Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EX58-UD5 Review

dispie 11 september 2009, laatste update op 11 september 2009, 5.450 views

Gigabyte GA-EX58-UD5

Pluspunten

• Feature set
  • Layout
  • Easy tune 6
  • Energy saver

Minpunten

• Niet kunnen vinden,
  • Ik ben kritisch person en ben niet snel overtuigd dat er geen fouten in zitten maar ik heb er in de tijd dat ik er mee werkte geen 1 kunnen aantreffen.

Layout Score: 5
Voorwoord

Een van mijn vrienden verzocht mij voor hem een game computer te bouwen.
Aangezien ik zelf goede ervaring had met het X48 board van gigabyte, Heb ik gekozen om weer voor Gigabyte te gaan en de op 1 na uitgebreidste van de X58 serie voor mijn vriend er in te zetten. Aangezien ik de computer nog een weekje na het bouwen had om te kijken of alles gladjes liep, en hier en daar nog wat tweaks uit te voeren heb ik ook maar gelijk een review geschreven deze dus.

Gigabyte EX58 UD5 toegepast in combinatie met de volgende onderdelen:

• Windows 7 Ulti 64bits
Ervaring met één exemplaar, sinds 1-7-09 t/m 9-7-09

pic 5

Inhoud van de doos

Het moederbord komt uit een grote wit reflexterende doos. De doos is zoals we gewend zijn van Gigabyte weer zeer rijkelijk gevuld met:
Manual,
Install Guide,
40pins IDE kabel,
floppy kabel,
2 standaard S-ATA kabels,
2 S-ATA kabels met 90 graden Aansluitingen
ES-ATA bracket incl. stroomkabels en eS-ATA kabels.
Een slot bracket waarvoor deze dient is me niet echt duidelijk,
I/o-shield,
sli Aansluitingen en een crossfireX Aansluitingen,
Gigabyte casebadge,
Energysaver casebadge
En uiteraard een driver cd.

pic 3

Specificaties

De EX58 UD5 is op de extreme versie na het topmodel van Gigabyte in deze serie. Het is daarom ook voorzien van een zeer ruime hoeveelheid features.

Het bord is voorzien van een socket 1366 die overweg kan met alle core i7 cpu's.

Er zitten 6 DDR3 dimm sloten op, die 24.5Gb aan Geheugen ondersteunen tot een snelheid van 2000Mhz. Er is geen ondersteuning voor Ecc of registered of fully buffered geheugen.

Het board heeft een bussnelheid van 4800-6400MT/s.

Aansluitingen back paneel

- 2x 4pin koeler
- 4x 3pin koeler
- 1x Indicator led
- 10x S-ATA 2
- 1x Power schakelaar on board.

H/W monitoring

- Dynamic Energy Saver Advanced
- Time Repair
- Q-Share

Even wat kleine puntjes

De dubbele lan verbinding is handig voor verbindingen te teamen, ook handig voor het maken van bijvoorbeeld een bridge verbinding. Een systeem aan internet en daar achter via een bridge de rest van je netwerk.

Een voordeel is dat je naast de 2x eS-ATA poorten op het bracket ook nog een molex aansluiting hebt. Deze zorgt ervoor dat je een standaard S-ATA schijf kunt aansluiten op de externe bracket, zonder dat je een ES-ATA behuizing nodig hebt. Dat scheelt dus je kast open maken, als je even de data wilt overzetten of een schijfje zou willen checken en je dit niet op USB of Firewire wilt doen vanwege de snelheid. De stroomkabel en een eS-ATA naar S-ATA kabel zijn ook meegeleverd.

Wat ik bij de X48 nog miste was een molex stekker met aan de andere kant 2x S-ATA power aansluiting. Zodat je per bracket 2 harddisks kan aansluiten, deze stekker hebben ze bij de EX58 serie wel, maar hier zit dan ook maar 1 bracket bij in plaats van 2. Maar het resultaat is hetzelfde je kunt 2 harddisks extern aansluiten.

Dit is de oude de nieuwe heeft dus 1 molex naar 2x S-ATA

Andere kleine opmerking hierover is dat je wel eerst je PC moet afsluiten voor je de harddisk er aanhangt anders overleeft je S-ATA disk het niet.

