Specificaties Geschikt voor smartphones van 5" tot 6" - Bekijk alle specificaties

OnePlus Loop VR Headset Review

AnonymousWP 19 juni 2016, 1.041 views

OnePlus Loop VR Headset

Een prima Virtual Reality headset voor weinig geld (de verzendkosten: 6,90). De OnePlus Loop oogt erg strak door het gebruik van wit in combinatie met zwart. Daarnaast voelt hij erg stevig aan. Kortom: voor 6,90 had je dus een prima headset kunnen krijgen, die beschikt over een zeer degelijke bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Mooie en stevige bouw
  • Gratis (alleen maar 6,90 aan verzendkosten)
  • Vrij veel keus wat betreft VR applicaties en games

Minpunten

• Geen fysieke knop
  • Onscherp beeld (komt mogelijk door de lenzen)
  • Drukt op de neus

-Inleiding
-Conclusie
-Vragen
-Changelog
-Reacties
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 23 mei kondigde Carl Pei (de co-founder van OnePlus) aan dat er ook dit jaar de aankondiging gevolgd kan worden in een virtuele omgeving. OnePlus heeft het afgelopen jaar 30.000 exemplaren gemaakt samen met ANTVR.

Vorig jaar heeft OnePlus hetzelfde gedaan. Mensen konden toen met behulp van Google Cardboard (die zij overigens ook gratis van OnePlus kregen) de aankondiging van de OnePlus 3 in een Virtual Reality omgeving bekijken. Dit jaar komt OnePlus met een grote verbetering. Namelijk de OnePlus Loop VR Headset.

Naar het begin van deze review

Omdat OnePlus vorig jaar zijn Cardboards gratis weg gaf voor de launch van de OnePlus 2, heeft OnePlus dit jaar hetzelfde gedaan. Je hoeft dan enkel de verzendkosten te betalen, en je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je op tijd de VR headset hebt besteld. De verzendkosten bedroegen 6,90 voor de standard shipping.

Naar het begin van deze review

Het bestellen was zeker niet gemakkelijk en zorgde voor veel frustratie bij veel Tweakers en mensen die de headset wilde bestellen.

Naast het vele mislopen van bestellen, waren er ook nog andere rare dingen die optraden. Zo heb ik mijn OnePlus Loop besteld op 23 mei 2016, om 14:54:47. Een aantal dagen nadat vele Tweakers, en ik de OnePlus Loop hadden besteld, kregen sommige tweakers de Loop al in huis, terwijl de OnePlus Loop vanaf 6 juni geleverd zou gaan worden.

Naar het begin van deze review

Op vrijdag 10 juni ontving ik mijn OnePlus Loop. Echter heb ik nooit een mailtje of bevestiging gekregen. Pas 1 dag na ontvangst ging mijn order van "processing" naar "shipped out", en daar kreeg ik dus ook een mailtje van (maar te laat). Ach, het belangrijkste is in ieder geval dat ik hem vóór de aankondiging van de OnePlus 3 binnen heb. Zodat ik de OnePlus 3 aankondiging in VR kan kijken.

Je zou denken dat je voor 6,90 (de verzendkosten) niet veel mag verwachten. En al helemaal niet bij de verpakking. Maar tóch vind ik het pakketje luxe uitstralen. Voornamelijk het glanzende wit.

De OnePlus Loop is voor extra bescherming en tegen de krassen ook nog eens extra verpakt in een soort van plastic.

Naar het begin van deze review

De specificaties op zich zijn niet echt schokkend. Vrij standaard dus.

Ook heeft Carl Pei (de co-founder van OnePlus), bevestigd dat ook zeker de OnePlus One compatible is met de OnePlus Loop.

quote:
"Is Loop VR compatible with the One? Of course! 👌"

Aangezien er geen knoppen op de headset zitten, is het wel handig om een gebruiksaanwijzing te hebben. Gelukkig heeft OnePlus hier aan gedacht.

