Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R2000DB Review

Foritain 3 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 5.343 views

Edifier R2000DB

De R2000DB is een zeer indrukwekkende speakerset waar geluid uit komt waar je u tegen zegt. Hoewel het bedrag fors lijkt voor 'pc speakers' overtuigd het geluid ver voorbij het prijspunt. Verder positieve noten over de bouwkwaliteit en de aansluitingen. Hou enkel rekening met de forse afmetingen.

Pluspunten

• Geweldige muziek ervaring op dit prijspunt.
  • Goed in balans uit zichzelf, eventueel aan te passen met de fysieke knoppen.
  • Indrukwekkend bass capaciteit
  • Solide bouw (~5kg/stuk), nette afwerking.
  • Twee tulp ingangen, optische ingang, en bluetooth, en alle kabels meegeleverd.
  • Met of zonder stofkap te gebruiken.
  • Met een beetje hulp van Google (Chromecast) stevige concurrentie voor gesloten systemen.
  • Prijs lijkt fors, maar is echt meer dan ok.

Minpunten

• Afstandsbediening lijkt leuk, maar helaas matig uitgevoerd.
  • Forse afmetingen, dus zorg voor ruimte op je bureau

Review: Edifier R2000DB vs Sonos Play:1

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Edifier
Productpagina @ Sonos

Vandaag gaan we appels met peren vergelijken. Dat is een bewuste openingszin; niet alleen is dat zinnetje cruciaal te onthouden als je deze review leest en de producten overweegt, maar het is stiekem ook een stukje gemak voor mijzelf. De laatste jaren hebben we een aantal reviews op gebied van audio gemaakt, zowel speakers als headsets, waarbij het zonder twijfel de lastigste categorie is om tot de juiste woorden te komen. Het valt niet mee om die ervaringen in woorden te zetten, zeker als producten grotendeels vergelijkbaar zijn. Tevens is het de categorie waar de meeste emotie los bij lijkt te komen, niet alleen vanwege de sterke meningen, maar vermoedelijk ook omdat muziek an sich emoties los laat komen.

Het enige, maar dan ook echt het enige wat deze twee sets enigszins verbindt, zij het net aan, is de prijsstelling. De Sonos Play:1 kost 229 euro, de Edifier R2000DB gaat voor 279 euro over de toonbank. Voor dat geld biedt Sonos je één speaker, Edifier geeft je er twee, dus als je van Sonos een stereo set maakt zitten we al weer een stuk dieper in de buidel. Sonos richt zich op compact design en een eigen ecosysteem, Edifier richt zich op geluid en enkel geluid. Om de vergelijking nog leuker te maken gooien we ook nog even een Google Chromecast Audio in de ring (a 39 euro), onverwachte concurrentie voor Sonos uit de hoek van onze favoriete privacy-vreter.

De specificaties en features van de Sonos website:

Heel veel ‘specificatie’ zien we niet terug, vooral veel verhaal over dat de Sonos wel goed moet klinken. Het doet mij twijfelen of dit bewust achterwege wordt gelaten omdat de specs op papier wellicht niet imposant zijn, of dat ze zich richten op een doelgroep die toch niet op getalletjes wil letten. We kunnen er uit opmaken dat de Play:1 uit een tweeter en woofer bestaat, (uiteraard) samenwerkt met andere Sonos apparatuur waarbij vooral de optie om hem in stereo te zetten met een extra play:1 interessant is, dat de speaker iets minder dan 2 kg weegt en opvallend: gemaakt is om in vochtige ruimtes gebruikt te worden. Weliswaar niet waterdicht, maar een badkamer mag geen probleem vormen.

Aansluitmogelijkheden komen in de vorm van wifi of een bedrade netwerk verbinding. Alles draait om het streamen, en directe bronaansluitingen zijn dan ook niet aanwezig.

De Edifier R2000DB:

Edifier pakt het concept specificaties anders aan. Getallen! Al moet ik toegeven niet direct te weten wat ik van een ‘Ru-Fe-B legering zijden dome’ mag verwachten ten opzichte van een niet-Ru-Fe-B geval. Afmetingen zijn duidelijk gespecificeerd, wat geen overbodige luxe is gezien de flinke afmetingen van deze set. Waar we bij de Sonos enkel netwerkverbindingen zagen zien we die hier juist niet, maar wel twee RCA ingangen, een optische ingang, en bluetooth verbinding met daarbij alle benodigde kabels meegeleverd.