Lay-out van het moederbord
De lay-out is perfect:
Alle opmerkingen die ik op de X48 had, hebben ze met dit board opgelost, je kan 3x 2 slots videokaarten kwijt of 3x 1 slots kaarten de 10x S-ATA is zo geplaatst dat deze niet in de weg zitten en dus nog allemaal bruikbaar.

pic 2

close up S-ATA
pic 1

En even een close up op het back paneel let op hier ziet u de Clear Cmos knop zodat als je verkeert overklokt de kast niet open hoeft te maken om een reset te doen

pic 4

Ook het geheugen zit iets verder waardoor de processor koeler meer ruimte heeft. Ik heb mijn Noctua koeler (deze is vrij groot) horizontaal geplaatst, dit geeft een betere luchtstroom in de kast, hij steekt door deze plaatsing wel iets over het geheugen heen, maar als je geen geheugen met heatpipe hebt of extra koelribben is dit geen probleem.

Verder is de heatpipe prestatie uitermate goed en zit deze door de vormgeving en afstand vrij van je CPU koeler,

Wat mij gelijk opviel was dat de koelribben aan de achterzijde van het board er niet meer waren, deze zijn vervangen door een simpel metalen plaat voor de socket montage. Ik denk dat Gigabyte er van uitgaat dat je een betere koeler dan de stock koeler aanschaft. De stock koeler was ronduit slecht te noemen met een temperatuur, die al snel richting de 50 graden ging.

Dit is de achterkant van de X48 deze cool ribben zijn dus nu vervangen voor een platte plaat makkelijker voor het plaatsen van een betere processor koeler

Zoals ik al aangaf zit er op het board een power switch, hiermee kan je het board dus starten zonder het in een kast te bouwen, erg handig voor testen.

De H/W led geeft foutcodes aan, waardoor je makkelijker kan bepalen wat er mis is aan je settings of hardware.

Bouwkwaliteit

Het bord zelf is voorzien van de techniek die Gigabyte Ultra Durable 3 noemt weer een stapje verder dan de X48, die ultra durable 2 heeft. Het komt er op neer dat het nog iets meer verbeterd is ten opzichten van UD 2, m.n. solidere condensatoren en verbeterde mosfets. Dit is voor degene onder ons, die hun pc nooit uitzetten of veel belasten of gaan overklokken, zeer belangrijk. De condensatoren gaan gewoon wat langer mee, doordat ze niet zoals vroeger bol gingen staan na een tijdje of zelfs kapot, waardoor je schade aan je systeem kan oplopen. Dit zal bij dit board niet direct gebeuren.
Ook is het board voorzien van een luxe heatpipe installatie, die er weer een stukje professionele uitziet dan die van de X48 en dus zou moeten zorgen voor een verbeterde koeling van het board.

De installatie

Door de vele duidelijk zichtbare tekst op het board, zoals je al op de plaatjes hebt kunnen zien is het board vrij gemakkelijk in te bouwen en wijst alles zich redelijk zelf.
Dit was het 2de Intel systeem wat ik heb gebouwd sinds AMD Athlon op de markt is en ik blijf het Intel socket systeem vervelend vinden en gevoelig voor schade. En aangezien je geen garantie meer hebt als je de socket beschadigt, vind ik dat een mindere zaak en zeker een zwak punt in de Intel boarden.
Over de verdere installatie heb ik weinig te vertellen, dit ging allemaal vrij snel en soepel. Ik heb het Manuel er niet bij hoeven pakken.

RAID

Heb een paar opstellingen geprobeerd maar kreeg ze niet zichtbaar onder Windows XP Pro vreemd genoeg, singel disks herkende hij moeiteloos.
Het niet zichtbaar worden is denk ik een driver foutje van de pre installatie diskette, bij de installatie daarvan kwam error 2700 naar voren alsmede de melding dat hij het path niet kon vinden.
Het is erg vervelend nog steeds een diskette te moeten gebruiken voor het installeren van dit soort programma’s.

IDE Controller 1
Raid: Niet vermeld

SATA Controller 1
Raid: 0, 1, 5, 10

SATA Controller 2
Raid 0, 1, Jbod

Software installatie

De Software installatie is een eitje. Het bijgeleverde schijfje hoef je er enkel erin te duwen, op de Xpress Install knop te drukken en alle drivers worden geïnstalleerd.

