Scythe Ninja 2 Review

Crazyanz 15 augustus 2009, laatste update op 15 augustus 2009, 911 views

Scythe Ninja 2

Pluspunten

• Bang for the buck
  • Afmeting
  • Koelt goed
  • geluid

Minpunten

• Pin montage maar dit is niet volledig aan scythe te wijten en het voldoet opzich wel

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze review geschreven nadat ik de koeler 5 maanden in bezit heb.

Reden aankoop:
Ik zocht een vervanging voor mijn coolermaster thx 2 die niet meer voldeed aan mijn behoeften. Echter had ik door de grote van de kast(en dan bedoel ik dus de hoogte tot side panel) geen ruimte voor de thermalricht True 120. Hierna kwam ik na het lezen van flink wat reviews tot de conclusie dat de scythe ninja 2 een zeer goede 2de keus zou zijn die wel in mijn kast past bijkomend voordeel is dat hij ook nog eens goedkoper is.

Verpakking:
De Scythe Ninja 2 wordt geleverd in een spannend uitziende doos met daarin de scythe ninja 2 en bijgeleverde montage spullen voor de verschillende moederboard varianten. Het wijst zich zelf allemaal vrij simpel hoe je deze op de koeler monteert.

Afwerking:
Ik heb hiervoor al aardig wat koelers in mijn handen gehad maar de koelvoet van de scythe ninja 2 is een van de gladste die ik gezien heb. Verder is het een degelijke koeler met de mogelijkheid om de Fan op 4 verschillende manieren te monteren en kunnen er 2 fans tegelijk gemonteerd worden. Eens trekkend en 1 blazend. Persoonlijk heb ik alleen de meegeleverde fan gemonteerd omdat die prima voldoet.

Montage:
Als je de montage brackets op de koeler heb geschroeft is het tijd om de koeler op het moederboard te monteren of in mijn geval (775) te clicken. Ik ben persoonlijk niet echt fan van dit click systeem maar toegegeven na wat oefening is het wel een snelle manier voor de montage. Ik was door het gewicht van de koeler wel bezorgd of die pins wel voldoende waren maar tot nu toe heeft dit nog geen problemen opgeleverd maar bij het verplaatsen van de kast lijkt het me wel slim om je kast horizontaal te houden.
Bij mijn moederboard (msi p35 neo2) moest ik echter wel de voeding verwijderen om de achterste pin te kunnen aandrukken want ik heb daar erg weinig ruimte in mijn kast(coolermaster centurion 534). Verder komt de fan boven de 2 eerste geheugen slots uit maar dit levert geen probleem op zolang je geen uitstekende koeling op je geheugen sticks heb.

Koel vermogen:
Ik heb de scythe ninja 2 met twee processors uitgeprobeerd namelijk de C2D E6400 en de C2Q Q9550. Aangezien ik ook redelijk wat overclock is het voor mij belangrijk dat de processors goed gekoeld worden.
De B2 E6400 is een goede overclocker maar ook een heet hoofd. Toch wist de scythe ninja 2 de E6400 op 3,6 Ghz prima koel te houden (68% overclock) met idle temps van 46C en load temps van tegen de 68 allemaal prima binnen de marges van intel. Op stock is het uiteraard allemaal een stuk koeler en draaide het zoon 28C idel en 37 Load dit is tegenover de stock koeler en de thx 2 niet veel koeler hooguit een graad of 4-5.

Met de E0 Q9550 komt de Scythe ninja 2 ook goed tot zijn recht op stock snelheid en de fan op 50% waren de idle temps rond de 26graden. Met de Q9550 op 3,8Ghz weet ie ook alles prima koel te houden met idle temps van rond de 38-40 en load max 61graden. Wederom prima binnen de marges die intel opgeeft.

Ik moet wel vermelden dat de airflow in mijn kast niet optimaal is. Ik heb wel extra fans gemonteerd maar het blijft behelpen dit betekend wel dat in de meeste kasten die nu verkocht worden den resultaten alleen maar beter zullen zijn.

Geluid:
Naast dat de scythe ninja 2 uitstekend in staat is om processors koel te houden ook bij grote overclocks is hij ook een stuk stiller dan de stock koelers en meeste budget koelers. De meegeleverde fan is vrij stil te noemen en is zelfs op 100% niet storend aanwezig. Je zou er natuuurlijk een nog stillere fan op kunnen monteren maar persoonlijk vind ik dat niet echt nodig zeker niet omdat de GPU(Asus hd 4850 Top) vaak toch een stuk aanweziger is dan de CPU.

Kosten:
Toen ik de Scythe ninja 2 kocht was deze 35 euro en dat was toen 20 euro goedkoper dan de Thermalright true 120. Persoonlijk vind ik de scythe ninja 2 echt de Bang voor de buck koeler bij uitstek. Hij doet niet veel onder voor de True 120 (tot max 5C blijkt uit de reviews)

• centurion 534
  • Q9550/E6400
  • Msi p35 neo2
  • 4x1GB GeiL ultra pc6400
  • Asus Hd4850 Top
  • OCZ mod xtreme pro 600Watt

Heb jij ook een Scythe Ninja 2?

Grote jongen wel, nouja ik heb ook een Centurion kast, das dat zal wel lukken. Jammer dat Scythe, wat mij betreft HET merk van dit moment lijkt, bij weinig zaken verkocht wordt.
Zit ook aan de ninja Mini te denken.
Wat meer foto's waren leuk geweest, maar de uitleg is duidelijk en gedetailleerd.