De Edifiers arriveren wederom in een nette verpakking. Intern zien we de speakers in plastic verpakt en met aardig schuim er om heen tegen transportschade. Direct uit de verpakking zien we de optische kabel, RCA-RCA kabel, en 3.5mm->RCA kabel voor gebruik op analoge apparaten. Een 5-pin kabel verbindt de twee speakers met elkaar.

De R2000DB is een imposante set om te zien. Direct uit de verpakking komen ze zonder stofkap, en kunnen we dus eerst de drivers zelf aanschouwen. Niets staat je in de weg ze op deze manier te gebruiken natuurlijk. De bouwkwaliteit is opvallend stevig, ze staan echt als een huis met een kilotje of vijf per stuk (ter vergelijking, de Play:1 weegt iets minder dan 2 kg). Hoogglans / piano zwart siert de zijkanten, een soort leder-look de voorzijde of als je gebruik wilt maken van de stofkap zien we een wat rustiger beeld. De afwerking is wat mij betreft even knap als de bouwkwaliteit: top.

Aan de achterzijde zien we de bassreflex en achterop de rechterspeaker de aansluitingen, knoppen om volume, bass, en treble aan te passen, en een harde aan-/uitschakelaar.

Hoewel de R2000DB speakers fysiek bijzonder indrukwekkend zijn is de afstandsbediening wederom wat matig. Hij is wel erg compact en licht (en voldoet), maar het voelt wat goedkoop aan.

De verpakking van de Sonos Play:1 is van een heel ander formaat dan de Edifiers. Toch weet Sonos indruk te maken en voelt het een beetje als een Apple ervaring: erg verzorgd. Een handleiding in een sleeve, en de speaker niet in een plastic zak maar in een stoffen hoes. Kleine dingen, maar daarmee voelt het merk wat meer premium aan.

Het design van de Play:1 is minimalistisch. Weinig poespas, geen grote drivers zichtbaar, maar een schattige soort-van cylinder. Hij is niet overdreven zwaar maar voelt prima stevig, en sowieso zal 2 kg niet zo maar op je bureau gaan schuiven. Achterop zien we een de netwerk aansluiting, bovenop een beperkt aantal controls en een enkele LED indicator.

Onderop zien we een enkele stroomaansluiting en dat de speaker op rubberen hoekjes staat. De aansluiting van de kabel is netjes bedracht en afgewerkt, pluspunten voor presentatie wederom.

Zoals altijd moet ik zeggen dat smaken verschillen, maar Sonos laat toch een prettige smaak achter bij ons. Het springt niet in het oog maar als je er naar kijkt oogt het chic. Wellicht dat de reputatie een rol speelt, maar dan verdienen ze een compliment dat ze in een paar jaar een goede naam neer hebben gezet.

Installatie van een speakerset lijkt haast een zinloos onderdeel, en voor de Edifier gaat dat ook zeker op. Een traditionele speakerset in de zin dat je kabels aansluit, en gaan. Besturen doe je met de afstandsbediening, fysieke knoppen, of via het bronapparaat. Bluetooth werkt naar behoren maar is als techniek inmiddels wel wat achterhaald als we naar streaming kijken. Het voornaamste element om rekening mee te houden 'in de praktijk' komt feitelijk neer op het plaatsen van de enorme speakers.

De Sonos is een ander verhaal, want die is dusdanig klein dat je die altijd wel kwijt kan, en die kan enkel met de app worden bedient. Daarbij is het belangrijk te onthouden dat een internetverbinding is vereist voor Sonos. Een draadloos netwerk zou je eventueel omheen kunnen werken, maar is feitelijk de basis van een moderne (bridge-lose) Sonos setup.

Sonos installeren is een kwestie van de app downloaden, twee knoppen tegelijk inhouden, aangeven wat je draadloze netwerk naam en wachtwoord is, en gaan. Apple-stijl gebruiksvriendelijkheid, al kan je ook spreken van een Apple-stijl geslotenheid van het systeem en de app, want als er iets niet naar behoren werkt dan valt er werkelijk niets in te stellen.

