Dell Latitude 12 7275-H3KN8 Review

denanTestpanel 5 juni 2016, laatste update op 5 juni 2016, 753 views

Dell Latitude 12 7275-H3KN8 (Testpanel)

Dell levert met de latitude 7275 een mooie tablet voor de zakelijke markt, maar levert punten in door de hoge prijs en feature set die achterblijft bij de Surface pro 4 serie van Microsoft. Het meegeleverde keyboard is wel het beste keyboard dat ik ooit onder mijn vingers heb gehad.

Pluspunten

• Fantastisch toetsenbord + touchpad
  • Strak design
  • Helder en contrastrijk beeldscherm
  • Schone windows 10 installatie zonder veel poespas

Minpunten

• Geen meegeleverde pen
  • Ligt qua specs niet op het niveau van de surface Pro 4's
  • Cover is niet waterafstotend.

Voorwoord
Een aantal weken terug kreeg ik een mailtje van tweakers dat ik geselecteerd was om de Dell latitude 7275 te testen. De eerste versie die ik binnen kreeg had een defect, 9 van de 10 keer kwam de tablet niet uit sleep als hij in tablet mode zat. Zat hij in de Folio keyboard dan werkte wel alles goed. Het duurde even maar na een weekje kreeg ik een andere die deze problemen niet had. En bij deze dus de review.
Unboxing
Tja, wat kan ik ervan zeggen. Het is een Dell. Na meerdere Dell laptops/tablets vanuit het werk gekregen te hebben lijkt het allemaal op elkaar. Dell is er, net als HP, een ster in om alleen het broodnodige in de verpakking op te nemen. Eerlijk gezegd had ik er vanuit de positionering van deze tablet (zakelijk/luxe markt) iets meer van verwacht.

De doos bevat de volgende zaken:
  • Dell Latitude 7275 tablet
  • Folio keyboard / touchpad
  • Tablet cover
  • USB-C power cord
  • USB to USB-C kabeltje (zodat je je oude muis kunt aanlsuiten
  • Quickstart guide
  • Garantie/disclaimer
  • De verplichtte CD-rom
Over de laatste vraag ik me altijd af waarom ze die in deze tijd nog meeleveren. Meer en meer devices hebben geen CD-ROM speler en bij tablets als deze had ik toch eigenlijk een USB-stickje verwacht.

Dan de eerste positieve verassing bij het uitpakken. De tablet zelf ziet er bijzonder stijlvol uit, mede door de meegeleverde cover die magnetisch hecht aan de tablet en het folio keyboard. De cover zelf is bekleed met een grijze jeans-stof waardoor je niet snel krasjes of afwijkingen zult zien, al vraag ik me wel af wat dat gaat doen na dat de eerste kop koffie er overheen gegaan is. Ik ging er in eerste instantie van uit dat de stof geďmpregneerd zou zijn en vocht afstotend, maar een testje met water toonde aan dat de cover als een spons alles opzuigt. Koffie erop testen ging me iets te ver, maar ik weet uit ervaring dat ik (en meerdere collega's) toch minimaal 1 a 2x per jaar een kop koffie om gooien die naast de laptop/tablet staat.

Beeldkwaliteit
Deze variant werd geleverd met een 1920 x 1080 beeldscherm dat vooral opvalt vanwege de helderheid en het hoge contrast. Zelf ben ik een groot fan van mijn ipad air waarvan ik het beeldscherm altijd op 100% heb staan. Ik weet dat veel mensen dat hinderlijk vinden maar zelf werk ik het prettigst als hij op maximaal staat en ik niet meer het gevoel heb dat ik naar een beeldscherm kijk. De dell evenaart het ipad scherm en streeft het op een aantal punten voorbij, vooral op het gebied van de getoonde kleuren. Het is allemaal net wat levendiger, wat deels te verklaren is vanwege het mooi vormgegeven 12,5" scherm.
Prestaties

De latitude 7275 bevat een skylake core m5-6y57 processor die in het dagelijks gebruik rapper aanvoelt dan verwacht. Mijn eigen werklaptop bevat een i7 van een paar generaties terug en ik maakte me zorgen over de prestaties van de laatste m5 serie. In de praktijk blijkt dat erg mee te vallen, de standaard productivity apps (lees: office) werken in de praktijk rap en ook grote databestanden in excel voelen in de praktijk niet trager aan dan mijn eigen laptop. Dat is natuurlijk allemaal subjectief dus bij deze wat benchmarks uit Cinebench r15.