Naar het begin van deze review

De behuizing van de OnePlus Loop is meer dan prima te noemen. Helemaal voor de prijs. Het materiaal ziet er stevig uit. Dit resulteert er wel in dat hij wat zwaarder is. Dit werkt helemaal tegen omdat de ruimte waar je je neus in moet stoppen, van hard materiaal is. Ook is de vorm niet helemaal lekker. Maar dat is nogal logisch natuurlijk, aangezien niet iedereen dezelfde vorm neus heeft.

Hieronder is ook te zien dat je de lenzen kan verschuiven. Beide lenzen kunnen 1 tikje naar links of rechts. Dit is handig als je ogen bijvoorbeeld verder uit elkaar staan dan bij andere mensen.

(Vet)vlekken kunnen ook het zicht beïnvloeden en daardoor wazig beeld geven. Ook hier heeft OnePlus aan gedacht, en daarom zit er ook een poetsdoekje bij.

Op onderstaande foto is de vorm te zien over hoe je neus er in zou moeten vallen. Mijn neus valt er helaas niet helemaal lekker in, waardoor de bovenkant van m'n neus, in het midden tegen het materiaal aandrukt. Ik zelf vind het niet heel erg, maar het is geen lekker gevoel. De diepte is moeilijk te zien, maar ik heb een nogal grote neus, dus de inkeping is vrij diep ;).

Voordat je de OnePlus Loop kan gebruiken, kun je nog een aantal dingen 'instellen'. Je moet natuurlijk ook eerst de beschermlaag van glazen waar je doorheen kijkt weghalen.

De bandjes voor je hoofd zitten al aan de headset gemonteerd. Behalve één. Die zit los in een zakje wat je erbij krijgt. Op de volgende foto's is te zien dat het 'haakmechanisme' in gebruik wordt genomen. Je dient het ene stukje om het andere heen te klikken. Waardoor ze elkaar een soort van vastgrijpen.

De OnePlus Loop bevat aan de zijkanten ook een soort van schuimrubber. Om het comfort te verbeteren, en zodat het zacht aanvoelt. Ik heb wel het idee dat het niet zo sterk is en dat het vrij snel loslaat.

De OnePlus Loop heeft geen fysieke knoppen, helaas. Maar voor de meeste apps heb je niet perse een klik-knop nodig.

In [OnePlus Loop VR headset] Ervaringen & Discussie heb ik een hoofdstuk aangemaakt genaamd "games". In dit hoofdstuk is er ook een app die "Fulldive VR" heet. Ik heb deze applicatie gedownload en geprobeerd. Het was eerst even hannesen, totdat ik in de instellingen keek van de app en de optie "autoclick" vond. Na circa 2 seconden naar een optie te kijken wordt er door de app dus software matig 'geklikt'.

Naar het begin van deze review

Voordat je het plezier van VR kan beleven, moet je de applicatie "Google Cardboard" installeren. Deze app van Google maakt het mogelijk om optimaal gebruik te maken van je Virtual Reality headset.

Er zijn ook verschillende profielen aanwezig voor de OnePlus Loop. Je kunt deze profielen instellen door QR codes te scannen met de Google Cardboard app.

Hier de officiële OnePlus Loop QR code die gepost is door Carl Pei (co-founder van OnePlus):

Games

Sinds dat Virtual Reality Headsets bekender zijn geworden, worden er natuurlijk ook steeds meer games voor gemaakt die speciaal gemaakt zijn voor VR-headsets. Maar dat is niet het enigste, want er zijn ook talloze video's te vinden die je in VR kan kijken. Hieronder gaat het over welke games en filmpjes je kan kijken in VR.

VR Roller Coaster

Met maar liefst 5 miljoen downloads staat VR Roller Coaster aan kop. In deze game kan je in achtbanen zitten.

Beschrijving van de game:

"Ervaar het echte gevoel van deze 3D achtbaan en een spannende omgeving met je mobiele telefoon en virtual reality headset voor Google Cardboard of een mobile virtual reality headset.
Maak je klaar voor onbeperkte Virtual Reality, aangedreven door Wearality. Met de hoogste Field of View in VR, 150 graden".