Eenmaal in de app is het vooral een kwestie van selecteren wat je af wilt spelen. De meest eenvoudige oplossing is een abonnement te nemen op bijvoorbeeld Spotify, Apple Music, Soundcloud, Deezoer of één van de tig andere ondersteunde diensten. Op die manier kan je eenvoudig toegang krijgen tot eindeloos muziek ‘on demand’ voor iets van een tientje per maand. Je eigen muziekbibliotheek binnen je netwerk afspelen is uiteraard ook geen issue, en voor zij die geen extra geld uit willen geven per mand is TuneIn Radio een geweldige applicatie, hiermee heb je toegang tot praktisch oneindig veel radiostations waar zeker voor iedere smaak wat te vinden is. ‘On demand’ is het niet, maar met de keuze tot je beschikking is het zeker niet behelpen. In Tune-In zien we ook ‘gewoon’ populaire Nederlandse radiostations die we live kunnen beluisteren. Verder werkt de app zoals je van Sonos zou verwachten gewoon goed; vlot, stabiel, intuïtief. Dat hebben ze inmiddels wel aardig doorontwikkeld en vormt de basis van hun reputatie.

Toch kent Sonos een jonge doch geduchte concurrent tegenwoordig: Google. Waar Sonos jaren lang heeft kunnen teren op hun eigen systeem en unieke gebruikservaring zet Google met de Chromecast Audio daar een meer ‘open’ alternatief tegenover. Met ‘open’ doel ik op het feit dat je praktisch vrij staat in je speakerkeuze, en de meeste speakers kan omtoveren tot ‘slimme’ streaming speakers zoals Sonos, en net als Sonos kan je speakers door je hele huis combineren door gebruik van meerdere Chromecast Audio apparaatjes. Net als Sonos heeft Google hun gebruikservaring uitstekend in orde, van de chique verpakking tot de prestentatie van het product, en van de kinderlijk eenvoudige installatie tot de gebruikservaring in de App.

De Chromecast Audio kan worden aangesloten op een 3.5mm, optische, of RCA (tulp), waardoor je ze dus op praktisch elke speakerset aan kan sluiten. Standaard zit er enkel een 3.5mm kabel bij, maar gezien Edifier een 3.5mm->RCA kabel bij hun R2000DB levert kan je de Chromecast direct op je speakerset kwijt, en maak je deze recht-toe-recht-aan speakerset helemaal modern. Nadeel is wel de afwerking van het geheel, want hoewel de Chromecast klein is zit je wel met een extra apparaatje, kabel, en USB-kabel naar de Chromecast voor stroom die je weg moet werken.

Kleine verschillen terzijde kan je gerust stellen dat de Chromecast en Sonos ervaring wat gebruiksgemak aan elkaar gewaagd zijn, met tig compatible muziekdiensten (inclusief alle grote jongens), opties tot je eigen muziekbibliotheek, en mijn favoriet: TuneIn radio. De Chromecast app is ook snel, stabiel, en intuïtief. Overigens heb ik enkel de telefoon versies bekeken, voor de liefhebber bieden beide bedrijven ook tablet apps aan. Één ding is zeker, waar Sonos voorheen ‘de’ ervaring wist te bieden is er nu overtuigende concurrentie.

Als we de speakers naast elkaar zetten voor een foto dan begrijp je direct waarom een één op één vergelijking wat geluidskwaliteit betreft nergens over gaat.

Ik complimenteerde Edifier al met het geluid wat uit de R1280T (99 euro) en de R1700BT (169 euro) kwam, maar de R2000DB is daar zoals het prijskaartje ze verplicht echt een enorme overtreffende trap. Schakel je dan even terug naar de Play:1 dan mis je veel, heel erg veel: huis vullend volume, detail over de hele range, en een bass waar je u tegen zegt verdwijnen als sneeuw voor de zon. Naar aanleiding van een tip een tijd geleden ben ik meer gaan letten op de kwaliteit van het geluid op zeer lage volumes, en ook daar is het verschil haast pijnlijk duidelijk. Logisch natuurlijk, want zowel het formaat van de drives als de klankkast spelen daar een grote rol.