Overklokken/Easytune6

Dit board heeft een diverse mogelijkheden om te overklokken o.a. handmatige, zie onderstaand. Voor iedere wat wils eigenlijk, De simpele manier is met Easy tune6 In easy tune kan je ook weer kiezen tussen easy and advanced mode
- quick boost opties die bij alles standaard de i7 920 bij boost 1 naar de 2.8Ghz, bij boost 2 naar 3Ghz, en bij boost 3 naar de 3.2Ghz boosten
- easy mode kun je handmatig de multiplier omhoog doen
- Advanced mode de Multiplier het geheugen en de PCI-E bussnelheid tweaken.
- Graphics hiermee kan je de Gpu overklokken en het geheugen van de videokaart ook kan je de fan speed aanpassen in een % en zie je de temp van de Gpu.
- In easy tune zit ook nog een CIA2/MIB2 optie, deze kun je ook in verschillende standen zetten: diseable, cruise, sport, racing, turbo, full thrust. Deze tweakt de Cpu naar mate van gebruik een Cpu intelligent Accelerator.
- Smart fan optie
- En een Pc Health monitor

Hier even 1 van de schermen van easy tune 6 om een idee van de look van het programma te krijgen, ten opzichten van het beetje amateur/kinderlijke uiterlijk van easy tune 5 soort game controller uiterlijk.

easy tune

Daarnaast kan je in de bios ook je lol op met een breed aantal opties voor overklokkers bijna 2 schermen vol aan opties die je kan veranderen ik ben niet zo overklok fan maar voor zover ik kan zien zit alles er wel in CPU, Multiplier, volt tweaks, memory latency en kloksnelheid en nog veel meer.
Het systeem hersteld zich zelf 80% van de tijd dat je een foute overklok poging doet, de overige 20% zet hij de standaard bios vanuit zijn 2de bios terug. Ik heb de andere opties om de bios terug te zetten nog niet hoeven gebruiken.

Een groot voordeel van dit board is de clear cmos zit op de achterkant bij je usb poorten, Let op!!! ga niet op gevoel je usb apparaat er in steken, want dan kan je wel eens een bios clear doen.

Als dat niet meer lukt, kan je vanaf de cd opstarten en daarmee een bios recovery doen.

Ik heb wat snelle overkloks gedaan
met OCCT als stabiliteitscontrole en de 3Ghz is makkelijk te halen met niet al te veel moeite.

Standaard
klok snelheid is 2.66Mhz kamer temp is 23 graden
Maar de processor loopt bij setting cruise al op de 2.79Mhz
CPU 28/30 graden
systeem temp is 43 graden.

Overklok poging 1
Als je de Quick boost 1 aanzet zit de i7 920 op de 2.94Mhz de
CPU werd dan wel 45 graden, maar dat is te doen.
Alleen de systeem temperatuur liep al snel op naar de 50 graden.
Ik had de maximum alarm temperatuur op 50 graden gezet en kreeg toen met de “lost in space stem van de robot” DANGER, DANGER.

Ik heb ook via easy tune de Gpu naar de 875 Mhz gezet en de memory van de video kaar naar de 985Mhz

Hierdoor schoot de videokaart temperatuur van de 50/52 graden naar de 60 graden.
Veel geluidsverandering in het systeem was er niet, de nieuwe 120mm zalman blue led fans gingen wel op hun maximum draaien, maar deze maakte nou niet echt meer geluid.
Aangezien ik de zijdeur fan verwijderd had, omdat deze zelfs bij lage toeren de deur liet trillen en dus herrie maakte, had ik minder koeling op de videokaart.

Aangezien ik verwacht dat de nieuwe eigenaar van dit systeem nooit zal overklokken, laat ik het hierbij, maar er is dus heel wat in te stellen vanuit easytune 6 alleen al.

Energy-saving DES functie:

Ook dit board van Gigabyte beschikt weer over een Energy saver functie, deze werkt gelijk uit de doos. Hij begon dan ook al gelijk met energie besparen en mijn CPU down te klokken.
Wat bij de X48 bij mij wachten was tot een nieuwere bios update.

ener

Bios

De bios van de EX58 is een stuk verbeterd ten opzichte van de X48 veel meer overklok opties en dat waren er bij de X48 al heel wat.

