Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB280HKbprz Zwart Review

xtlauke 3 juni 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 225 views

Acer Predator XB280HKbprz Zwart

Fijne monitor voor werk en gaming.

Pluspunten

• Prima beeld
  • Gsync
  • USB 3.0 hub
  • Goede maat voor 4K

Minpunten

• Alleen displayport aansluiting
  • Engiszins kieskeurig qua aansluiting laptop
  • Niet perfect voor photoshop

In het kort
Fijne monitor voor werk en gaming. Heb hem meer dan 1 jaar.

Gsync is super. Jammer dat je Gsync en Freesync niet veel vaker terugziet in monitoren.
Mijn gebruik en algemene ervaring
Ik denk dat 28" een goede maat is voor UHD. Ik draai met zo'n 130% DPI scaling in Windows en dat werkt op zich prima. Ben wel nog nieuwsgierig of 32" niet een fijnere maat is. Met 28" zie ik in ieder geval geen pixels dus het beeld ziet er keurig uit in Windows en games. Tekst ziet er lekker scherp uit en aliasing in games in games is flink beperkt (hoewel nog steeds aanwezig). Ergerde me voorheen op mijn 1920*1200 24" monitor vaker aan de grofheid van tekst karakters en het korrelige beeld in games.
Specifieker over gamen met UHD en Gsync
Met een GTX 980 kun je de meeste games anno 2016 goed in UHD spelen, mits je wat meer richting High of Medium gaat zitten in de zwaardere games. Acceptabel = wat mij betreft een framerate die praktisch nooit onder de 40 per seconde komt. En als hij dan eronder zo in de 40-55 range zit, dan heb je Gsync die nog helpt. Regelmatig lager dan 40 wordt al vervelend en beneden 30 is naar.

Uitzonderingen hierop zijn de zwaarste games zoals Wolfenstein en Far cry 3/4/Primal, mogelijk omdat deze voor mij minder baat bij Gsync lijken te hebben. Hier kan ik me goed iets bij voorstellen, want deze games suppporten SLI ook niet of niet fatsoenlijk. Ze lijken gewoon minder geoptimaliseerd voor PC dan bijvoorbeeld Crysis 3, waar Gsync in mijn ervaring meer effect heeft. Bij de zwaardere games switch ik toch liever naar QHD resolutie (2560*1440) wat er ook prima uitziet. Anders moeten teveel andere settings op low/medium. Het verschil wordt echter groter als je naar Full HD (1920*1080) switched. Dat ziet er simpelweg slecht uit. Een game als Doom (2016) met resolution scaling is dan weer echter fantastisch aangezien je native UHD kan draaien met een lagere resolution input (upscaling dus).