Insidious VR

Insidious VR is een horror spel wat zich afspeelt in een soort spookhuis. Ik zelf heb dit spel ook een keer gespeeld, en het ziet er erg mooi en gedetailleerd uit. Het is af en toe best spannend, maar niet echt eng naar mijn mening. Alhoewel ik af en toe wel een beetje schrok.

Beschrijving van de game:

"Confronteer de terreur van Insidious als nooit tevoren in Insidious Hoofdstuk 3: In de Verdere. Elise Rainier (actrice Lin Shaye) fungeert als uw gids voor de verschrikkingen van het leven na de dood, zoals je navigeert door de donkerste uithoeken in deze huiveringwekkende VR ervaring."

Fulldive VR - Virtual Reality

Met Fulldive VR kun je verschillende games en filmpjes bekijken in VR.

Features:
  • YouTube: Stream all YouTube videos in VR
  • 3D YouTube: Stream 3D YouTube videos in VR
  • 360 YouTube: Stream 360 YouTube videos in VR
  • VR Video Player (2D/3D Player): Play all videos on your phone like in a movie theater
  • VR Browser : Browse anything on the internet in VR
  • VR Camera : Take pictures and video in VR
  • VR Photo Gallery : Store and access your pictures and videos in VR
  • VR 360 Photo Gallery : Store and access your 360 photos
  • VR Market : Access all VR applications on your phone
Beschrijving van de applicatie:

"Fulldive is een virtual reality (VR) navigatie-platform. Met Fulldive kunt u bladeren en bekijken van een nieuwe generatie van media, zoals het bekijken van 3D en 360 foto's en video's, en ook surfen op het internet op een geheel nieuwe invalshoek als nooit tevoren."

Benieuwd welke games en applicaties er nog meer zijn in VR? Klik dan hier.

Wat ik wel heb als ik de VR headset gebruik, is dat het beeld nogal onscherp is. Niets lost het op, en het lijkt dan ook de lens zelf te zijn die het beeld onscherp maakt.

Naar het begin van deze review

OnePlus heeft veel publiciteit gekregen met deze actie, want alle nieuwssites staan er vol mee. Dat is natuurlijk een goeie manier van gratis reclame maken. Naja, gratis... het enige wat ze ontvangen is de verzendkosten van 30.000 consumenten.

Wat mij betreft krijg je dan ook echt super veel waar voor je geld. Het zicht mag dan niet al te scherp zijn, maar overdreven slecht is het nou ook weer niet. Want voor maar 7 euro, krijg je een complete VR headset die compatible is met de meeste 5 tot 5.5" smartphones.

Naar het begin van deze review

Heb je vragen, opmerkingen, of positieve feedback? Die zijn van harte welkom! Die kun je kwijt in de reacties :). Je mag me natuurlijk ook een privé bericht sturen.

Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een 0, +1, +2 of +3.

Bekijk ook mijn andere reviews die ik heb geschreven: http://tweakers.net/productreview/user/590416/

Indien je het een nominatie waard vindt, kun je mijn review nomineren door op de volgende banner te klikken:

Tweakers - nomineer voor review van de maand

Naar het begin van deze review

Heb jij ook een OnePlus Loop VR Headset?

75% van die VR modellen zijn precies voor Aziaten (die algemeen genomen kleine neusjes hebben).

Net als de ColorCross is deze 1+LoopVr geen 5 minuten comfortabel op te houden, zonde.

Bij mezelf waren de lenzen wel scherp als ik het toestel iets verder van me af hield (en bijgevolg het ding met mijn handen moest vasthouden.

[Reactie gewijzigd door anessie op 19 juni 2016 01:56]

Ik vind hem niet heel erg comfortabel. Maar ik kan als het moet prima 15 minuten lang de headset gebruiken zonder pijn. Alleen op m'n neus is het vervelend.
Goede review voor iets simpels als een Loop VR :)

Juist doordat de Loop VR bij mij niet comfortabel is bij de neus (ik moest ook aan Aziaten denken), gebruik ik hem minder. Wat de scherpte van de lenzen betreft zit dat wel goed zolang je de juiste QR code hebt gevonden en vooral je hoofd gebruikt om te kijken. En dus niet met je ogen in het rond gaan kijken.