De R2000DB vult de ruimte van 7 bij 4,5 meter eenvoudig met indrukwekkend geluid, en twee muren verder begon onze kleine spontaan te dansen naar de tunes die door het huis resoneerden. Of zoals Sonos bij hun play:1 zegt: een diep, rijk bassgeluid. Positief nieuws als je je buren graag pest, negatief als je een kleine van drie twee kamers verderop ontwaakt die je vervolgens verplicht een playlist voor Katie Perry en andere pop meuk af te spelen. Toegegeven, zijn ‘dansen daddy’ terwijl hij vervolgens als een zot begint te springen is erg schattig. De Edifier is op maximaal volume zowaar oorverdovend, al blijft vervorming zeer beperkt (de anti distortion unit zal een rol spelen). Hoewel de R2000DB naast de Play:1 gigantisch lijkt merk je bij extreme volumes wel dat de set eigenlijk nog wat fysieke afmetingen mist, maar of je voor 300 euro nu een house party speaker mag verwachten is een ander punt. Ze komen zonder twijfel het beste tot hun recht van zeer laag tot middel-hoge volumes waarbij de kwaliteit voorkeur geniet boven ‘zo hard mogelijk’. Bij gebrek aan woordenschat voor audio-reviews moet ik het houden bij een indrukwekkende weergave die mij eenvoudig overtuigd ruim voorbij zijn prijsklasse, iets wat Edifier inmiddels structureel begint te doen.

De Play:1 moet wat het geluid betreft dus op elk front zijn meerdere erkennen. Kleinere drivers, kleinere klankkast, en het nadeel van een eenpitter zijn naast een stereoset uiteraard. Op dag 1 in de directe vergelijking dan ook een pijnlijke dag voor Sonos. Dag twee pakten we echter anders aan, en dat was door de Sonos simpelweg muziek te laten spelen op de achtergrond terwijl wij andere dingen aan het doen zijn, en dan merk je al snel dat de Sonos niet alleen technisch slim is, maar ook wat positionering betreft best slim is bedacht. Het geluid is goed genoeg dat je, zonder vergelijking, niet direct iets mist, en de speaker gedraagt zich ook verder keurig zonder vervelende trekjes te vertonen. De bass is dan niet heel vol, maar wel genoeg aanwezig voor de achtergrond of ondersteunend bij andere speakers. Ook het detail van midden en hogere tonen verliest hij in de vergelijking, maar zonder de joekels van Edifier er naast zorgde de Play:1 wederom voor een aardig stukje achtergrond muziek en een kwaliteit waar de meeste passanten toch positief op reageerden; Niet om te knallen, maar prettig gebalanceerd. Hogere volumes, laat staan maximale volumes, zijn praktisch uitgesloten met het enkele speakertje als je de kwaliteit wilt behouden, maar als elegante oplossing voor de badkamer of achtergrond muziek in een niet te grote ruimte verre van onaardig.

Tijd om de appel en de peer definitief te beoordelen, voornamelijk los van elkaar, want hoewel de Sonos app en de Google Chromecast ervaring head-to-head gaan zitten deze speakers in geen geval in elkaars vaarwater. Om te beginnen de Sonos, die ik gemakshalve maar de appel noem vanwege de gelijkenissen met het merk Apple zelf. Sonos zet een slim, aantrekkelijk systeem neer wat je haast wel moet waarderen. Ze zijn groot geworden door de gebruikservaring voorop te stellen en te richten op eenvoud, wat we zien in een kinderlijk eenvoudige installatie, goede app ervaring, en een chique unboxing ervaring; zaken die je het gevoel geven dat je verwend wordt en je eigenlijk vooraf een beetje opwarmen. Dat je vervolgens weinig kunt tweaken zal voor sommigen een nadeel zijn, maar ze maken duidelijk dat de doelgroep elders ligt met hun minimalistische design, nette materialen, en de indruk van luxe. Het geluid wat een enkele Play:1 voor 229 euro neer zet is echter niet heel overtuigend voor dat bedrag, maar wel weer goed genoeg om een niet-audiofiel een positieve ervaring te bezorgen waardoor het begrijpelijk een product is geworden waar mensen, zeker niet-techies, graag mee weglopen. De materialen, de uitstraling, de naam en het gemak maken het vervolgens een prettig speakertje voor wat achtergrond muziek. Als je maar een klein plekje kwijt wilt aan een speaker krijg je voor het formaat toch best wat leuks.

