Media Center. Duurt toch véél te lang om op te starten. Maar zoiets als dit is ideaal! Dat is volgens mij nog sneller als een Xbox 360!

Vista's Media Center zou eigenlijk als 'standalone' besturingssysteem moeten werken.
Zou in 5 seconden kunnen opstarten! Maakt HTPC's opeens erg aanlokkelijk.

Mogen we ook weten hoeveel het geheel heeft gekost?

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 31 augustus 2009 23:40]

Het direct opstarten valt heel erg tegen bij die install die ik heb, maar dat ligt aan mijn lack of linux-skills.

Het kostenplaatje:
• Behuizing: 50
• Moederbord: 195 (zit meteen de voeding bij)
• Geheugen: 25
• SSD: 90
• Ventilator: 6,50
Met ruim 350 euro heb je de "ultieme", kleine en stille HTPC
Da's dan ongeveer evenveel als een EEE-box kost. Dan toch liever zelfbouw- en zelf de componenten uitzoeken, zoals jij gedaan hebt :)
De huidige eee-boxen hebben helaas nog geen Atom 330 (tenminste niet in NL)... Maar er komen wel wat betere aan.
Ach, vanaf BIOS POST tot in MediaPortal booten in ongeveer 25 seconden. Lijkt mij vrij snel. Is dan wel XPe met HORM vanaf een CF kaart (via CF-SATA adapter). De POST duurt in verhouding alleen zo lang (ongeveer 10 seconden)!
Als je de fora mag geloven zijn er links en rechts carPC systeempjes die 8 seconden boot kunnen halen (vanaf POST tot bruikbare systeem). Als je dan een systeem hebt wat weinig tijd nodig heeft om na inschakelen voorbij POST te komen dan wordt het heel fijn.

Vraag me wel af hoe lang het nu bij Wiethoofd duurt vanaf POST. En hoe lang dit bij de hardcore Linux/Windows tweakers duurt. En hoe lang de POST bij diverse systemen duurt.

Tijd voor een inventarisatie topic? Waar ik geen tijd voor heb... O-)
Dit wil ik me dus ook zo gaan maken :) Mag ik je vragen hoezo je der een SSD 30GB in hebt gezet, en niet gewoon een flinke USB stick ( das mijn plan ) ?

Voor de rest, erg nette review :)

[Reactie gewijzigd door Apoca op 31 augustus 2009 18:54]

Ik kon de SSD voor een nette prijs overnemen van een medetweaker. Ik had eerst een 80GB laptopschijf, maar deze was Sata1 en maakte teveel herrie tijdens het seeken om stil bij m'n bed te kunnen staan. En aangezien een SSD de 'traagheid' van de Atom weer enigszins compenseert is dat ook de betere keuze.

XBMC heb ik wel op een 4GB USB-stick gezet, maar omdat m'n 'verborgen' USB-poorten al vol zitten druk ik deze achterop mijn moederbord. Tevens merk je hier wel de 'traagheid' van de Atom in de interface; zodra je gaat afspelen niet meer.
Erg jammer dat er geen plek voor een pci-e slot is. Bij een HTPC heb ik liever ook een tv tuner.
Er zijn hier genoeg externe oplossingen voor, dmv een USB-stick-variant.
ik zou graag willen weten of het wel mogelijk is om in dit kastje een 3,5 inch schijf te stoppen. met eventueel wat aanpassingen :) aangezien er in de review staat dat er standaard geen 3,5 inch in past.

[Reactie gewijzigd door unimogstefan op 31 januari 2010 19:12]

Een 3,5" schijf is simpelweg te dik, deze komt dan op het moederbord en koelblokken te rusten, mocht je überhaupt in staat zijn een schijf in de behuizing weten te monteren.

Kijkend op de website van Mini-Box blijkt ook dat er maximaal 2x 2,5" in past en geen 3,5".
hoe heb je die 100mm fan gemonteerd? want zo te zien is er geen mogelijk heid meer deze met schroeven vast te zetten?
De 100mm fan ligt gewoon op het koelblok en past precies tussen de 2,5" bracket en de behuizing.
kerel; je hebt 't verdiend vandaag.... ik geef je 10 punten, ben er zuinig op!!
Erg fijne review, ook erg enthousiasmerend :)
leuke review! Ik krijg zin om mijn ouwe ongebruikte epia weer eens aan te slingeren :*)

en ik ben niet de enige die geinspireerd is geraakt zo te zien:
nieuws: Acer rust Revo 3600 uit met dualcore Atom-cpu

[Reactie gewijzigd door proatjeboksem op 2 september 2009 20:09]

Goede review.
Ik wil een M350 gebruiken met;

Zotac GeForce 9300-ITX WiFi
Intel E6300

Alleen welke koeler past erin ?
Ik zou graag de Scythe Shuriken (SCSK-1000) gebruiken maar die gaat er niet inpassen denk ik.

EDIT
Een veel kleinere gevonden, de Silverstone NT07-775

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 6 september 2009 00:40]

De standaard Intel koeler past er in, je hebt echt maar 6cm aan de buitenkant, wat zo'n 5 en een beetje intern (als het niet minder) is, omdat het moederbord nog iets omhoog komt en je natuurlijk wel de bovenkant er op moet kunnen schroeven.
Thankss!!! Ik ben zakelijk op zoek naar een dergelijke oplossing! :) door je review weet ik nu meteen waar ik zo'n kastje moet halen :D