Ook was de bios wat overzichtelijker opgebouwd en is het duidelijk een overklokkers board waar normaal je disks en General informatie bovenaan staat, staat hier het overklokkers gedeelte eerst.

Wat kan ik zeggen ik wil mijn X48-Dq6 ook upgraden naar een EX58.
Mijn ervaring met dit board was, dat ze van hun vorige “foutjes” als je het zo mag noemen de X48 was een bijna perfect board, geleerd en deze dan ook gelijk verbeterd op/bij dit board, ook de stabiliteit gelijk uit de box was me een waar genoegen, geen bios problemen meer en alle extra programma’s werkte ook gelijk.

Ik kan niets anders zeggen dan het was een zeer prettige ervaring was om dit board in handen te hebben. Ik ben dan ook na velen jaren Asus fan door de laatste ervaringen met Asus met boarden die kapot uit de doos komen en de voornaamste redenen de lay-out van Asus is gewoon slecht geworden, er zitten foutjes in die je alleen zoud mogen verwachten van een beginnende mainboard bouwer, de features vallen tegen of je betaald er dubbel en dik voor.

Dit Gigabyte board overtuigd mij van het feit, dat deze mainboard bouwer kijkt naar zijn gebruikers en nog steeds werkt aan kwaliteitsverbeteringen en de uitbreiding van de features. M.n. de overklok mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, alleen een DFI board overtreft deze, maar ja dat is dan ook voor de overklok freaks onder ons die energie verbruik niets uit maakt.

Ik verwacht dit jaar nog wel heel wat borden van hun in handen te hebben en hoop dat die ervaringen even prettig zijn als deze.

11-09-09
na meerdere opmerkingen dat de Tumbnail plaatjes niet zo mooi waren heb ik deze vervangen door real size.

Ook nog wat extra afbeeldingen geplaasts en verduidelijkingen in de tekst.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EX58-UD5?

Reviews door de redactie

Mooie review dispie.

Ik kwam je naam tegen en dacht, o, o ..... ik heb nog wat staan wat ik jou toe zou sturen. Of is dat allang achterhaald?

Foto's zat zou ik zo zeggen. Alleen voor de rust in de tekst (en niet elke keer hoeven vergroten) zou ik ze wat groter dan een thumbnail neerzetten. Nu maak je er niet optimaal gebruik van.
Maar ik kan niet anders zeggen dan dat je gigantische vorderingen hebt gemaakt.

Het onderbuikgevoel dat ik al langere tijd had, wordt in jouw review nog eens bevestigd. Ik had al zo'n idee dat ASUS een beetje op zijn retour was en langs alle kanten voorbij gestoken wordt door DFI en GigaByte (MSI klopt volgens mij ook al op de deur). In tegenstelling tot DFI en GigaByte, heb ik steeds meer het gevoel dat ASUS meent de kennis in pacht te hebben en dat zij wel weten wat goed is voor de gebruikers. GigaByte luistert blijkbaar echt naar hun gebruikers en past dat dan ook direct toe in hun volgende generatie.

Verder een indrukwekkend bordje, maar ja, je zit nou ook niet bepaald voor een dubbeltje op de eerste rang. Wat me eigenlijk nog niet duidelijk is, is de doelgroep. Is de doelgroep mensen die een krachtige computer nodig hebben, of is het juist de overclocker/gamer. Iig lijkt hij mij wat overgedimentioneerd voor een gewone "Word-gebruiker".

Dispie, leuk dat je de moeite hebt genomen om een bord dat nog niet eens van jou is te reviewen. Als je nog wat meer klanten krijgt, kunnen we nog heel wat reviewtjes van je verwachten :P.

edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 13 augustus 2009 21:35]

hey pjerry

ik heb deze maar eens langs mijn ouders gebracht die andere ligt daar nu ook en zal ergens volgende week op tweakers gezet worden.