Ook voor spelletjes is deze m5 geschikt, al moet je er niet teveel van verwachten. Heroes of the Storm is niet een van de zwaarste titels maar toch ben je genoodzaakt om alles omlaag te draaien naar 1366 x 768 en alle features op low/disabled te zetten. Zelfs dan heb je nog af en toe last van stuttering als je in een teamfight met 10 spelers on screen verwikkeld bent, maar niet dusdanig dat het storend is. Al met al is het best prettig om op de 7275 te gamen, vooral door de kwaliteit van het beeldscherm.
Features
Dell levert een aantal varianten van deze tablet, van een m3 tot een m7. De basisset aan features is daarbij erg compleet, al mis ik toch wel iets aan elke variant. Gezien de doelgroep en de focus die Dell legt op het gebruik van een pen (er zit zelfs een ruimte in de cover voor een pen) had ik verwacht dat Dell een pen zou meeleveren. Microsoft levert bij zijn surface pro 4 serie standaard een pen mee, al moet je daar weer een keyboard missen. Persoonlijk gebruik ik mijn ipad werktechnisch erg veel in combinatie met een bamboo fineliner die via bluetooth koppelt. Aantekeningen maken, procesflows uitwerken. Het kan allemaal erg natuurlijk tijdens een vergadering zonder dat je je achter een laptop scherm verschuilt. Het feit dat Dell standaard geen pen mee levert ervaar ik als een groot gemis. Aangezien de bamboo fineliner alleen op de ipad werkt zou een pen dan ook het eerste zijn dat ik zou bijbestellen.
Bouwkwaliteit
De tablet is stevig en degelijk en komt robuust over. Wel hadden de magneten in de cover iets sterker gemogen. Als je de tablet in het folio keyboard klikt en op schoot neemt zakt de cover vaak half naar beneden. Dat resulteert in een schuin zittende cover die bij mij de neiging wekt om hem steeds weer recht te trekken.

Folio keyboard ergonomie
En dan komen we bij een van de hoogtepunten van deze tablet uit: het folio keyboard. De toetsen voelen zeer natuurlijk aan en hebben een enorme travel. Het voelt bijna aan alsof je op een full-size keyboard aan het typen bent en hierop werken is een genot. Waar ik bij mijn laptop toch vaak een extern keyboard aansluit heb ik dat bij de 7275 nooit gedaan.
Een tweede hoogtepunt is het touchpad. Om de een of andere reden heb ik altijd ruzie met mijn HP/Dell touchpads als ze multitouch/gesture support hebben. Tijdens het typen raakt mijn handpalm de touchpad en voor ik het weet heb ik de helft van de tekst overschreven omdat mijn muispointer over mijn scherm vliegt en stukken tekst selecteert terwijl ik doortyp. Bij de 7275 is me dat nog nooit overkomen. Gesture recognition is ook een waar genot op deze touchpad. Waar ik mezelf aangeleerd heb om nooit meer dan 1 vinger te gebruiken op mijn HP elitebook folio (aangezien het toch nooit werkt) moet ik mezelf nu afleren om continu gestures te gebruiken als ik achter mijn werk laptop zit. Op de dell voelt het allemaal zeer natuurlijk en soepel aan.

Ook is de touchpad voorzien van een toplaag die het geheel doet aanvoelen alsof je met je vingers over een stuk fluweel strijkt. Al met al is dit verreweg het beste laptop/tablet keyboard wat ik ooit in mijn handen heb gehad.
Warmte- & Geluidsproductie
De m5 processor in deze tablet blijft koel genoeg, ook onder stress. Zware grafische applicaties kunnen de warmte wel laten oplopen, maar voornamelijk als hij op schoot ligt. In de keyboard stand is dit direct een stuk minder. Verder is de tablet ook muisstil aangezien hij geen fan heeft (in dit model)
Accuduur
Op een volle accu met het scherm op 100% kom ik tot de volgende scores:
Browser test: 2h15m
Youtube HD: 2h

Met het standaard profiel:
Browser test: 2h45m
Youtube HD: 2h18m

Al met al geen slechte scores. Tijdens het werken heb ik mezelf aangeleerd om alles wat ik bij me heb direct aan de stroom te hangen als ik even stil zit (zo'n iphone is anders eind van de dag ook leeg) dus je komt gedurende de dag nooit zonder stroom te zitten. Het is wel iets om rekening mee te houden als je de dell mee wilt nemen op een vliegreis om wat films te kijken.
Over de prijs sta ik in dubio. De uitvoering die ik heb gekregen (m5, 1920x1080 scherm, 8Gb geheugen en 256Gb SSD) is ongeveer ¤1500,-. Dat is veel geld voor een tablet/laptop en voor die prijs had ik de eerdergenoemde pen erbij verwacht. Ook staat hij voor dit prijspunt in directe competitie met de surface pro 4 - i5. Die staat op dit moment in de pricewatch voor ¤1250,-, waarbij de totaalprijs met typecover op ¤1365,- komt te staan. Voor dat bedrag krijg je ook 8gb/265gb maar wel een volledige i5 in plaats van een m5 en de surface pen. Als laatste is de resolutie van dat model een stuk hoger dan de fullHD resoluties van deze Dell. Microsoft levet de pro 4's uit met een schermresolutie van 2736x1824. Persoonlijk vind ik de styling van de Dell mooier dan de surface, en ook de typecover kan me niet zo bekoren. Maar als ik puur naar specs kijk valt wel op dat de Dell voor het geleverde in een zeer hoog prijssegment zit.

Heb jij ook een Dell Latitude 12 7275-H3KN8?

Goede review!

Als het keyboard hetzelfde is al bij een een E7250 zit, dan kan ik beamen dat dat hele goede toetsenborden zijn. :Y
Nee, hij ziet er anders uit. Ik zal straks nog een foto maken van het keyboard zelf en die erbij zetten.