Je schrijft dat het gebrek aan knoppen niet heel erg is omdat de meeste apps geen klik knop nodig hebben, maar dit is niet mijn ervaring in zowel de Play Store als de Apple App Store. Goed VR Rollercoaster gaat oneindig door en in Fulldive gaat een klik door te focussen met headtracking, maar in apps die een beetje de ervaring van een Rift, Vive of PSVR moeten geven, is klikken voor interactie of een gamecontroller voor bewegen toch wel een vereiste bij de VR ervaring. 360 video's vind ik als alternatief eerlijk gezegd saai. Deels komt dit dan ook door matige kwaliteit video (720p) die ik tot nu toe kreeg in de Fulldive app.

Maar een positieve noot is dat de Loop VR mij wel nieuwsgierig heeft gemaakt naar het echte werk. En voor een weggevertje is dat wel een groot compliment :*)

[Reactie gewijzigd door swv op 19 juni 2016 07:00]

Dankje :). Het was niet gemakkelijk om de review net zo uitgebreid te maken als m'n andere reviews :-(. Is ook niet gelukt, maarja.

Ik zelf heb hem 2 keer gebruikt. Toen ik hem binnenkreeg, en bij de launch. Daarna niet meer.

Welke QR code heb jij gebruikt? Ik heb de originele gewoon gebruikt. Die Carl Pei had bijgevoegd (zie ook): productreview: OnePlus Loop VR Headset review door AnonymousWP

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 juni 2016 12:04]

Aangezien ik een Galaxy S4, Note 3 en iPhone 6s Plus heb gebruikt, weet ik niet meer welke nou het beste hebben gewerkt, maar meer dan onderstaande had ik niet nodig gehad voor goed resultaat:

De vierde:

Uit het ervaringen topic en zelf geupload:
Het verschilt inderdaad ook per device. Geen idee welke dus het beste zou werken. Maar dat moet ik dan een keer uitproberen.
Misschien een oplossing: ik had dat ook precies in het begin dat het beeld niet 100% scherp was. MAAR na een goede poetsbeurt van de lensen met isopropanol (just in case) en een andere screen protector, was alles opeens superscherp.

Weet wel niet waar het aan lag, omdat ik alles acties tegelijk deed. Was het nu vuile lenzen, type screenprotector of gewoon vuile screenprotector. (gebruik enkel tempered glass screenprotectors)

Ik vond het in beign wel goed meevallen als first impression, maar bij de launch was het gewoon super!

Trouwens: check ook de individuele ogen of je ze als "scherp" ervaart, en beweeg de lens van links naar rechts per individueel oog.
Tsja, dan kom je daar moeilijk achter :P. Ik zal zelf mijn telefoon ook eens vingervlek-vrij maken. Dit ga ik dan ook bij de lenzen doen. Ik denk dat dat al een hoop scheelt.

Bedankt voor je tips :).
Zijn die dingen nu nog te koop? Ik vind iig niks op hun website. Ben al tijdje aan het rondkijken om eentje te kopen, maar meestal komen ze rond de 25-30 euro uit. Was die 7 euro een tijdelijke stunt?
Ik hoor hier eigenlijk voor eerst over....
Nee. Het was een tijdelijke actie, voor de launch van de OnePlus 3.

2e hands is inderdaad een optie, maar dan ben je 10 euro kwijt. En dan heb je de OnePlus Loop. Ik weet niet of je naar een specifiek merk zoekt?
Voor zo'n 5-15 euro pik je ook een bluetooth controller op voor bij je VR: https://www.amazon.de/dp/B01D4JLFYS
Eens, maar ik vind het die 5 a 15 euro nou ook weer niet waard. Zo vaak gebruik ik hem toch niet. Software 'clicks' vind ik dan prima.