Edifier zet met de R2000DB echter alles in op de geluidskwaliteit, en het verschil in de weergave van alle vormen van muziek is dan ook gerust gigantisch te noemen. De R2000DB is een indrukwekkende set waarmee je je computer in een heuse studio opstelling omtovert en waar je met kneiterhoge volumes kan knallen, of even goed van uitstekend detail op lagere volumes kan genieten. Dat wil niet zeggen dat er geen aandacht is voor andere elementen, want de verpakking is ook prima, je hebt tal van aansluitopties waaronder optisch en bluetooth, je krijgt er alle kabels bij, en de bouwkwaliteit en afwerking van deze set is zonder twijfel uitstekend. Maar zonder consequenties is de keuze voor een dergelijke set ook zeker niet: Ze zijn groot en zwaar (vermoedelijk –te- voor menig bureau) als je ze vergelijkt met andere pittige pc speakers, en met de Play:1 ernaast zijn het gerust kolossen. Hoewel ze met een Chromecast Audio even slim en even multi-room worden als Sonos zit je nog wel met dat extra kastje en kabels. Iets minder ‘Apple’, meer liefhebber dus. Één ding is zeker in de vergelijking met de eerdere review, de meerprijs van iets van 100 euro boven de R1700BT zorgt voor een nog overtuigender geluid. Hoe groot je studeerkamer of andere ruimte dan ook mag zijn, je komt hier wat muziek, films, of gaming betreft echt –niets- te kort, wat ze mijn (tot nu toe in elk geval) favoriete PC speakers maken, mits je ze kwijt kan.

Bovenstaande samenvatting mist echter het belangrijkste focuspunt van Sonos, de uitbreidbaarheid. De meerwaarde van hun product zit bij het combineren met andere Sonos apparatuur, maar als je met een budget van 200-300 euro zit ben je feitelijk niet interessant voor ze. De Play:1 is eerder een prettige toevoeging als achter-speaker wanneer je reeds Play:3’s (299 eur per stuk) voor hebt staan, of een Playbar (799 eur) met een Sub (nogmaals 799 eur), in welk geval ca 460 euro voor wat extra geluid achter je wel een redelijke upgrade biedt voor, relatief dan, niet overdreven veel extra. Oftewel audio in een hele andere prijsklasse, wat overigens ook zeker ‘goed’ klinkt, waarbij Sonos zorgt dat al je speakers eenvoudig en draadloos samen werken. Enkel Sonos speakers uiteraard, want het blijft een gesloten systeem. Ze zijn daar (begrijpelijk) groot mee geworden, maar ook zij zullen de hete adem van Google inmiddels in hun nek moeten voelen nu je voor een paar tientjes praktisch elke speaker even hip en modern kan maken als Sonos. Niet alleen dat, maar ik kan de speakers bij mijn TV nu samen laten werken met de speakers bij mijn PC of andere ruimte, ongeacht welk merk speakers ik reeds heb staan, zonder meteen alles door één merk te hoeven vervangen. Sonos heeft zeker niet stil gestaan; het tijdperk waarin bridges nodig waren ligt achter ons en de verbindingen en app ervaring is beter dan ooit tevoren, maar het gat is inmiddels aardig gedicht waardoor fabrikanten die zelf geen Sonos-achtige ontwikkelingen hebben doormaakt met een beetje hulp van Google toch spontaan geduchte concurrentie vormen voor Sonos en andere gesloten systemen. De tijd zal ons moeten leren of Sonos net als Apple vast kan houden aan hun reputatie en een premium experience om een meerprijs te verklaren, Apple doet tenslotte nog altijd uitstekende zaken, maar dat er fabrikanten in de rij staan om te laten zien dat je voor minder geld in elk geval betere prestaties (in dit geval beter geluid) in huis kan halen laat onder andere Edifier duidelijk zien.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier R2000DB?