Op mijn videokaarten in de desktop heeft het scherm het altijd uitstekend gedaan. Alleen op mijn oude laptop heb ik het nooit aan de praat gekregen.
Het TN paneel in het algemeen
Het paneel kijkt prettig. Ik had hiervoor een Dell 24" IPS paneel met een resolutie van 1920*1200. IPS panelen zijn nog net iets mooier, maar ik heb veel liever de hogere pixeldichtheid van een UHD scherm (voor een schappelijke prijs). Ik denk dat men met de huidige staat van de techniek bij TN panelen niet groter moet gaan dan 28", want als je er naar gaat zoeken dan zul je merken dat vanwege de kijkhoek er een hele lichte verkleuring plaatsvind op punten als je er niet heel goed voorzit.
Helderheid en kleuren
De standaard helderheid is hoog. Ik heb nu de brightness op 20 en 's avonds is dat zelfs al aardig fel, afhankelijk van de hoeveelheid verlichting in de ruimte natuurlijk. Kleuren vallen bij de default calibratie wat tegen. Na het gamma op 0.88 te zetten (iets wat ik voor heel veel TN panelen zal aanraden) i.p.v. 1.0 in kleurinstellingen (voor desktop settings in het Nvidia Control Panel en voor heel veel games die dit overrulen een vergelijkbare setting in de game zelf) ziet er er echter prima uit. Een goed IPS paneel ziet nog net iets mooier uit, maar mij viel op dat het deels gewenning is en de verschillen wel erg klein zijn om een blijvend 'waaw' gevoel bij te hebben. Het ziet er goed uit en na een paar uur/dagen 'hoort het gewoon zo uit te zien' is mijn ervaring. Als ik dan achter een goed IPS paneel schuif, merk ik nog steeds wel dat het anders is en als ik het analyseer trek ik de conclusie dat het IPS betere kleuren weergeeft, maar we hebben het over behoorlijk kleine verschillen. Als ik de keuze heb tussen TN en een IPS met minimale glow, ga ik nog steeds voor de IPS, maar het is gewoon geen zwaarwegend argument voor mij want ik doe weinig tot geen color sensitive work. Hoge resolutie, high refreshrate, Gsync en wellicht ULMB wegen voor mij (veel) zwaarder.
Backlight
Dat de brightness hoog is merk je ook bij een totaal zwart scherm. Voordat ik goede vergelijkingen ging doen met mijn nieuwe IPS scherm was het me nog nooit zo duidelijk opgevallen, maar er zit een soort licht grijsblauwe egale waas door het scherm als alles zwart is waardoor het zwart niet zo zwart is als het zou moeten zijn. Ik heb er toen toch voor gekozen om dit TN scherm te houden omdat het gewoon niet irritant is en eigenlijk niet eens merkbaar is in alle praktische situaties. Reden: het effect is heel egaal. Daardoor is mijn ervaring ten opzichte van IPS glow heel anders want hoe groter je kijkhoek, hoe grote het glow effect. Daardoor had ik bij het matige (in termen van glow) IPS paneel altijd het gevoel dat er iets mis was, alsof er een gele waas vanuit de randen lekt, vlekt, beweegt en zich verspreid. In een potje Doom in de allerdonkerste levels of bij hele donkere bureaubladachtergronden ervaar ik zwart op een TN paneel gewoon als echt zwart, terwijl ik veel te vaak storende gele of anders gekleurde effecten/patronen opmerk bij een IPS met sterk aanwezige IPS glow. Oké, het zwart kan nog steeds mooier, zoals op OLED schermen, maar ik heb verre het gevoel dat er iets scheelt.

Het IPS model waar ik het over heb betrof de Asus PG279Q. Ik heb veel online gezocht maar mijn model was volgens mij niet eens zo slecht, maar toch te nadelig in mijn ervaring.

Tot dusverre het backlight en het effect in algemene zin. Wat specifiek 'bleed' als in backlight bleed betreft: dit is minimaal en ook in geen enkel praktijkscenario mij ooit opgevallen (terwijl ik me best snel irriteer aan dat soort zaken). Op een volledig zwart scherm als kan ik als ik er naar zoek een subtiele gelijkmatige bleed over de hele onderkant en rechter zijkant, en zelfs iets miniems aan de bovenkant. Linkerkant zie ik niets. Maar waar hebben we het over, want ik zit er naar te zoeken en op dit punt zijn andere effecten, specifiek de resterende spiegeling op het anti-glare gecoatte (volgens mij niet volledig matte) scherm van de verlichting in ruimte (eigen lamp of daglicht) veel opvallender. Dus hier is de score heel goed (Tweakers.net biedt hier geen scorebalkje voor).
Kijkhoeken
Kijkhoeken horizontaal zijn voor mij meer dan voldoende. Verticaal vallen ze wat tegen, dat besef ik me als ik soms in een extreme hanghouding zit. Maar met de stand of een monitor arm is dat natuurlijk snel opgelost.
Verversingssnelheid en conclusie
60hz is niet geweldig voor hele snelle games, maar met de UHD resolutie (die totdat we Displayport 1.3/1.4 schermen hebben gewoon niet sneller kan verversen), het formaat en Gsync heb ik toch een hoop fijne uurtjes beleeft achter dit ding. Samen met de looks die OK zijn (een normale pianolak zwarte bezel) en de prijs van 600 euro destijds vind ik dit een prima aanschaf.

Met een desktopaansluiting (bij voorkeur dus Nvidia vanwege Gsync) of een laptopaansluiting die werkt kan ik hem absoluut aanbevelen. De kabel is ook relevant, want sommige (hele cheapo/dunne) kabels doen het niet. Idealiter wordt er niet heel veel gephotoshopt (want TN paneel), maar ik kan hier eigenlijk geen echte ervaringen over delen want tot nu toe heeft het mij nooit gestuurd. Het scherm doet het voornamelijk voor reguliere werkzaamheden goed (want heerlijk scherp beeld) en gaming (want heerlijk scherp beeld en Gsync).

Heb jij ook een Acer Predator XB280HKbprz Zwart?