Ja ja het met foto's werken lukt nu lekker kijk ook maar eens bij mijn chieftec review,

Asus maakt gewoon niet meer de mooie vol feature boarden die ze ooit maakte behalve voor 250-300 euro. zoals die N2M32WS prof vol met features en voor 180 euro bestaan er niet meer bij asus. Het is altijd net aan genoeg aansluitingen, S-ATA aansluitingen zitten vaak stom dat er een videokaart over heen komt, en power switchen on board waar je ven je leven niet bij kan komen als hij in een kast zit en zo voort.

DFI is al jaren de beste maar heeft lever problemen en moeten eens wat meer aan marketing doen dan zijn ze zo markt leider al hoewel gigabyte nu ook zwaar concurrent wordt met hun overklok mogelijkheden.

MSI is vooral goed in AMD boarden heb ik gemerkt jammer genoeg nog niet lang genoeg in handen gehad om een review te maken.

ik geeft vaak feat back aan gigabyte over dingen die me opvallen en blijkbaar wordt daar echt actie op ondernomen want in dit laatste board zijn al mijn puntjes van de X48 weg.

Dit board is voor de normale gebruiker net iets te, voor degene die net die paar aansluitingen meer wil is het prijs verschil goed te doen, het is een heel goed overklokker en gamer board.

Ik heb gemerkt dat de normale koper toch gauw voor het UD3 of UD4 board gaan wat net wat goedkoper is maar nogal tijd goed in de features zit voor de prijs.

Voor de extrem gamer / overklokker is er het extreem board er nog, wat dan weer 50 euro meer kost maar een heel gaaf nordbridge cool systeem heeft.

Klanten heb ik wel maar vaak is de tijd er niet en is de oplever tijd een week met aanschaf en bouw dus is er te weinig tijd om echt de feel van de onderdelen te krijgen deze had ik een week extra speel tijd mee dus uitgebreid kunnen testen.

Hoop binnen kort weer een systeem langer te hebben dus dan maak ik er weer een paar.

Te verwachten zijn de:
Asus N2M32WS Prof

En een koeler round up van de
stock koeler Intel Q9450
Stock koeler AMD Phenom 9750
de Asus tritron Amazing 79
en de Noctua NH-C12P
Ik had ook een probleem met fans in de zijdeur van de CM690 plaatsen, maar heb een elegante oplossing gevonden. Bij de Gamma zwarte rubberen kraan ringen halen (per 6 verpakt voor 1.50) en die tussen fan en deur plaatsen, de oude schroefjes kun je gewoon gebruiken en er is geen geluidsoverlast meer.
Klopt dat doe ik ook meestal iets van rubbere ringetjes er tussen, bij sharkoon worden ze er vaak zelfs bij geleverd.

Maar ik denk dat iedere pc liefhebber wel teleur gesteld is in de kwaliteit matriaal die ze hebben gebruikt, zeker aangezien er veel reviews deze kast de hemel in prijzen en denk dat de meesten niet nog eens deze kast kopen als ze hem 1 keer hebben gehad. Maar naar een steviger kastje gaan kijken.

Je reactie staat trouwens bij de verkeerde review

[Reactie gewijzigd door dispie op 14 augustus 2009 08:45]

De asus boarden zijn wat smaller is me opgevallen ik had op dit board een Ati 4890 kaart en die kwam tot net boven de SATA terwijl hij bij de Asus boarden 1 cm voorbij het board komt.

ik weet niet hoelang de 9800GX2 is maar ik neem aan als je een I7 koopt dat je er ook een nieuwere videokaart op zet dan dat model en de nieuwere zijn net iets korter en hebben vaak de spannings aansluitingen aan de boven kant inplaats van de achter kant waardoor de S-ATA nog slechter te bereiken is.

de core i7 in een kleine kast is zoiezo geen goed idee het is een heet hoofd en heeft dus een flinke koeler nodig om hem koel te houden of veel case fans als je de stock koeler gebruikt. De grotere koelers passen vaak niet in de kleinere kastjes, je kan het wel doen maar dan moet je rekenen op een systeem wat 60-80 grade wordt wat geen van je hardware goed doet.

ik moet zeggen ik vindt alles aan de rand erg handig in 90% van de mid towers heb je prima ruimte om de te gebruiken, zelfs met 2 videokaarten erin.