Minpunten
Afstandsbediening lijkt leuk, maar helaas matig uitgevoerd.
lijkt wel een Edifier ding :+
verder +3
Haha ja he, ik blijf het ze ook zeggen! Maar verder is het echt een beest.
Komt er nu om het hele reviewplaatje van alle Edifier 2.0 speakers af te maken een afsluitende review van de (budgettoppers?) Edifier Studio 980T? :+
Na deze reeks geweldige reviews van telkens een paar tientjes duurdere sets wordt het tijd de ondergrens op te zoeken nietwaar?
Hah. Wat zou wat mij betreft wel een optie zijn, maar ik heb vooralsnog geen 980T in de planning staan. Maar ik ga kijken of ik die op een beetje termijn op kan pakken. Sowieso doen we ons best om ook gewoon betaalbare producten op te blijven pakken, reviewen voor elk budget :D

Overigens zie ik een totaal van dertien 2.0 sets op de Nederlandse Edifier site, dus 'alle' verwacht ik ook niet 1-2-3 te doen, maar 'afsluiten' was ik voorlopig ook nog niet van plan. Wat namelijk wel in de planning staat is de volgende stap omhoog, de S1000DB. Zag wat plaatjes van die speakers voorbij komen en was spontaan verliefd. Zoek alleen nog een beetje vergelijking wat bij dergelijke sets wel cruciaal is.
Bedankt voor je review, +3 uiteraard.

Ben erg benieuwd naar nog zo'n hoogstaande review van de S1000DB set. Ik zoek namelijk nog een excuus om de meerprijs in vergelijking met deze set neer te leggen :D . Of ben je inmiddels van de planning afgeweken?
De S1000DB review komt er aan. Deze week :) Volgens de planning al online moeten staan, maar er kwam even iets tussendoor zijlen. Iets groens met wat CUDA cores ofzo.

Op de vraag of de meerprijs goed te praten is kan ik je wel vast een antwoord geven: ik denk nml van wel ;)
Haha, iets groens met wat CUDA cores 8)7

Kijk erg uit naar de review, maar ik denk dat ik al overgehaald ben. Ik had maar een klein zetje nodig merk ik O-)
Hoor je een stille his wanneer de speakers in idle zijn? Dus wel aan staan maar geen geluid produceren.
Ik hoor er geen enkel geluid uit komen als er niets speelt :)
Owh Gosh.. Foritain is weer op dreef :P

Wat wordt je volgende Edifier project?
De review-trein gaat lekker door zo toch? :D Paar per week, houdt ons van de straat enzo.

Eerst wat andere reviews in de planning. Koelers, muisjes, een processor en een stuurwiel in elk geval. Twijfel nog of ik een game-review aandurf (Overwatch <3). Eerstvolgende Edifier review wordt 99% zeker de S1000DB, zag de foto's voorbij komen een paar weken terug, was spontaan verliefd.
Na het lezen van jouw review besteld. :)
Burenruzie on the way. :+
Een mooi uitgebreide review. Ik heb zelf de R2000DB sinds 11 januari samen in gebruik met een chromecast audio. En ben er ontzettend blij mee. Ik gebruik ze nu in mijn keuken. Maar wil er nog een grotere edifier voor in de woonkamer ook tevens gekoppeld aan een 2e chromcast audio. Ben er alleen nog niet uit of het de 2600 v2 of de R2730DB gaat worden heb tevens berichten gevonden over een 2800 serie van edifier... :P
Dank je :D

Ik had ondertussen even een reactie gevraagd. Geen antwoord mbt een 2800 serie, maar wel de opmerking dat ze eerder zouden kijken naar een R2000DB of een S1000DB voor een huiskamer. Kwalitatief wat meer, enkel wat minder 'geweld' van die grote jongens als de R2600 R2730. Oftewel wat meer kwaliteit vs power om je buren te pesten :D Ik heb zelf een Studio 6 Plus gehad, maar dat is inmiddels weer zo ver terug dat voor mij vergelijken lastig is. Ik denk echter dat er wel wat voor te zeggen is.

S1000DB heb ik hier nu staan, komt van de week een vergelijking online met de Audioengine A5+. Wat kwaliteit betreft kan ik vast loslaten dat er geen klagen is ;)