Ja ik ken de asus setup van die 4 tussen de geluidskaart en de videokaart daarom ben ik gestopt met asus in me systemen was te veel werk en ik vindt het dus echt een amateur lay out fout.

Bij de X48 van gigabyte zitten de S-ATA onder aan het board bij de USB poorten en de front led aansluitingen dat is ook goed te doen alleen niet handig met de huidige trent van de voeding onderin stoppen.

Maar ik zou graag boarden hebben die net 1-2 cm breeder zijn geeft net dat beetje meer ruimte en zou ook heel goed zijn voor de ruimte tussen de CPU en het Geheugen zodat je mooie grote koelers kan plaatsen en gekoelt geheugen.

maar is afwachten ik zag hele mooie design i5 boarden nu hopen dat de lay out mooi is.

bedankt voor je feetback
Je hoeft niet de thumbnail GoT code te gebruiken. Je kunt ook een "grote thumbnail" maken met je full.jpg foto.

Bijv. je eerste foto komt de tag dan er als volgt uit te zien:

[center][url=http://tweakers.net/ext/f/ZdEPLmLbzuSYubwlNw15RVmd/full.jpg][img=200,205,,,"Optionele tekst die met muisover te voorschijn komt, bijv. deze foto is klikbaar",]http://tweakers.net/ext/f/ZdEPLmLbzuSYubwlNw15RVmd/full.jpg[/img][/url][/center]

Als je de optionele tekst niet wilt, schrijf je alleen [img=200,205]
Door center er voor en er achter wordt de foto mooi in het midden gezet.

wil je nog meer kwijt in je foto:
zie: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb#tag_img
zal deze code is proberen in de volgende review kijken hoe dat uit pakt iedere review die ik schrijf leer ik weer wat bij om de volgende te verbeteren tot ik gewoon ook top reviews schrijf.

Heel erg bedankt voor de tips
Er staat nog wel een foutje in op veel plekken "Mhz" terwijl het of MHz of GHz moet zijn (en die laatste bedoelde je volgens mij op een aantal plekken waar nu "Mhz" staat ;))
Review heeft potentie alleen het leest niet makkelijk.
Nu is het meer een hele lange stuk tekst. misschien beter gebruik maken van plaatjes oid.

thx ik probeer iedere review weer wat beter te maken,

ik wilde ook zorgen dat het niet op 1 lang plaatje leek zoals somige maar ik heb er nog 2 die ik aan maken ben dus ik zal eens kijken wat ik kan doen
Lay-out van het moederbord
De lay-out is perfect:
Dit ben ik niet zonder meer met je eens. Als ik zo naar het plaatje kijk zitten de SATA connectors nog steeds op min of meer dezelfde plek als op mijn mobo (Asus P5KC), namelijk in het verlengde van mijn videokaart slot. Nu zitten ze wel 'plat', maar als ik mijn ubergrote 9800GX2 er in zou stoppen, die toch wel rijkelijk uitsteekt bij dit moederbord, zou de videokaart dus over die connectoren heen zitten, wat nog steeds de connectoren vrij onbruikbaar maakt. Bovendien lijkt het me ook niet erg handig bij een kleine kast, waarbij je misschien niet de ruimte hebt om ze er 'plat' in de duwen.

Ik moet zeggen dat het in combinatie met een kast met genoeg ruimte wel een betere oplossing is dan bij mijn Asus. Daar zitten de 4 connectoren tussen de videokaart en geluidskaart in en ik ben veel bloed, zweet en tranen kwijt als ik SATA drives aan wil sluiten zonder een of beide hardware onderdelen eerst weg te halen. Ik snap niet dat moederbord fabrikanten hier niet een betere oplossing voor kunnen vinden.
De tumbnails vind ik wat minder, voor de rest veel informatie in een behhoorlijke lap tekst. Toch zeer informatief..
ik denk dat ik de tumbs wat groter ga maken maar de normale formaat foto waren veelste groot om er direct in te plakken.

Ik vondt het al een flink lange review en met full size foto wordt het helemaal zo naar beneden scroll review waar geen einde aan lijkt te komen.

Als je dingen mist of graag zou willen zien dan hoor ik dat graag dan kan ik dat of aanpassen of in de volgende review verwerken.
Prachtige review met al die afbeeldingen :)